Hoe en wat met stroom/electra bij bouw van een nieuw huis??

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

Re: Hoe en wat met stroom/electra bij bouw van een nieuw huis??

#16 Bericht door Sert » donderdag 11 maart 2010, 17:23

prajak schreef:Met name de boilers die hij wil plaatsen verbazen me. Zet de tanks in de volle zon en je hebt geen boilers nodig, wel een geyser(s). Ik ken mensen hier die de alu tanks van 500 L onder het dak hebben gezet. Daar komt de hele dag de warmte van de zon op. Dat is wel gratis !
Ik ben blij dat het hier eindelijk eens regent na pakweg 3 maanden droogte. Worden die tanks gratis gevuld!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door prajak » vrijdag 12 maart 2010, 01:04

Sert, gebruik jij hemelwater voor huis en douche ? Ik alleen voor de tuin. maar ik betaal dan ook maar 4 baht per kuub water en geen vastrecht; stadswater is super goedkoop in de dorpen hier.

dutch
Expat
Expat

#18 Bericht door dutch » vrijdag 12 maart 2010, 01:19

Als totaal onwetende van de technische kant van het originele onderwerp:

Er komen 4 draden mijn huis binnen (bij de buren maar twee ?)
Mijn meterkast is 1 m bij 0,5 m
Er zitten 2 rijen van aardlekschakelaars in.
10 van 32
10 van 10

Voor de keuken heb ik een aparte boiler (wel eens afgewassen met lauw of semi heet water,heren?)
Voor mijn 5 badkamers heb ik een zonnepaneel die super heet water voor de douches en de mengkraan in de wasbakken geeft.
Buiten twee tanks met elk 1100 liter en die blijven toch wel betrekkelij koel en dat moet ook om aangenaam te kunnen douchen.
Alle stopcontacten zijn europees geaarde modellen en alle contacten en leidingen zijn gecontroleerd door een usa opgeleidde electriciteitsman.

Mijn fabrieks installatie kost me ca.2500 tot 4500 baht per maand (verbruik).
Mijn overweging was dat ik, een groot huis hebbende, geen enkel risico wilde met de electriciteits voorziening (brandgevaar),want daarvoor heb ik,ondanks een goede verzekering,dit huis niet neergezet,
Ook verwachtte ik regelmatig bezoek (ook buitenlands) en daarmede gepaard gaande gebruik van de aanwezige airco's (6)

Thaicoen,je hebt het goed voor elkaar :mrgreen:
Laatst gewijzigd door dutch op vrijdag 12 maart 2010, 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door Khon Neua » vrijdag 12 maart 2010, 07:29

dutch schreef: Er komen 4 draden mijn huis binnen (bij de vuren maar twee ?)
Jij hebt 3 fase en 1 nul draad .

De buren hebben 1 fase en 1 nul draad.

hansy
Expat
Expat
Contacteer:

#20 Bericht door hansy » vrijdag 12 maart 2010, 07:49

prajak schreef: Thais willen wel eens aarden op de "nul" van de binnenkomende 220 draden. Ik heb begrepen dat dit niet zonder gevaar is.
Zoek dat oude item eens op hier.
Succes.
Dit hebben wij aan de lijve ondervonden, de 0 en de fase worden hier gewoon omgedraaid. We hadden problemen met onze nieuwe wasmachine, dus gebeld. Er kwam een monteur die net even wat slimmer was dan de gemiddelde Thai, die ging de spanning meten en kwam er dus achter dat de 0 en de fase waren omgewisseld. Dit heeft hij veranderd en nu kan mijn vrouw weer alle elektrische apparaten aanraken zonder stroom te voelen. Zij is hier gevoeliger voor dan ik, ik voel nooit wat maar bij alle elektrische apparaten zoals koelkast, TV, satelliet TV en dus ook de wasmachine kreeg zij wat zij noemt "short". Dit is nu verholpen. De monteur zei dat de hele wijk op deze manier was aangelegd. Ik verbaas mij er zowiezo over dat de elektriciteit niet voor meer dodelijke slachtoffers zorgt. Ik heb bij mijn vorige lief een aantal jaren overwinterd in de Isaan en heb daar het elektrische "knoopwerk" in vele huizen gezien, alles open en bloot met vele stukjes draad aan elkaar geknoopt en dan ook nog lekkende daken als het echt regende. Levensgevaarlijk!!

Thaicoen
Expat
Expat

#21 Bericht door Thaicoen » vrijdag 12 maart 2010, 07:51

Bedankt voor jullie reactie's tot zover en sorry voor mijn late reactie...maar ja als je hier aan het bouwen bent dat weten sommigen hier op het forum hoe druk je daar mee hebt :roll:

Als eerste voor Prajak in de praktijk komt het voor dat alle airco's draaien en dat er van de 5 badkamers 2 of 3 tegelijk douchen ook heel normaal.

Als ik uitreken hoeveel amp ik nodig heb kom ik tegen de 200 amp en dat is veel te veel en dit is denk ik ook allen als alles tegelijkertijd wordt aangezet (piekspaning)....we hebben een test gedaan zodra er 6 airco's aanstaan en bv 2 warm water boilers en wat verlichting dan knalt de 50 amp zekering eruit d.w.z. dat ik aan 3 x 30 amp voldende heb, ik moet misschien nog wel een eigen paal met trafo aanschaffen maar dat is niet anders en we kunnen deze kosten met 3 pers. delen.

Wat Sert zegt een gasheater zo kunnen maar niet meer bij mij om dat ik te ver ben met de bouw, en de isolatie is ok, ik heb alles met automatische zekeringen.

Voor Mart als jij nog meer app. hebt kun je nooit op 15a draaien en zels nog niet op 15 amp 3 fasen reken zelf maar uit het totale aantal watt gedeeld door 220v is het aantal amp. misschien heb jij nooit alles tegelijk aan maar bij komt het voor dat er 7 airco's draaien.

Voor Dutch: als er bij jou 4 kabels binnen kome d.w.z. dat jij 3 fasen hebt waarschijnlijk 3 x 15 amp wat betreft jou zonnepaneel dat zou nog een goede optie zijn voor mij ik heb n.m. een platdak waar dat op zou kunnen maar hoe groot is de tank die er achter zit? i.v.m. het gewicht en heb ik dan weer een pomp nodig om het water naar boven te pompen?
Bedankt voor jullie reacties

dutch
Expat
Expat

#22 Bericht door dutch » vrijdag 12 maart 2010, 10:14

De tank van mijn zonne energie installatie is 300 liter.
Alle water bij de vele tappunten wordt op druk gehouden door een waterpomp die achter de 2 voorraad tanks saat.
Ook de tank op het dak wordt automatisch gevuld.
De heet water leiding van deze tank loopt via koperen leidingen.
Met al die groepen in de meterkast die ik heb ,heb ik elke airco op z'n eigen groep gezet.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#23 Bericht door Sert » vrijdag 12 maart 2010, 12:40

prajak schreef:Sert, gebruik jij hemelwater voor huis en douche ? Ik alleen voor de tuin. maar ik betaal dan ook maar 4 baht per kuub water en geen vastrecht; stadswater is super goedkoop in de dorpen hier.
Geen publieke waterleiding hier, op Koh Tao zijn we voor de volle 100% afhankelijk van regen. Onze watertanks staan pakweg 20 meter boven het huis (verder de berg op) en daardoor hebben we altijd 2 bar waterdruk, zonder pomp.

Degenen die geen bron hebben of zelf water opvangen betalen hier 200 baht voor 1000 liter, als het schaars wordt verdubbelt die prijs. Stroom is 3.5baht per kWh (government), private power is 31 Baht per kWh.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Harm » vrijdag 12 maart 2010, 18:49

prajak schreef:Kan een 100 amp zekering ooit kapot gaan ? Ik heb begrepen van de stroomboys dat de leiding die naar mijn huis loopt max 40 amp kan geven. Nu woon ik op het land.....ik moet het wellicht met minder doen dan stadsmensen.

Het valt me op dat de eerste poster in dit onderwerp niet meer reageert.

Met name de boilers die hij wil plaatsen verbazen me. Zet de tanks in de volle zon en je hebt geen boilers nodig, wel een geyser(s). Ik ken mensen hier die de alu tanks van 500 L onder het dak hebben gezet. Daar komt de hele dag de warmte van de zon op. Dat is wel gratis !

Wat dacht je van zonnecollectoren op je dak
Dan heb 100 gr heet water
alleen met koud bijmengen
worden opgewarmd door de zon dus geen andere kosten als de aanschaf.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”