Thaksin-soap goes on

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Thaksin-soap goes on

#76 Bericht door Khon Neua » zondag 29 november 2009, 11:04

RuudThai schreef:
Hij heet dus voortaan Takki Shinegra. Shinegra klinkt een beetje hetzelfde als "vinegar" oftewel azijn. Goeie naam voor die azijnpisserd.
Tokkie ? ? :mrgreen:

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#77 Bericht door vleespet » zondag 29 november 2009, 17:29

RuudThai schreef:
prajak schreef: En de andere noem ik Th en die meneer zit in een zandbak....
Maar misschien niet lang meer! Het bijna failliete Dubai beseft nu dat ze de handel met alle landen hard nodig hebben en gaan nu eisen dat mr.Th een bevriende natie niet meer voor het hoofd stoot. Hij moet zich voortaan onthouden van politieke uitspraken gericht op het stoken van onrust in Thailand want anders vliegt hij eruit. In de Bangkok Post van vandaag:
Govt: UAE may eject Thaksin
Published: 29/11/2009 at 11:05 AM

The United Arab Emirates would ask fugitive former prime minister Thaksin Shinawatra to leave the country if he uses it as a base for attacking the Thai government, Foreign Minister Kasit Piromya's assistant Panit Vikitset said on Sunday.

"The UAE has agreed with the Thai government that if Thaksin uses the country as a base for urging people to gather in political rallies and criticising the Privy Council, he would be asked to leave immediately," Panit said.

He said the country would allow the ousted premier to stay as a businessman or a normal citizen.

The Thai government did not make a mistake when it decided to revoke Thaksin's passport since it had to follow the regulations, he said.

"If anyone causes damage to the country, the person's passport will be revoked," he said.

Responding to Thaksin's comment that he would reside in Dubai throughout his life, the Foreign Ministry had send a letter to the UAE government after the red-shirt leaders of the anti-government United Front for Democracy against Dictatorship (UDD) travelled to Dubai to meet him.

"It is the responsibility of the Interpol to track Thaksin down," Panit said.

He insisted Thaksin had changed his name to 'Takki Shinegra' in his foreign passports after the name 'Thaksin Shinawatra' did not appear in the arrival lists of many countries.

Thaksin earlier posted a Twitter message, rejecting the news that he was using a new name.
Hij heet dus voortaan Takki Shinegra. Shinegra klinkt een beetje hetzelfde als "vinegar" oftewel azijn. Goeie naam voor die azijnpisserd.
Alsof Thailand Dubai uit de financiële zorgen kan halen,in de tijd van Takki was Thailand nog schuldenvrij maar na èèn jaar "democraten"is de staatschuld weer aardig opgelopen.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#78 Bericht door Bean » zondag 29 november 2009, 18:47

Alsof Thailand Dubai uit de financiële zorgen kan halen,in de tijd van Takki was Thailand nog schuldenvrij maar na èèn jaar "democraten"is de staatschuld weer aardig opgelopen.
Als ze Takkie hadden laten zitten was er een selecte groep schat en schatrijk geweest
en Thailand bankroet .
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#79 Bericht door vleespet » zondag 29 november 2009, 20:04

Bean schreef:
Als ze Takkie hadden laten zitten was er een selecte groep schat en schatrijk geweest
en Thailand bankroet .
De toekomst zal het leren.

RuudThai
Expat
Expat

#80 Bericht door RuudThai » maandag 30 november 2009, 05:02

vleespet schreef:Alsof Thailand Dubai uit de financiële zorgen kan halen,in de tijd van Takki was Thailand nog schuldenvrij maar na èèn jaar "democraten"is de staatschuld weer aardig opgelopen.
Nou, sinds Takki in Dubai is gaan wonen is het daar bergafwaarts gegaan..... :mrgreen:
Kan nog wat worden met Cambodja! :cry:

Het is hier al vaker geschreven: ten tijde van Thaksin's regeringen had hij het tij mee in de wereldeconomie. Ze waren net weer uit het dal van 1997 opgeklommen dus had hij grote mazzel.
De staatsschuld is niet te wijten aan de Democraten op zich, die hebben aardig moeten puinruimen na de laatste regering onder Thaksin, de juntaregering en de Takkimarionettenregeringen. En er is ook nog zoiets als een wereldrecessie waardoor bijv. het verre-reizentoerisme een enorme klap heeft gekregen. En de export wereldwijd een forse teruggang beleeft.

Maar ik begrijp eigenlijk niet dat een aanhanger van de SP steeds blijft proberen goed te praten dat een supergrootgraaier zijn zakken gevuld heeft tijdens zijn regeringsperiode. Ik dacht dat de SP stond achter een sociaal bestuur met mensen aan het hoofd die niet aan corruptie doen en miljarden wegsluizen naar ondefinieerbare bankrekeningen. Valt me heel erg van je tegen, vleespet!

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#81 Bericht door stevenl » maandag 30 november 2009, 05:22

Maar ik begrijp eigenlijk niet dat een aanhanger van de SP steeds blijft proberen goed te praten dat een supergrootgraaier zijn zakken gevuld heeft tijdens zijn regeringsperiode. Ik dacht dat de SP stond achter een sociaal bestuur met mensen aan het hoofd die niet aan corruptie doen en miljarden wegsluizen naar ondefinieerbare bankrekeningen. Valt me heel erg van je tegen, vleespet!
Probleem is dat Takki (toen nog Thaksin) een populistisch beleid voerde, en pretendeerde voor de kleine man op te komen, net als de SP voor de kleine man opkomt. Alleen nu blijkt (toen ook maar alleen voor degenen die de gevolgen kon inzien) dat de kleine man achterblijft met minder dan hij voorheen had. Maar de gedachte (ziekenzorg, leningen) was op zich prima, uitvoering echter niet.

Dat is mijn probleem, op zich ben ik het eens met zijn programma, maar de corruptie en lange termijn gevolgen van de manier waarop zijn programma vorm heeft gekregen betekent dat ik hem niet kan steunen.

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#82 Bericht door vleespet » dinsdag 01 december 2009, 03:31

RuudThai schreef:
vleespet schreef:Alsof Thailand Dubai uit de financiële zorgen kan halen,in de tijd van Takki was Thailand nog schuldenvrij maar na èèn jaar "democraten"is de staatschuld weer aardig opgelopen.
Nou, sinds Takki in Dubai is gaan wonen is het daar bergafwaarts gegaan..... :mrgreen:
Kan nog wat worden met Cambodja! :cry:

Het is hier al vaker geschreven: ten tijde van Thaksin's regeringen had hij het tij mee in de wereldeconomie. Ze waren net weer uit het dal van 1997 opgeklommen dus had hij grote mazzel.
De staatsschuld is niet te wijten aan de Democraten op zich, die hebben aardig moeten puinruimen na de laatste regering onder Thaksin, de juntaregering en de Takkimarionettenregeringen. En er is ook nog zoiets als een wereldrecessie waardoor bijv. het verre-reizentoerisme een enorme klap heeft gekregen. En de export wereldwijd een forse teruggang beleeft.

Wat er echt is gebeurd zal de toekomst leren,als je de thaise media gelooft dan heb ik echt medelijden met je.Een feit is dat Takki in ieder geval sociale maatregelen heeft genomen zoals instellen van minimum lonen,een ziekenfonds voor iedereen,studiebeursen enz.Na 60 jaar "democraten"gebeurde er eindelijk iets voor de minderbedeelde thai.Als hij er niet was geweest dan hadden ze waarschijnlijk nog 60 jaar moeten wachten.Begrijp me goed,ik ben geen fan van Takki maar ik denk wel dat hij op het ogenblik de beste optie is voor de funktie van PM,al was het alleen maar om de drugshandel opnieuw uit te schakelen.

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#83 Bericht door vleespet » dinsdag 01 december 2009, 04:14

Monday, November 30, 2009
Thailand's shocking inequity statistics
Posted by Sanitsuda Ekachai , Reader : 1025 , 06:02:13

How will this political mess end? Will Thaksin Shinawatra finally return to haunt us with his bottomless greed? Or will the old, oppressive system that perpetuates social injustice prevail to suffocate us?

Is there any way out of this madness?

Ask historian/thinker Nidhi Eeo-seewong, and his answer is a resounding no. In his latest column in Matichon newspaper, he predicted that the proxy wars between the two ruling elite groups - one led by Thaksin, and the other by the old ruling clique - will not only continue to play out on the streets, but they would also get more violent.

"Thailand will never be the same again," he wrote. "There is no use in being nostalgic. Instead, we must put our heads together to find out how to minimise the damage."

How, indeed? How can normalcy return when the root problem of extreme economic disparity remains unaddressed?

How extreme? Prof Pasuk Phongpaichit did not leave room for doubt about our shamelessly unfair society in her recent keynote speech on "Towards a Fair Society" at the King Prachadhipok Institute conference. Among the glaring facts:

- The top 20% own 69% of the country's assets while the bottom 20% own only 1%.

- 42% of bank savings money comes from only 70,000 bank accounts holding more than 10 million baht. They make up only 0.09% of all bank accounts in the country. In other words, less than 1% of the people own nearly half of the country's savings.

- Among the farming families, nearly 20% of them are landless, or about 811,871 families, while 1-1.5 million farming families are tenants or struggling with insufficient land.

- 10% of land owners own more than 100 rai each, while the rest 90% own one rai or less.

- On income distribution, the top 20% enjoy more than 50% of the gross domestic product while the bottom 20% only 4%.

- The average income of the bottom 20% is the same as the poverty line at 1,443 baht per month.

- The gap between the richest and poorest family is 13 times, higher than all our neighbouring countries.

A fairer taxation system could reduce this economic disparity, she said. This can be done by expanding the base of direct taxpayers, introducing progressive land, inheritance, capital gains and interest taxes, for example. Unfortunately, the current taxation system worsens economic disparity by allowing easy tax evasion among the super rich while focusing on indirect taxation which treats the poor the same as the rich. Talk about justice!

State expenditure on free education, public health welfare, a comprehensive social security system and better agricultural policies have proven elsewhere to help bridge the gap, she said.

In Thailand, however, the amount of state expenditure is not only too small, most of them benefit the cities, thus worsening the gap between the rich and the poor.

The lack of political will among the power cliques and corruption are apparently Thailand's biggest obstacles. But the decline of public trust in parliamentary/money politics is no reason to debunk it, she insists. It is still the best system to allow democracy to grow more strongly, to effect fair taxation and state spending for the public good, to fight corruption and facilitate peaceful conflict resolution. "We just need to be patient."

Political scientist Seksan Prasertkul also offered his views on how to minimise Thailand's future pain. When society has become fragmented and pluralised by competing economic interests and globalisation pressures, the best damage-control strategy is to institutionalise participatory decision-making from the ground up, give political decentralisation a stronger push, and be more open to civil society voices.

As the clash of the titans looms, we should not let their cautionary advice go unheeded. For no matter who wins, their priority is to strengthen their interests and power. Without participatory politics, democracy will continue to be unstable. And without fixing the stark economic disparity through fairer taxation and state expenditure, the country's prospects ahead are indeed grim
Ruud speciaal voor jou,sociaal stelletje die "democraten" na 60 jaar verdeling van de welvaart.

jumbo
Expat
Expat

#84 Bericht door jumbo » dinsdag 01 december 2009, 06:44

Als men denkt dat geld aan minderbedeelden geven die daarvoor dan niets hoeven te doen werkt moeten ze toch eens naar Nederland kijken....je glijdt van het ene probleem in het andere...
Er zal altijd verschil tussen rijk en arm zijn en zo hoort het ook, we zijn tenslotte geen communisten.
Progressieve belasting bestaat hier al en het geld wordt nog steeds niet (en nooit door niemand) besteed aan de basis.. daar ligt de kern...
Zet met de gelden een infrastructuur neer voor armen ipv de grenzen te versterken met Vietnam en Cambodia of de wapens te vernieuwen tov landen die nog met voorladers rondlopen.

Ik zou wel eens vergelijkende cijfers zien van 30 jaar geleden, pakweg voor de Multinationals hier kwamen en ik durf er wel een Saeng Sommetje op te zetten dat het toen nog veel minder was en met allles en nog meer...maar goed een kniesoor die daarnaar kijkt, dat is geen nieuws. Dat is nu en het moet nu en veel sneller, hoger en verder.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

RuudThai
Expat
Expat

#85 Bericht door RuudThai » dinsdag 01 december 2009, 07:03

jumbo schreef: Ik zou wel eens vergelijkende cijfers zien van 30 jaar geleden, pakweg voor de Multinationals hier kwamen en ik durf er wel een Saeng Sommetje op te zetten dat het toen nog veel minder was en met allles en nog meer...maar goed een kniesoor die daarnaar kijkt, dat is geen nieuws. Dat is nu en het moet nu en veel sneller, hoger en verder.....
Takki had goede ideeën voor de arme plattelandsbevolking en andere groepen laagbetaalden, kocht voor alle zekerheid even hun stemmen, won de verkiezingen, voerde die populistische maatregelen in maar op zo'n rottige manier dat het land er nu nog schade van lijdt. En deed ondertussen niets aan de puissante rijkdom van de rijken (die 20 % die 69 % van 's lands economie bezit), dus ook niet van de "oude adel". Rijken houden elkaar altijd een hand boven het hoofd, ook al zijn ze het politiek oneens! Dat moet een SP-er toch weten!

Vergelijkende cijfers met 30 jaar geleden vind ik niet bijster interessant, toen was Thailand nog niet eens democratisch in Westerse ogen.
Maar een vergelijking van meer recente datum (en uit eigen waarneming): in 2003 was Takki al 2 jaar aan de macht en de mensen in de rijstvelden verdienden toen 80 baht per dag. Begin 2006, toen Takki nog steeds de macht had, verdienden ze iets meer: 90 - 100 baht. Nu, alweer 3 jaar verlost van Takki en 1 jaar van zijn marionetten, verdienen de mensen met de rijstoogst 180-200 baht per dag. En voor hele goede krachten, waar in deze tijd echt op gelet wordt, kan het zelfs stijgen tot 250 baht.
Ik wil niet zeggen volledig dankzij deze regering van de Democraten, maar het gaat de laatste jaren wél beter met de inkomens van de laagstbetaalden! En dat zelfs in deze tijd van wereldrecessie 8-)

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#86 Bericht door Jim » dinsdag 01 december 2009, 07:11

je vergeet er wel bij te vermelden dat alles ook tig keer zo duur is geworden ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

RuudThai
Expat
Expat

#87 Bericht door RuudThai » dinsdag 01 december 2009, 07:22

Jim schreef:je vergeet er wel bij te vermelden dat alles ook tig keer zo duur is geworden ;)
Nou, niet de eerste levensbehoeften van de Thai: een tv, een mobieltje of een motorcy.... :shock: :D

jumbo
Expat
Expat

#88 Bericht door jumbo » dinsdag 01 december 2009, 07:32

RuudThai schreef:[Rijken houden elkaar altijd een hand boven het hoofd, ook al zijn ze het politiek oneens! Dat moet een SP-er toch weten!

Vergelijkende cijfers met 30 jaar geleden vind ik niet bijster interessant, toen was Thailand nog niet eens democratisch in Westerse ogen.
Ik ben geen SP-er

Nu is Thailand wel democratisch?? In welk Thailand woon jij???

Ruud, ik verwees niet voor niets naar de kniesoor en vwb de vergelijking gaat het om investeringen en infrastructuur, het is er nu allemaal wel en daardoor is de pot groter geworden.
Dat de rijken (lees voorlopers, investeerders, zakenmensen en risicolopers) de boel afromen is niet meer als normaal. Je kan de boel nou eenmaal niet eerlijk verdelen, daar bestaat geen sleutel voor.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#89 Bericht door stevenl » dinsdag 01 december 2009, 07:49

Helaas denk ik dat dit citaat afkomstig uit een post van Vleespet 100% waar is. Ik hoop alleen dat het toenemende geweld niet klopt:
How will this political mess end? Will Thaksin Shinawatra finally return to haunt us with his bottomless greed? Or will the old, oppressive system that perpetuates social injustice prevail to suffocate us?

Ask historian/thinker Nidhi Eeo-seewong, and his answer is a resounding no. In his latest column in Matichon newspaper, he predicted that the proxy wars between the two ruling elite groups - one led by Thaksin, and the other by the old ruling clique - will not only continue to play out on the streets, but they would also get more violent.

jumbo
Expat
Expat

#90 Bericht door jumbo » dinsdag 01 december 2009, 07:59

stevenl schreef:Helaas denk ik dat dit citaat afkomstig uit een post van Vleespet 100% waar is. Ik hoop alleen dat het toenemende geweld niet klopt:

Natuurlijk volgt er geweld. Dat Thaksin hier plots om de hoek verschijnt terwijl de koning afbouwt is geen toeval. Maar zijn meeste vazallen zijn vervangen door kroonprins gezinden / Prem gecontroleerden en uiteindelijk zal het leger een bloedbadje aanrichten als de UDD inderdaad wapens gaat gebruiken die, als toegegeven door (oud-)leiders, in Vietnam en Cambodia zijn gesourced en verspreid naar Thaksin strongholds als Chiang Mai....
In het stukje troonopvolging wat ik heb gekopieerd uit de Asia Times kan je precies opmaken wat er gaat gebeuren indien....

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”