Techneuten in huis

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid

Re: Techneuten in huis

#31 Bericht door Mart » dinsdag 31 augustus 2010, 06:07

Tijdens de afbouwfase van ons huis kon ik geen electriek techneut vinden, dus het werd een knutselsmurf, om de draadjes aan elkaar te prutsen. Toen ik hem ook nog een doosje met insteek lasdoppen gaf, belde hij direct zijn baas - de directeur van het electriek bedrijf - op met de mededeling dat er hier iets bijzonders aan de hand was.

Binnen een uur was de grote p.k hier, stond stijf van verbazing.

En nu ...... we importeren de lasdoppen, zowel met 4 als 5 insteekgaatjes :lol:

O ja, die smurf kreeg wel een uitbrander van de grote p.ik, dat hij tijdens werktijd een klusje deed, maar na toezegging van een flesje bier, mocht hij toch blijven knutselen :o
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Edje
Expat
Expat

#32 Bericht door Edje » dinsdag 31 augustus 2010, 13:05

Mart schreef:Tijdens de afbouwfase van ons huis kon ik geen electriek techneut vinden, dus het werd een knutselsmurf, om de draadjes aan elkaar te prutsen. Toen ik hem ook nog een doosje met insteek lasdoppen gaf, belde hij direct zijn baas - de directeur van het electriek bedrijf - op met de mededeling dat er hier iets bijzonders aan de hand was.

Binnen een uur was de grote p.k hier, stond stijf van verbazing.

En nu ...... we importeren de lasdoppen, zowel met 4 als 5 insteekgaatjes :lol:

O ja, die smurf kreeg wel een uitbrander van de grote p.ik, dat hij tijdens werktijd een klusje deed, maar na toezegging van een flesje bier, mocht hij toch blijven knutselen :o
Merk van die insteek lasdoppen die jij importeert?
Het enige goede merk is WAGO en dan nog moet je ze weten te gebruiken. Ader precies op 13 mm afstrippen anders heb je geen goede las.
Importeer je van Gamma, Praxis of een van de andere bouwmarkten, gooi ze dan maar meteen weg, zelfde effect als de Thaise manier, Twisten en plakbandje.
Overigens zijn de twist lasdoppen in TH. verkrijgbaar. Bij goed gebruik vele malen beter dan de insteek lasdoppen van voormelde bouwmarkten.

De elektro-expert.
Groetjes; Edje

Mart
Erelid
Erelid

#33 Bericht door Mart » dinsdag 31 augustus 2010, 13:31

De exporteur van de WAGO doppen - groen met wit doosje - was mijn zoon, en die weet er ook van alles van. :?

Edje
Expat
Expat

#34 Bericht door Edje » dinsdag 31 augustus 2010, 13:35

Mart schreef:De exporteur van de WAGO doppen - groen met wit doosje - was mijn zoon, en die weet er ook van alles van. :?
Keurig Mart, dan heb je de enigste ECHTE :lol:
Groetjes; Edje

Mart
Erelid
Erelid

#35 Bericht door Mart » dinsdag 31 augustus 2010, 13:39

Edje schreef:
Mart schreef:De exporteur van de WAGO doppen - groen met wit doosje - was mijn zoon, en die weet er ook van alles van. :?
Als ik je van dienst kan zijn : Ik heb er nog wel paar honderd. Jr was niet kinderachting en stuurde 5 doosjes van 250 stuks. :P

Edje
Expat
Expat

#36 Bericht door Edje » dinsdag 31 augustus 2010, 13:46

Mart schreef:
Edje schreef:
Als ik je van dienst kan zijn : Ik heb er nog wel paar honderd. Jr was niet kinderachting en stuurde 5 doosjes van 250 stuks. :P
Ben voorlopig niets meer van plan, heb mijn lesje wel geleerd.
Indien :?: , weet ik je te bereiken.
Groetjes; Edje

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#37 Bericht door prajak » dinsdag 31 augustus 2010, 16:06

Dag 6 van 6.

Ja, vandaag pakt men de douchekabine-onderdelen uit de doos en het is goed gebruik dan eerst te zien of alle fritsels en frutsels aanwezig zijn. Wel, er ontbraken vier frutsels genummerd A3 in de doos. En die frutsels dienen om de lange staanders te monteren. Dus terug naar de winkel waar de leiding Engels spreekt al is dat niet echt nodig, ik kan mijn woordje ook in het Thais doen.

Nu, er wordt een technische meneer bijgeroepen en dan zijn antwoord ! “Dat weet ik, die fabriek doet A3 er nooit bij”. Het is dat mijn kunstgebit zit vastgeplakt ander was het me uit de mond gevallen. “En belt dan iemand de fabriek” is mijn logische vraag. Ja, dat gaat men dus nu (pas) doen. Maar er neemt niemand op en bovendien is Bangkok ver weg.

“Jaag er maar een schroef in” is het hoogst technische advies maar daar voel ik niets voor; het ding kostte me bijna 9 k baht en een schroef kan tot lekkage leiden. Men biedt nu aan dat iemand het bij mij thuis komt monteren samen met mijn technische mensen. Meer zit er niet in….. En die meneer kwam en gaf zijn instructies. Ook siliconen in huis ? Het is niet anders….grin and bear it.

Om 15 uur valt dan motdorie ook nog de stroom uit voor 30 minuten en komen de zaklantaarns verlichting brengen. Men is net aan het afkitten met siliconen.

En dan gaat het ineens heel snel. De douche is af, de laatste tegels worden ingewassen, de nieuwe pomp gemonteerd en werkend, de rotzooi opgeruimd en de gereedschappen ingepakt en om half zes komt het sein “klus meester”. Ik betaal de tweede helft van de fee en twee minuten later is de ploeg weg en sta ik onder mijn nieuwe douche.

Hier en daar nog wat nat cement; morgen nog wat afpoetsen maar dat doen werkster en ik zelf. Trots op mijn nieuwe badkamer.

Maar ja, morgen…. De Honda naar een grote beurt en ik mag alles weer op zijn plekkie zetten. Ik doe het graag !

O ja, ik vergeet het haast, het huis staat er nog.....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#38 Bericht door prajak » dinsdag 31 augustus 2010, 16:09

Mart en Edje, hebben we het wel over dezelfde lasdoppen ? Die van mij zijn rood en dienen om twee/drie/meer kabels, die je met een lastang in elkaar draait, vast te zetten in een dop waarin een soort spiraal. Er zijn verschillende maten......

Maar ik ben, weet ik al lang, niet voorzien van een super technisch denkraam.....

Mart
Erelid
Erelid

#39 Bericht door Mart » dinsdag 31 augustus 2010, 16:19

Nee, dat zijn beslist niet de zelfde,
Kijk even hier,
http://www.bouwsuper.nl/wago-lasdoppen-p-175.html

Voor de volgende klus :mrgreen: heb ik er nog wel wat voor je ;)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#40 Bericht door prajak » dinsdag 31 augustus 2010, 17:07

Gesnopen Mart. Het zijn super-veredelde kroonstenen die denk ik wel 40 Amp aankunnen. Nou, zo groot vermogen heeft mijn spul niet.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#41 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 31 augustus 2010, 17:09

prajak schreef: Maar ja, morgen…......
Ik hoop voor je dat morgen alle wandtegels nog op hun plek zitten; dat alle voegen nog heel zijn; dat het warmwater toestel het nog doet; dat er geen lekkage plaats vind van alle aan elkaar gekitte onderdelen; dat er geen kortsluiting plaats vindt; dat de afvoer alle water lekker snel wegsluist; dat je wc-pot niet omgevallen is; dat je wc-bril niet in tweeën zal breken; dat je........ want alles is betaald. ;) :lol: :lol: :lol:

Veel plezier in je nieuwe badkamer! :D
Live your dream, don't dream your life.

printen44
Expat
Expat

#42 Bericht door printen44 » dinsdag 31 augustus 2010, 17:19

Geweldig mooi verhaal. Het was net of ik erbij was. In december verhuis ik, maar gelukkig is het een nieuw huis en hoeft het vrijwel niets aan het huis gedaan te worden. Maar ja, je weet het nooit hier in Thailand. Wel moet ik zorgen dat mijn meubilair heelhuids aankomt en dat geeft heel wat planning.......

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#43 Bericht door Sert » dinsdag 31 augustus 2010, 19:46

Mart schreef:Nee, dat zijn beslist niet de zelfde,
Kijk even hier,
http://www.bouwsuper.nl/wago-lasdoppen-p-175.html

Voor de volgende klus :mrgreen: heb ik er nog wel wat voor je ;)
En jij importeert die dingen? Dan heb ik wel interesse in een doosje. Af en toe zou zo'n dop handig zijn, ik gebruik meestal een dikke kroonsteen.

Prajak,
ongelooflijk dat het nu al klaar is. En ik hoop van ganserharte dat er de komende weken geen kleine gebreken aan het licht komen.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#44 Bericht door Gardensafari » dinsdag 31 augustus 2010, 22:32

Prajak, bedankt! Een heerlijk geschreven verslag. En zo op het eerste oog, ging het eigenlijk erg goed en voortvarend.
Jammer voor ons, maar ik gun het je van harte!
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#45 Bericht door marinusmali » woensdag 01 september 2010, 04:48

prajak schreef:
Maar ja, morgen…......

Ik hoop voor je dat morgen alle wandtegels nog op hun plek zitten; dat alle voegen nog heel zijn; dat het warmwater toestel het nog doet; dat er geen lekkage plaats vind van alle aan elkaar gekitte onderdelen; dat er geen kortsluiting plaats vindt; dat de afvoer alle water lekker snel wegsluist; dat je wc-pot niet omgevallen is; dat je wc-bril niet in tweeën zal breken; dat je........ want alles is betaald.

Veel plezier in je nieuwe badkamer!

Want je weet:"U heeft garantie tot aan de deur!!" :o :roll: :P :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”