Op Thai Visa staat een interessante posting over de prijsontwikkelingen in Thailand. Centraal daarbij staat de vraag: “Is Thailand nog wel een goedkope bestemming voor buitenlandse gepensioneerden en toeristen?”
Om dit te kunnen beoordelen heeft de schrijver van het artikel gekeken naar de prijsontwikkelingen van de afgelopen vijf jaar. Specifiek is er gekeken naar twee indicatoren:
* Thaise inflatie
* Koersontwikkeling van de Baht ten opzichte van Westerse valuta
Thaise inflatie
De Thaise inflatie (gegevens uit Bloomberg.com) bedraagt gemiddeld 5 % gedurende de laatste 5 jaar. Het prijspijl in Thailand nam derhalve toe met een factor 1,05 ^ 5 = 27%
Koersontwikkelingen
De Thaise Baht is de laatste vijf jaar een sterke munt gebleken. Kijken we naar de koersontwikkelingen (gegevens uit xe.com) dan zien we het volgende:
* Met US Dollars, Thaise Baht kopen betekent een koersdaling van 42,16 naar 29,45 . Hierdoor is Thailand 43% duurder geworden voor Amerikanen.
* Met Britste ponden, Thaise Baht kopen betekent een koersdaling van 75,75 naar 46,67. Hierdoor is Thailand 62% duurder geworden voor de Britten.
* Met de Euro, Thaise Baht kopen betekent een koersdaling van 53,70 tot 38,80. Hierdoor is Thailand 38% duurder geworden voor de Europeanen
Conclusies
De sterke Thaise Baht versus de zwakke westerse valuta zorgen samen met de jaarlijkse Thaise inflatie van 5% voor een flinke waardedaling van je beschikbare pensioen. Maar ook voor toeristen is Thailand fors duurder geworden. De consequenties:
* Voor Amerikaanse gepensioneerden: – 43% (koersdaling) + 27% (inflatie) betekent een effectieve prijsverhoging van 70%.
* Voor Britse gepensioneerden: – 62% (koersdaling) + 27% (inflatie ) betekent een effectieve prijsverhoging van 89%.
* Voor Europese gepensioneerden: – 38% (valuta shift ) + 27% (inflatie) betekent een effectieve prijsverhoging van 65%.
Je kan dus stellen dat in een periode van 5 jaar Thailand voor toeristen en gepensioneerden 65% duurder is geworden. Voor de gepensioneerde Britten is er zelfs bijna sprake van een verdubbeling van de prijzen.
Inflatie en koersdalingen
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Inflatie en koersdalingen
Bangkok diedeldiedeldie.
Bangkok is the place for me.
You can go ........
Bangkok is the place for me.
You can go ........
-
- Expat
Re: Inflatie en koersdalingen
* Voor Europese gepensioneerden: – 38% (valuta shift ) + 27% (inflatie) betekent een effectieve prijsverhoging van 65%.
unquote
Ik geloof er geen fluit van.

unquote
Ik geloof er geen fluit van.

"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Standaard Lid
Allemaal leuk en aardig, maar je kunt Thailand moeilijk de schuld geven van een zwakke europese munt.
Toen ik op vakantie was op Bali, stonden de wisselkantoortjes 3 tot 4x per dag de koers van de Britse pond aan te passen. Wat voor Thailand geldt, geldt dan voor meer Aziatische bestemmingen.
Ach, 2 pond is samen gewoon een kilo.
Als het zo door gaat, wordt het wellicht eens interessant om op vakantie te gaan naar Europa. 20 baht voor een euro, lijkt me wel een toffe koers
Toen ik op vakantie was op Bali, stonden de wisselkantoortjes 3 tot 4x per dag de koers van de Britse pond aan te passen. Wat voor Thailand geldt, geldt dan voor meer Aziatische bestemmingen.
Ach, 2 pond is samen gewoon een kilo.
Als het zo door gaat, wordt het wellicht eens interessant om op vakantie te gaan naar Europa. 20 baht voor een euro, lijkt me wel een toffe koers

- jumbo
- Expat
De CPI, want daar praat je hierover, is over de laatste 5 jaar met 17% toegenomen
Infatie heeft veel wijdere bronnen als alleen de prijsstijging waar men naar verwijst
Overigens is een CPI stijging voor ELK land met gemiddeld 3% niet ongewoon, onder meer lonen en uitkeringen worden daar op aangepast, een factor die de 'onderzoeker' gemakshalve of uit onwetendheid en ik vermoed het laatste maar vergeet.
Dat de CPI hier anders is dan je stijging van uitkering/loon komt door de andere factoren..,, en is normaal...
Daarnaast is het wel erg simpel om dergelijke conclusies te trekken op de ontwikkeling van de laatste 5 jaar, als we eens 10 jaar nemen waar de euro, pond en dollar hele anders koersen hadden resp. USD 37.7 , GBP 61.16 en Euro 37.17 (berekende koers van de beoogde ECU over gemiddelden van de geregistreerde munten) dan krijg je een heel ander resultaat
Je zou hier dan bijna willen blijven en wonen....behalve als Brit dan
Kortom het resultaat uit het onderzoek komt met de span des tijds in aanzicht nemend heel anders over..... het is wat kortzichting, op de persoon gespiegeld die het aangaat en doorspekt met termen waar de schrijver/onderzoeker duidelijk geen kaas van heeft gegeten.
En dan is er nog het belastingvrije gebeuren (een percentage) en de hogere kosten/prijzen in het eigen land.....
Jiskefet!!!
Infatie heeft veel wijdere bronnen als alleen de prijsstijging waar men naar verwijst
Overigens is een CPI stijging voor ELK land met gemiddeld 3% niet ongewoon, onder meer lonen en uitkeringen worden daar op aangepast, een factor die de 'onderzoeker' gemakshalve of uit onwetendheid en ik vermoed het laatste maar vergeet.
Dat de CPI hier anders is dan je stijging van uitkering/loon komt door de andere factoren..,, en is normaal...
Daarnaast is het wel erg simpel om dergelijke conclusies te trekken op de ontwikkeling van de laatste 5 jaar, als we eens 10 jaar nemen waar de euro, pond en dollar hele anders koersen hadden resp. USD 37.7 , GBP 61.16 en Euro 37.17 (berekende koers van de beoogde ECU over gemiddelden van de geregistreerde munten) dan krijg je een heel ander resultaat
Je zou hier dan bijna willen blijven en wonen....behalve als Brit dan
Kortom het resultaat uit het onderzoek komt met de span des tijds in aanzicht nemend heel anders over..... het is wat kortzichting, op de persoon gespiegeld die het aangaat en doorspekt met termen waar de schrijver/onderzoeker duidelijk geen kaas van heeft gegeten.
En dan is er nog het belastingvrije gebeuren (een percentage) en de hogere kosten/prijzen in het eigen land.....
Jiskefet!!!
Laatst gewijzigd door jumbo op zondag 04 juli 2010, 05:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
- jumbo
- Expat
dutch schreef:quote
unquote
Ik geloof er geen fluit van.![]()
![]()
Afgezien van het feit of het Dagobert Dutch wat uitmaakt

Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
-
- Expat
Was dat maar waarjumbo schreef:dutch schreef:quote
unquote
Ik geloof er geen fluit van.![]()
![]()
Afgezien van het feit of het Dagobert Dutch wat uitmaakt![]()

"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan