Hoe en wat met stroom/electra bij bouw van een nieuw huis??
Moderator: Loempia
-
- Expat
Hoe en wat met stroom/electra bij bouw van een nieuw huis??
Hallo ik ben bezig met de bouw van mijn nieuwe huis en ik zit met de stroom aanvoer?
Normaal krijg je een gewone meter 1 fase 15 a op special verzoek kun je een 3 fase meter
aanvragen en heb je dus 3 x 15 a de man van de gemeente/electra zij dat dit meer dan voldoende is.
Ik heb in het huis de volgende apparaten:
7 airco's ca. 15000 watt totaal
5 boilers voor heet water ca. 24000 watt totaal
pomp voor het zwembad
pomp voor de waterfal
3 koelkasten
alle verlichting spaarlampen/led
ik heb achter de meter van de gemeente een zekering laten plaatsen van 50 a
zodra er 6 airco's aanstaan en bv 2 warm water boilers en wat verlichting dan knalt
deze eruit met 6 airco's en 1 warm water boiler gaat het net.
Dit had ik zelf ook al verwacht. dus ik denk dat ik 3 x 30 a moet heben.
als ik het zelf om ga rekenen bv 15000 watt voor de airco's kom ik al uit op 68 a?
Wie heef hier ervaring mee??
Normaal krijg je een gewone meter 1 fase 15 a op special verzoek kun je een 3 fase meter
aanvragen en heb je dus 3 x 15 a de man van de gemeente/electra zij dat dit meer dan voldoende is.
Ik heb in het huis de volgende apparaten:
7 airco's ca. 15000 watt totaal
pomp voor het zwembad
pomp voor de waterfal
3 koelkasten
alle verlichting spaarlampen/led
ik heb achter de meter van de gemeente een zekering laten plaatsen van 50 a
zodra er 6 airco's aanstaan en bv 2 warm water boilers en wat verlichting dan knalt
deze eruit met 6 airco's en 1 warm water boiler gaat het net.
Dit had ik zelf ook al verwacht. dus ik denk dat ik 3 x 30 a moet heben.
als ik het zelf om ga rekenen bv 15000 watt voor de airco's kom ik al uit op 68 a?
Wie heef hier ervaring mee??
-
- Volwaardig lid
Re: Hoe en wat met stroom/electra bij bouw van een nieuw huis??
Nu doe je het voorkomen of alle airco's tegelijk aanstaan en alle boilers tegelijk moeten opwarmen. Dan heb je 177 amp nodig naast de kleinere spullen. Voor de nietweters, deel het (watt) vermogen door 220 en je komt op de amperage.
Als je echt tegen de 200 amp nodig hebt stelt dat eisen aan de bekabeling in jouw huis. En aan de centrale kast. En aan de aardlek en aan de aarding. Maar dat weet je zelf ook wel. Je stelt eisen als die van een fabriekje.
Ik denk dat je een Thaise aannemer of architect naar het stroombureau moet laten gaan en daar met een ingenieur laten babbelen. Laat hem een plan meenemen waarop al jouw apparaten staan. Ga niet zelf babbelen tenzij je vloeiend technisch Thais spreekt.
Verder moeten de lokale leidingen in de straat het ook aankunnen ! Als de hoogspanningstrafo ver weg staat kun je het schudden. Dan zal een "steuntrafo" nodig zijn aan de hoogspanning dicht bij jouw huis. Een steuntrafo die inkomt als er behoefte is. Ik heb ook zo'n ding dicht bij mijn huis en vroeg in de morgen en rond 17 uur springt die "bij".
Je zou een tweede aansluiting kunnen vragen met 3 fasen stroom maar dan heb je nog maar 90 amp.
Ik doe het met een aansluiting die max 40 amp levert en een zekering van 15 amp. Max 40 amp, dat is normaal hier voor huizen. Op 15 amp loopt mijn hele huis behalve de elektrische verwarming. Daarvoor heb ik zelf een 25 amp zekering gemaakt direct na de hoofdschakelaar. Ik kan daar easy 4 k watt aanhangen voor de verwarming.
Ik denk dat je nog vet problemen krijgt met de lokale bekabeling. Die kan het niet aan. Je zult een eigen kabel moeten krijgen van de hoogspanningstrafo trafo tot jouw huis. En die zul je wellicht zelf moeten dokken.
Je kunt ook overwegen op jouw terrein een kleine hoogspanningstrafo te plaatsen. Reken op minstens een ton baht naast extra hoogspanningspalen als de hoogspanning niet door jouw straat loopt.
In mijn dorp zou ik jouw plan helemaal kunnen vergeten. Maar ik woon ver in het land, jij op een druk eiland.
Succes.
Als je echt tegen de 200 amp nodig hebt stelt dat eisen aan de bekabeling in jouw huis. En aan de centrale kast. En aan de aardlek en aan de aarding. Maar dat weet je zelf ook wel. Je stelt eisen als die van een fabriekje.
Ik denk dat je een Thaise aannemer of architect naar het stroombureau moet laten gaan en daar met een ingenieur laten babbelen. Laat hem een plan meenemen waarop al jouw apparaten staan. Ga niet zelf babbelen tenzij je vloeiend technisch Thais spreekt.
Verder moeten de lokale leidingen in de straat het ook aankunnen ! Als de hoogspanningstrafo ver weg staat kun je het schudden. Dan zal een "steuntrafo" nodig zijn aan de hoogspanning dicht bij jouw huis. Een steuntrafo die inkomt als er behoefte is. Ik heb ook zo'n ding dicht bij mijn huis en vroeg in de morgen en rond 17 uur springt die "bij".
Je zou een tweede aansluiting kunnen vragen met 3 fasen stroom maar dan heb je nog maar 90 amp.
Ik doe het met een aansluiting die max 40 amp levert en een zekering van 15 amp. Max 40 amp, dat is normaal hier voor huizen. Op 15 amp loopt mijn hele huis behalve de elektrische verwarming. Daarvoor heb ik zelf een 25 amp zekering gemaakt direct na de hoofdschakelaar. Ik kan daar easy 4 k watt aanhangen voor de verwarming.
Ik denk dat je nog vet problemen krijgt met de lokale bekabeling. Die kan het niet aan. Je zult een eigen kabel moeten krijgen van de hoogspanningstrafo trafo tot jouw huis. En die zul je wellicht zelf moeten dokken.
Je kunt ook overwegen op jouw terrein een kleine hoogspanningstrafo te plaatsen. Reken op minstens een ton baht naast extra hoogspanningspalen als de hoogspanning niet door jouw straat loopt.
In mijn dorp zou ik jouw plan helemaal kunnen vergeten. Maar ik woon ver in het land, jij op een druk eiland.
Succes.
-
- Volwaardig lid
Ik heb gelijk ook wel een elektra probleempje voor deze rubriek.
In een huis bij familie, in Thailand, heb ik de volgende problemen meegemaakt.
Als ik ga douchen in hun huis als ik de douche stang aanraak sta ik onder stroom
Op mijn laptop behuizing staat ook spanning
Ik heb het gemeten met een zoekertje.
Die geeft aan dat er dan 110V op staat.
Hetzelfde op de douchekranen.
Alleen als ik weer droog ben dan niets aan de hand.
Water geleid nu eenmaal lekker.
Iemand die er naar zeggen verstand van had
Die zei ja dat is normaal dat er stroom op de kast van u laptop staat
Ik heb de laptop op de meeste wandcontactdozen geprobeerd.
En op allemaal hetzelfde probleem.
Nou hier in Nederland staat er echt geen spanning op mijn laptop behuizing.
Ik denk zelf dat het iets met de aarding te maken heeft.
Of in de douche dat het heeft te maken met de aansluiting van de water heater.
In de keuken waren er soortgelijke problemen.
Daar hebben ze toen van ieder apparaat, (koelkast, spoelbak, magnetron), een aparte kabel aan een koperen pen in de grond gemaakt.
Daarmee waren die problemen verholpen.
Of het de beste oplossing is vraag ik me af.
Van iemand die er meer verstand van heeft zie ik graag reacties komen hier.
Want ik zou dat bij ons volgende bezoek toch graag op willen lossen.
Want mijn haren gaan er zo van overeind staan
In een huis bij familie, in Thailand, heb ik de volgende problemen meegemaakt.
Als ik ga douchen in hun huis als ik de douche stang aanraak sta ik onder stroom

Op mijn laptop behuizing staat ook spanning

Ik heb het gemeten met een zoekertje.
Die geeft aan dat er dan 110V op staat.
Hetzelfde op de douchekranen.
Alleen als ik weer droog ben dan niets aan de hand.
Water geleid nu eenmaal lekker.
Iemand die er naar zeggen verstand van had

Die zei ja dat is normaal dat er stroom op de kast van u laptop staat

Ik heb de laptop op de meeste wandcontactdozen geprobeerd.
En op allemaal hetzelfde probleem.
Nou hier in Nederland staat er echt geen spanning op mijn laptop behuizing.
Ik denk zelf dat het iets met de aarding te maken heeft.
Of in de douche dat het heeft te maken met de aansluiting van de water heater.
In de keuken waren er soortgelijke problemen.
Daar hebben ze toen van ieder apparaat, (koelkast, spoelbak, magnetron), een aparte kabel aan een koperen pen in de grond gemaakt.
Daarmee waren die problemen verholpen.
Of het de beste oplossing is vraag ik me af.
Van iemand die er meer verstand van heeft zie ik graag reacties komen hier.
Want ik zou dat bij ons volgende bezoek toch graag op willen lossen.
Want mijn haren gaan er zo van overeind staan

Laatst gewijzigd door Singtoo op dinsdag 09 maart 2010, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ignorante portam, non ventus suus / Als je niet weet naar welke haven je wilt, is geen enkele wind gunstig.
-
- Volwaardig lid
Mag ik terugkomen op de boilers van bijna 5 kW per boiler ? Waarom boilers ? Je zit op een warm eiland in een warm land. Je kunt het stadswater met pompen omhoog pompen naar twee of meer 500 L tanks op palen. Misschien zijn die pompen niet nodig, dat kun je zelf testen. Die tanks staan de hele dag in de zon en daar heb je jouw warm water. Dan kun je ook nog elektrische geisers plaatsen om extra warmte te geven in het koude seizoen. Een elektrische geiser neemt, weet niet zeker, 2 k Watt. Geisers slaan alleen aan als je ze gebruikt, boilers nemen de hele dag stroom af.
Ik heb een 500 L tank op de grond want het stadswater komt niet hoger dan 1,5 meter......This is rural Thailand. Met een pomp gaat het spul het huis in en daar heb ik een elek geiser. Maar in de zomer heb ik die geiser niet nodig voor douche of voor afwas. Het water is warm zat. Alleen in oktober/februari gebruik ik de geiser. Mijn stroomrekening is 800 baht/maand, tegen de 1.000 in de winter.
Ik heb een 500 L tank op de grond want het stadswater komt niet hoger dan 1,5 meter......This is rural Thailand. Met een pomp gaat het spul het huis in en daar heb ik een elek geiser. Maar in de zomer heb ik die geiser niet nodig voor douche of voor afwas. Het water is warm zat. Alleen in oktober/februari gebruik ik de geiser. Mijn stroomrekening is 800 baht/maand, tegen de 1.000 in de winter.
-
- Volwaardig lid
Singtoo, een poosje terug hebben we het hier al over aarding gehad. Je vindt in oude huizen geen geaarde stopcontacten dus je zult zelf moeten aarden. En niet op de waterleiding want die is van plastic !
Je zou kunnen aarden op de bewapening van het beton onder jouw huis maar loopt die wel door ?
Dan zul je het moeten doen met een aardpen. Ik heb mijn geiser en wasmachine geaard met een dikke lange koperen aardpen in de beerput en die door de bodem heen geslagen. Daar is het wel vochtig !
Als jouw PC spanning geeft heet dat denk ik inductie. Dat kan de koelkast ook geven. Alleen aarding helpt je er van af.
Je zou een goed electrotechnisch bureau kunnen vragen dat op te lossen. En te testen en blijf er bij staan ! Maar denk er aan, je bent in dit land al ingenieur als je het verschil weet tussen een schroevendraaier en een strijkplank !
Thais willen wel eens aarden op de "nul" van de binnenkomende 220 draden. Ik heb begrepen dat dit niet zonder gevaar is.
Zoek dat oude item eens op hier.
Succes.
Je zou kunnen aarden op de bewapening van het beton onder jouw huis maar loopt die wel door ?
Dan zul je het moeten doen met een aardpen. Ik heb mijn geiser en wasmachine geaard met een dikke lange koperen aardpen in de beerput en die door de bodem heen geslagen. Daar is het wel vochtig !
Als jouw PC spanning geeft heet dat denk ik inductie. Dat kan de koelkast ook geven. Alleen aarding helpt je er van af.
Je zou een goed electrotechnisch bureau kunnen vragen dat op te lossen. En te testen en blijf er bij staan ! Maar denk er aan, je bent in dit land al ingenieur als je het verschil weet tussen een schroevendraaier en een strijkplank !
Thais willen wel eens aarden op de "nul" van de binnenkomende 220 draden. Ik heb begrepen dat dit niet zonder gevaar is.
Zoek dat oude item eens op hier.
Succes.
-
- Volwaardig lid
Eum strijkplank?
O ja daar doet mevrouw wel eens iets mee geloof ik.
En schroevendraaier die ken ik wel.
Die had ik net nog in mijn hand.
Dus ik ben ingenieur in Thailand.
Ik begin een ingenieurs bureautje denk ik.
Maar alle gekken op een stok.
Ik zal eens het oude onderwerp opspeuren.
Dan kan ik misschien ook nog een detective bureautje beginnen.
Bedankt hoogleraar Prajak voor de wijze info.
O ja daar doet mevrouw wel eens iets mee geloof ik.

Ik begin een ingenieurs bureautje denk ik.

Ignorante portam, non ventus suus / Als je niet weet naar welke haven je wilt, is geen enkele wind gunstig.
-
- Volwaardig lid
Het lijkt er inderdaad op dat je geen of een slechte aarde hebt. Dit is in meer dat de helft van de thaise huizen het geval denk ik . Controleer of je een derde groen draad achter je stopcontacten zit zo ja controleer of deze echt met aarde verbonden is.
Singtoo schreef:Eum strijkplank?
O ja daar doet mevrouw wel eens iets mee geloof ik.![]()
Ik begin een ingenieurs bureautje denk ik.![]()
-
- Volwaardig lid
Khon Neu schreef:Het lijkt er inderdaad op dat je geen of een slechte aarde hebt. Dit is in meer dat de helft van de thaise huizen het geval denk ik . Controleer of je een derde groen draad achter je stopcontacten zit zo ja controleer of deze echt met aarde verbonden is.
Singtoo schreef:Eum strijkplank?
O ja daar doet mevrouw wel eens iets mee geloof ik.![]()
Ik begin een ingenieurs bureautje denk ik.![]()
Ik denk ook aan een aarde probleem. Maar de kleur van de derde draad, als die er al is, hoeft niet perse groen te zijn.
In Thailand is geen sprake van standaard kleuren zoals bij ons in NL.
Als je het goed wilt doen dan moet je een paar zaken doen:
1) kijken of er uberhaupt een aardedraad in huis ligt
2) zo ja, meten of de aarde goed werkt, dus of de aardepen goed functioneert. Volgens de NEN geldt dat een goede aarding bij gebruik van aardlekschakelaar maximaal 166 ohm mag bedragen.
3) indien geen aardedraden in huis liggen, dan deze aan (laten)leggen en een aardpen slaan. Zul je waarschijnlijk ook wel de
wcd's moeten vervangen.
Live your dream, don't dream your life.
-
- Volwaardig lid
Als je iets vervangt dan ontkom je niet aan een hoop werk. In veel huizen lopen de draden niet in mantelbuis maar tegen de muur aan.......vastgezet met pinnetjes en extra verstevigd door verf..... De rotzooi er af trekken en vervangen door nieuwe fatsoenlijke draad met drie aders. Wandcontactdozen met randaarde zijn verkrijgbaar; jammer alleen dat niet alle apparaten een geaarde stekker hebben.
Succes ermee.
Succes ermee.
-
- Standaard Lid
Mocht je ze nog niet aangeschaft hebben:Thaicoen schreef: ...
...
Ga eens even bij HomePro kijken naar gas-heaters. Een 15 liter versie kost nog geen 6000 baht, ze zijn veel effectiever en je hebt geen stroom nodig in een natte badkamer.
Wij (2 personen) douchen minimaal 2x per dag, een 25kg gastank houdt het 9 maanden uit. De verbruikskosten van gas zijn aanzienlijk lager dan elektra!
Over je verwachte stroomverbruik:
ik sluit me volledig aan bij Prajak. Je stelt fabriekseisen! Misschien moet je eens kijken naar betere isolatie zodat je aircons niet zoveel stroom vreten.
Mocht je bij HomePro zijn, kijk dan ook even naar de automatische zekeringen. Die liggen in een glazen vitrine. Beste merk naar mijn mening: ABB
Automatische zekeringen kosten rond de 130 baht per stuk, aardlekschakelaar 25A kost rond de 2700 baht, 40A versie is duurder.
En als je het vertrouwen er in hebt: doe de elektra zelf! Een Thai heeft in de regel geen oog voor detail en het is nou net superbelangrijk dat je hier heel gedetailleerd naar kijkt.
Ik heb de afgelopen jaar bij diverse bedrijvenen huizen hier de bekabeling compleet vervangen, kleurcodering grijs (of wit) voor de fase, zwart voor de nul en groen voor de aarde, stoppenkast met aardlek erbij en bij elk van die lokaties is de stroomrekening omlaag gegaan.
Als een zekering doorbrandt, dan is de Thaise oplossing om er een zwaardere in te zetten. Kijk maar eens hoeveel huizen een 60A zekering hebben terwijl ze maximaal 15A kunnen gebruiken.
Het voordeel is dat de zekering niet meer doorbrandt. Het nadeel is dat je hele huis kan afbranden (en daar heb ik genoeg voorbeelden van gezien).
-
- Erelid
Thaicoen, vorig jaar een nieuw huis gebouwd, met nog meer elec. app. maar het geheel draait op 15A, uiteraard wel een groepenkast met 12 automatische zekeringen en er is er nog niet 1 uitgeklapt. Natuurlijk RWCD . Bovendien de prijs van een 3 fase meter en het verbruik per Kw is aanzienlijk duurder.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was
dat iedereen gelukkig was
-
- Volwaardig lid
Jullie hebben het over een 15 amp zekering of over een 40 amp zekering. MAAR ik krijg bij mijn huis(in aanbouw) een zekering van 100 amp. Nieuwsgierig geworden ook even (laten) kijken in ons kleine huisje. Ook daar zit daar 1 zekering van jawel 100 amp.
Hoe zit dat dan?
Hoe zit dat dan?
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
-
- Standaard Lid
Nou, die zal dus niet doorbranden.future expat harm schreef:Jullie hebben het over een 15 amp zekering of over een 40 amp zekering. MAAR ik krijg bij mijn huis(in aanbouw) een zekering van 100 amp. Nieuwsgierig geworden ook even (laten) kijken in ons kleine huisje. Ook daar zit daar 1 zekering van jawel 100 amp.
Hoe zit dat dan?
In Thailand gebruikt men grote schakelaars op een witte porseleinen voet. Daarop zitten twee bruine plastic kappen.
Onder de kap beneden zitten twee aluminium strips en dat zijn de (smelt)zekeringen.
Die dingen zijn waardeloos en wel om de volgende reden:
Als je zo'n zekering/schakelaar van 30A installeert en er loopt enkele uren lang 20A doorheen, dan smelt alle plastic gewoon weg van de hitte.
Thaise oplossing: schakelaar van 100A. Dan smelt er tenminste niks meer.
-
- Volwaardig lid
Die grote zekeringen van 100A zijn waardeloos en levensgevaarlijk in geval van kortsluiting. Je blijft er gegarandeerd aan hangen.
Zorg dat ze het aanpassen en installeer een groepenkast met automaten zoals we die ook in Nederland kennen. Ze zijn gewoon te koop in Thailand zoals bij Home Pro of Global House.
Die groepenkast kun je eventueel na die 100A zekering installeren voor de verdere verdeling van electriciteit in huis.
Zorg dat ze het aanpassen en installeer een groepenkast met automaten zoals we die ook in Nederland kennen. Ze zijn gewoon te koop in Thailand zoals bij Home Pro of Global House.
Die groepenkast kun je eventueel na die 100A zekering installeren voor de verdere verdeling van electriciteit in huis.
Live your dream, don't dream your life.
-
- Volwaardig lid
Kan een 100 amp zekering ooit kapot gaan ? Ik heb begrepen van de stroomboys dat de leiding die naar mijn huis loopt max 40 amp kan geven. Nu woon ik op het land.....ik moet het wellicht met minder doen dan stadsmensen.
Het valt me op dat de eerste poster in dit onderwerp niet meer reageert.
Met name de boilers die hij wil plaatsen verbazen me. Zet de tanks in de volle zon en je hebt geen boilers nodig, wel een geyser(s). Ik ken mensen hier die de alu tanks van 500 L onder het dak hebben gezet. Daar komt de hele dag de warmte van de zon op. Dat is wel gratis !
Het valt me op dat de eerste poster in dit onderwerp niet meer reageert.
Met name de boilers die hij wil plaatsen verbazen me. Zet de tanks in de volle zon en je hebt geen boilers nodig, wel een geyser(s). Ik ken mensen hier die de alu tanks van 500 L onder het dak hebben gezet. Daar komt de hele dag de warmte van de zon op. Dat is wel gratis !