Enge ziektes... dengue, malaria etc.

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Enge ziektes... dengue, malaria etc.

#31 Bericht door Borat » woensdag 14 juli 2010, 17:10

v@go schreef:maar olifanten zweten toch alleen bij de oren niet via de huid :evil:
En een enkele zweet uit zn mond, wat een spraakwaterval :twisted

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#32 Bericht door prajak » woensdag 14 juli 2010, 17:15

Die kleine wit/blauwe thaise plastiek flesjes met de letters ก.ย.15 bevatten 25% DEET en helpen afdoende. Ben je allergisch voor DEET dan val je terug op citronella, hier ruim te koop. De malaria muskiet steekt vroeg in de avond en vroeg in de morgen, de dengue mug de hele dag door. Ik smeer me overdag niet in, en in de avond zit ik thuis achter de horren. Je kunt ook die "wierookstokjes" aansteken maar daar krijg je dan weer kanker van, zegt men.

In dit land krijgen 60 tot 80 duizend mensen paar jaar malaria en dat is maar 0,1% van de bevolking. Het aantal dengue gevallen is nog lager. Cijfers van de overheid, ngo's gaan uit van hogere percentages. Beide ziektes kunnen dodelijk zijn maar wij farang hebben een forse weerstand, hoger dan de arme Thais. De kans dat je het oploopt is klein maar aanwezig.

De NVT heeft eens twee artsen uitgenodigd om farang te wijzen op de gevaren van Thailand. Op EEN stonden verwondingen door nieuwe sporten als hangen aan een vlieger en rondscheuren op 4-wheel dingen aan het strand. Op TWEE verbrande kuiten. Het valt nog wel mee met het risico van ziektes door muggen. De kans dat je door een olifant (ook wel jumbo, dombo) wordt aangevallen is vele malen groter.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door Pieter » donderdag 15 juli 2010, 01:45

prajak schreef:Die kleine wit/blauwe thaise plastiek flesjes met de letters ก.ย.15 bevatten 25% DEET en helpen afdoende. Ben je allergisch voor DEET dan val je terug op citronella, hier ruim te koop. De malaria muskiet steekt vroeg in de avond en vroeg in de morgen, de dengue mug de hele dag door. Ik smeer me overdag niet in, en in de avond zit ik thuis achter de horren. Je kunt ook die "wierookstokjes" aansteken maar daar krijg je dan weer kanker van, zegt men.
deet is ook niet zo fris ; volgens wikipedia:
Gevaren

Nieuw onderzoek wijst uit dat DEET neurotoxische effecten heeft door het remmen van het enzym acetylcholinesterase, zowel bij insecten als bij mensen en andere zoogdieren
En dat eiwit remt allzheimer af

dus als je deet opdrinkt ben je dement of wordt je het

25 % nauwlijks werkzaam

minimaal 40%

Pieter :geek: :geek:

jumbo
Expat
Expat

#34 Bericht door jumbo » donderdag 15 juli 2010, 03:30

v@go schreef:maar olifanten zweten toch alleen bij de oren niet via de huid :evil:
Vaago :P
Voor jou geldt zo ongeveer hetzeflde maar dan met een een 's' ingevoegd (in zweten) :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#35 Bericht door v@go » donderdag 15 juli 2010, 09:35

jumbo schreef:
Vaago :P
Voor jou geldt zo ongeveer hetzeflde maar dan met een een 's' ingevoegd (in zweten) :lol: :lol:
dan zitten we op een lijn :lol:
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door prajak » donderdag 15 juli 2010, 16:52

Deet is link bij regelmatig gebruik, niet bij eenmalig gebruik. Je moet verstandig omgaan met die rommel. Je huid wordt er warm van, je krijgt een reactie. Citronella kan ook maar dat kan het humeur verzuren, weet Pieter dat wel ? Goed, dan geen muggenspul en de bossen in. Daar kan een olifants-teek op je kop vallen en in je nek en daarvan kun je de ziekte van Lyme krijgen. Maar geen Alka Seltzer of hoe heet die meneer toch weer ?

Gezeur allemaal. Kijk eens op een pakje voeding en zie de toevoegingen in het eten. E-zoveel en zoveel meer. Ik zag vandaag op NL TV dat een merk matras neurotoxische stoffen kan bevatten. In iedere vis zitten sporen van Seveso en van Bopal. In de grond zitten sporen van Agent Orange. DDT is verboden behalve in Afrika. Dat komt ook in zee terecht..... Lust ge nog een vissie of peultjes ?

Nee, sluit je op in een plastic kooi en adem alleen zuurstof in. Ga je dood aan chagrijn.... maar niet aan Alzheimer. Nou nou, welk een opties biedt het leven, heer Pieter !

Ademhalen kan nog net.....maar ook niet lang meer. Zullen we ons allemaal collectief aanmelden bij de NVVE ?

Mensen, blijf lachen. Dood gaan we toch. Ik kan ook terug gaan naar NL en voor de trein springen; die komt ieder kwartier las ik met vreugde. Hier komen maar vier treinen per dag.....DAAR voor gaan liggen is een hele planning hoor !

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#37 Bericht door Sert » donderdag 15 juli 2010, 17:24

Pillen, sprays en zalfjes.

Wat is er mis met normaal gezond eten?
Of is het afweersysteem van de gemiddelde Nederlander zo belabberd dat een muggensteek een groot probleem is?

Goed tegen muggen:
-slaap onder een klamboe of ventilator
-ga tussen verse toeristen staan (die worden eerder gestoken)
-drink een biertje, veel vitamine-B

Goed tegen Dengue:
-overdag niet gestoken worden door gestreepte muggen

Dengue heeft een incubatie van 3-6 dagen en kan pas 4 dagen nadat de koorts is begonnen aangetoond worden (aantal bloedplaatjes zakt aanzienlijk).
Behandeling: paracetamol tegen de spierpijn en heel erg veel water drinken. Lukt dat niet: infuus.
Ziekenhuis opname kost vooral absurd veel geld, ze kunnen weinig meer voor je doen: je eigen lichaam moet op eigen kracht beter worden!
En dan is de cirkel rond en zijn we weer bij het begin: gezond eten en zo zorgen dat je een normaal afweersysteem houdt.

Dus gooi die bacterie-dodende zeep als eerste je huis uit......

unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#38 Bericht door unforgiven » vrijdag 16 juli 2010, 12:59

zal allemaal wel maar in Thailand nog nooit een dag ziek geweest :mrgreen: even afkloppen.....
There is only one road in life, the hard road.....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#39 Bericht door prajak » vrijdag 16 juli 2010, 16:58

Gezond leven kan een buffer zijn als je ernstig ziek wordt. Men zegt wel eens, "er moet vet op zitten", maar teveel vet is ook niet goed. Spieren zijn beter. En toch kan je ook dan ziek worden van een steek van een mug en heb je dat "vet" hard nodig.

Vergeet niet dat het zorgsysteem in Thailand er pas een paar jaar is en er honderdduizenden mensen rondlopen in de periferie van dit land die geen enkele behandeling hebben gehad tegen gewone kinderziektes die in de westerse wereld al lang behandeld en genezen worden. Een daardoor verzwakt afweersysteem is gevoeliger voor de gevolgen van een steek van een mug en daarom sterven er zoveel mensen aan de gevolgen daarvan. Ik wil niet zeggen dat wij farang beter "volgevreten" zijn maar we hebben meer weerstand dan de arme Thaise mensen. Wij hebben zowel betere kansen als meer poen om ziektes aan te kunnen.

Maar tegen dengue doe je niks anders dan pijnstillers nemen en vooral geen aspirine. Rust en goede voeding. Maar een arme Thai kan beide niet betalen. En kan er onderdoor gaan.

ericsson
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#40 Bericht door ericsson » donderdag 29 juli 2010, 10:48

Heeft er iemand al ervaring met Mosi-guard? dit zou het natuurlijk alternatief zijn voor DEET en het beste natuurlijke spray/creme middel tegen muggen zijn op de markt, dus vooral voor kleine kinderen.
chok dee

Lennart
komt net kijken
komt net kijken

#41 Bericht door Lennart » donderdag 29 juli 2010, 21:36

Sert schreef:
Goed tegen muggen:
-slaap onder een klamboe of ventilator
-ga tussen verse toeristen staan (die worden eerder gestoken)
-drink een biertje, veel vitamine-B

Veel vitamine-B; dat had ik op meer plaatsen gelezen. Heb na wat onderzoek Thiamine gekocht (pillen met enorm veel vitamine b1). Ben benieuwd of dit iets scheelt.

Wel een aparte bijwerking is dat mijn urine echt markeerstift geel is geworden. Had jij hetzelfde effect? Of zit ik met mijn pillen niet helemaal goed? :roll:

Akang
Expat
Expat

#42 Bericht door Akang » donderdag 29 juli 2010, 23:39

Dengue was een officiele plaag afgelopen seizoen, ik begreep dat er in 2008/2009 meer dan 46.000 besmettingen gemeld waren in Thailand en dat ze dat [zoals het betaamd] een beetje stil hileden.
Het betrof dan ook de minst erge variant [die op zich al vervelend genoeg is maar buiten griep klachten niet levensgevaarlijk!]
Op Koh Chang waren er diverse gevallen bekend en werd er aangeraden om extra alert te zijn bij stilstaand water [met name de grote potten met visjes/waterlelies op veranda's etc]

Voor de rest gewoon logisch: muskieten net/fan, in de schemering en avond bedekende kleding en whatever volgens jullie het beste anti muggen spulletje is aan het eind van deze discussie ;)
Even the longest journey starts with the first step...

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#43 Bericht door prajak » vrijdag 30 juli 2010, 00:40

Geel plassen komt vaker voor bij het innemen van vitaminen. Ik neem multivitamine en calcium en move-free-advanced en plas ook geler dan normaal. Of dat de kleurstof is of gewoon een overdaad die het lichaam kwijt moet raken weet ik ook niet. Ik hou me wel strikt aan de dag maxima.

Hier ligt een farang in het ziekenhuis met dengue; een long stayer, geen toerist. Een combinatie van dengue, en typhus opgelopen in India. Nierproblemen er bij en meneer (70 jaar) is zwaar ziek.

Dengue komt veel voor en er is weinig aan te doen; rust en paracetamol en vocht aanvullen. Ik heb na 8 jaar hier nog geen muggerelateerde kwaal te pakken. Afkloppen ! Stilstaand water zoveel mogelijk vermijden rond het huis maar de dengue mug is niet zo kieskeurig als de malariamuskiet. De laatste wil echt schoon water. In potten met waterplanten doe ik een druppel bakolie, dat voorkomt dat de larfjes het koppetje boven water kunnen steken om te ademen. Een vis er in helpt ook.

Thailand heeft meer dan 300 soorten mug en slechts een dikke 40 soorten veroorzaken een van de vier ziektes. De rest doet niet meer kwaad dan een mug in NL. Als je eens iets wil lezen zoek bij google naar Manop Rattanarithikul, in TH ook wel genoemd Mosquito Man.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#44 Bericht door Sert » vrijdag 30 juli 2010, 06:13

Een ander Dengue-weetje:

De mug die Dengue kan verspreiden, heeft een leef-radius van 100 meter. Dus altijd in de gaten houden of je buren bezig zijn om de omgevingstemperatuur flink omhoog te helpen....

Ik heb anderhalf jaar geleden het virus meegenomen uit Bali (in volstrekte onwetendheid). Gedurende 3 weken min of meer onder een klamboe geleefd om te voorkomen dat ik gestoken werd en mijn vriendin en/of buren indirect van dezelfde pret voorzag.
De dokter zei "you must drink a lot!", maar het leek me toen toch niet zo'n strak plan om elke avond aan de bar te hangen.
Lennart schreef:Veel vitamine-B; dat had ik op meer plaatsen gelezen. Heb na wat onderzoek Thiamine gekocht (pillen met enorm veel vitamine b1). Ben benieuwd of dit iets scheelt.

Wel een aparte bijwerking is dat mijn urine echt markeerstift geel is geworden. Had jij hetzelfde effect? Of zit ik met mijn pillen niet helemaal goed? :roll:
Nee, ik slik namelijk helemaal geen pillen en ik drink voldoende. Donkere urine is doorgaans een teken dat je te weinig drinkt.

En ja, in bier zit veel vitamine B. Maar je hoeft bier niet op de Engelse manier (a.k.a. wasted, plastered) te drinken om profijt te hebben van die vitamines. Gewoon normaal (=veelzijdig) eten en je krijgt van alle vitamines voldoende binnen.
Je kunt je helemaal scheel slikken aan vitamine C, maar wat je lichaam niet nodig heeft, plas je ongebruikt meteen weer uit.

Veel beter, goedkoper en lekkerder dan potten vitamine pillen:
Fruit. En het aanbod hier in Thailand van fruit is veel gevarieerder dan in Nederland (en het smaakt naar mijn mening ook beter hier).
Zoek voor de gein eens op welke vitamines er in een kiwi zitten...

Wetenschappelijk is het volgens mij niet aangetoond, maar het schijnt dat muggen indirect dol zijn op zuivelproducten. Dat houdt in: mensen die veel zuivelproducten eten/drinken. Dat zou een reden zijn waarom toeristen uit Europa/Amerika veel vaker gestoken worden dan locals.
In de praktijk werkt het in elk geval wel: als ik tussen enkele toeristen sta die net aangekomen zijn, worden zij rond zonsondergang belaagd en ik heb nergens last van....

suzi_1960
kenner
kenner

#45 Bericht door suzi_1960 » zondag 01 augustus 2010, 17:58

nu jullie het over akelige insectenbeten hebben, heb ik een gerelateerde vraag....zijn er wespen in Thailand? het hele jaar? (ik ben nl allergisch en zal dan zorgen dat ik de epipen constant bij mij heb)

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”