werken voor nederlandse of belgsiche firma's ?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
stofke
komt net kijken
komt net kijken

Re: werken voor nederlandse of belgsiche firma's ?

#31 Bericht door stofke » maandag 13 juli 2009, 14:33

Fritsie schreef:
Mart schreef: Heer Borat, U woont kennelijk nog in NL.
Lees eens goed wat Stofke in zijn eerste bericht schreef:

Ik moet eerst werk vinden van hieruit , eer ik me daar kan gaan vestigen...

De Bangkok Post en The Nation staan dagelijks vol personeelsadvertentie.
Hier in Thailand kan men dagelijks - via de computer - een A3 formaat krant kopen, zwart wit, als men daar behoefte aan heeft. Dat is natuurlijk in NL ook mogelijk, en dan snuffelen.

Dat enige van ons - expats - hier negatief reageren is het gevolg van dat zoveel "gasten " :lol: hier even aan de slag willen en dan liefst nog hulp willen krijgen van een papieren forum.

Om vanuit NL werk in TH te vinden zijn een aantal opties genoemd.
De meeste van ons die hier wonen zijn meestal niet zij die niet in het diepe durven te springen maar de meeste van ons die hier nu nog wonen, hebben er veel zien komen en veel zien gaan.
Negativisme, afzeiken en ontmoedigen en woorden van de zelfde strekking, dat is opbouwend, niet waar.

Geef U hem nu eens een eerlijk advies. Ik neem aan dat U regelmatig in Th komt, en daarom moet weten, dat alleen hoogopgeleidde mensen dan pas in aanmerking komen voor een job als men een bijdrage levert aan het bedrijf, cq land.
Wat Borat hier zegt is dat hij het gewoon moet proberen na alle voor en tegens te hebben afgewogen. Het daadwerkelijk slagen van zijn plan is een tweede en daar kom je alleen maar achter doorje de stap te nemen. Nederlanders zijn een risicomijdend volkje dat zich tegen alles probeert te verzekeren, liefst dubbel. Daardoor wordt ieder gedrag dat afwijkt van het gangbare, met argusogen bekeken en eerder afgeraden dan toegejuigd.
Wat Stofke moet doen is een inschatting maken van de consequenties (financieel, sociaal, etc) indien hij besluit om naar Thailand af te reizen op zoek naar werk. Zorg bv dat je voor 6 maanden voldoende financiele middelen hebt om hier rond te kunnen komen. Mocht je plan niet slagen binnen die periode dan keer je terug naar Nederland of Belgie en ga je daar weer aan het werk. Je ben dan wat geld armer en een ervaring rijker. Niets mis mee lijkt me. Bereid je goed voor, legaliseer je diploma's en bekijk de vacature sites voor de functieeisen die gesteld worden. Zie het als een lange vakantie waaruit mogelijk een permanent verblijf kan volgen.
Op deze manier ben ik vorig jaar naar Thailand gekomen en binnen een maand had ik een baan. Werk nu inmiddels ruim een jaar bij een Thais effectenkantoor. Bevalt me nog steeds prima en met het salaris kan ik prima rondkomen in hartje Bangkok. Het kan dus wel, maar een flinke hoeveelheid geluk moet je wel hebben.
thx :) ill keep this in mind.. weer wat tips bij. daarvoor ben ik hier uiteindelijk.

dutch
Expat
Expat

#32 Bericht door dutch » dinsdag 14 juli 2009, 02:40

Op deze manier ben ik vorig jaar naar Thailand gekomen en binnen een maand had ik een baan. Werk nu inmiddels ruim een jaar bij een Thais effectenkantoor. Bevalt me nog steeds prima en met het salaris kan ik prima rondkomen in hartje Bangkok. Het kan dus wel, maar een flinke hoeveelheid geluk moet je wel hebben.

unquote

Uiteraard zijn er ook positieve verhalen te vertellen.Ik blijf echter altijd wat sceptisch.
Blijf altijd maar weer wijzen op mogelijke valkuilen.Het zij me vergeven :cry:
Is b.g. baan bedoeld om in Thailand te blijven?
Hoe zit het dan met de pensioenopbouw want ter enige tijd zal je ,om hier te willen blijven,inkomen moeten kunnen aantonen,ook als je niet meer werken kan (ouderdom/ziekte. Zowel bij verblijfsverlenging op basis van huwlijk/zorg/pensioenering !
Al mijn eerder gemaakte opmerkingen vervallen indien de betreffende persoon dit alles als tijdelijk ziet en als verbreding van zijn algemene kennis en ervaring.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Mart
Erelid
Erelid

#33 Bericht door Mart » dinsdag 14 juli 2009, 03:00

Waarde Stofke,
Reeds eerder schreef ik zoiets als :Kijk in de kranten
Ieder morgen lees ik de zowel Th als NL kranten op internet.
Vanmorgen viel mijn oog op de "lopende band "met personeel gevraagd in The Nation.

http://www.nationmultimedia.com/

Onder de Kop zag ik een baan bij de Macro, even gekeken en er zijn meerdere jobs.
Zie het emailadres.

Kijk ook even bij:

http://www.xpressjobs.net/index.php

* Kijk dat is nu volhouden, soms tegen beter weten in.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Phuket Dragon
Expat
Expat

#34 Bericht door Phuket Dragon » dinsdag 14 juli 2009, 04:24

Hoe zit het dan met de pensioenopbouw want ter enige tijd zal je ,om hier te willen blijven,inkomen moeten kunnen aantonen,ook als je niet meer werken kan (ouderdom/ziekte. Zowel bij verblijfsverlenging op basis van huwlijk/zorg/pensioenering !
Al mijn eerder gemaakte opmerkingen vervallen indien de betreffende persoon dit alles als tijdelijk ziet en als verbreding van zijn algemene kennis en ervaring.
Je eigen vrijwilig verzekeren bij de SVB voor AOW/ANW dan onstaat er geen gat.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#35 Bericht door Sert » dinsdag 14 juli 2009, 04:56

Waarom eigenlijk Nederlandse of Belgische firma's? Ik ben dan zelf Nederlands, maar in mijn bedrijf gaat alles in het Engels, op de boekhouding na, want die moet in het Thais (en daar zorgt mijn Thaise accountant voor).

Goede beheersing van de Engelse taal, zowel spreken als schrijven, is de primaire voorwaarde bij zo'n beetje elke job, zeker als je een baan zoekt in de toerisme sector.
Elke volgende taal die je spreekt is een groot voordeel. Thais leer je als je eenmaal in Thailand bent....

Maar een volledig legale baan krijgen, dus met workpermit en B-visa, is niet eenvoudig. Per 2 miljoen baht geregistreerde bedrijfswaarde mag een bedrijf (Co.Ltd.) 1 workpermit aanvragen. De volgende workpermit vereist 4 miljoen geregistreerde bedrijfswaarde en 4 Thaise werknemers. In principe is het mogelijk om steeds meer bedrijfswaarde te registreren, maar als dat puur en alleen is om werkvergunningen te verkrijgen, wordt dat belastingtechnisch uitermate on-interessant. En dat gebeurt dan ook nauwelijks.

Er zijn overigens veel meer wegen die leiden naar een workpermit, maar die zijn erg afhankelijk van de regio's in Thailand.

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door Fritsie » dinsdag 14 juli 2009, 05:03

dutch schreef:
Uiteraard zijn er ook positieve verhalen te vertellen.Ik blijf echter altijd wat sceptisch.
Blijf altijd maar weer wijzen op mogelijke valkuilen.Het zij me vergeven :cry:
Is b.g. baan bedoeld om in Thailand te blijven?
Ik ben het met je eens dat de kans om hier aan de bak te komen zeer klein is. 95% van de vacatures is enkel bedoeld voor Thai nationals. Daarnaast zullen leidinggevenden vaak eerst binnen hun eigen kennissenkring kijken voor kandidaten voordat ze een ’vreemde’ aannemen. Dat heeft dan weer te maken met het opbouwen van een legertje van eensgezinden, waardoor ze hun eigen positie binnen het bedrijf versterken. Geschiktheid voor de betreffende positie is vaak van ondergeschikt belang. Om je een idee te geven, bij mij op het werk is ongeveer de helft van het personeel familie/kennis/oud-collega van de directie. Ik ben de enige blanke die hier rondloopt en dat schijnt men wel leuk te vinden, ik ook trouwens met al die aardige dames hier! De meest geschikte voor de functie?? Nee, maar dat is weer van ondergeschikt belang. Welcome to Thailand!

Met pensioen ben ik nog niet zo bezig, ik ben nu net 30 jaar en zal nog wel een tijdje mogen werken. Daarnaast bouw ik hier ook pensioen op. Ik zie mijn verblijf hier vooral als een ervaring en niet zozeer als vlucht uit Nederland of een poging om rijk te worden.

dutch
Expat
Expat

#37 Bericht door dutch » dinsdag 14 juli 2009, 07:17

Phuket Dragon schreef:
Je denkt toch niet dat je met alleen AOW hier een ongestoorde oudedag kunt beleven??
Daar haal je je minimaal vereiste inkomen (t.b.v. je verlenging) niet!
Ronald Reagan

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#38 Bericht door Sert » dinsdag 14 juli 2009, 07:44

vooruit, laat ik de vacature die al 4 jaar open staat, hier maar eens neerzetten.
Gezocht: man/vrouw, leeftijd niet van belang.

Aangeboden:
primaire arbeidsvoorwaarden: uitermate flexibele werktijden, 30.000 baht per maand, werkvergunning, B-visum.
secundaire arbeidsvoorwaarden: altijd lekker warm weer, file-vrij woon-werk verkeer, brommer-van-de-zaak, 100% benzine-vergoeding, en een werkomgeving die bestaat uit witte stranden en palmbomen.

Gevraagd:
- uitstekende beheersing van de Engelse taal, in woord en geschrift.
Je bent in staat om engelstalige technische documentatie te lezen en te begrijpen. Je bent in staat om technische documentatie in het engels te schrijven. Je bent in staat om handleidingen voor onze diensten in het engels te schrijven, daarbij rekening houdend met de eindgebruiker (kort gezegd: Jip-en-Janneke taal)
- analytisch denkniveau
Je bent in staat om problemen diagnostisch te benaderen, om zo effectief tot een oplossing te komen. Logisch na kunnen denken op technisch niveau is daarbij een vereiste.
- ruime technische ervaring in de IT. Je kunt meer dan met een muis schuiven en klikken. Begrippen als TCP/IP, ADSL, Radius klinken niet onbekend en je bent in staat om snel nieuwe technische zaken snel te leren.

Je werk:
- alle techniek draaiende houden. Hoe innovativer je bent, des te minder tijd je hier aan besteedt.
- je werkt actief mee aan het uitbreiden van de diensten, waarbij je creatief genoeg bent om met nieuwe ideeen te komen en deze praktisch uitwerkt.
Ik heb steeds nog niemand kunnen vinden. Nou geef ik meteen toe dat de huidige generatie Thai onmogelijk kan voldoen aan deze eisen, maar de nieuwe generatie studenten die nu aan de universiteit studeren biedt hoop!

Phuket Dragon
Expat
Expat

#39 Bericht door Phuket Dragon » dinsdag 14 juli 2009, 07:47

dutch schreef:
Phuket Dragon schreef:
Je denkt toch niet dat je met alleen AOW hier een ongestoorde oudedag kunt beleven??
Daar haal je je minimaal vereiste inkomen (t.b.v. je verlenging) niet!
Dat niet maar verzacht wel en als je wat spaargeld hebt kun je aanvullen tot 65000 bht , je kunt pas vanaf je 50ste vrijwillig verzekeren en dat voor Max 10 jaar.
Het is wel als je kinderen krijgt op die leeftijd je pardoes kan wegvallen en als je dan ANW verzekerd was krijgt je partner en kinderen een uitkering totdat de kinderen 18 zijn geworden.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

dutch
Expat
Expat

#40 Bericht door dutch » dinsdag 14 juli 2009, 07:48

Sert schreef:vooruit, laat ik de vacature die al 4 jaar open staat, hier maar eens neerzetten.
Gezocht: man/vrouw, leeftijd niet van belang.

Aangeboden:
primaire arbeidsvoorwaarden: uitermate flexibele werktijden, 30.000 baht per maand, werkvergunning, B-visum.
secundaire arbeidsvoorwaarden: altijd lekker warm weer, file-vrij woon-werk verkeer, brommer-van-de-zaak, 100% benzine-vergoeding, en een werkomgeving die bestaat uit witte stranden en palmbomen.

Gevraagd:
- uitstekende beheersing van de Engelse taal, in woord en geschrift.
Je bent in staat om engelstalige technische documentatie te lezen en te begrijpen. Je bent in staat om technische documentatie in het engels te schrijven. Je bent in staat om handleidingen voor onze diensten in het engels te schrijven, daarbij rekening houdend met de eindgebruiker (kort gezegd: Jip-en-Janneke taal)
- analytisch denkniveau
Je bent in staat om problemen diagnostisch te benaderen, om zo effectief tot een oplossing te komen. Logisch na kunnen denken op technisch niveau is daarbij een vereiste.
- ruime technische ervaring in de IT. Je kunt meer dan met een muis schuiven en klikken. Begrippen als TCP/IP, ADSL, Radius klinken niet onbekend en je bent in staat om snel nieuwe technische zaken snel te leren.

Je werk:
- alle techniek draaiende houden. Hoe innovativer je bent, des te minder tijd je hier aan besteedt.
- je werkt actief mee aan het uitbreiden van de diensten, waarbij je creatief genoeg bent om met nieuwe ideeen te komen en deze praktisch uitwerkt.
Ik heb steeds nog niemand kunnen vinden. Nou geef ik meteen toe dat de huidige generatie Thai onmogelijk kan voldoen aan deze eisen, maar de nieuwe generatie studenten die nu aan de universiteit studeren biedt hoop!
Ik hoorde juist dat deze allen experts zijn in cut and paste ;)
Ronald Reagan

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#41 Bericht door Sert » dinsdag 14 juli 2009, 08:02

Waar alle Thai expert in zijn is kopiëren.

Er is alleen 1 ding wat ze maar niet kunnen kopiëren: service

Mart
Erelid
Erelid

#42 Bericht door Mart » dinsdag 14 juli 2009, 10:39

In Nederland zijn er genoeg ITérs die aan deze eisen voldoen, maar zijn niet zo gek om voor een kleine 700 euris het risico te nemen. Bovendien moeten die ook nog regelmatig naar een UP DATE cursus, want anders lopen de jonge heren - net afgestudeerd - je al weer snel voorbij.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#43 Bericht door Sert » dinsdag 14 juli 2009, 11:17

Mart schreef:In Nederland zijn er genoeg ITérs die aan deze eisen voldoen, maar zijn niet zo gek om voor een kleine 700 euris het risico te nemen. Bovendien moeten die ook nog regelmatig naar een UP DATE cursus, want anders lopen de jonge heren - net afgestudeerd - je al weer snel voorbij.
Klopt. Mijn ex-collega's verklaarden mij ook voor gek om 5000 euri netto in de maand in te ruilen voor wat ik nu heb (ik ben er wel gelukkiger door geworden).

Maar ik zeg dan altijd: kijk eens uit het raam van je kantoor, wat zie je dan?
- Een parkeerplaats vol auto's.
- Oh. Ik heb uitzicht op een blauwe zee, wit strand, palmbomen en pakweg 50 bloedmooie vrouwen in een te kleine bikini.

Meestal wordt dat gevolgd door een of andere ironisch bedoelde verwensing waar de jaloezie vanaf druipt.
Ik word trouwens elke ochtend wakker met zo'n uitzicht (zonder de stranddetails dan, mijn huis staat daarvoor te ver weg van de zee).

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#44 Bericht door Borat » dinsdag 14 juli 2009, 16:26

Tja, geluk is niet voor iedereen 5k netto en niet onder willen doen voor de buurman :mrgreen:

Mitchell
komt net kijken
komt net kijken

#45 Bericht door Mitchell » dinsdag 14 juli 2009, 19:53

al eens gedacht aan http://www.adecco.co.th

uitzend bureau in thailand die ook bekend is in nederland :)

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”