'dure' baht - ineens???

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat

Re: 'dure' baht - ineens???

#496 Bericht door printen44 » maandag 12 april 2010, 15:48

Ik woon nu bijna 5 jaar in Thailand en in die vijf jaar ging de euro/baht als een pingpong bal op en neer. Het maximale dat ik ooit kreeg was 51.60 en het minimum was 41.70. Ik maak me in het geheel niet druk om die koers. Je kunt er toch niets aan doen en toen ik in Thailand kwam wonen had ik al lang van tevoren mijn inkomen op 35 baht voor een euro gepland. Kon ik geen buil vallen of in armoede vervallen. :lol:

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#497 Bericht door Borat » maandag 12 april 2010, 16:28

En als het nu in de komende 5 jaar naar de 30 stijgt tov de euro, alles is immers mogelijk?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#498 Bericht door prajak » maandag 12 april 2010, 16:44

Het hangt af van de soort verlenging die je hebt. Ik haal geen 8 ton inkomen met een baht van 43, nou ja, over 1,5 jaar wel, dan komt de AOW er bij. Ik ben niet gehuwd en heb geen plannen (zij wel....) dus de norm voor mij is 8 ton. Nou, dan moet er poen langdurig op de bank. Het is EN EN in mijn geval. En dat is geen probleem. Een paar duizend E op de bank hier en er vanaf blijven; een tweede rekening.

Maar heb je hiervoor een te laag inkomen door de sterke baht EN geen poen dan sta je er slecht voor. Dan moet je gaan shoppen met T visa en runs. Of geld lenen bij de familie in NL. Of niet naar Thailand gaan. Portugal is een land zonder visa voor NL-ers. Polen kan ook. Griekenland haalt je warm binnen op heden. En knoflook is goed voor hart en bloedvaten.....
en de sirtaki dansen ook. HOPPA !

Emigratie moet je goed plannen. Uitgaan van een worst case scenario. Rekening houden met de kans op hoge ziektekosten. Dus een spaarpot hebben.

printen44
Expat
Expat

#499 Bericht door printen44 » maandag 12 april 2010, 17:45

Borat schreef:En als het nu in de komende 5 jaar naar de 30 stijgt tov de euro, alles is immers mogelijk?
Zoals ik al schreef, de koers is net een pingpolbal, op en neer. En als nu je maar 30 baht voor een euro zou krijgen, dan is de eurozone failliet, kan ik niet meer terug en ga ik op de hoek van de winkelstraat in Ngao met mijn bedelnap zitten :lol: :lol: :lol: :lol:

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#500 Bericht door Borat » dinsdag 13 april 2010, 06:11

printen44 schreef: En als nu je maar 30 baht voor een euro zou krijgen, dan is de eurozone failliet, kan ik niet meer terug en ga ik op de hoek van de winkelstraat in Ngao met mijn bedelnap zitten :lol: :lol: :lol: :lol:
Kijk maar uit, de eur/usd heeft op 0.85 gestaan nog niet zo heel veel jaar geleden en komt nu van de 1.5 af. Dat is dus een halvering, of verdubbeling zoals je wilt, binnen een tijdsbestek van een jaar of7 uit mn hoofd. En dan praten we over 2 ontwikkelde economieen die beide officieel nog niet failliet zijn :D
Aangezien thailand waarschijnlijk over een langere periode een hogere economische groei zal halen dan Nederland zal de koers nog wel eens sterker kunnen worden.
Als je dan afhankelijk bent van inkomen uit Nederland dan worden dat zware tijden.

RuudThai
Expat
Expat

#501 Bericht door RuudThai » dinsdag 13 april 2010, 06:20

Afgelopen donderdagavond gaf ik de ING de opdracht om een bedrag over te maken naar mijn Thaise bankrekening bij de Bangkok Bank.
Vrijdag en het weekend zag ik daarop nog geen geld komen.
Maandagmorgen wel. Een koers van 43,53 kreeg ik voor mijn €€€.
Nu was de koers vrijdag volgens mij een stuk lager. Ik weet eigenlijk niet precies wanneer ze maandagmorgen/nacht overschrijven. Ik keek hier om 9 uur Thaise tijd. Dus is het vóór 4 uur Nederlandse tijd overgeschreven?
In ieder geval was er dus al een koers berekend die gunstiger was dan vóór het weekend.

dutch
Expat
Expat

#502 Bericht door dutch » dinsdag 13 april 2010, 06:32

Voor zover ik het van mijn bank begrijp worden de buitenland overboekingen in de avonduren (Ned.tijd) uitgevoerd.
Jouw opdracht van Do avond (thaise tijd) zal mogelijk pas met de transacties van Vrij meegenomen zijn (dat kan je op je Ned.rekening controleren).
Deze komen dus Za morgen bij de Thaise bank.Zijn daarna dus op Ma.morgen op je Thaise rekening verschenen.
Ik maak altijd op de 28ste van de maand over (automatische opdracht) en deze 28 ste kan dus op elke willekeurige dag van de week zijn.Daarom zie ik ook de tijds-verschillen in het onderling overboeken tussen de banken,bij weekenden en feestdagen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

RuudThai
Expat
Expat

#503 Bericht door RuudThai » maandag 19 april 2010, 12:49

Nu lees ik dit in The Nation van vandaag:

Fitch downgrades Thai currency outlook

International ratings agency, Fitch Ratings on Monday downgraded Thailand's currency rating outlook to negative from stable Monday on political uncertainty due to the prolonged anti-government rallies.

Fitch Ratings affirmed the long-term local currency rating for Thailand at "A-" and said Thailand's economic future remains gloomy due to unresolved political conflicts which hurts investment climate.

Heren economen & financieel experts, betekent dit simpelweg gezegd dat de Thaise baht minder waard wordt of misschien zelfs gedevalueerd 8-) :lol: ?

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#504 Bericht door Gardensafari » maandag 19 april 2010, 16:51

Hier een completer persbericht van Reuters, India:
HONG KONG, April 19 (Reuters) - Fitch Ratings changed the outlook on Thailand's A-minus local currency rating to negative from stable, blaming political uncertainty, slow economic recovery and a deteriorating policy environment.

The agency said in a statement on Monday that the three factors could be a drag on its credit worthiness over time.

"Thailand's economy has been dragged down by heightened political uncertainty and unresolved issues related to weak governance, policy implementation, the authority of the state, and the credibility of the political leadership," it said.

It said the country's average growth rate in the past five years had lagged its regional and BBB-category peers.

Fitch said it expected Thailand's economy to expand 3.8 percent in 2010 and 4.2 percent in 2011, driven mainly by external demand.

In comparision, Thailand's central bank has predicted economic growth of 3.3-5.3 percent this year, compared with the 3.5-4.5 percent predicted in February by the state planning agency, which compiles GDP data.

But Fitch retained Thailand's BBB foreign currency rating with a stable outlook.

It said the country's strong external financial position continued to support sovereign creditworthiness in foreign-currency terms, despite current turbulent domestic developments.

However, it said prolonged political uncertainty was likely to undermine sovereign creditworthiness over time, potentially exerting further downward pressure on the country's sovereign rating.
Bron: http://in.reuters.com/article/specialEv ... 7R20100419

A- betekent volgens mij een nog steeds prima notering, want de schaal loopt tot D (echte experts mogen mij verbeteren, natuurlijk, want zeker ben ik daarvan niet.
Een echte daling van de Baht zit er dan ook nog niet in, vrees ik. Gelet op de misère in Europa zou dat ook verbazingwekkend zijn.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#505 Bericht door Wouter_Udon » maandag 19 april 2010, 20:26

De opleving was van korte duur. De Euro wordt weer zwakker t.o.v. de Baht en staat nu op ongeveer 42,85.
Live your dream, don't dream your life.

jumbo
Expat
Expat

#506 Bericht door jumbo » dinsdag 20 april 2010, 02:02

Een verzwakking van de thb zal (en dan nog maar misschien) alleen volgen na een echt lange doorzetting van de politieke situatie waardoor buitenlandse beleggers/hedgers het vertrouwen in de currency en/of economie opzeggen, maar zeker indien er een staatsgreep komt waardoor de dubbelkoers zijn intrede weer doet.

Gisteren waren de kopers op de beurs overigens weer de buitenlanders......dus je kunt er weer van alles op los laten behalve een gefundeerde visie.... :lol:

Fitch heeft op zich wel een punt, maar een groot deel van de economie hier rust in handen van Mulitnationals die nagenoeg alles buiten Thailand verkopen en hun afname wordt dus niet beinvloedt door een politieke situatie in Thailand anders dan een paar procent....

Een staatsgreep heeft wel zijn consquenties omdat men de aangeleverde informatie van de overheid dan met argusogen zal bekijken en zal twijfelen aan het waarheids gehalte daarvan.
En derhalve beleggers en investeerders wat rustig aan zullen doen en een herstel dus langer zal duren...

Daarnaast speelt tussen de euro en de thb nog de (door mij al vaker aangegeven) overwaardering van de euro mee die nu zijn kop om de hoek steekt met de zieke leden in de EU en dat is een onbekende factor..... komt er nog een patient als griekenland en gaan ze die weer helpen, wat nagenoeg wel moet als verdragsorganisatie.... dat zal de koers zeker geen goed doen. 30 is dus niet eens irreel, maar een herstel van de huidige koersverhouding door een verzwakking van de thb als of niet gedwongen ook niet.....
Dat is het onvoorspelbare en voor sommigen aantrekkelijke van de currency en beurshandel.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#507 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 22 april 2010, 12:12

Hoeveel lijken zullen er nog uit de kast komen?
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... nieuws_dft

"Grieks tekort hoger dan verwacht"

De baht staat in elk geval weer op 42,5 oid
Live your dream, don't dream your life.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#508 Bericht door Jim » donderdag 22 april 2010, 13:16

griekenland gewoon uit de eurozone flikkeren.. nergens meer last van.
het is niet zo dat ze door pech in de problemen zijn gekomen.
ze hebben zich met bedrog de eurozone ingewurmd, want ze voldeden niet aan de eisen..
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

jumbo
Expat
Expat

#509 Bericht door jumbo » vrijdag 23 april 2010, 03:49

Jim schreef:griekenland gewoon uit de eurozone flikkeren.. nergens meer last van.
het is niet zo dat ze door pech in de problemen zijn gekomen.
ze hebben zich met bedrog de eurozone ingewurmd, want ze voldeden niet aan de eisen..
nog nooit iemand van due dilligence gehoord??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#510 Bericht door Jim » vrijdag 23 april 2010, 06:18

ik zeg toch niet iets wat niet al lang bekend en bewezen is?
Jarenlang heeft de regering van Griekenland gelogen over het werkelijke begrotingstekort. Met allerlei vervalste gegevens en statistieken kon de Griekse regering de Eurolanden overtuigen dat het land voldeed aan alle eisen om toe te treden tot de eurozone. Het begrotingstekort zou volgens die gegevens ergens rond een voorgeschreven drie procent liggen, terwijl nu blijkt dat het tekort rond de dertien procent ligt. Hiermee heeft Griekenland niet alleen zichzelf maar de hele eurozone in de financiële problemen gebracht.

http://www.busyness.nl/Nieuws-van-de-da ... kPid]=3960
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”