jaar in buitenland werken
Moderator: Loempia
- jumbo
- Expat
Re: jaar in buitenland werken
de VU is hier net zo onbekend als enige Thaise universteit in Nederland
Het gaat niet om de graad, hjet gaat om de taal waarin je diploma is opgesteld, de graad kan wel herkenbaar zijn maar de rest van het papiertje niet..... daar ligt het probleempje van de meesten waaronder in eerste instantie je werkgever en in laatste instantie de ambtenarij.
Daarnaast heb je hier te maken met ambtenaren (immigratie) die zelf de regels bijbuigen
die al aangepast zijn door hun directe chef en zo verder.
Neem van mij maar aan dat het alleen maar vertraging opleverd als je het niet vertaald of legaliseerd.
Maar het zijn slechs adviezen van mensen die hier al werken, niemand die zegt dat je het moet doen.......
Modellen hebben overigens ook een vergunning nodig en ik spreek uit ervaring....eigenlijk al voor een show of shoot..
en Ket heeft volledig gelijk, etiquette is nog veel belangrijker dan de taal goed beheersen. Tenslotte zijn het vaak de internationale bedrijven waarin men als buitenlander terecht komt en dan is engels vaak de gevoerde taal op kantoor. Maar als je een of meerdere afdelingen runt dan komt de Thaise taal van pas en vaak zijn werkbesprekingen ook in het Thai.
Als managerope en multiculurele werkvloer binnenkomen zonder serieuze werkervaring omdat je een diploma hebt met aanzien in een land waar ze echt niet weten wat de VU is, is een beetje kort door de bocht gedacht. Maar je enthousiasme is aandoenlijk....
IK ken trouwens een knakkert die IT manager is in een bekend ziekenhuis in Bangkok,. een canadees, kan natuurlijk met de voorkeur hier te maken hebben voor native speakers...
en een NL-er die IT manager is voor een USA company om dat laatste gelijk maar weer te ondermijnen.....
Zelf prefareer ik een locale IT manager, hun probleem ligt meestal locaal, zoals klachten van gebruikers en de leveranciers.....
Het gaat niet om de graad, hjet gaat om de taal waarin je diploma is opgesteld, de graad kan wel herkenbaar zijn maar de rest van het papiertje niet..... daar ligt het probleempje van de meesten waaronder in eerste instantie je werkgever en in laatste instantie de ambtenarij.
Daarnaast heb je hier te maken met ambtenaren (immigratie) die zelf de regels bijbuigen
Neem van mij maar aan dat het alleen maar vertraging opleverd als je het niet vertaald of legaliseerd.
Maar het zijn slechs adviezen van mensen die hier al werken, niemand die zegt dat je het moet doen.......
Modellen hebben overigens ook een vergunning nodig en ik spreek uit ervaring....eigenlijk al voor een show of shoot..
en Ket heeft volledig gelijk, etiquette is nog veel belangrijker dan de taal goed beheersen. Tenslotte zijn het vaak de internationale bedrijven waarin men als buitenlander terecht komt en dan is engels vaak de gevoerde taal op kantoor. Maar als je een of meerdere afdelingen runt dan komt de Thaise taal van pas en vaak zijn werkbesprekingen ook in het Thai.
Als managerope en multiculurele werkvloer binnenkomen zonder serieuze werkervaring omdat je een diploma hebt met aanzien in een land waar ze echt niet weten wat de VU is, is een beetje kort door de bocht gedacht. Maar je enthousiasme is aandoenlijk....
IK ken trouwens een knakkert die IT manager is in een bekend ziekenhuis in Bangkok,. een canadees, kan natuurlijk met de voorkeur hier te maken hebben voor native speakers...
en een NL-er die IT manager is voor een USA company om dat laatste gelijk maar weer te ondermijnen.....
Zelf prefareer ik een locale IT manager, hun probleem ligt meestal locaal, zoals klachten van gebruikers en de leveranciers.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
-
- heeft ervaring
Haha, het staat er idd wat krom. Bedoelde dat ik vergaderingen e.d. in het Thai doe, de etiquette rond business contacten goed kan volgen. Dat als basisvoorwaarde maar dan plus de kennis van het vak (na meerdere jaren op de Nederlandse vestigingen) leidt uiteindelijk tot de meerwaarde. Hebben weleens Thaise kandidaten afgewezen die na langdurig buitenland geen Thais meer konden lezen/schrijven. Niet handig namelijk voor bijvoorbeeld assessments, waar veel van de klanten Thai zijn.Er zit nog wel een groot verschil tussen 1800 tot 3000 euro en 30.000 baht. Ik ben ook wel echt benieuwd in welke beroepstakken dit zijn. Maar goed, mijn broertje zit er nu met een ib-groep stufi, 800 euro in de maand. Kan erg ruim rondkomen zegt ie.
je bedoelt, je kunt beter thais en etiquette dan de thaise medewerkersMaar ach, het kan allemaal. Kwam hier via mijn Nederlandse bedrijf en zit op een lokaal contract bij een lokale organisatie (wel onderdeel van een grotere internationale club) maar wel met aanvullingen. Goed Thais spreken en de etiquette begrijpen naast goede kennis waren dat wat mij meerwaarde boven de Thaise medewerkers.
Alle bedragen als genoemd zijn de correcte range, meer is ook mogelijk. Maar dat zijn geluks treffers, dus wie weet tref je het ... Breed en hoog netwerk inzetten heeft dan veel zin, zij weten via via altijd wel waar interessante openingen zijn.
En laten we maar niet de discussie aanzwengelen of je voor 800 euro hier goed kan leven...
Ket
- jumbo
- Expat
Ketsara schreef:Alle bedragen als genoemd zijn de correcte range, meer is ook mogelijk. Maar dat zijn geluks treffers, dus wie weet tref je het ... Breed en hoog netwerk inzetten heeft dan veel zin, zij weten via via altijd wel waar interessante openingen zijn.
Ket
Waarom zou het altijd een gelukstreffer moeten zijn???
Ik ken er voldoende en laten we maar beginnen bij de Nederlanderse managers die zijn uitgezonden door hun NL- MNC of in de off-shore businness werkzaam zijn of zelfs het kader van het ambassade personeel en nog niet te spreken over de NL-ers die hier werken voor buitenlandse MNC's
-
- heeft ervaring
daar heb je uiteraard gelijk in, maar is wel een andere situatie dan waar de OP in zit. Over het algemeen nl hebben zij ervaring in vak en bij het bedrijf waar ze voor (gaan) werken. En uiteindelijk is daarmee de situatie voor deze groep wel een stuk makkelijker dan lokaal zoeken, en een lokaal contract.jumbo schreef:Ketsara schreef:Alle bedragen als genoemd zijn de correcte range, meer is ook mogelijk. Maar dat zijn geluks treffers, dus wie weet tref je het ... Breed en hoog netwerk inzetten heeft dan veel zin, zij weten via via altijd wel waar interessante openingen zijn.
Ket
Waarom zou het altijd een gelukstreffer moeten zijn???
Ik ken er voldoende en laten we maar beginnen bij de Nederlanderse managers die zijn uitgezonden door hun NL- MNC of in de off-shore businness werkzaam zijn of zelfs het kader van het ambassade personeel en nog niet te spreken over de NL-ers die hier werken voor buitenlandse MNC's
-
- heeft ervaring
De taal waarin de bul is opgesteld is Engels. Dat is standaard, bij elke bul van elke universiteit in Nederland. De vraag is dus, moet dat naar het Thai vertaald worden. Nogmaals, mijn broertje kon met een engels diploma gewoon inschrijven bij de Tamasat University.jumbo schreef:de VU is hier net zo onbekend als enige Thaise universteit in Nederland
dat snap ik, en ik probeer ook zeker niet het advies in de wind te slaan. Ik hoop ook echt niet dat je het zo opvat. Het is alleen voor mij niet relevant zoals ik dat al eerder aangegeven heb. Dit zal ik echter wel doorgeven aan die maat van mij, die er zeer zeker mee te maken krijgt.Daarnaast heb je hier te maken met ambtenaren (immigratie) die zelf de regels bijbuigen
last resortModellen hebben overigens ook een vergunning nodig en ik spreek uit ervaring....eigenlijk al voor een show of shoot..

Ik denk/hoop daar wel uit te komen. Over het algemeen is het zo dat als je maar bescheiden blijft je er eigenlijk al voor 60% bent.en Ket heeft volledig gelijk, etiquette is nog veel belangrijker dan de taal goed beheersen. Tenslotte zijn het vaak de internationale bedrijven waarin men als buitenlander terecht komt en dan is engels vaak de gevoerde taal op kantoor. Maar als je een of meerdere afdelingen runt dan komt de Thaise taal van pas en vaak zijn werkbesprekingen ook in het Thai.
Geen woorden in mijn mond leggen. Ik heb nooit gezegd dat ik manager wilde worden op basis van mijn diploma alleen. Volgens mij heb ik het hele woord manager niet eens in de mond genomen. Wat ik wel verwacht is dat ik met een bul toch wel een end verder moet komen dan iemand die totaal niets heeft, het lijkt me niet dat ze totaal geen aandacht aan die graad zullen besteden en liever iemand aannemen die geen hoger onderwijs genoten heeft.Als managerope en multiculurele werkvloer binnenkomen zonder serieuze werkervaring omdat je een diploma hebt met aanzien in een land waar ze echt niet weten wat de VU is, is een beetje kort door de bocht gedacht. Maar je enthousiasme is aandoenlijk....
Ik hoef geen manager te worden. Software engineering is meer het vakgebied waar ik in geïnteresseerd ben. Daar spelen overigens problemen die internationaliteit redelijk snel overstijgen.IK ken trouwens een knakkert die IT manager is in een bekend ziekenhuis in Bangkok,. een canadees, kan natuurlijk met de voorkeur hier te maken hebben voor native speakers...
- jumbo
- Expat
justice strike schreef:De taal waarin de bul is opgesteld is Engels. Dat is standaard, bij elke bul van elke universiteit in Nederland. De vraag is dus, moet dat naar het Thai vertaald worden. Nogmaals, mijn broertje kon met een engels diploma gewoon inschrijven bij de Tamasat University.jumbo schreef:de VU is hier net zo onbekend als enige Thaise universteit in Nederland
Essentieel verschil, uiteraard kennen de uiniversiteiten wel de verschillende andere internationale universiteiten, Jij komt hier echter om te werken en gaat een hele andere ambtelijke molen door
Keuze om het vooraf wel of niet te doen is de jouwe, als je hier komt en het moet alsnog geregeld worden dan is het wat extra, maar niet onoverkomelijk, werk...
Wilde geen woorden in je mond leggen maar ik ken geen ;hoog opgeleide (universitaire) personen; die geen afdeling runnen/managen..... en zeker niet hier....
-
- Expat
Ik prijs je geduld Jumbo 

"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- heeft ervaring
Ik zal mijn vragen dan nog eens heel duidelijk neerzetten want ik heb het idee dat we hier een misverstand hebben. Het wordt me ook maar steeds niet duidelijk.jumbo schreef:justice strike schreef:De taal waarin de bul is opgesteld is Engels. Dat is standaard, bij elke bul van elke universiteit in Nederland. De vraag is dus, moet dat naar het Thai vertaald worden. Nogmaals, mijn broertje kon met een engels diploma gewoon inschrijven bij de Tamasat University.jumbo schreef:de VU is hier net zo onbekend als enige Thaise universteit in Nederland
Essentieel verschil, uiteraard kennen de uiniversiteiten wel de verschillende andere internationale universiteiten, Jij komt hier echter om te werken en gaat een hele andere ambtelijke molen door
Keuze om het vooraf wel of niet te doen is de jouwe, als je hier komt en het moet alsnog geregeld worden dan is het wat extra, maar niet onoverkomelijk, werk...
1. Over welke ambtelijke molen heb jij het? immigratie of bij de werkgever?
2. Moet de vertaling dus naar het Thais?
Ok, duidelijk.Wilde geen woorden in je mond leggen maar ik ken geen ;hoog opgeleide (universitaire) personen; die geen afdeling runnen/managen..... en zeker niet hier....
-
- heeft ervaring
Het is niet mijn intentie om mensen te irriteren. Het is alleen niet zo heel duidelijk. Ik heb namelijk zelf niets met immigratie te maken. Waarom moet ik iets vertalen voor een instantie waar ik niets mee te maken heb? Dan blijft er over dat het voor de werkgever is, maar dat wordt dus niet klip en klaar gesteld.dutch schreef:Ik prijs je geduld Jumbo
- jumbo
- Expat
OK dat was mij niet duidelijk en wellicht gelden er dan voor jouw specifieke regels die ik uiteraard niet ken. Het lijkt me voor jou verstandiger je licht op te steken bij thaivisa.com een engelstalig forum waar wellicht lieden zitten met dezelfde problematieken als jijjustice strike schreef:Het is niet mijn intentie om mensen te irriteren. Het is alleen niet zo heel duidelijk. Ik heb namelijk zelf niets met immigratie te maken. Waarom moet ik iets vertalen voor een instantie waar ik niets mee te maken heb? Dan blijft er over dat het voor de werkgever is, maar dat wordt dus niet klip en klaar gesteld.
Ik ging er gemakshalve vanuit dat je een Nederlander bent met enkel een europees paspoort.
Succes
-
- heeft ervaring
Dat geeft niet. Ik had al zo'n idee dat er een misverstand was, vandaar dat ik wat explicieter was over de zaak. Mag ik overigens vragen in welke sector jij actief bent? Ik was namelijk wel eventjes verbaasd over je opmerking dat universitair alleen maar in management zat.jumbo schreef:OK dat was mij niet duidelijk en wellicht gelden er dan voor jouw specifieke regels die ik uiteraard niet ken. Het lijkt me voor jou verstandiger je licht op te steken bij thaivisa.com een engelstalig forum waar wellicht lieden zitten met dezelfde problematieken als jijjustice strike schreef:Het is niet mijn intentie om mensen te irriteren. Het is alleen niet zo heel duidelijk. Ik heb namelijk zelf niets met immigratie te maken. Waarom moet ik iets vertalen voor een instantie waar ik niets mee te maken heb? Dan blijft er over dat het voor de werkgever is, maar dat wordt dus niet klip en klaar gesteld.
Ik ging er gemakshalve vanuit dat je een Nederlander bent met enkel een europees paspoort.
Succes
- jumbo
- Expat
manufacturing of dance shoes and appareljustice strike schreef:
Dat geeft niet. Ik had al zo'n idee dat er een misverstand was, vandaar dat ik wat explicieter was over de zaak. Mag ik overigens vragen in welke sector jij actief bent? Ik was namelijk wel eventjes verbaasd over je opmerking dat universitair alleen maar in management zat.
Als je hier vraagt naar universitair, het geen vergelijkbaar is met MBO in NL dan niet, het halve kantoor heeft hier ook een MBA varierend van administratief personeel tot kantine personeel
Vandaar dat het duidelijk moet zijn dat je bul een bepaalde meerwaarde heeft en om dat te verduidelijken zou je het kunnen legaliseren... als voorbeeld....
-
- Volwaardig lid
Indien iets niet expliciet in de regelgeving is opgenomen wil dat nog niet zeggen dat het bij wet toegestaan is. Zo is het ook bij het legaliseren van diploma's (maar dan omgekeerd). Niemand verplicht jouw om het te doen maar je kunt jezelf een hoop rompslomp besparen. Aan jou de keus....
-
- heeft ervaring
Hehe... ik vat hem, ik snap nu ook meteen waarom je daar zoveel nadruk op legtjumbo schreef:manufacturing of dance shoes and appareljustice strike schreef:
Dat geeft niet. Ik had al zo'n idee dat er een misverstand was, vandaar dat ik wat explicieter was over de zaak. Mag ik overigens vragen in welke sector jij actief bent? Ik was namelijk wel eventjes verbaasd over je opmerking dat universitair alleen maar in management zat.
Als je hier vraagt naar universitair, het geen vergelijkbaar is met MBO in NL dan niet, het halve kantoor heeft hier ook een MBA varierend van administratief personeel tot kantine personeel
Vandaar dat het duidelijk moet zijn dat je bul een bepaalde meerwaarde heeft en om dat te verduidelijken zou je het kunnen legaliseren... als voorbeeld....

Objectief gezien, staat de VU hoger aangeschreven dan Chula (welke de hoogste aangeschreven universiteit in Thailand is). Ik denk echter dat dat zeer moeilijk bij te brengen is, wellicht dat ik beter een recommendatie kan krijgen van een professor aan de universiteit van Chula, dat heeft wellicht meer toegevoegde waarde dan een vertaling van de diploma.
Overigens weet ik in het geheel niet wat er uit zo'n legalisering komt. In Nederland is dat nog redelijk recht getrokken door te zeggen: "Het is HBO of MBO" Wat moet ik bedenken met zo'n legalisering in Thailand? Trekken ze dan de vergelijking "equivalent to Chulalonkorn or Tamasat"? of zeggen ze gewoon "university degree" Bij het laatste zet het natuurlijk geen zoden aan de dijk.
- jumbo
- Expat
Ik weet niet of Chula a) hoger staat aangeschreven dan de VU b) de beste is in Thailand, dat laatste hangt af van de richting van je studie....justice strike schreef:
Hehe... ik vat hem, ik snap nu ook meteen waarom je daar zoveel nadruk op legt.
Objectief gezien, staat de VU hoger aangeschreven dan Chula (welke de hoogste aangeschreven universiteit in Thailand is). Ik denk echter dat dat zeer moeilijk bij te brengen is, wellicht dat ik beter een recommendatie kan krijgen van een professor aan de universiteit van Chula, dat heeft wellicht meer toegevoegde waarde dan een vertaling van de diploma.
Overigens weet ik in het geheel niet wat er uit zo'n legalisering komt. In Nederland is dat nog redelijk recht getrokken door te zeggen: "Het is HBO of MBO" Wat moet ik bedenken met zo'n legalisering in Thailand? Trekken ze dan de vergelijking "equivalent to Chulalonkorn or Tamasat"? of zeggen ze gewoon "university degree" Bij het laatste zet het natuurlijk geen zoden aan de dijk.
De legalisering geeft aan dat het een originele bul is uitgegeven onder de Nederlandse accreditatie, dan kunnen ze dus een vergelijking maken met bekendere accr zoals UK, AUS of USA, niets meer en niets minder als een waardering geven aan je papiertje