Kamer wil Wilhelmus bij inburgering

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Kamer wil Wilhelmus bij inburgering

#1 Bericht door perry » dinsdag 01 december 2009, 17:47

AMSTERDAM – Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat het leren van het Wilhelmus een onderdeel wordt van een inburgeringscursus.

De motie, ingediend door SGP-Kamerlid Cees van der Staaij, vraagt de minister het Wilhelmus op te nemen in de eindtermen van het inburgeringsexamen.

Eerder liet minister van Integratie Eberhard van der Laan al weten ‘sympathiek’ tegenover het voorstel te staan.
Het toevoegen van het Wilhelmus aan de inburgeringstoets heeft volgens Van der Staaij niet als doel dat nieuwe Nederlanders straks alle vijftien coupletten kennen.
Hij vindt het belangrijk dat inburgeraars er ‘iets’ van weten. Een meerderheid van het parlement is dat met hem eens.

Ze worden met de dag gekker hebben zeker niks anders te doen. :roll:
Werk om te leven leef niet om te werken.

Ben
Expat
Expat

Re: Kamer wil Wilhelmus bij inburgering

#2 Bericht door Ben » dinsdag 01 december 2009, 18:05

perry schreef:AMSTERDAM – Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat het leren van het Wilhelmus een onderdeel wordt van een inburgeringscursus.

De motie, ingediend door SGP-Kamerlid Cees van der Staaij, vraagt de minister het Wilhelmus op te nemen in de eindtermen van het inburgeringsexamen.

Eerder liet minister van Integratie Eberhard van der Laan al weten ‘sympathiek’ tegenover het voorstel te staan.
Het toevoegen van het Wilhelmus aan de inburgeringstoets heeft volgens Van der Staaij niet als doel dat nieuwe Nederlanders straks alle vijftien coupletten kennen.
Hij vindt het belangrijk dat inburgeraars er ‘iets’ van weten. Een meerderheid van het parlement is dat met hem eens.

Het wilhelmus is nog daaraan toe maar je zal het Duitse volkslied maar moeten zingen :D

Overigens als je dat in Thailand wil moet je het volkslied ook kennen.

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door perry » dinsdag 01 december 2009, 18:14

Ben schreef:
perry schreef:AMSTERDAM – Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat het leren van het Wilhelmus een onderdeel wordt van een inburgeringscursus.

Het wilhelmus is nog daaraan toe maar je zal het Duitse volkslied maar moeten zingen :D

Daar in Duitsen landen daar kun je tenminste nog makkelijk met je Buitenlandse partner samenleven zonder dat je bijna een een 1 milioen bht en 6 jaar verder bent.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#4 Bericht door Sert » dinsdag 01 december 2009, 18:21

Misschien moet de regering zich eerst eens bezig gaan houden met het onderwijs van hun eigen volk. Hoeveel Nederlanders kennen het 1e couplet van het Wilhelmus? En het zesde (wat doorgaans ook bekend is)?

Of misschien nog veel belangrijker dan een volkslied: leer de jeugd eens hoe ze grammaticaal correct schrijven. Lees de teksten op diverse fora en de tranen schieten je tussen je bilnaad door.

En ga pas eisen stellen aan immigranten als je eigen volk er al aan voldoet.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Jim » dinsdag 01 december 2009, 18:37

Ben schreef:
volgens mij alleen als je naturaliseert tot thai.

met een inburgeringsdiploma ben je nog geen nederlander.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Jeanette » dinsdag 01 december 2009, 19:14

Ik schreef het 16de couplet. 8-)

Dit landje va-han o-ho-ranje
Dat is mijn va-ha-derland
Op die grond wi-hil ik-hik bouwen
Het liefst een beetje op stand

Ja ik beloof, dat ik, naar eer en geweten handlen zal.
Laat wederzijds respect ons deel zijn
Ja dat wens ik bovenal.

't Is een beetje fonetisch maar is de geest van ons volkslied erin gebleven? Dat 2de deel lijkt me prima voor voetballers (en andere sporters) om te zingen vlak voor een wedstrijd. ;) En over het eerste deel mag Willem-Alexander nadenken. :D

janjaap
Standaard Lid
Standaard Lid

#7 Bericht door janjaap » dinsdag 01 december 2009, 19:33

het Wilhelmus
o my god
de koning van hispanje ben ik van duitsche bloed
wat heeft dat in godsnaam met nederland te maken ?????
wat heeft het koningshuis met nederland te maken
ze komen allemaal uit het buitenlend
pay pay
Ubi bene, ibi patria

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Rene » dinsdag 01 december 2009, 19:35

Sert schreef:Misschien moet de regering zich eerst eens bezig gaan houden met het onderwijs van hun eigen volk. Hoeveel Nederlanders kennen het 1e couplet van het Wilhelmus? En het zesde (wat doorgaans ook bekend is)?

Of misschien nog veel belangrijker dan een volkslied: leer de jeugd eens hoe ze grammaticaal correct schrijven. Lees de teksten op diverse fora en de tranen schieten je tussen je bilnaad door.

Ben het met je eens maar door wie moet het dan gebeuren? Leerkrachten kunnen het zelf al niet meer op de oudere garde na. Dit is het gevolg van de devaluatie in het onderwijs wat begon met het invoeren van de Mammoetwet.
Trouwens ook de ouderen maken veel fouten. Dit komt denk ik door het steeds aanhoren van fouten in gesprekken en de media.
Erg veel gemaakte fout is bijvoorbeeld 'kan je' in plaats van 'kun je'. Ik pretendeer niet foutloos te zijn maar probeer het wel zoveel mogelijk.

Morgen 2 december doet mylady het examen op de ambassade. Ben benieuwd na mijn uitspraakindoctrinatie. :mrgreen: Ze kletst al een aardig eind binnen de Nederlandse grens.
Heb haar, naar aanleiding van de discussie over het Wilhelmus, toch maar ingefluisterd dat ze heel misschien de vraag kan verwachten hoe het volkslied heet. :)
Laatst gewijzigd door Rene op woensdag 02 december 2009, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Ben
Expat
Expat

#9 Bericht door Ben » woensdag 02 december 2009, 01:42

Jim schreef:
Ben schreef:
volgens mij alleen als je naturaliseert tot thai.

met een inburgeringsdiploma ben je nog geen nederlander.
Residentie .

jumbo
Expat
Expat

#10 Bericht door jumbo » woensdag 02 december 2009, 02:51

Sert schreef:Misschien moet de regering zich eerst eens bezig gaan houden met het onderwijs van hun eigen volk. Hoeveel Nederlanders kennen het 1e couplet van het Wilhelmus? En het zesde (wat doorgaans ook bekend is)?

Ben het met je eens Sert, spelvauten maken we allemaal, maar de jeugd maakt er een potje van en ik vind dat het lerarengilde daarvoor aansprakelijk is. Ze laten tegenwoordig iedereen maar toe naar elke stroom die er bestaat in het onderwijs.
Hoe je het ook wendt of keert, de spelling op zich is nauwelijks aan veranderingen onderhevig, maar computerprogramma's met spelcheckers e.d. maken het de jeugd te gemakkelijk. De spelregels (hehe) worden daardoor vergeten.
Ook de zgn. turbo/urbantaal is hier naar mijn mening een oorzaak

Heb nog een oudere kennis die een gewone arbeider was, maar hij emailt absoluut zonder fouten. Slechts de zgn. broederschool en de ambachtschool gehad....kwestie van de regels erin rammen als je jong bent. Zullen ze 't kofschip nog kennen, nog tafels opdreunen???
Betwijfel het, en ook als ik naar mijn eigen kinderen kijk....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

joepattaya
Expat
Expat

#11 Bericht door joepattaya » woensdag 02 december 2009, 03:36

Helemaal mee eens, alleen die tranen van jou, die wil ik wel eens daardoorheen zien gaan.
Een beetje Thai die begrijpt waar het NL volkslied over gaat raakt helemaal in de verwarring: Wilhelmus van Nassue..........BEN IK VAN DUITSCHEN BLOED..........en die Thai zich maar afvragen waar hij nou eigenlijk terechtgekomen is en zal moeten blijven ............ TOT IN DEN DOED.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

jumbo
Expat
Expat

#12 Bericht door jumbo » woensdag 02 december 2009, 03:46

joepattaya schreef:Helemaal mee eens, alleen die tranen van jou, die wil ik wel eens daardoorheen zien gaan.
Een beetje Thai die begrijpt waar het NL volkslied over gaat raakt helemaal in de verwarring: Wilhelmus van Nassue..........BEN IK VAN DUITSCHEN BLOED..........en die Thai zich maar afvragen waar hij nou eigenlijk terechtgekomen is en zal moeten blijven ............ TOT IN DEN DOED.
Ik denk dat ons volkslied geschreven is met de hulp van Nostradamus en hij de Europese Unie zoals in zijn huidige staat al voor zich zag.....een grenzenloos volkslied...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat

#13 Bericht door dutch » woensdag 02 december 2009, 04:13

Een beetje off-topic (maar ik wilde er niet een apart onderwerp van maken ;) ).
Ik zag vanmorgen op BVN een filmpje over Ramses Schaffy (overigens nooit een van mijn favorieten geweest) die zijn Nederlands paspoort kreeg op de burgerlijke stand van Amsterdam.
Zelden heb ik iemand ,om die reden,zo uit zijn bol zien gaan. :mrgreen:

Als ik al eens een voetbal wedstrijd van het "nederlands: elftal zie,dan schaam ik me toch wel over al die la-la-la-la zingers. ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Oboema
heeft ervaring
heeft ervaring

#14 Bericht door Oboema » woensdag 02 december 2009, 04:33

Als we echt een lik op stuk beleid gaan voeren dan kunnen we de WK titel voetbal wel vergeten. Nog voor de aftrap zal de helft van de selectie het veld al moeten verlaten....... :mrgreen:

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door perry » woensdag 02 december 2009, 07:32

En wat is de volgende nieuwe inburgerings wet

1 Kaas met appelstroop eten
2 Zak hollandse drop
3 Op klompen kunnen lopen
4 Haring eten
5 In Sinterklaas geloven ?
6 Speculaas eten
7 Boerenkool lust die van mij al :mrgreen:
Wordt met de dag gekker :lol: :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”