'dure' baht - ineens???

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: 'dure' baht - ineens???

#436 Bericht door Rene » maandag 26 oktober 2009, 16:53

Op 20-10 is een overboeking overgeschreven van 12000 baht met als totale afgeschreven kosten op mijn Raborekening van € 241,18.
De middenkoersen (beurskoersen) waren op http://www.wisselkoersen.nl/currency/sh ... aid=514339
19-10---2,0082 ct
20-10---1,9993 ct
21-10---2,0039 ct

Op rekening staat een koers van 49,75469 bht/€
Op de tegenrekening is 300 baht als kosten in rekening gebracht.
Als ik nu ga rekenen heb ik minimaal tot niets aan kosten betaald aan mijn kant. Of er zouden alsnog kosten gerekend gaan worden maar kan me na zo'n tijd nauwelijks voorstellen.
Nu weet ik niet meer of ik de opdracht op 19 of 20-10 heb doorgegeven.
Heb eerder via de ING overgeboekt en dat was aanmerkelijk duurder.
De opdracht is verstuurd met als kostenoptie 'shared', delen dus en als 'spoed' verzonden.
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#437 Bericht door Rene » maandag 26 oktober 2009, 17:06

theom schreef:Kwartiertje terug geld (bath) overgemaakt via de Rabotelebankieren.
De koers teruggerekend en die kwam uit op 50,83.
7500Tbt had een tegenwaarde van € 147,51 (zonder eventuele bankkosten).
Zie mijn voorgaand bericht. Ben benieuwd of er nog kosten bij jou in rekening gebracht gaan worden.
theom, wegens dezelfde bank ben ik benieuwd. Laat het eens weten als dat al of niet gebeurt!?

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#438 Bericht door Rene » donderdag 29 oktober 2009, 06:51

Wel potver3, net in Bkk aangekomen en wil nu cash wisselen en de laatste 3 dagen schiet de baht weer omhoog. :x
Net als ik naar Portugal ga, regent het ook na lang zonneschijn. :(

dutch
Expat
Expat

#439 Bericht door dutch » donderdag 29 oktober 2009, 08:27

Gisteren ochtend van mijn rekening afgeschreven en i.p.v. gisterenmiddag/avond op mijn rekening hier,kwam het vandaag tegen een koers van 48,74.
Gisteren (bloomberg) ging de usd/eur koers van 149.36 naar 146,93 en vanmorgen 147,17.
Scheelt me toch 20 setang per euro.Zo gaat dat :mrgreen:
Laatst gewijzigd door dutch op donderdag 29 oktober 2009, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

theom
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#440 Bericht door theom » donderdag 29 oktober 2009, 08:52

Rene,

ligt eraan, waar de kosten komen voor de overboeking.
men kan kiezen voor 3 opties
a) ieder voor zich kosten nederland voor de betaler en de kosten in thailand voor de ontvanger
b) alle kosten voor de betaler
c) alle kosten voor de ontvanger

Persoonlijk heb ik altijd optie c. De kosten in Nederland worden 1x per maand (aan het einde) in rekening gebracht.
De kosten in Thailand nog dezelfde dag, maar apart. De reden hiervan is dat dit voor de betalende bank geen kosten zijn.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#441 Bericht door Gardensafari » donderdag 29 oktober 2009, 16:27

Even een vraagje.

Ik heb in NL een extra bankrekening geopend. Op mijn naam en die van mijn Thaise vriendin.
Ook twee pasjes gevraagd en gekregen.
Een van de twee pasjes opgestuurd naar de schoonfamilie in Thailand.
Die kunnen daarmee eenvoudigweg hun maandelijkse "toelage" pinnen.
Verder is de rekening leeg. Kort voor het pinnen storten we het bedrag pas op de rekening (we zijn immers Gekke Henkie niet).
Altijd was het zo als we vandaag geld erop storten, kon men de dag erna pinnen.
Nu al drie maanden zitten er twee en soms wel drie dagen tussen de storting en het moment dat men mag pinnen.
Ik vermoed dat de computer van de banken in Thailand niet online worden bijgewerkt, maar periodiek.
Weet iemand daar iets meer van?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

jumbo
Expat
Expat

#442 Bericht door jumbo » vrijdag 30 oktober 2009, 04:12

Gardensafari schreef:Even een vraagje.

Ik heb in NL een extra bankrekening geopend. Op mijn naam en die van mijn Thaise vriendin.
Verder is de rekening leeg. Kort voor het pinnen storten we het bedrag pas op de rekening (we zijn immers Gekke Henkie niet).
Nu al drie maanden zitten er twee en soms wel drie dagen tussen de storting en het moment dat men mag pinnen.
Ik vermoed dat de computer van de banken in Thailand niet online worden bijgewerkt, maar periodiek.

Ik denk dat het weinig met een Thaise bank van doen heeft
Je 'stort' namelijk op een NL bankrekening en niet naar een Thaise bank
Als het geld in NL beschikbaar is dan is het in Thailand ook beschikbaar...
Indien je werkelijk cash stort dan is het vandaag bijgeschreven
Indien je transfereert van je ene naar je andere bankrekening bij dezelfde bank dan ook
Indien je transfereert van de ene naar een andere bank in NL zou het ook dezelfde dag beschikbaar moeten zijn, maar kan het wel eens duren vanwege de rentedagen, valutadagen ed
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#443 Bericht door Rene » vrijdag 30 oktober 2009, 04:29

theom schreef:Rene,

ligt eraan, waar de kosten komen voor de overboeking.
men kan kiezen voor 3 opties
a) ieder voor zich kosten nederland voor de betaler en de kosten in thailand voor de ontvanger
b) alle kosten voor de betaler
c) alle kosten voor de ontvanger

Persoonlijk heb ik altijd optie c. De kosten in Nederland worden 1x per maand (aan het einde) in rekening gebracht.
De kosten in Thailand nog dezelfde dag, maar apart. De reden hiervan is dat dit voor de betalende bank geen kosten zijn.
Theom,
Ik zal er op letten of de Rabobank aan het eind vd maand het een en ander in rekening brengt.
Als dat zo is zou het inderdaad beter zijn om alle kosten in Thailand af te laten schrijven.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#444 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 30 oktober 2009, 09:25

jumbo schreef:Indien je transfereert van de ene naar een andere bank in NL zou het ook dezelfde dag beschikbaar moeten zijn, maar kan het wel eens duren vanwege de rentedagen, valutadagen ed
Valutering mag niet meer per 1 nov. aanstaande dus overmaken zou nu veel sneler moeten gaan.
Met de komst van de Europese Richtlijn Betaaldiensten in 2009 werd valutering verboden. De "Richtlijn Betaaldiensten in de Interne Markt" is in werking getreden en moet uiterlijk 1 november 2009 in nationale wetgeving zijn omgezet.
Live your dream, don't dream your life.

RuudThai
Expat
Expat

#445 Bericht door RuudThai » vrijdag 30 oktober 2009, 11:39

Wouter_Udon schreef:
jumbo schreef:Indien je transfereert van de ene naar een andere bank in NL zou het ook dezelfde dag beschikbaar moeten zijn, maar kan het wel eens duren vanwege de rentedagen, valutadagen ed
Valutering mag niet meer per 1 nov. aanstaande dus overmaken zou nu veel sneler moeten gaan.
Met de komst van de Europese Richtlijn Betaaldiensten in 2009 werd valutering verboden. De "Richtlijn Betaaldiensten in de Interne Markt" is in werking getreden en moet uiterlijk 1 november 2009 in nationale wetgeving zijn omgezet.
Ik heb van de ING een fraaie folder gekregen met begeleidende brief over de gewijzigde voorwaarden per 1 november a.s.
Onder het kopje "Wat betekent dit voor u" staat onder het 2e aandachtspuntje:
Internationale overschrijvingen binnen de Europese Unie worden sneller verwerkt.
Dus buiten die unie ...... mogen ze gewoon doen wat ze altijd al deden: rekken met de overschrijving!

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#446 Bericht door Gardensafari » vrijdag 30 oktober 2009, 14:20

jumbo schreef:
Gardensafari schreef:Even een vraagje.

Ik denk dat het weinig met een Thaise bank van doen heeft
Je 'stort' namelijk op een NL bankrekening en niet naar een Thaise bank
Als het geld in NL beschikbaar is dan is het in Thailand ook beschikbaar...
Indien je werkelijk cash stort dan is het vandaag bijgeschreven
Indien je transfereert van je ene naar je andere bankrekening bij dezelfde bank dan ook
Indien je transfereert van de ene naar een andere bank in NL zou het ook dezelfde dag beschikbaar moeten zijn, maar kan het wel eens duren vanwege de rentedagen, valutadagen ed
Het klopt wel wat je schrijft. Als ik nu overmaak staat het binnen enkele minuten op de andere bankrekening.
Ik vermoed echter dat dat niet meteen aan de Thaise banken wordt doorgegeven. Ik vermoed dat hun database pas na zo'n 24 uur wordt bijgewerkt, en soms nog later.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#447 Bericht door Jim » vrijdag 30 oktober 2009, 16:46

bij welke bank zit je?

bij de ING kan je in thailand binnen enkele seconden na het over boeken al pinnen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#448 Bericht door Gardensafari » vrijdag 30 oktober 2009, 17:13

Jim schreef:bij welke bank zit je?

bij de ING kan je in thailand binnen enkele seconden na het over boeken al pinnen.
Zit bij SNS. Laatste keer weer twee dagen wachttijd. En je weet hoe ongeduldig Thai kunnen zijn (al hebben ze een andere reputatie!).
Knor, knor,

Hans

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#449 Bericht door Wereldvreemd » vrijdag 30 oktober 2009, 23:03

jumbo schreef: Indien je transfereert van de ene naar een andere bank in NL zou het ook dezelfde dag beschikbaar moeten zijn, maar kan het wel eens duren vanwege de rentedagen, valutadagen ed
Dit is helemaal zo, het gaat die dag weg en arriveert de volgende dag. De aankomstdag is niet de dag die voor de rente gebruikt wordt, want voor renteberekeningen namen ze de dag daarop. Deze tussen liggende dag is valutering. Valutering gebeurt dus nog steeds, maar je kan ondertussen wel pinnen. Als je dus pint en het geld is die dag gestort, kun je dus ineens rood staan volgens de bank. Ettelijke discussies overgevoerd, want ik kan niet rood staan op mijn rekeningen (dat vind ik zonde van mijn geld).

Wat wel kan meespelen in dit verhaal is het moment van overboeken en pinnen. Als jij 's avonds overboekt (naar een rekening bij een andere bank), dan wordt het 's nachts verwerkt en is om 9 uur 's ochtends beschikbaar. Dat is in de ochtend voor de Thai en hij pint dus misschien. De rekening is dan leeg...
- -

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#450 Bericht door pong » zondag 01 november 2009, 05:23

cash wisselen-grote biljetten=tenminste 100EUR, bij Superrich hier in BKK-vr 30/10 kreeg ik 49,45 per 1. In het weekend alweer wat minder.
Toen de EUR net boven 50 bt stond was de US$ net onder de 1,50 gezakt -was toen nog in NL. Nu staat ie weer rond de 1,47

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”