Honorair consul in Chiang Mai
Moderator: Loempia
-
- Expat
Honorair consul in Chiang Mai
Ik was vanochtend bij het consulair spreekuur van de Ambassade in Chiang Mai en men vertelde mij dat dit de laatste keer was dat er dat spreekuur was. Binnenkort kom in Chiang Mai een Honorair Consul. Het is alleen nog wachten op een KB (Koninklijk Besluit).
-
- Volwaardig lid
Re: Honorair consul in Chiang Mai
Kun je daar dan jouw paspoort vernieuwen en een verklaring inkomen halen ? Denk van niet.
Grote kans dat de hon consul niet eens NL spreekt..... Het zijn pluche banen. En ze mogen optreden als een NL-er in de bak komt en hem/haar een doosje vitaminen brengen en verder lopen ze de feessies af als representant van Nederland. Het kaasplankje met zilveruitje en een vlaggetje "Holland" wordt door de secretaresse meegebracht voor de lokale goegemeente. En ze roept Hup H.. Hup.....
Grote kans dat de hon consul niet eens NL spreekt..... Het zijn pluche banen. En ze mogen optreden als een NL-er in de bak komt en hem/haar een doosje vitaminen brengen en verder lopen ze de feessies af als representant van Nederland. Het kaasplankje met zilveruitje en een vlaggetje "Holland" wordt door de secretaresse meegebracht voor de lokale goegemeente. En ze roept Hup H.. Hup.....
- Ben
- Expat
Bangkok 4 mei 2010prajak schreef:Kun je daar dan jouw paspoort vernieuwen en een verklaring inkomen halen ? Denk van niet.
Aan alle Nederlanders woonachtig en verblijvend in Chiang Mai en omgeving,
Op 4 juni 2010 zal ik namens de Nederlandse Ambassade te Bangkok, een bezoek brengen aan Chiang Mai. Bij dit bezoek worden de in Chiang Mai en omgeving verblijvende Nederlanders die hiervoor belangstelling hebben, uitgenodigd voor een zogenaamd consulair spreekuur. In verband met de opening van het Honorair Consulaat binnenkort, zal dit het laatste consulaire spreekuur zijn in deze vorm.
Het consulair spreekuur zal plaatsvinden op 4 juni van op locatie “Mokador”, Samlam Road 3/11, A. Muang, Chiang Mai 50200.
In het verleden kwam het vaak voor dat u ongeveer op dezelfde tijden op de lokatie verscheen en vervolgens vanwege de drukte pas enige uren later aan de beurt was. Om aan deze problematiek deels tegemoet te komen, verzoek ik u rekening te houden met de navolgende differentiatie in de bezoektijden:
Degene waarvan hun achternaam begint met A t/m M, zijn welkom van 10.00 – 13.00 uur.
Degene waarvan hun achternaam begint met N t/m Z zijn welkom van
13.30 – 16.00 uur.
Het is niet meer mogelijk een Nederlands paspoort aan te vragen tijdens een consulair spreekuur voor Nederlanders die ouder zijn dan 12 jaar.
Meer informatie treft u aan op: http://www.paspoortinformatie.nl.
CONSULAIRE VERKLARINGEN
Op onze website (http://www.mfa.nl/ban) treft u een lijst van consulaire verklaringen die door deze ambassade kunnen worden afgegeven en welke (originele en recente) documenten daarvoor overlegd moeten worden.
Neemt u in het voorkomende geval tevens kopieën van de originele documenten mee. Deze zullen bij de aanvraag van de verklaring worden gevoegd. Ik wil u vriendelijk verzoeken alle benodigde kopieën vooraf te maken, zodat de behandel- en wachttijd zoveel mogelijk kan worden bekort.
Houdt U er rekening mee dat voor de afgifte van consulaire verklaring uitsluitend originele en recente documenten ingediend kunnen worden. De consulaire verklaringen zullen na inname worden nagezonden vanuit Bangkok. Voor verdere vragen kunt u uiteraard telefonisch contact opnemen op nummer +66 (0) 23095244 begin_of_the_skype_highlighting +66 (0) 23095244 end_of_the_skype_highlighting,
Ik wil u tot slot vriendelijk verzoeken bovenstaande informatie bekend te stellen aan bij u bekende landgenoten.
Met vriendelijke groet,
D.P. Trimp
Tweede Ambassadesecretaris
Hoofd Bedrijfsvoering en Consulaire Zaken
Nederlandse Ambassade Bangkok
-
- Expat
Het is en Nederlander die een restaurant beheerd, zo wordt mij verteld. Hij mag alle consulaire handelingen plegen, behalve uitgifte van paspoorten.prajak schreef:Kun je daar dan jouw paspoort vernieuwen en een verklaring inkomen halen ? Denk van niet.
Naar ik begrepen hebt, zit hij drie of vier dagen per week voor Nederlanders in het Noorden van Thailand, voor hun consulaire zaken. Ik moet zeggen dat elke keer als ik bij zo'n consulair spreekuur komt het er razend druk is.
-
- Volwaardig lid
Alles behalve paspoorten. Dat is goed nieuws voor mensen in het noorden. Nu wachten op zijn bericht dat je er een afspraak moet maken net als in BKK. Maar het is beter dan niks. Nu de Isan nog. Udon lijkt me een ideale centrale plaats.
- joepattaya
- Expat
Prajak, bekijk het nu eens positief; gelukkig is er iemand in het Noorden die de moeite neemt om (min of meer) omniet de belangen van de Nederlandse regering te vertegenwoordigen en om de Nederlandse staatsburger van dienst te zijn bij de nodige plichtplegingen.
We kunnen hier nu weer discussieren over het begrip "omniet/gratis", maar ga er maar vanuit dat er geen salaris tegenover staat.
Wil je dat er ook een HC komt in de E-San of zelfs in Pattaya, dat is het raadzaam dat om te beginnen iedere Nederlander zich registreert bij de Ambassade (online via MinBuZa.nl). Zo krijgt de Ambassade een goed inzicht waar de Nederlanders zich bevinden. Als uit de registraties blijkt dat er zich in heel de E-San misschien 600 Nederlanders wonen, dan is dat niet de moeite om een HC te vestigen. Loopt dat aantal richting de 6000 (ik noem maar een aantal), dan wordt het al een ander verhaal. Lijkt me zo.
We kunnen hier nu weer discussieren over het begrip "omniet/gratis", maar ga er maar vanuit dat er geen salaris tegenover staat.
Wil je dat er ook een HC komt in de E-San of zelfs in Pattaya, dat is het raadzaam dat om te beginnen iedere Nederlander zich registreert bij de Ambassade (online via MinBuZa.nl). Zo krijgt de Ambassade een goed inzicht waar de Nederlanders zich bevinden. Als uit de registraties blijkt dat er zich in heel de E-San misschien 600 Nederlanders wonen, dan is dat niet de moeite om een HC te vestigen. Loopt dat aantal richting de 6000 (ik noem maar een aantal), dan wordt het al een ander verhaal. Lijkt me zo.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.
-
- Expat
Klopt, Joep. Uit de bezoekersaantallen van de drie-maandelijkse consulaire spreekuur in Chiang Mai van de Ambassade bleek dat er heel wat Nederlanders in het Noorden wonen. Het was er altijd stervensdruk, zo druk dat bij de laatste spreek-uur men verzocht werd dat de mensen wier naam begon met A-J voor twaalf uur moesten komen en diegene met de naam K-Z in de middag.joepattaya schreef:Prajak, bekijk het nu eens positief; gelukkig is er iemand in het Noorden die de moeite neemt om (min of meer) omniet de belangen van de Nederlandse regering te vertegenwoordigen en om de Nederlandse staatsburger van dienst te zijn bij de nodige plichtplegingen.
Zover ik wet worden ook visumaanvragen door de Honorair consul behandeld. De beslissing wel of geen visum is uiteraard aan de Ambassade
-
- Erelid
Toch liever Khon Kaen of Kalasinprajak schreef:Alles behalve paspoorten. Dat is goed nieuws voor mensen in het noorden. Nu wachten op zijn bericht dat je er een afspraak moet maken net als in BKK. Maar het is beter dan niks. Nu de Isan nog. Udon lijkt me een ideale centrale plaats.

Een HC ontvangt geen salaris, maar wel vergoedingen

Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was
dat iedereen gelukkig was
-
- Volwaardig lid
Mart schreef:Toch liever Khon Kaen of Kalasinprajak schreef:Alles behalve paspoorten. Dat is goed nieuws voor mensen in het noorden. Nu wachten op zijn bericht dat je er een afspraak moet maken net als in BKK. Maar het is beter dan niks. Nu de Isan nog. Udon lijkt me een ideale centrale plaats.![]()
Iets voor Mart of Prajak, als b.b.h.h.?

Live your dream, don't dream your life.
- Ben
- Expat
Ja dat zou wat zijn maar dan is het geen consult meer maar een matineeWouter_Udon schreef:Mart schreef:Toch liever Khon Kaen of Kalasinprajak schreef:Alles behalve paspoorten. Dat is goed nieuws voor mensen in het noorden. Nu wachten op zijn bericht dat je er een afspraak moet maken net als in BKK. Maar het is beter dan niks. Nu de Isan nog. Udon lijkt me een ideale centrale plaats.![]()
Iets voor Mart of Prajak, als b.b.h.h.?