visa en visa-exempt
Moderator: Loempia
- joepattaya
- Expat
visa en visa-exempt
Er is blijkbaar altijd nog een (spraak) verwarring met betrekking tot de benamingen: visa, visa on arrival en visa-exempt.
Een visa (visum voor ons) is een toestemming, afgegeven door de Thaise Ambassade/Consulaat om voor een bepaalde tijd in Thailand te verblijven.
Een visa-on-arrivalis een visa wat afgegeven wordt bij aankomst in Thailand (meestal op de luchthaven). Meestal wordt deze mogelijkheid gebruikt door mensen, die in hun thuisland geen Thaise Ambassade/Consulaat hebben. Risico is natuurlijk dat je geweigerd kunt worden en het nadeel is de beperkte verblijfsduur. In principe hebben wij (NL en B) deze mogelijkheid niet nodig.
Een visa-exempt is niets anders dan een verblijf in Thailand zonder visa. Exempt betekent: 'uitgezonderd of uitgesloten'. Bij aankomst in Thailand krijg je door middel van een stempel in je paspoort, toestemming om voor een verblijf van maximaal 30 dagen. Er zijn landen die maar 15 dagen krijgen en er zijn landen die geen gebruik kunnen maken van deze regel, maar voor (o.a.) NL en Belgen is het 30 dagen.
In het geval van een visa-exempt, kun je maar 90 dagen per half jaar verblijven in Thailand. Heb je de 90 dagen er op zitten (al dan niet aaneengesloten), dan MOET je voor minimaal 90 dagen het land uit. De 90 dagen zijn trouwens opgebouwd uit 3 perioden van steeds 30 dagen. Elke 30 dagen moet je even het land uit om een nieuwe stempel te halen: Visa run!!
DUS: de stempel die je krijgt bij binnenkomst van Thailand is GEEN visum, maar slechts een toestemming van 30 dagen om hier te verblijven zonder visum.
Een visa (visum voor ons) is een toestemming, afgegeven door de Thaise Ambassade/Consulaat om voor een bepaalde tijd in Thailand te verblijven.
Een visa-on-arrivalis een visa wat afgegeven wordt bij aankomst in Thailand (meestal op de luchthaven). Meestal wordt deze mogelijkheid gebruikt door mensen, die in hun thuisland geen Thaise Ambassade/Consulaat hebben. Risico is natuurlijk dat je geweigerd kunt worden en het nadeel is de beperkte verblijfsduur. In principe hebben wij (NL en B) deze mogelijkheid niet nodig.
Een visa-exempt is niets anders dan een verblijf in Thailand zonder visa. Exempt betekent: 'uitgezonderd of uitgesloten'. Bij aankomst in Thailand krijg je door middel van een stempel in je paspoort, toestemming om voor een verblijf van maximaal 30 dagen. Er zijn landen die maar 15 dagen krijgen en er zijn landen die geen gebruik kunnen maken van deze regel, maar voor (o.a.) NL en Belgen is het 30 dagen.
In het geval van een visa-exempt, kun je maar 90 dagen per half jaar verblijven in Thailand. Heb je de 90 dagen er op zitten (al dan niet aaneengesloten), dan MOET je voor minimaal 90 dagen het land uit. De 90 dagen zijn trouwens opgebouwd uit 3 perioden van steeds 30 dagen. Elke 30 dagen moet je even het land uit om een nieuwe stempel te halen: Visa run!!
DUS: de stempel die je krijgt bij binnenkomst van Thailand is GEEN visum, maar slechts een toestemming van 30 dagen om hier te verblijven zonder visum.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.
-
- Volwaardig lid
Re: visa en visa-exempt
Ik wilde maar 29 dagen blijven en heb dus geen visum aangevraagd.
Gisteren 17 april moest ik terugvliegen naar Dusseldorf echter half Europa is gesloten voor vliegverkeer. Ik heb mijn ticket kunnen omzetten naar 23 april echter mijn stempel in mijn paspoort is maar tot 18 april. De imigratie is dicht dus ik kan pas morgen naar de Im. gaan maar dan heb ik al overstay.
Zal men in deze gevallen(want ik ben niet de enige) coulant zijn en een verlenging geven of moet ik een border run doen vandaag. (je weet het maar nooit in Thailand
)
groetjes Loe
Gisteren 17 april moest ik terugvliegen naar Dusseldorf echter half Europa is gesloten voor vliegverkeer. Ik heb mijn ticket kunnen omzetten naar 23 april echter mijn stempel in mijn paspoort is maar tot 18 april. De imigratie is dicht dus ik kan pas morgen naar de Im. gaan maar dan heb ik al overstay.
Zal men in deze gevallen(want ik ben niet de enige) coulant zijn en een verlenging geven of moet ik een border run doen vandaag. (je weet het maar nooit in Thailand

groetjes Loe
-
- Volwaardig lid
Loe, ergens heb ik gelezen dat er een coulance regel wordt toegepast. Maak je dus maar niet druk om de visa-exempt. Je bent niet de enige.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.
- jumbo
- Expat
En ik heb ergens gelezen dat iedereen gewoon een 'ongewenst' stempel in zijn paspoort krijgt en overstay moet betalen

Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
-
- Volwaardig lid
Van Thaivisa.com:
Thai immigration to waive overstay fee for stranded foreigners
Thai Immigration Bureau has instructed all immigration ports in Thailand to waive fee for visa overstay for foreigner stranded in Thailand with proof of the following;
* flight details shown they are due to fly on flights which are disrupted by the airspace closure (Volcano Ash)
* visa stamp in passport expired on and after 15 April 2010
* As of now, the waive will apply till 30 April 2010
-- Thai Immigration Bureau 2010-04-19
Thai immigration to waive overstay fee for stranded foreigners
Thai Immigration Bureau has instructed all immigration ports in Thailand to waive fee for visa overstay for foreigner stranded in Thailand with proof of the following;
* flight details shown they are due to fly on flights which are disrupted by the airspace closure (Volcano Ash)
Live your dream, don't dream your life.
- joepattaya
- Expat
jumbo schreef:En ik heb ergens gelezen dat iedereen gewoon een 'ongewenst' stempel in zijn paspoort krijgt en overstay moet betalen![]()
Etterbak

Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.
-
- Volwaardig lid
joepattaya schreef:jumbo schreef:En ik heb ergens gelezen dat iedereen gewoon een 'ongewenst' stempel in zijn paspoort krijgt en overstay moet betalen![]()
Etterbak![]()
Volgens mij was het meer het uitspreken van een wens.

Live your dream, don't dream your life.
-
- Volwaardig lid
Dan zal dat niet bij alle emigrations overgekomen zijn!
Vrienden van ons die vrijdag zouden vliegen, priecies op de 30e dag van hun stay hier, zijn zaterdag naar de emigration in Hua Hin geweest, gesloten vanwege Songkran vakantie.
Vanmorgen maar weer, moesten 1900 Bht betalen p.p. en mogen nu blijven tot de 23 april. Is het vliegverkeer dan nog niet opgang, dan een visarun maken!
Je zou toch verwachten dat ze een klein beetje op de situatie inspelen, maar helaas!
Vrienden van ons die vrijdag zouden vliegen, priecies op de 30e dag van hun stay hier, zijn zaterdag naar de emigration in Hua Hin geweest, gesloten vanwege Songkran vakantie.
Vanmorgen maar weer, moesten 1900 Bht betalen p.p. en mogen nu blijven tot de 23 april. Is het vliegverkeer dan nog niet opgang, dan een visarun maken!
Je zou toch verwachten dat ze een klein beetje op de situatie inspelen, maar helaas!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!
- Jim
- Volwaardig lid
maar gelukkig zijn de toeristenvisa (die niemand nodig heeft) ter stimulering van het toerisme wel gratis
echt thailand.
je bent alleen welkom als je geld uit geeft.

echt thailand.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
- jumbo
- Expat
Jim schreef:maar gelukkig zijn de toeristenvisa (die niemand nodig heeft) ter stimulering van het toerisme wel gratis![]()
echt thailand.
Toch iets beter als Nederland
waar je indien je als 'welkom' wordt afgestempeld ook gelijk geld toe krijgt...
dan kies ik toch liever voor de thaise methode.... wat moet je hier als je geen geld hebt??
Of beter gezegd, misschien hebben de Thai het Nederlandse model gezien en toen gedacht; Mwha... dat moet beter kunnen....???
-
- Expat
Thai immigration to waive overstay fee for stranded foreignerselst99 schreef:Dan zal dat niet bij alle emigrations overgekomen zijn!
Ik zou die 1900 baht maar terughalen,lijkt me

"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Volwaardig lid
Zal het onze kennissen vertellen, misschien krijgen ze het terug, maar goed ze waren er om 11 uur vanmorgen en het was er verschrikkelijk druk, je zou toch denken dat de emigration op de hoogte moet zijn!
Het verbaast me toch, hoeveel thais niet eens weten dat er boven europa niet gevlogen kan worden, is dat nu de ver van mijn bed show? Zijn mensen bij ons in het hotel die bij geboekt hebben, vanwegen dat ze niet weg kunnen en niemand weet waarvoor dat is.
Nu kan ik niet thais lezen, maar er zal toch wel iets over op het thaise nieuws of thaise krant gestaan hebben?
Het verbaast me toch, hoeveel thais niet eens weten dat er boven europa niet gevlogen kan worden, is dat nu de ver van mijn bed show? Zijn mensen bij ons in het hotel die bij geboekt hebben, vanwegen dat ze niet weg kunnen en niemand weet waarvoor dat is.
Nu kan ik niet thais lezen, maar er zal toch wel iets over op het thaise nieuws of thaise krant gestaan hebben?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!
- Jim
- Volwaardig lid
er zijn weinig toeristen die geld toe krijgen in nederland hoorjumbo schreef:Jim schreef:maar gelukkig zijn de toeristenvisa (die niemand nodig heeft) ter stimulering van het toerisme wel gratis![]()
echt thailand.
Toch iets beter als Nederland
waar je indien je als 'welkom' wordt afgestempeld ook gelijk geld toe krijgt...
dan kies ik toch liever voor de thaise methode.... wat moet je hier als je geen geld hebt??
Of beter gezegd, misschien hebben de Thai het Nederlandse model gezien en toen gedacht; Mwha... dat moet beter kunnen....???

en nederland is niet afhankelijk van het toerisme.
in thailand wordt vergeten dat de toeristen die aan het eind van de vakantie geen geld meer hebben, volgend jaar weer een flinke buidel vol hebben en weer op zoek gaan naar een vakantie land.
gratis vakantievisa wegen niet op tegen slechte herinneringen aan onterecht overstay moeten betalen.
- jumbo
- Expat
Er zijn nog minder toeristen die nergens geld uitgeven....Jim schreef: er zijn weinig toeristen die geld toe krijgen in nederland hoor
en nederland is niet afhankelijk van het toerisme.
en Thailand is niet afhankelijk van toerisme, het is een aardig onderdeel van het BNP
- Jim
- Volwaardig lid
misschien heb je gelijk en hebben ze echt geen vakantiegangers nodig.
ze zijn aardig bezig om alle toeristen zo veel mogelijk af te schrikken met rellen en staatsgrepen.
alleen zijn ze vergeten om die jongens van toerisme in te lichten.
ipv gratis visa misschien 2x zo duur maken dan?
ze zijn aardig bezig om alle toeristen zo veel mogelijk af te schrikken met rellen en staatsgrepen.
alleen zijn ze vergeten om die jongens van toerisme in te lichten.
ipv gratis visa misschien 2x zo duur maken dan?