Techneuten in huis

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Techneuten in huis

#16 Bericht door prajak » zaterdag 28 augustus 2010, 04:50

Carpediem, je hebt ervaring. En ik sta niet allEEn buiten de p..... De heren techneuten ook. Tijd voor een paar fikse buien. Het gaat wel minder worden, een techneut is er door mij uitgebonjourd. Vanavond weer verder......

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 28 augustus 2010, 06:09

prajak schreef:Carpediem, je hebt ervaring. En ik sta niet allEEn buiten de p..... De heren techneuten ook. Tijd voor een paar fikse buien. Het gaat wel minder worden, een techneut is er door mij uitgebonjourd. Vanavond weer verder......
Denk dat we allemaal wel willen weten waarom? :mrgreen:
Live your dream, don't dream your life.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#18 Bericht door Gardensafari » zaterdag 28 augustus 2010, 08:59

Wouter_Udon schreef:
prajak schreef:Carpediem, je hebt ervaring. En ik sta niet allEEn buiten de p..... De heren techneuten ook. Tijd voor een paar fikse buien. Het gaat wel minder worden, een techneut is er door mij uitgebonjourd. Vanavond weer verder......
Denk dat we allemaal wel willen weten waarom? :mrgreen:
Zeker weten! Even wachten op het verslag!
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#19 Bericht door Sert » zaterdag 28 augustus 2010, 13:17

Hoe laat komt de volgende aflevering van Prajak's Eigen Huis In Puin ? :mrgreen:

Ben
Expat
Expat

#20 Bericht door Ben » zaterdag 28 augustus 2010, 15:30

Sert schreef:Hoe laat komt de volgende aflevering van Prajak's Eigen Huis In Puin ? :mrgreen:
Die aflevering die komt niet .

Prajak zit gehuurd :D

Mart
Erelid
Erelid

#21 Bericht door Mart » zaterdag 28 augustus 2010, 15:36

Sert schreef:Hoe laat komt de volgende aflevering van Prajak's Eigen Huis In Puin ? :mrgreen:
Dan maar:
Prajak's Onderkomen In Puin.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door prajak » zaterdag 28 augustus 2010, 15:59

Dag 4 van hoeveel ?

“Zai zai zai zai” is een liedje uit de jaren 60 geproduceerd of geschreven door Annie de Reuver. Ooit een tophit ! Vier woordjes en een vlot liedje.

Ja, ook vlot ging het gisteravond heel laat. Pang, peng, ping, pong en daar vielen 4 wandtegels op de grond. Naar de filiflapsen natuurlijk. Het bleken halve tegels te zijn, de laatste 4 die werden geplakt. Met het laatste restje cement zeker ? De zaak opgepakt en eens goed gekeken. Broddelwerk bij het afzagen, er zaten overal barsten in. Tja, gemaakt door de extra ingehuurde meneer techneut nummer 3; ik ontdekte helaas nog meer oneffenheden in zijn arbeid. Scheef afgezaagde tegels en niet gecementeerde frame-onderdelen.

Je kunt niet iedere minuut die mensen in de gaten houden. Ik heb 36 jaar gewerkt en mijn werk werd altijd achteraf beoordeeld. En ik heb ze vaak op mijn falie gehad…… Die meneer werd voor de rest van de job afgeserveerd. Een boze sms laat in de avond en vanmorgen heel vroeg mijn ex maar eens (uit bed…) gebeld; zij is de zus van een van de technische mensen.

Dus vandaag nog 2 man aan het werk, de echte vaklui. Wat extra wensen besproken en suggesties gedaan die eigenlijk van hen moeten komen. Maar ja, laat ik maar niks verwachten. Buurman Tuktuk kwam vragen hoe het ging en hij zag aan mijn gezicht wel hoe het er mee was gesteld. Hij zei niets maar wees op zijn ogen ! Blijf kijken, beeldde hij uit.

De muren zitten nu dicht. De laatste stukjes kwamen rond de gaten voor de waterleiding. Netjes alles in een plastic frame en keurig in het cement gezet. Hopen dat nu niets meer valt.

De plaats van de vloertegels werd afgezet met een touwtje en men wilde gaan leggen. Heel apart hoor ! Bij de deur is de kamer iets breder en men wilde daar twee tegels leggen en op de andere 2,30 meter langs de muur alle tegels dan maar afknippen. Nou, daar heb ik ervaring mee ! Dus langs de muur af rechthouden en aan de deur twee stukjes afknippen en inplakken. Gek dat ik op dat idee moet komen……. Maandag gaat men verder.

Mijn ex kwam ook kijken en was verheugd over de keuze van de wandtegels, de anti-slip vloertegels, de douche-kabine en de heel grote handdoekhangers die ik ga plaatsen om kleine oneffenheden aan het zicht te onttrekken. Maar het “Sursum Corda” betrof toch mijn voorstel om als diner de zaterdagse specialiteit “kraduuk muu met salaat man farang en salaat kiaw” te gaan nuttigen in het restaurant dat in de volksmond “the black man” wordt genoemd in plaats van de New York Bistro, waarmee de achtergrond van de eigenaar/chef nu wel voldoende is toegelicht. Men noemt hen in het Thais wel eens “nico” en ik zou het vervelend vinden als dat woord een verbastering zou zijn van nigger……

Nou, wat zal de nacht brengen ? Regen, dat lijkt wel zeker. Maar als dat alles is dat valt…..

Wordt vervolgd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door prajak » zaterdag 28 augustus 2010, 16:01

Laat ik niet vergeten Gardensafari te danken voor het kompli(ce)ment.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#24 Bericht door Sert » zaterdag 28 augustus 2010, 16:36

Prajak, als deze klus klaar is over zoveeltig dagen, dan heb je vast en zeker ook ogen achter in je hoofd!

Thaise manier van werken:
1. when it breaks, we fix it
2. when we fix it, we make extra money

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door prajak » zaterdag 28 augustus 2010, 17:00

Sert, poetsvrouwen denken daar anders over.

Laatst, net toen Wout Udon bij me was, moest ik weer eens alle soepkommen uit de kast halen en wat bleek ? Geen zes maar vijf. Mijn beide sets van 6 grote borden zijn er nog maar 3 resp 4. Ooit 6 bierpullen gekocht en nog maar 3 in de kast. Scherven vinden ? Nee hoor, ik denk dat ze de rommel ergens dumpt. Vragen ? Weet nergens van, mij niet gezien.

Was laatst een boek kwijt. Ze wijst naar de boekenkast en zegt op zijn Isan's "je hebt al een boek". Nee, een braaf mens maar slordig met mijn spullen. Maar ik trap haar niet buiten; een alleenstaande vrouw en een koter van 6 en een paar ngaan rijstveld, die trap je niet buiten. Die trap je de armoe in want werk vinden is er hier niet bij. Nou ja, dan maar af en toe wat bijkopen......

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 28 augustus 2010, 18:08

prajak schreef:Sert, poetsvrouwen denken daar anders over.

Laatst, net toen Wout Udon bij me was, moest ik weer eens alle soepkommen uit de kast halen en wat bleek ? Geen zes maar vijf. Mijn beide sets van 6 grote borden zijn er nog maar 3 resp 4. Ooit 6 bierpullen gekocht en nog maar 3 in de kast. Scherven vinden ? Nee hoor, ik denk dat ze de rommel ergens dumpt. Vragen ? Weet nergens van, mij niet gezien.

Was laatst een boek kwijt. Ze wijst naar de boekenkast en zegt op zijn Isan's "je hebt al een boek". Nee, een braaf mens maar slordig met mijn spullen. Maar ik trap haar niet buiten; een alleenstaande vrouw en een koter van 6 en een paar ngaan rijstveld, die trap je niet buiten. Die trap je de armoe in want werk vinden is er hier niet bij. Nou ja, dan maar af en toe wat bijkopen......
5 soepkommen was precies genoeg voor ons om die voortreffelijke goulashsoep te kunnen eten. :D
Misschien had jouw poetsvrouw wel een soepkom nodig en is die helemaal niet gebroken??? :shock:
Live your dream, don't dream your life.

Mart
Erelid
Erelid

#27 Bericht door Mart » zondag 29 augustus 2010, 08:06

Ik zal je beslist geen adviezen geven, want ik weet hoe de heren zijn.

Maar even terzijde:

Techneuten.

Wij weten wel wat we er mee bedoelen, doch het is een oneerbiedig scheldwoord. :?

Een alternatief zou kunnen zijn:

Knutselsmurf :roll: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door prajak » maandag 30 augustus 2010, 16:12

Dag 5 van hoeveel ?

Deze maandag weer regen en ik kom nat van de Honda af. Droge spullen aan en mee met de technische meneer want het cement raakt op. In zijn Toyota Pickup ding. Natte voeten ? Kan toch niet. Even kijken en jawel, als de auto door een plas gaat krijg ik natte voeten. “Van de airco” zegt hij maar dat komt toch niet als een tsunami over de tenen ? Nee, die bak roest onder zijn kont vandaan maar zover zal het niet komen; ruim voor die tijd heeft de versnelling het geheid begeven. Dat gemartel en gestuntel, ik zie het vaak vanaf de Honda maar nu zit ik eens naast de chauffeur. Tegen die marteling dient een conventie te worden gesloten !

Terugschakelen bij een afslag of kruising kennen we niet, laat maar uitlopen in de vrijloop. Twee handen om te sturen, gelijk schakelen kan men niet. Regelmatig lager tempo dan waarvoor de versnelling dient. Mijn ex maakte het zaterdag nog bonter. Die schakelt 1-4-3 maar ja, die moet haar eerste rijles nog halen…….

Wel, meneer 3 is er ook weer maar voor hem zijn er heden geen ingewikkelde klussen te doen. Hij mag de voegen inwassen en het puin naar de tuin sjouwen. De vloertegels worden verder gelegd, de plaats voor de douchekabine wordt afgetekend, en men monteert de geyser. Nou, dat gaat nog, maar een stroomkabel aansluiten, dat is hogere school, ook voor de man die er prat op gaat overal elektriek aan te leggen.

Je moet eerst zo iemand leren dat plakband geen montagemateriaal is voor kabels. Daarna uitleggen en voordoen hoe een montagedoos werkt en daarna de werking en betekenis van lasdoppen en een lastang. Blij over zoveel nieuwe wijsheid sluit hij de stroom aan met de spanning er nog op….. Thuis vrouw en koters……

Nou, hij deed ook het water en ik kan weer op mijn eigen pot gaan zitten EN doorspoelen. Morgen de douchebak, de wasbak, de pomp en de afwerking. Benieuwd wat weer een nieuwe dag met voldragen technische vaardigheden me gaat brengen…..

Wordt vervolgd.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door Duiker » maandag 30 augustus 2010, 17:06

Was het al meer weer morgen...zucht.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#30 Bericht door Gardensafari » maandag 30 augustus 2010, 18:15

prajak schreef:
Je moet eerst zo iemand leren dat plakband geen montagemateriaal is voor kabels. Daarna uitleggen en voordoen hoe een montagedoos werkt en daarna de werking en betekenis van lasdoppen en een lastang. Blij over zoveel nieuwe wijsheid sluit hij de stroom aan met de spanning er nog op….. Thuis vrouw en koters……

Ik citeer uit een bericht heden op een Thais forum voor electriciens en loodgieters:

Wat ik vandaag toch heb meegemaakt! Ik moest even een stroomkabeltje aanleggen voor de badkamer van een farang. Een heel aardige man, maar een bemoeial...
Ik had twee einden kabel, een schaar en een fikse rol plakband. Wil ik daarmee eens een klasseklusje doen, komt die farang eraan. Dat was niet goed. Mijn kostelijke plakband werd weggedaan en meneer kwam aan met een gekleurd soort plastic condooms, een kastje en een instrument dat 'ie bij de vrouwenarts had geleend. En dat was me toch een gedoe zeg. Met mijn plakband was ik binnen vijf minuten klaar, nu werd het een klusje van een paar uur! Geen wonder dat simpele dingen in farangenland zo duur zijn. En tot overmaat van ramp haalde hij ook nog de stroom eraf. Zo hou je toch geen voeling meer met waar je mee bezig bent?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”