Huis boek

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Huis boek

#46 Bericht door prajak » donderdag 23 juli 2009, 16:51

PhuketDragon, wat pen je nu neer ?

" Ben je resident en doe je elk jaar een extension dan betaal je belasting in Thailand over je wereld inkomen. Doe je een run elke 3 maanden dan ben je niet resident en betaal je alleen belasting als je inkomen zou hebben in Thailand dus niet erbuiten. "

Dat is niet waar. Als je 180 dagen per jaar in Thailand bent, de wet zegt aggregate, dat betekent totaal, ben je in beginsel belasting verschuldigd in Thailand. En niet over jouw wereldinkomen maar over inkomen als in de wet genoemd. Met inachtneming van de verdragen die Thailand heeft gesloten, o.a. met NL.

Maar je betaalt in TH nog niet over NL pensioenen. Dat staat los van die 180 dagen. Er zijn hier enkele items aan gewijd. Maar het gaat heus wel eens komen. En dan is 180 dagen totaal in Thailand, niet aaneengesloten, het criterium.

Singtoo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Huis boek

#47 Bericht door Singtoo » donderdag 23 juli 2009, 17:43

prajak schreef:PhuketDragon,

" Ben je resident en doe je elk jaar een extension dan betaal je belasting in Thailand over je wereld inkomen. Doe je een run elke 3 maanden dan ben je niet resident en betaal je alleen belasting als je inkomen zou hebben in Thailand dus niet erbuiten. "

Dat is niet waar. Als je 180 dagen per jaar in Thailand bent, de wet zegt aggregate, dat betekent totaal, ben je in beginsel belasting verschuldigd in Thailand. En niet over jouw wereldinkomen maar over inkomen als in de wet genoemd. Met inachtneming van de verdragen die Thailand heeft gesloten, o.a. met NL.

Maar je betaalt in TH nog niet over NL pensioenen. Dat staat los van die 180 dagen. Er zijn hier enkele items aan gewijd. Maar het gaat heus wel eens komen. En dan is 180 dagen totaal in Thailand, niet aaneengesloten, het criterium.
Ja dit lijkt mij ook wat onlogisch.
Dat het wel of niet resident zijn afhangt van het soort visa dat je hebt.
Er zijn mensen die een jaarvisum hebben en toch niet het hele jaar in Thailand verblijven.
Ik overweeg ook om een jaarvisum, retirement of married, te gaan halen.
1 van de redenen om onder de geldende wetgeving ten tijde van de 1e aanvraag te blijven vallen met toekomstige verlengingen.
Omdat de wetgeving nog al eens veranderd en word dan meestal minder gunstig.

Als dat zou betekenen dat je door het hebben van een jaarvisum automatisch belastingplichtig word over je wereldinkomen.
Dan zou je dus eventueel met dubbele belastingen te maken kunnen krijgen.
Dan zou ik, denk ik, kiezen voor belasting betalen in Thailand.
Want met het hebben van een jaarvisum voor Thailand is er, volgens mij, geen verplichting dat je minimum zoveel dagen in Thailand moet verblijven.
Dan zou Nederland mijn 2e woonplaats worden.
Ik weet zeker dat de Nederlandse belastingdienst hier niet enthousiast op gaat reageren

Als je meer als 180 p/j buiten Nederland verblijft kan dat wel gevolgen hebben voor je ziektekosten verzekering in Nederland.
Ook voor reisverzekering, i.v.m. medische kosten in het buitenland, moet je hier op letten.
Ignorante portam, non ventus suus / Als je niet weet naar welke haven je wilt, is geen enkele wind gunstig.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”