Electrocutie

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid

Re: Electrocutie

#16 Bericht door Mart » donderdag 14 januari 2010, 09:02

Wout, dit is de onkunde van de Thai, in sommige delen van Thailand.
Ongeveer 4 jaar geleden is er een regel van kracht, dat in nieuwbouw alles in pijp in de muur moet en dat de Elc. maatschappy ook aarde aan moet voeren. Met eigen ogen heb ik gezien dat er in Cha-am de 2 aanvoer leidingen werden vervangen door 3 draden. Maar waar dat nog niet is doen ze het nog op de oude manier.

In het kantoor van de elc. my in Cha-am was een groot bord met daarop alle mogelijk aansluitingen, ook dus de aarde aansluiting, zonder grondpen.
Aangezien wij nog steeds wachten op een definitieve aansluiting - de hoogspanningsmasten en dragen zijn wel al geplaatst- heb ik wel aard pennen geslagen met een 4 mm draad aangesloten.

Als je last hebt van lekspanning, blijven ook de TL buizen een beetje gloeien.

Bij mij waren ze wel zeer verbaasd over de door jouw toegezonden platte lasdoppen, die hadden ze nog nooit gezien. :o
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

RuudThai
Expat
Expat

#17 Bericht door RuudThai » donderdag 14 januari 2010, 09:18

Mart schreef:Wout, dit is de onkunde van de Thai, in sommige delen van Thailand.
Ongeveer 4 jaar geleden is er een regel van kracht, dat in nieuwbouw alles in pijp in de muur moet en dat de Elc. maatschappy ook aarde aan moet voeren. Met eigen ogen heb ik gezien dat er in Cha-am de 2 aanvoer leidingen werden vervangen door 3 draden. Maar waar dat nog niet is doen ze het nog op de oude manier.
In mijn nieuwe in aanbouw zijnde huis zitten de draden nog niet in pijpen in de muur; gewoon in een uitsparing in de muur en dan cement er overheen. Dus of men weet van die regel vraag ik mij af.

Ik heb ook overal van die lekstroom. De metalen achterplaat van de pc, een metalen hanglamp en eerst ook de trommel van de wasautomaat (Miele, uit NL meegenomen). Dat laatste vond ik onprettig en toen heeft de dorpstechneut een door mij meegenomen Nederlands stopcontact geplaatst, nieuwe bedrading met 3 draden aangelegd en een aparte koperen pen voor deze groep in de grond geslagen. Geen last meer.
Ik zal nog wel eens alle bedrading in mijn huidige huis gaan vervangen, want ik wil af van al die schokjes.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#18 Bericht door Sert » donderdag 14 januari 2010, 09:26

Wouter_Udon schreef:...
Daarna kwam hij met de melding dat de aarde niet goed was aangesloten. Ik had dit gedaan op de Nederlandse manier dus apart en direkt naar de aarde-pen. Volgens hem moest de nul aan de aarde want zo werd dit in Thailand gedaan en was het veiliger. Pas toen ik had aangegeven dit aan te passen kon de meter worden geplaatst.
Vooral dat laatste punt is wat mij betreft discutabel want dat is volgens mij niet veiliger. Sterker, als je nu een aparaat beet pakt dan voel je een lekstroompje dus ik ga dit volgende keer gewoon weer aanpassen op de manier zoals we die in NL hebben.
Dit gebeurt inderdaad veel in Thailand. Ik heb ooit het argument gehoord dat je dan geen aardpen hoeft te slaan.
Maar de niet-Thaise manier is veiliger: 1 aardpen in de buurt van je huis en aparte bedrading gebruiken.
Ik heb meerdere keren gezien dat de nul niet echt nul was; een fitting schroevedraaier op de massa licht gewoon op. En hetzelfde gebeurd met geaarde apparatuur.
Wat ook met regelemaat gebeurt, is dat na reparatie oid. de zwarte aanvoer kabels verkeerd om aangesloten worden. Als de aarde dan gekoppeld is aan nul, dan staat elk geaard apparaat opeens onder stroom.

dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#19 Bericht door dirk » donderdag 14 januari 2010, 09:29

Mart schreef: Met eigen ogen heb ik gezien dat er in Cha-am de 2 aanvoer leidingen werden vervangen door 3 draden.
Gebeurt zelfs in Nederland, zeker in flats en veel fabrieksgebouwen. Zgn PEN leidingen, waar de aarde en de nul 1 leiding vormen. Worden in de aansluitkast gesplitst naar nul en aarde.
In de centrale ligt de aarde ook aan de nul van de generator.
Trouwens PENleidingen zijn veiliger, als er spanning op de apparatuur komt te staan kan die nooit hoger zijn dan 115 Volt.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Mart
Erelid
Erelid

#20 Bericht door Mart » donderdag 14 januari 2010, 11:43

RuudThai schreef: In mijn nieuwe in aanbouw zijnde huis zitten de draden nog niet in pijpen in de muur; gewoon in een uitsparing in de muur en dan cement er overheen.
Ruud, maak foto's, want eens zal het er van komen dat je een spijker in de muur jaagt, en dan ...... :?:
Een van de doodsoorzaken in Thailand. :mrgreen:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Rene » donderdag 14 januari 2010, 14:36

Mart schreef:
RuudThai schreef: In mijn nieuwe in aanbouw zijnde huis zitten de draden nog niet in pijpen in de muur; gewoon in een uitsparing in de muur en dan cement er overheen.
Ruud, maak foto's, want eens zal het er van komen dat je een spijker in de muur jaagt, en dan ...... :?:
Een van de doodsoorzaken in Thailand. :mrgreen:
Dan kun je daar je schemerlampje aan hangen zonder lelijk snoer langs de muur. :mrgreen: :mrgreen:
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door Khon Neua » donderdag 14 januari 2010, 22:31

Dit hoort inderdaad zo Wouter Dit noemt men het MEM systeem en word in veel landen oa Engeland toegepast . Het schijnt een veiligere manier te zijn dan wij in NL gebruiken waarom presies is mijn ook niet echt duidelijk .

Aarde draad moet altijd de dikte hebben van de dikste draad in je systeem dus had je max 2.5 mm2 dan was die 2.5 voldoende dikker is natuurlijk altijd beter.

Als je een lek stroompje voelt is er toch iets me je aarde( of de verbinding met het apperaat en de aarde draad in de stekker) mis want anders kan de stroom niet de weg met de hogere weerstand via jou naar de aarde kiezen.

1 ding is zeker 99% van de thaise elektra is levens gevaarlijk en de beste man die bij jouw langs kwam kan natuurlijk niet weg gaan zonder dat hij de farang even laat weten dat alleen hij weet hoe het wel moet . Bij jou thaise buurman die alles met kroon steentjes aan elkaar knoopt zl hij zich niet laten zien.
Wouter_Udon schreef: Toen de man kwam begon hij gelijk over de aarde, of we een aarde-pen hadden geslagen. Die hadden we, ca. 2 meter naast het pand. Toen kwam de vraag over de aarde draad diameter. Ik had 2,5 mm2 gebruikt en dat was volgens hem te weinig. Dit moest minstens 10 mm2 zijn. Dus wij ter plekke dit aangepast met 16 mm2 want dat hadden we toch liggen en was vlgs. hem ook goed.
Daarna kwam hij met de melding dat de aarde niet goed was aangesloten. Ik had dit gedaan op de Nederlandse manier dus apart en direkt naar de aarde-pen. Volgens hem moest de nul aan de aarde want zo werd dit in Thailand gedaan en was het veiliger. Pas toen ik had aangegeven dit aan te passen kon de meter worden geplaatst.
Vooral dat laatste punt is wat mij betreft discutabel want dat is volgens mij niet veiliger. Sterker, als je nu een aparaat beet pakt dan voel je een lekstroompje dus ik ga dit volgende keer gewoon weer aanpassen op de manier zoals we die in NL hebben.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 15 januari 2010, 08:33

Khon Neu schreef:Dit hoort inderdaad zo Wouter Dit noemt men het MEM systeem en word in veel landen oa Engeland toegepast . Het schijnt een veiligere manier te zijn dan wij in NL gebruiken waarom presies is mijn ook niet echt duidelijk .

Aarde draad moet altijd de dikte hebben van de dikste draad in je systeem dus had je max 2.5 mm2 dan was die 2.5 voldoende dikker is natuurlijk altijd beter.

Als je een lek stroompje voelt is er toch iets me je aarde( of de verbinding met het apperaat en de aarde draad in de stekker) mis want anders kan de stroom niet de weg met de hogere weerstand via jou naar de aarde kiezen.

1 ding is zeker 99% van de thaise elektra is levens gevaarlijk en de beste man die bij jouw langs kwam kan natuurlijk niet weg gaan zonder dat hij de farang even laat weten dat alleen hij weet hoe het wel moet . Bij jou thaise buurman die alles met kroon steentjes aan elkaar knoopt zl hij zich niet laten zien.
Ik begrijp niet, maar mijn elec kennis is beperkt, dat een nul aan de aarde veiliger is, want als iemand per ongeluk de draden aan de meter omdraait heb je een groot probleem. Ik ga het gewoon weer omzetten naar het systeem zoals we dit in NL kennen. Ik voel me daar wel wat prettiger bij.

En de dikte van de bedrading in mijn systeem was inderdaad niet meer dan 2,5 mm2 dus ik had ook een 2,5 mm2 aarde draad genomen zoals we hier ook doen. Die 10 mm2 zoals die elecbedrijf man wilde is zwaar overdreven maar goed, dat is direkt aangepast.
Ik zal, als ik de aarde en de nul weer gescheiden heb eens kijken naar dat lekstroompje. Eens kijken of het dan weg is.
Live your dream, don't dream your life.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#24 Bericht door Sert » vrijdag 15 januari 2010, 11:08

Theoretisch zou je de aarddraad kunnen koppelen aan de nul, op papier werkt dat perfect en is het veilig.

Volgens diezelfde theorie is de massa draad van elke mast waar hoogspanningslijnen in hangen (10.000 volt), bij elk mast voorzien van een aarddraad. In praktijk wordt die aardlijn 'vergeten'.
Zelfs bij heel wat transformators die de spanning van 10kV omlaagbrengen naar de spanning voor je huis, is geen aardlijn aanwezig (en deze dingen kun je zelf zien, die trafo's hangen meestal 3 meter boven de grond in twee betonnen masten).

Een volledig apart circuit voor de aarde met je eigen aardpen is hier in dit land in praktijk veiliger.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”