Corruptie

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Corruptie

#1 Bericht door frans49 » dinsdag 22 juni 2010, 09:10

Het volgende artikel heb ik gelezen en vond ik erg interessant.
Doet mij wel aan Indonesië denken.
Daar noemen ze het, in goed Indonesisch, Korruptie. :mrgreen:
Moderator edit: Artikel wegens auteursrechten verwijderd.
Bangkok diedeldiedeldie.
Bangkok is the place for me.
You can go ........

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Corruptie

#2 Bericht door Pieter » dinsdag 22 juni 2010, 09:44

Nu schijnt dat naast het morele gedoe indien men het gewonnen geld weer in de plaatselijke economie stopt wel mee te vallen

het wordt pas een probleem als grote sommen geld het land verlaten (Soeharto, Marcos, Mr T.)

Het gebeurt hier gewoon wat opener dan in Europa.

en soms lijken dingen toch wel erg op elkaar.

Als je in Nederland snel b.v. een Paspoort nodig hebt dan kan dat maar kost dat extra geld

Als je hier bij de immigratie of het land buro sneller geholpen wilt worden kan dat ook.

alleen krijg je in nederland een bonnetje en in Thailand niet.

Wel eens zaken gedaan in Limbo-Land met sjeng , sjeng of sjeng :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Pieter

jumbo
Expat
Expat

#3 Bericht door jumbo » dinsdag 22 juni 2010, 10:48

Deze schrijvers zijn verder niet in de regio geweest naar ik mag aannemen, want door zaken te doen met en in de regio kan ik jullie mededelen dat het in Thailand nog vriendelijk gaat in vergelijking met landen als Cambodia, Laos, Vietnam en Myanmar waar het geld openlijk naar de legerleiders gaat....

Het is niet zo dat het in Thaiuland toeneemt,. ik vind het juist afnemen over de laatste 10 jaren, het wordt nu alleen openbaar en openbaar aan de kaak gesteld..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Markbr
kenner
kenner

#4 Bericht door Markbr » donderdag 24 juni 2010, 23:21

Als ze in Nederland ook eens gingen melden hoe vaak wij hier wel niet iets voor niks betalen. Hoe hoog zullen wij dan eindingen op de ranglijst? We hebben een zogenaamd een vrije keuze van partner bijvoorbeeld maar als die uit Bijvoorbeeld uit Thailand komt dan moet je allerlei belachelijke dingen betalen die nergens over gaan. 830 euro voor een sticker in je paspoort als je naar NL wil immigreren enzo. Je partner MOET naar school terwijl er HELE volksstammen rondlopen die al tig jaar hier wonen en niks hoeven...Nederland moet eerst eens bij zichzelf te raden gaan voordat ze een ander land gaan afvallen. Als je er over na gaat denken is het hele systeem in NL zo corrupt als wat. Je betaald jezelf klem aan verzekering...omdat het moet en als je het nodig dreigt te hebben geven we niet thuis...dus....we hebben hier in NL een duidelijke betaal maar raak cultuur.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » vrijdag 25 juni 2010, 02:01

De zaken waar Pieter en Mark het over hebben hebben niets met corruptie te maken. Pieter schopt gelijk nog even naar Limburg en dat ongemotiveerd en dus bijzonder ongepast maar we kennen Pieter onderhand wel. Mark zanikt over hoge tarieven in NL maar daarvoor moet hij bij de (landelijke, provinciale, plaatselijke) wetgever zijn en als die tarieven oneerlijk zijn of niet voor iedereen gelijk dan kan Europa ingrijpen. Maar verder kost het wat het kost. Ieder papiertje kost wat, en wil je het snel snel snel dan kost dat meer. Zo simpel is het leven.

In dit land heb je wel te maken met corruptie al wordt het zichtbare deel minder. Gelukkig maar. Maar toch hoor je nog steeds mensen die zeggen dat ze voor ieder papiertje van de phuya 200 baht moeten dokken. 200 Baht is een dagloon. En ik hoor verhalen van kadasters....

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#6 Bericht door Sert » vrijdag 25 juni 2010, 06:01

In Nederland is er geen corruptie.

Daar is het gewoon gelegaliseerde diefstal door de overheid, met prachtige namen als vergunning, parkeergeld, ov-chipkaart, enz.

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Borat » vrijdag 25 juni 2010, 06:06

Corruptie is het politieke, sociale of economische verschijnsel waarbij iemand in een machtspositie ongeoorloofde gunsten verleent in ruil voor wederdiensten of als vriendendienst.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Corruptie

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Jim » vrijdag 25 juni 2010, 06:08

Sert schreef:In Nederland is er geen corruptie.
de bouwfraude
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » vrijdag 25 juni 2010, 06:48

Fraude heb je hier ook, naast corruptie. Zijn in de EU net niet de fabrikanten van badkamerspullen aangepakt ? Hadden een prijsafspraak, mooi woord voor "consumenten tillen".
Overal ter wereld maken aannemers een "rondje" bij aanbesteding. Dat is geen corruptie maar fraude. Net zo verwerpelijk overigens. Bert Burger en Bart Belasting dokken wel....

Soi 24
Expat
Expat

#10 Bericht door Soi 24 » vrijdag 25 juni 2010, 08:33

In het artikel wordt beschreven dat er in Thailand veel corruptie is, hetgeen naar mijn smaak ongeveer net zo een spectaculaire onthulling is als de constatering dat er in Vaticaanstad veel katholieken wonen.

Wat mij vervolgens verbaasd is dat een aantal respondenten deze corruptie lijkt te rechtvaardigen door te stellen dat er in Nederland ook van alles niet deugt. Met name omdat je voor allerlei overheidsdiensten moet betalen. Jawel en dat noemen we dan legès, en die verdwijnen in de gemeente/provincie-kas en niet in de beurs van de ambtenaar.

En dat is in Thailand precies hetzelfde. Voor ieder formuliertje moet je betalen, ook in Thailand. Wil je het sneller hebben dan betaal je ook in Thailand een "expresstarief". Zijn de immigratiebepalingen in Nederland zwaar? Misschien wel, dankzij Verdonk cs. Maar als je er eenmaal doorheen bent dan krijg je ook echt de kans om in Nederland te blijven en jezelf te ontwikkelen. In Thailand blijf je je hele leven stempelen "eens een farang, altijd een farang". En als de euro in elkaar dondert dan kun je als brave pensionado na tig jaar verblijf in Thailand ophoepelen.

Thailand is een leuk land waar wij allemaal op onze eigen manier dol op zijn, maar dat is geen reden om de ogen de sluiten voor de realiteit.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Pieter » vrijdag 25 juni 2010, 09:24

Soi 24 schreef:In het artikel wordt beschreven dat er in Thailand veel corruptie is, hetgeen naar mijn smaak ongeveer net zo een spectaculaire onthulling is als de constatering dat er in Vaticaanstad veel katholieken wonen.

Wat mij vervolgens verbaasd is dat een aantal respondenten deze corruptie lijkt te rechtvaardigen door te stellen dat er in Nederland ook van alles niet deugt. Met name omdat je voor allerlei overheidsdiensten moet betalen. Jawel en dat noemen we dan legès, en die verdwijnen in de gemeente/provincie-kas en niet in de beurs van de ambtenaar.

En dat is in Thailand precies hetzelfde. Voor ieder formuliertje moet je betalen, ook in Thailand. Wil je het sneller hebben dan betaal je ook in Thailand een "expresstarief". Zijn de immigratiebepalingen in Nederland zwaar? Misschien wel, dankzij Verdonk cs. Maar als je er eenmaal doorheen bent dan krijg je ook echt de kans om in Nederland te blijven en jezelf te ontwikkelen. In Thailand blijf je je hele leven stempelen "eens een farang, altijd een farang". En als de euro in elkaar dondert dan kun je als brave pensionado na tig jaar verblijf in Thailand ophoepelen.

Thailand is een leuk land waar wij allemaal op onze eigen manier dol op zijn, maar dat is geen reden om de ogen de sluiten voor de realiteit.
Corruptie is o.a. dat wethouders b.v. jarenlang een paar keer per jaar naar zwitserland gaan op kosten van een bouwbaas.

of dat miljoenen van het Philips-pensioenfonds achterover wordt gedrukt

semi-legaal voor jaren lang was het dumpen van overtollig personeel naar de WAO

En je kan wel degelijk een permanente verblijf status hier krijgen; moeilijk maar niet onmogelijk

Pieter :mrgreen: :mrgreen:

Soi 24
Expat
Expat

#12 Bericht door Soi 24 » vrijdag 25 juni 2010, 10:42

Pieter schreef:
Corruptie is o.a. dat wethouders b.v. jarenlang een paar keer per jaar naar zwitserland gaan op kosten van een bouwbaas.
Komt ook in Thailand voor, alleen hier worden betrokkenen eruit geschopt en voor de rechter gebracht, in Thailand is het "normaal"
of dat miljoenen van het Philips-pensioenfonds achterover wordt gedrukt
heeft niets met corruptie te maken, is gewoon een boef geweest die geld van het pensioenfonds heeft gestolen, net als die Thaise boekhouder die onlangs de Nederlandse ambassade heeft bestolen
semi-legaal voor jaren lang was het dumpen van overtollig personeel naar de WAO
heeft niets met corruptie te maken (hierdoor is geen enkele ambtenaar verrijkt) is gewoon misbruik van wetgeving
En je kan wel degelijk een permanente verblijf status hier krijgen; moeilijk maar niet onmogelijk
Die kunnen we op de vingers van één hand tellen, doet niets af aan de hoofdregel

Pieter :mrgreen: :mrgreen:
Wederom je haalt een aantal misstanden aan die je ten onrechte verwisselt voor corruptie. Een normale Nederlandse burger heeft in zijn dagelijkse bestaan nooit te maken met corruptie ("tea-money") en in Thailand is dat nu eenmaal wel het geval en daar gaat het artikel over. Dat belachelijke verschijnsel wordt toch niet gerechtvaardigd met bijvoorbeeld de constatering dat in Nederland jarenlang de WAO verkeerd is gebruikt? Overigens die mensen, of het nu WW of WAO is, krijgen in ieder geval nog een uitkering......anders dan in Thailand
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

jumbo
Expat
Expat

#13 Bericht door jumbo » vrijdag 25 juni 2010, 16:18

Het laatste grote corruptie moment in Nederland kan ik me nog goed herinneren, de invoering van de euro. Door alle lagen heen werden er onrechtmatig gelden toegeeindigd middels incorrecte omrekeningen en het daardoor meer vragen voor goederen en diensten met als gevolg een veel duurder nederland als tijdens de gulden...

Maar goed het onderwerp ging over Thailand en zijn incorrecte plaatsing op de vergeven lijst.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door mooatje » dinsdag 03 augustus 2010, 19:58

Velen gaan weg uit Nederland omdat er teveel corruptie is.Teveel belastingen moeten betaald worden enz..
Dan vluchten ze naar Thailand waar ze gebukt op hun knieën zitten met de kont omhoog,om er toch maar te mogen verblijven.Ze worden als tweederangsburgers behandeld en zijn toch tevreden.Tenzij je ze op forums ontmoet,dan kunnen ze ineens enkel maar zagen,neuten,klagen en meer.

Waarom?

Omdat dit in de natuur van de mens zit?
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#15 Bericht door Gardensafari » dinsdag 03 augustus 2010, 22:49

mooatje schreef:Velen gaan weg uit Nederland omdat er teveel corruptie is.Teveel belastingen moeten betaald worden enz..
Dan vluchten ze naar Thailand waar ze gebukt op hun knieën zitten met de kont omhoog,om er toch maar te mogen verblijven.Ze worden als tweederangsburgers behandeld en zijn toch tevreden.Tenzij je ze op forums ontmoet,dan kunnen ze ineens enkel maar zagen,neuten,klagen en meer.

Waarom?

Omdat dit in de natuur van de mens zit?
Ie hebt geliek. Nölen zit in de natuur van de mens.
Nederland is weinig corrupt, maar wielle motten betal'n veur van alles en nog wat.
Veural veur dinge die wiele niet nödig hebt. En dinge woar anderen misbruuk van maakt.
In Thailand is echte corruptie, moar veule moakt het niet uut.
Ie hebt 't geld en anderen wilt dat hebb'n.
Of ie noe een eigen bedrief hebt of gewoon warkt, moakt niet uut.
Betoalen zul'ie, tot ie der dood bie neurvult.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”