elst99 schreef:Prajak gooi nu niet weer alles door mekaar, als je het niet weet geef dan geen advies!!!!!
Je vraagt een Non Immigrant O retirement aan voor 3 maanden bij het Consulaat in A'dam.
Daar moet je voor hebben: kopiëen van je jaaropgave AOW en pensioen, ticket, pasfoto's en geld.
Dan krijg je een "O" retirement visa in je pas! Daarmee ga je naar de Ned. ambassade in Bangkok en maken van je AOW/Pensioenjaaropgaven een legalisatie + een legalisatie van je trouwboekje cq. uitreksel uit het huwelijksregister.
Met al die papieren en evt. een huurkontrakt naar de Emigration in Hua Hin, daar maken ze weer tig kopieëen van en evenzo vele handtekeningen en krijg je tegen betaling van 1900 Bht een extension to stay., met die voorwaarde dat je je elke 3 maanden moet melden en als je het land verlaat een coupon moet halen voor 1000 Bht.
Dan moet je inkomen (aow en pensioen) tenminste 65.000 Bht is nu (1,700 €) zijn voor beide en hoef je geen geld in Thailand op de bank te zetten.
Hoop zo duidelijk genoeg te zijn, evt. nog vragen is geen probleem.
Gut, Elst99, nooit geweten dat ik al die papieren nodig heb. Ik ga al vijf jaar naar Mae Sai Immigration en het enige wat ik nodig heb, met kopieen ervan, is een inkomstenverklaring, in het Engels, van de Ambassade en een Thais bankboekje. En uiteraard mijn paspoort. Ben ik vijf jaar in overtreding, volgens jou.
Maar zoals je weet heeft elke immigration office zijn eigen regeltjes. Laatst in Chiang Mai, daar moet ik nu naar toe, wilde ze alleen maar die inkomstenverklaring hebben. De rest werd achteloos opzij geschoven.
En ik heb me nog nooit elke 90-dagen persoonlijk gemeld. Ik stuurde alles per post en zoals je weet werkt de Thaise post perfect.
En je haalt geen coupon als je Thailand verlaat maar een re-entry. Dat is een stempel, geen coupon. Heb je ook weer wat geleerd. Nog vragen Elst? Je vraagt maar