Huis in Thailand, en overlijden

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
annev
Veel ervaring
Veel ervaring

Huis in Thailand, en overlijden

#1 Bericht door annev » zondag 25 oktober 2009, 22:53

Stel,
We kopen als Belgisch koppel een condo, appartement, in Thailand.
Wat gebeurt er na ons overlijden met deze eigendom ?
Erven de kinderen hier in Belgie ? Of is er een Thaise wetgeving die het anders bepaalt ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Huis in Thailand, en overlijden

#2 Bericht door prajak » maandag 26 oktober 2009, 04:56

Je koopt een condo waarvan de aandelen voor meer dan de helft in Thaise handen zijn; de grond is dus Thais bezit. Dan kun je veilig kopen, zegt men wel. Het appartement is in Thailand een roerende zaak (in tegenstelling tot in B en in NL) en kun je naar mijn mening vererven. De kans dat je beiden tegelijk afscheid moet nemen is klein maar een goed testament kan regels geven.

Belgie is geen bananenrepubliek dus een Belgisch testament is wat waard in Thailand. Laat het vertalen en de vertaling legaliseren bij de TH ambassade in Brussel/Antwerpen, daar zal denk ik eerst een departement tussen zitten. Of maak een testament in Thailand en laat dat vertalen en legaliseren voor jullie land. Ik denk dat een testament gewoon wordt gerespecteerd hier. Maar of de flat niet wordt leegehaald als men weet dat je dood bent, nou, ja, wat zal ik zeggen..... This is Thailand.......

Zoek een Thaise jurist in Thailand. De echtgenote van een van de leden hier is advocate en kan je verder helpen. Stuur me een PB en ik help je verder.

dutch
Expat
Expat

Re: Huis in Thailand, en overlijden

#3 Bericht door dutch » maandag 26 oktober 2009, 08:19

Ik heb in Thailand een testament laten maken in twee talen.
Paragraaf voor paragraaf in zowel engels als Thais.
Ik heb het testament in tweeen gesplitst:een deel voor de Nederlandse belangen en een deel voor de Thaise belangen,maar wel 1 document.
E.e.a. is door Thaise notaris gelegaliseerd en er is een advocatenburo in Thailand benoemd als executeur voor het Thaise gedeelte en ik heb een origineel (en gelegaliseerde) copy in Nederland bij een notaris ingeschreven en aldaar ook een executeur benoemd.
Afhankelijk hoe e.e.a. door de Belgische ambassade geregeld wordt lijkt het me raadzaam de ambassade van deze regeling op de hoogte te brengen.(De politie-ziekenhuis MOET bij overlijden van buitenlander de betreffende ambassade in kennis stellen)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”