Maak je daar maar geen zorgen over, ik heb wel eens erg grote "bijen" gezien, maar wespen zoals wij ze kennen niet.
Mijn man is er ook allergisch voor, maar heeft de epipen nog nooit hoeven te gebruiken in de 13 jaar dat we naar Thailand gaan.
Enge ziektes... dengue, malaria etc.
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Re: Enge ziektes... dengue, malaria etc.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!
-
- Expat
- Contacteer:
In de meeste gevallen word het toch echt aan het infuus in het ziekenhuis. Vocht aanvullen, hoe? Toen ik Dengue had in 2003 op Koh Phangan, begon het met een aangenaam hallucineren, daarna wordt je zo ontzettend ziek en kan niets binnenhouden, ieder slokje water komt er tweevoudig uit diverse lichaamsopeningen acuut weer uit. Dit is het grote gevaar van Dengue, volledige uitdroging, buiten dan dat de bloedingen overal in het lichaam kunnen plaatsvinden, dus ook in vitale organen. Toen ik aan mijn Thaise maat aangaf dat ik naar het ziekenhuisje op het eiland wilde, kreeg ik te horen dat dat geen nut had. De komende twee dagen waren Boeddhistische vrije dagen dus er was geen dokter aanwezig om een diagnose te stellen. Ik moest maar gewoon naar bed en dan zou zijn vrouw wel rijstsoep met kip voor mij maken, dan was ik zo weer opgeknapt. Nou dat gaat dus helemaal niet, een hapje en dat kotste ik in een dubbele hoeveelheid weer uit, (ik kan het nu nog steeds niet eten).prajak schreef:Dengue komt veel voor en er is weinig aan te doen; rust en paracetamol en vocht aanvullen. Ik heb na 8 jaar hier nog geen muggerelateerde kwaal te pakken. Afkloppen ! Stilstaand water zoveel mogelijk vermijden rond het huis maar de dengue mug is niet zo kieskeurig als de malariamuskiet. De laatste wil echt schoon water. In potten met waterplanten doe ik een druppel bakolie, dat voorkomt dat de larfjes het koppetje boven water kunnen steken om te ademen. Een vis er in helpt ook.
Na een dag realiseerde ik mij dat ik echt hulp nodig had, ik wist dat er in Thong Sala een polikliniekje was, misschien was daar wel een dokter.
Zo goed en kwaad als het ging op mijn brommer naar Thong Sala. Er was inderdaad een dokter aanwezig, ik werd gevraagd wat mij mankeerde.
Enorme hoofdpijn, pijn in al mijn spieren, diaree, kotsen en hoge koorts, er ging bij die man geen lampje branden en ik kreeg na betaling van 800 thb drie zakjes met pillen mee. Zo ziek als ik was wilde ik wel weten waar die pillen voor waren. Pil nr. 1, was to send blood to the cranium, dat moest dus tegen de hoofdpijn helpen. Pil nr. 2, was for inflammation, waarop ik zei, I don't have inflammation. Zei de man, no,no very good pill, you better take. Pil nr. 3, was for acid, acid? vroeg ik hem. Yes, yes acid waarop hij naar zijn buik wees, but I don't have acid. No but if you take pill no. 1 and pill no. 2, you will have acid. Thuis aangekomen een setje pillen ingenomen maar die bleven er natuurlijk niet in. Ik werd nog zieker en kon de volgende dag gelukkig naar het ziekenhuisje. Dus de volgende dag weer stapvoets op de brommer naar het ziekenhuis, ik heb denk ik een uur gedaan om het vragenformulier in te vullen want ik zag niet zo goed meer, letterlijk zwarte vlekken voor mijn ogen. Na de bloedtest kreeg ik te horen, mister Hans you have Dengue fever. Dus het bed in en aan het infuus, ik was gelukkig na 3 dagen redelijk opgeknapt en kon weer wat eten en besloot terug naar huis te gaan. Ik had op de laatste dag bezoek gehad van de plaatselijke bestrijdingsdienst, met de vraag waar ik de laatste weken allemaal geweest was. Dat was alleen maar in mijn bar en in het resort beneden.
Die werden de dag daarop volledig uitgerookt en ik kreeg zakjes gif die ik in alle stilstaande watertjes moest strooien. Ik had hierna volledig paarse onderbenen en een grote blinde vlek in mijn linkeroog. Dat is gelukkig allemaal na 3 weken weer goed gekomen. Mijn collega, een Duitser met een bar een paar honderd meter verderop had minder geluk. Die was na zijn Dengue aanval 60 % van zijn zicht permanent kwijt. Het is wel een goede manier tegen overgewicht, ik was in 5 dagen 10 kg lichter en die zijn er niet meer aangekomen. Je bent de 3 weken daarna nog steeds niet helemaal de oude, ik was niet vooruit te branden, bij de minste inspanning dodelijk vermoeid.
- RuudThai
- Expat
Nou, dan is Hua Hin zeker wespenvrij, maar ze zijn er wel zeker! Andere soorten dan in Nederland, maar je ziet hier regelmatig in bomen forse nesten hangen en dat zijn geen honingbijtjes. Enorme vliegende poema's zijn het!elst99 schreef:Maak je daar maar geen zorgen over, ik heb wel eens erg grote "bijen" gezien, maar wespen zoals wij ze kennen niet.
Mijn man is er ook allergisch voor, maar heeft de epipen nog nooit hoeven te gebruiken in de 13 jaar dat we naar Thailand gaan.
Er zijjn ook kleinere soorten (o.a. een zwart-wit gestreepte) en die zijn wat meer verspreid dan de vorige. Ze komen wel eens in huis maar zijn volgens mij niet zo steekgraag. Toch zegt mijn vrouw dat je ervoor moet oppassen en dat doe ik dan ook maar.
Verder heb je nog de "meng poe", een zwart beest van ongeveer 5 cm. lang, een beetje lijkend op een kruising tussen een tor en een bij/wesp. Ook die kunnen steken.
Of het beesten zijn die gevaarlijk kunnen zijn voor mensen met een allergie weet ik niet.
-
- Volwaardig lid
In NL sterven wel eens mensen aan de steek van een horzel. Een steek van een bij in jouw strot kan dodelijk zijn tenzij je snel een arts vindt. Beten van mieren kunnen ook link zijn. Er lopen in TH spinnen rond die je kunnen doden. Ben je allergisch dan is de kans dat je ernstige verschijnselen krijgt groter. Ademhaling stopt. Invloed op de zenuwen. Ben je allergisch of niet ? Daar kom je pas achter als het dier je raakt.
De kans dat je de pijp uitgaat is klein maar wel aanwezig. Goed, je zit op de brommer en krijgt een vliegding tegen je strot aan. Dat kan geen kwaad tenzij dat vliegding zich omdraait en je steekt. Dat kan de ademhaling in de weg gaan zitten. Daar lig je dan op je falie ergens op de autobaan. Niemand stopt, reken maar, en als iemand stopt, kun je dan nog praten ? Kan die persoon met een bot mesje de luchtweg vrijmaken ? Zelfs de auto met groot het woord RESCUE er op kan helemaal niks, en de inzittenden ook niet. Men kan je hoogstens in de bak leggen en naar een soort ziekenhuis brengen.
Bekende allergie aan een koordje om je nek hangen. In ENG en in TH. Hopen dat ze het vinden. Kans klein.
Maar is dat iets om je zorgen te maken ?
Beantwoord deze vragen maar eens eerlijk.
1. Je bent alleen thuis en krijgt een hart- of herseninfarct. Hoe waarschuw je de diensten, heb je die tel nummers wel....., spreek je wel Thais....., hoe snel zijn ze bij je en binnen en ben jij in het ziekenhuis ? Er staat 30 minuten voor.....
2. Je bent thuis met Thaise partner en kinderen, en de rest als in vraag 1. Ik denk, with all due respect, dat ze eerst een kaars opsteken en dan gaan zoeken naar het nummer van de ziekenauto.....
Dus maak je geen zorgen om die paar muggen. De echte gevaren zitten ergens anders.
De kans dat je de pijp uitgaat is klein maar wel aanwezig. Goed, je zit op de brommer en krijgt een vliegding tegen je strot aan. Dat kan geen kwaad tenzij dat vliegding zich omdraait en je steekt. Dat kan de ademhaling in de weg gaan zitten. Daar lig je dan op je falie ergens op de autobaan. Niemand stopt, reken maar, en als iemand stopt, kun je dan nog praten ? Kan die persoon met een bot mesje de luchtweg vrijmaken ? Zelfs de auto met groot het woord RESCUE er op kan helemaal niks, en de inzittenden ook niet. Men kan je hoogstens in de bak leggen en naar een soort ziekenhuis brengen.
Bekende allergie aan een koordje om je nek hangen. In ENG en in TH. Hopen dat ze het vinden. Kans klein.
Maar is dat iets om je zorgen te maken ?
Beantwoord deze vragen maar eens eerlijk.
1. Je bent alleen thuis en krijgt een hart- of herseninfarct. Hoe waarschuw je de diensten, heb je die tel nummers wel....., spreek je wel Thais....., hoe snel zijn ze bij je en binnen en ben jij in het ziekenhuis ? Er staat 30 minuten voor.....
2. Je bent thuis met Thaise partner en kinderen, en de rest als in vraag 1. Ik denk, with all due respect, dat ze eerst een kaars opsteken en dan gaan zoeken naar het nummer van de ziekenauto.....
Dus maak je geen zorgen om die paar muggen. De echte gevaren zitten ergens anders.
-
- kenner
dankje...stelt me in elk geval gerustelst99 schreef:Maak je daar maar geen zorgen over, ik heb wel eens erg grote "bijen" gezien, maar wespen zoals wij ze kennen niet.