Waarschuwing, erg warm in Thailand

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

Re: Waarschuwing, erg warm in Thailand

#16 Bericht door greenthaiway » vrijdag 14 mei 2010, 07:29

Wat is ORS?
Is dat een merknaam, is het verkrijgbaar bij de TESCO Lotus, Big C of Carrefour
of moet je ervoor naar een drogist?

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#17 Bericht door marinusmali » vrijdag 14 mei 2010, 10:00

KinKhong????? (หงิกงอฮ ???????)

Ik heb het net met google vertaald naar thai maar dat woord was totaal onbekend bij mijn vrouw

Wat is het juiste thaise schrift????

Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#18 Bericht door Geert S » vrijdag 14 mei 2010, 10:03

greenthaiway schreef:Wat is ORS?
Volgens mijn vrouw is Thaise naam Gualeh als ik het zo goed fonetisch neer schrijf, je moet er voor naar een farmacie, heb 't nog nooit in een van de supermarkten gezien.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#19 Bericht door greenthaiway » vrijdag 14 mei 2010, 10:12

Geert S schreef:
Volgens mijn vrouw is Thaise naam Gualeh als ik het zo goed fonetisch neer schrijf, je moet er voor naar een farmacie, heb 't nog nooit in een van de supermarkten gezien.
Ai ai Kapitein, bedankt :)

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door Jim » vrijdag 14 mei 2010, 10:55

ORS - Ga uit van 1 liter schoon (steriel) water, en voeg daaraan toe:

* 1/4 theelepel keukenzout (natriumchloride);
* 1/4 theelepel kalizout (kaliumchloride);
* 1/4 theelepel bakpoeder (een mengsel van dubbelkoolzure soda en citroenzuur of wijnsteenzuur);
* 2 1/2 eetlepel (40 gram) suiker;
* vanillesuiker of citroensap naar smaak.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Mart
Erelid
Erelid

#21 Bericht door Mart » vrijdag 14 mei 2010, 11:12

Oral Rehydration Solution (ORS) - een Nederlandse uitvinding.

Op de verpakking in Thailand staat gewoon ORS en is ook verkrijgbaar bij de drogist afdeling bij de grote supermarkten.

Let op: Er zijn verschillende uitvoeringen, namelijk : volwassen en kind

( Schrijf maar gewoon ORS op een papiertje en dan weten ze het wel )

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#22 Bericht door greenthaiway » vrijdag 14 mei 2010, 11:25

Mart schreef:
Oral Rehydration Solution (ORS) - een Nederlandse uitvinding.

Op de verpakking in Thailand staat gewoon ORS en is ook verkrijgbaar bij de drogist afdeling bij de grote supermarkten.

Let op: Er zijn verschillende uitvoeringen, namelijk : volwassen en kind

( Schrijf maar gewoon ORS op een papiertje en dan weten ze het wel )
Bedankt Mart,

Ik voel mij kiplekker met het warme weer, waarschijnlijk door mijn jeugd op Java.
Maar als ik symptomen van uitdroging krijg zal ik het door Geert en jou genoemde middel proberen te kopen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door prajak » vrijdag 14 mei 2010, 16:41

Er zullen best meer merken zijn in Thailand. ORS is een middel om je zouten aan te vullen en wat zit er in: natrium (sodium), kalium (potassium), glucose en een smaakje. Kost 4 baht per zakje en per doos is het iets goedkoper.

Het heet ook wel Electrolyte Beverage en iedere apotheek en drogist heeft de rommel in huis. CMC Thailand is een van de producenten.

Ik neem in deze hitte twee zakjes per dag gewoon in een glas water. Net limonade. Iedere sportzaal in NL heeft het in de koelkast staan en dan heet het "sportdrink" en is vele malen duurder dan hier. Ik ken Nl-toeristen die dozen mee naar huis slepen om goedkoop aan hun sportdrank te komen.

Ik transpireer in deze hitte maar minder dan in mijn eerste jaar hier. Soms voel ik me flauw en lusteloos en dan vrees ik tekort aan zouten. Dan neem ik een zakje en na een uur zit er weer wat pit in het lijf. En de zeldzame keren dat het me "dun door de broek" loopt neem ik wat meer. Want dan verlies je teveel zout.

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Fritsie » vrijdag 14 mei 2010, 16:50

Zoek ook eens naar merken als Singha, Tiger, Chang, Heineken....... :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door prajak » vrijdag 14 mei 2010, 17:25

Fritsie, leuk geprobeerd maar je slaat de plank mis.

Alcohol jaagt vocht uit het lijf. Bier drinken in de hitte is slecht voor je. Alcohol is brandstof en jaagt de verbranding op en hogere verbranding geeft verlies van vocht en dus van zouten. Proef maar eens aan jouw urine, het is puur zout.

Zegt men, want ik houd me nimmer met dat soort proeverij bezig. Ik neem liever een wijntje maar alleen als de ergste hitte weg is.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#26 Bericht door greenthaiway » zaterdag 15 mei 2010, 03:24

prajak schreef:Er zullen best meer merken zijn in Thailand. ORS is een middel om je zouten aan te vullen en wat zit er in: natrium (sodium), kalium (potassium), glucose en een smaakje. Kost 4 baht per zakje en per doos is het iets goedkoper.

Het heet ook wel Electrolyte Beverage en iedere apotheek en drogist heeft de rommel in huis. CMC Thailand is een van de producenten.

Ik neem in deze hitte twee zakjes per dag gewoon in een glas water. Net limonade. Iedere sportzaal in NL heeft het in de koelkast staan en dan heet het "sportdrink" en is vele malen duurder dan hier. Ik ken Nl-toeristen die dozen mee naar huis slepen om goedkoop aan hun sportdrank te komen.

Ik transpireer in deze hitte maar minder dan in mijn eerste jaar hier. Soms voel ik me flauw en lusteloos en dan vrees ik tekort aan zouten. Dan neem ik een zakje en na een uur zit er weer wat pit in het lijf. En de zeldzame keren dat het me "dun door de broek" loopt neem ik wat meer. Want dan verlies je teveel zout.
Oh....
Wat kan ik toch soms een sufferd zijn, LOL.
Electrolyte Beverage!!!
Dat neem ik al dagelijks in de ochtend, excuus Mart en Geert voor het vragen...
Ik heb hier Electrolyte Beverage onder de naam ROZAR-D, ROYAL-D, NEO-LYTE, DECHAMP.
Wellicht hierdoor voel ik geen last van de hitte.
Wij gebruiken de airco nooit, is IMHO niet goed voor het lichaam.
Ik zwem ELKE dag en trok gister 12 baantjes dat wordt verhoogd naar 20 baantjes per dag.
Hoorde dat een oude man met een jonge vrouw langer leeft, zou ik nog doodgaan met mijn
42 jaar jongere vrouw? :mrgreen:

RuudThai
Expat
Expat

#27 Bericht door RuudThai » zaterdag 15 mei 2010, 04:41

Het is heet, maar vooral droog. Die paar onweersbuitjes van de afgelopen 2 maanden zijn op de vingers van 2 handen te tellen. Het waterpeil in het meer Nong Haen achter ons huis is fors gedaald. En dat is toch een meer van een paar honderd vierkante kilometer!

In ons dorp is een gemeentelijke watervoorziening. Er ligt een lange (stenen rioolbuis)pijp in het meer met een pompstation en filterhuis, dus het is redelijk water. Wij drinken het niet maar sommige Thai wel.

Er zijn ook nogal wat huizen die geen aansluiting hebben op die waterleiding. Vinden de mensen te duur. Die hebben dan zo'n enorme grote kruik staan onder de dakgoot en vangen daarmee het regenwater op en gebruiken dat als drink- en waswater. Maar die dingen staan nu ook droog. Doch een aansluiting nemen op de waterleiding doen ze (bijna) niet. Geen geld voor (over).

Nu rijdt er de laatste maanden door de dorpen een mannetje rond in een pick-up met zo'n grote blauwe watertank waar een paar 1000 liter water in kan. De auto zakt bijna door z'n assen maar het is een goede handel voor hem. De mensen betalen liever een paar baht aan hem dan een vaste waterleidingaansluiting te nemen, want dit is een tijdelijk probleem zeggen ze. Zometeen zijn hun waterkruiken weer vol, verwachten ze. En is het water weer gratis!

Esther
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door Esther » dinsdag 05 oktober 2010, 19:32

Even een oud topic "uppen".

O.R.S kun je ook preventief innemen las ik hier?

Ik vraag dit omdat ik vorig jaar 2x ben uitgedroogd. En niet eens omdat ik aan de diarree was (sorry, niet zo smakelijk...) maar gewoon door de hitte en vochtgebrek denk ik.
Tot nu toe kan ik alleen maar vinden waar O.R.S voor dient indien uitdroging kan ontstaan, bijv bij diarree en braken. Maar kan nergens vinden of het ook preventief ingenomen kan worden.

Alvast bedankt.
Terug uit Thailand en een hele mooie ervaring rijker! Ben verliefd op dit mooie land!

Daarom dit jaar weer een retourtje naar het land van de glimlach:-) Al zou een enkeltje me meer deugd doen;-)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door Jeanette » dinsdag 05 oktober 2010, 21:34

Waarom zou je? Er zijn wel lekkerdere manieren om natrium, kalium en suiker (of honing) binnen te krijgen. 8-)
Van veel water krijg je een klotsbuik, doe er een schijf citroen in en eet eens die heerlijke glasnoedel kippensoep.

Die reclame van cup-a-soup werkt als een tierelier, iedereen die duf en slap is knapt er van op om 4 uur maar het is in feite een bak E-nummers.

Natrium en kalium moeten met elkaar in evenwicht blijven, globaal is de één voor de waterhuishouding in de cel en de ander voor erbuiten. (ik vergeet steeds welke in en buiten werkt :? ) Ertussen zit een membraam die osmose toestaat onder invloed van de mineralen. Als je veel fruit eet en weinig hartig en je drinkt regelmatig alcohol en koffie die ook nog eens ontwateren en het is ook nog eens bloedheet..... Dat zweten gaat soms ongemerkt in Thailand als de luchtvochtigheid laag is.

Wanneer ga je weer?

Esther
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door Esther » dinsdag 05 oktober 2010, 23:00

Waarom? Omdat ik mezelf nog al eens kan verwaarlozen :oops: Geen tijd gun om iets te eten of te drinken. Natuurlijk eet en drink ik wel maar te weinig. Dat is een patroon wat voor mij moeilijk te doorbreken is. Vandaar die ORS. Zo ben ik in ene "klaar". Ben vorig jaar behoorlijk beroerd geweest van het uitdrogen. 1x tijdens de vakantie en de laatste dag toen we naar huis gingen. Achteraf gezien bleek het uitdroging te zijn, op dat moment wist ik dat niet. Had ik het maar geweten! Dan had ik gelijk wat ingenomen!

Ik ga trouwens volgende week dinsdag al! :D
Terug uit Thailand en een hele mooie ervaring rijker! Ben verliefd op dit mooie land!

Daarom dit jaar weer een retourtje naar het land van de glimlach:-) Al zou een enkeltje me meer deugd doen;-)

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”