Bankrente kan meetellen voor inkomensverklaring
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Bankrente kan meetellen voor inkomensverklaring
Dit berichtte mij de heer Jules van der Rest van de ambassade in BKK.
==
Een certificate of income wordt verstrekt op vertoon van een jaaropgave van een uitkerende instantie. Dat kan zijn een pensioen, uitkering of bijv. lijfrente etc. Ook bankrente is mogelijk mits e.e.a. door de betreffende bank kan worden bevestigd.
==
Nou, dat bevestigen is denk ik de bijschrijving van rente en de deposito-opgave. Daarvan heb je papieren en die kun je naar de ambassade zenden. In mijn geval kan ik daarmee ruim de 8 ton halen want met de huidige stand van de euro (laat ik het maar NEURO noemen...) haal ik de 8 ton niet met mijn pensioen.
Ach, het is voor mij een tijdelijk probleem. Over 1,5 jaar komt mijn AOW erbij en dan zit ik er weer dik boven.
==
Een certificate of income wordt verstrekt op vertoon van een jaaropgave van een uitkerende instantie. Dat kan zijn een pensioen, uitkering of bijv. lijfrente etc. Ook bankrente is mogelijk mits e.e.a. door de betreffende bank kan worden bevestigd.
==
Nou, dat bevestigen is denk ik de bijschrijving van rente en de deposito-opgave. Daarvan heb je papieren en die kun je naar de ambassade zenden. In mijn geval kan ik daarmee ruim de 8 ton halen want met de huidige stand van de euro (laat ik het maar NEURO noemen...) haal ik de 8 ton niet met mijn pensioen.
Ach, het is voor mij een tijdelijk probleem. Over 1,5 jaar komt mijn AOW erbij en dan zit ik er weer dik boven.
-
- Volwaardig lid
Re: Bankrente kan meetellen voor inkomensverklaring
Dat betekend dan dat je nooi van allen je rente kunt leven. Of heb ik dat mis?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.
-
- Volwaardig lid
Ja, dat heb je mis. Sorry. Maar als je geen pensioen hebt of ander inkomen uit een land in verband met arbeid, vroegere arbeid of invaliditeit moet je, mits 50 of + en ongehuwd, toch 8 ton baht halen. 8 Ton baht is nu 21 k euro en bij een rente van 3 procent betekent dat dus 7 ton euro op deposito op een NL bank.
Maar bij zoveel centen kun je ook die 8 ton baht op een Thaise bank zetten..... Dan hoef je naar de ambassade toe niet met de billen bloot.
Nou, ik heb wel pensioen maar bij de huidige stand van de euro geen 8 ton en dus gooi ik het rentewapen in de strijd. En de ambassade aanvaardt dat mits je bewijsstukken meestuurt.
Maar bij zoveel centen kun je ook die 8 ton baht op een Thaise bank zetten..... Dan hoef je naar de ambassade toe niet met de billen bloot.
Nou, ik heb wel pensioen maar bij de huidige stand van de euro geen 8 ton en dus gooi ik het rentewapen in de strijd. En de ambassade aanvaardt dat mits je bewijsstukken meestuurt.
-
- Volwaardig lid
Wanneer ik aan de beurt ben, dan zal ik het niet meer van de AOW of van het pensioen moeten hebben denk ik zo, maar van mijn eigen geld. En voorlopig heb ik nog niet genoeg. Misschien wordt het wel nooit Thailand, maar een van de buurlanden.
Maar goed, ik heb nog een jaar of 10 te gaan voor het zover is.

We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.
-
- Expat
Ik wist al lang dat ik na mijn werkende periode naar Thailand zou verhuizen (Thaise vrouw).Duiker schreef:Wanneer ik aan de beurt ben, dan zal ik het niet meer van de AOW of van het pensioen moeten hebben denk ik zo, maar van mijn eigen geld. En voorlopig heb ik nog niet genoeg. Misschien wordt het wel nooit Thailand, maar een van de buurlanden.Maar goed, ik heb nog een jaar of 10 te gaan voor het zover is.
De voorbereidingen begonnen toch ook wel zo'n 10 jaar vooruit.Er zijn kleine eenvoudige zaken te regelen maar ook meer complexe.Ik had het geluk om de laatste 6 werkzame jaren als expat naar Indonesie te kunnen gaan en de voorbereiding daarvoor werd bij mij door KPMG te Rotterdam gedaan.Tegenwoordig zijn er ook websites van de overheid die goede ondersteuning kunnen geven.
Mijn hoofdpunten waren:
Ons inkomen en het inkomen van mijn vrouw bij mijn overlijden.
Ik heb daar de laatste 10 jaren voor mijn emigratie flink in geinvesteerd en ik ben er tot op de dag van vandaag blij om,al zijn alle zaken niet altijd zo gelopen als gewenst.
Met alleen hopen dat het wel goed zal gaan,kom je er niet.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Volwaardig lid
Hoeveel centen je nodig hebt om van te leven is niet alleen afhankelijk van de inkomsten- en vermogenskant maar ook van de uitgaven. Waar wonen, hoe wonen, dikke auto of brommer (koop bij de laatste ook een doos pleisters...), partner thuis en tig koters of een werkende partner, dure wijnen of een chateau migraine, moet de biefstuk je toelachen of is een phad ma ma ook lekker ?
Vientiane Laos, om over buurlanden te praten, is duurder dan waar ik woon net over de rivier. Maar landelijk Laos zal weer goedkoper zijn. Denk er aan, in Laos krijg je als ongehuwde alleen de gehuwden AOW, niet de toeslag voor alleenwoner. Cambodja heb ik niet uitgezocht, zie de site van de SVB.
Ik leef van 1.000 e/m plus eens per jaar 1.250 e voor huur; rond het af op 14.000 e per jaar.
De rest gaat naar de spaarbank.
Vientiane Laos, om over buurlanden te praten, is duurder dan waar ik woon net over de rivier. Maar landelijk Laos zal weer goedkoper zijn. Denk er aan, in Laos krijg je als ongehuwde alleen de gehuwden AOW, niet de toeslag voor alleenwoner. Cambodja heb ik niet uitgezocht, zie de site van de SVB.
Ik leef van 1.000 e/m plus eens per jaar 1.250 e voor huur; rond het af op 14.000 e per jaar.
-
- Expat
En.........wat zijn de inkomens eisen van de immigratiedienst?prajak schreef:Hoeveel centen je nodig hebt om van te leven is niet alleen afhankelijk van de inkomsten- en vermogenskant maar ook van de uitgaven. Waar wonen, hoe wonen, dikke auto of brommer (koop bij de laatste ook een doos pleisters...), partner thuis en tig koters of een werkende partner, dure wijnen of een chateau migraine, moet de biefstuk je toelachen of is een phad ma ma ook lekker ? Vientiane Laos, om over buurlanden te praten, is duurder dan waar ik woon net over de rivier. Maar landelijk Laos zal weer goedkoper zijn. Denk er aan, in Laos krijg je als ongehuwde alleen de gehuwden AOW, niet de toeslag voor alleenwoner. Cambodja heb ik niet uitgezocht, zie de site van de SVB.
Ik geloof dat eind 90-er jaren het bedrag uitkwam op de nu staande 800.000 baht.
Zeker ben je van dit bedrag ook niet,dingen kunnen veranderen.
Uitgaan op Thais "gehuwd" visum van 40.000/mnd geeft ook geen garantie omdat overlijden/scheiden altijd tot de mogelijkheden behoren.
De ziektekosten verzekering is ook een belangrijk punt omdat bij het niet hebben van een dergelijke voorziening,je bestaande bankbedrag bij een akkefietje zo maar zou kunnen verdwijnen.
Ronald Reagan
Ronald Reagan
- Sugar
- komt net kijken
Om een jaarvisum (non immigrant OA) als gepensioneerde te krijgen en jaarlijks een extension (verlenging) te bekomen moet je een inkomen van 65.000 baht kunnen aantonen OF 800.000 op een Thaise rekening hebben staan OF een mixt van beide met dien verstande dat er jaarlijks 800.000 in totaal kan aangetoond worden. VB: je hebt een pensioen 40.000 baht x 12 = 480.000 + 320.000 op een rekening en je bent er. Immigratie vraagt een bank uittreksel van de 3 laatste maanden en een verklaring van de bankdirecteur om dit te bevestigen.
;-)
;-)
I might not agree with you and you might not agree with me, but let us at least agree about that.
-
- Expat
En.........wat zijn de inkomens eisen van de immigratiedienst
unquote
Ik bedoelde het niet zo zeer als een vraag die beantwoord moest worden,omdat we allemaal die eisen wel kennen.Maar meer als een punt ter aanvulling op de post van Prajak,waarbij hij aangaf dat hij (en ik denk met hem velen) dat bedrag per maand totaal niet nodig hebben,om een goed leven te kunnen leiden.
Mijn punt is dat de immigratie er niets mee te maken heeft of de aanvrager met 10.000 baht per maand of met 100.000 baht per maand ,toekomt
.
65.000 of combinatie met bankbedrag.Op het moment dat er aan deze bedragen iets veranderd door bijv.koerswisselingen of onverwachte extra uitgaven,ook dan interesseert het de immigratie niets v.w.b. het hoe en waarom.
En.........wat zijn de inkomens eisen van de immigratiedienst
unquote
Ik bedoelde het niet zo zeer als een vraag die beantwoord moest worden,omdat we allemaal die eisen wel kennen.Maar meer als een punt ter aanvulling op de post van Prajak,waarbij hij aangaf dat hij (en ik denk met hem velen) dat bedrag per maand totaal niet nodig hebben,om een goed leven te kunnen leiden.
Mijn punt is dat de immigratie er niets mee te maken heeft of de aanvrager met 10.000 baht per maand of met 100.000 baht per maand ,toekomt

65.000 of combinatie met bankbedrag.Op het moment dat er aan deze bedragen iets veranderd door bijv.koerswisselingen of onverwachte extra uitgaven,ook dan interesseert het de immigratie niets v.w.b. het hoe en waarom.
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Volwaardig lid
ja klopt was paar weken terug in nongkhai en was
daar een stuk goedkoper dan in laos.
was daar bij een zwitser aan de mekong rivier even ontbijten
en die vertelde ook al dat er veel vertrekken door de lage koers
avonds daar langs de rivier hapje eten nu wel geteld 7 personen
in het restaurant en voor ieder persoon een medewerker
om te serveren .enigste een paar bars met wat falangs die er woonnen.
dus denk dat bij sommige mensen er in hakt de euro.
en net wat je wil zo is het leven in nederland ook elke dag uit eten of
diverse dan kost dit een hoop geld.
daar een stuk goedkoper dan in laos.
was daar bij een zwitser aan de mekong rivier even ontbijten
en die vertelde ook al dat er veel vertrekken door de lage koers
avonds daar langs de rivier hapje eten nu wel geteld 7 personen
in het restaurant en voor ieder persoon een medewerker
om te serveren .enigste een paar bars met wat falangs die er woonnen.
dus denk dat bij sommige mensen er in hakt de euro.
en net wat je wil zo is het leven in nederland ook elke dag uit eten of
diverse dan kost dit een hoop geld.
-
- Volwaardig lid
Yandre, je was in Nongkhai. OK, goeie keus.
Je hebt ontbeten bij Rolf de Zwitser aan de Mehkong; goed hoor, is een goeie vriend van me.
Ik neem daar zes dagen per week mijn kopje leut. En ik ben inmiddels erkend voorproever van de goulash-soep, de chili con carne en de boeuf bourguignon. Op zondag is meneer dicht....
Maar je hebt niet effe gedacht aan een bezoekje ? Dat is een ernstige zaak die ik je bijzonder kwalijk neem
, en ik adviseer je dringend bij een volgend bezoek aan NK een paar dagen vooraf me een PB te zenden.
Je hebt ontbeten bij Rolf de Zwitser aan de Mehkong; goed hoor, is een goeie vriend van me.
Ik neem daar zes dagen per week mijn kopje leut. En ik ben inmiddels erkend voorproever van de goulash-soep, de chili con carne en de boeuf bourguignon. Op zondag is meneer dicht....
Maar je hebt niet effe gedacht aan een bezoekje ? Dat is een ernstige zaak die ik je bijzonder kwalijk neem

-
- Volwaardig lid
hallo prayak
ja klopt bij rolf lekker ontbeten brood met salamie
en toen verder op denk iets van een duitser ook
nog nederlandse kaas gekocht was weer een tijd geleden
dat ik dit geproefd had
ja klopt zij nog tegen mijn vriendin volgende keer ga ik
chilie con carne daar eten .
nu zal ik zeer zeker doen als ik weer die kant op moet
stuur ik je bericht prayak eerst volgende keer eerst naar