kerst & oud op nieuw

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
mike van megen
heeft ervaring
heeft ervaring

kerst & oud op nieuw

#1 Bericht door mike van megen » zondag 05 juli 2009, 07:53

Zoals jullie weten gaan we 20 december voor het eerst naar thailand, een rondreis van 21 dagen.
het word onze honeymoon.
Wij vroegen ons nu af, of je van onze kerst en oud op nieuw daar iets mee krijgt? Of gaat het daar gewoon aan je voorbij?
evt versieringen of zo?
Ik vraag dit omdat ze in Thailand een andere jaartelling zouden hebben?!
in ieder geval zijn jullie weer bedankt voor jullie hulp.
Mike

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: kerst & oud op nieuw

#2 Bericht door Corinne » zondag 05 juli 2009, 07:55

mike van megen schreef:Zoals jullie weten gaan we 20 december voor het eerst naar thailand, een rondreis van 21 dagen.
het word onze honeymoon.
Wij vroegen ons nu af, of je van onze kerst en oud op nieuw daar iets mee krijgt? Of gaat het daar gewoon aan je voorbij?
evt versieringen of zo?
Mike
Ja hoor daar krijg je volop van mee!
Vuurwerk, versieringen e.d.
Ik weet niet waar jullie zitten, maar reken er maar op dat het niet aan jullie voorbij gaat.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#3 Bericht door Gardensafari » zondag 05 juli 2009, 08:32

mike van megen schreef:Zoals jullie weten gaan we 20 december voor het eerst naar thailand, een rondreis van 21 dagen.
het word onze honeymoon.
evt versieringen of zo?
Mike
De Thai grijpen elke gelegenheid aan om een feestje te vieren. Nieuwjaar wordt twee keer per jaar gevierd en in veel gevallen zelfs drie keer. Ze vieren hun eigen nieuwjaar, ons nieuwjaar en als er Chinezen in de buurt wonen vieren ze Chinees nieuwjaar gewoon mee. En daarvoor is één Chinees in dorp of wijk al genoeg :mrgreen:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

joepattaya
Expat
Expat

#4 Bericht door joepattaya » zondag 05 juli 2009, 09:17

Ik weet niet wat je gaat doen met Kerst en op Oudjaarsavond, maar als je in een hotel verblijft dan is de kans groot dat je een paar honderd baht extra mag/moet betalen voor een door het hotel georganiseerd Kerst en/of Oudjaars feest.
Je hebt daarin vaak geen keus, of je er nu wel aan deelneemt of niet.

Ga je voor het eerst naar Thailand dan is het meemaken van zo'n Kerst en/of Nieuwjaarsfeest wel leuk: muziek, orkestje, buffet, alles lekker live en lekker Thais.

Verder zul je met name in de toeristische gebieden veel kerstversieringen zien, zeker in de shoppingmalls en grote hotels.

De Thai vieren 3 keer per jaar Nieuwjaar:
1 Januari: HET Nieuwjaar (sinds nog niet zo lang is dit ook voor Thailand HET Nieuwjaar)
? Februari; Het Chinese Nieuwjaar (wordt vooral gevierd door de Thai van Chinese afkomst en alle Thai die zich "verbonden" voelen met de ChinoThai)
13 April: HET Thaise nieuwjaar.

De Thaise jaartelling wijzigt nu ook op 31 december/1 januari (was 13 april) en het verschil tussen de Westerse jaartelling en de Thaise jaartelling is +543 jaar. (2009 bij ons is 2552 in Thailand).
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door carpediem » zondag 05 juli 2009, 11:09

Thais kerst wordt eigenlijk alleen in en rondom de kerk gevierd. In Chantaburi is een grote christelijke (rk) gemeenschap en heeft een grote kathedraal. Op kerstavond een enorm spektakel met alles erop en eraan maar dan wel op 'n thais.

In Chantaburi is er met Oud en Nieuw niets te beleven behalve dan de kerstliedjes, wat versiering en de verkoopsters met een kerst muts bij Robinson en Tesco Lotus.

Koasan road is druk en gezellig en heel veel thaien die daar Oud en Nieuw vieren.
pluk de dag (carpediem)

printen44
Expat
Expat

#6 Bericht door printen44 » zondag 05 juli 2009, 16:47

Kerst gaat in Ngao ongemerkt voorbij. Het is een gewone werk-en schooldag. Hier in het dorp merk je er niets van. Een verdwaalde kerstslinger hangt in een paar restaurants nog van een paar jaar gelden, zo ook " Happy New Year". Het enige wat men doet is het jaartal veranderen. :lol:

Ik geef op Kerstdag voor de drie "farangs" hier een Kerstdiner. Dat is al een paar jaar zo.

mike van megen
heeft ervaring
heeft ervaring

#7 Bericht door mike van megen » zondag 05 juli 2009, 18:33

ok, ik ben benieuwd wat het gaat worden.
we hebben er iig al zin in.
bedankt voor jullie reactie's

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door perry » zondag 05 juli 2009, 20:21

mike van megen schreef:ok, ik ben benieuwd wat het gaat worden.
we hebben er iig al zin in.
bedankt voor jullie reactie's
Verwacht geen Sneeuw of Vorst en de echte sfeer zul je mischien ook gaan missen maar daarvoor heb je andere leuke dingen ;)
Werk om te leven leef niet om te werken.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#9 Bericht door Sert » zondag 05 juli 2009, 21:11

Mooiste plek voor de jaarwisseling: het strand!

Tot aan je knieen in het warme water staan met een drankje, kijkend naar een portie prachtig vuurwerk waar je in Nederland 12 jaar gevangenisstraf voor krijgt.

En dan even een sms naar familie / vrienden in Nederland sturen, waar het 18:00u is, koud en guur. En met een beetje pech staat de ontvanger van je sms nog steeds in de file....

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Fritsie » woensdag 08 juli 2009, 04:50

Central World in Bangkok is ook een optie. Daar vind de officiële countdown plaats gevolgd door schitterend vuurwerk.

Manuel
Expat
Expat
Contacteer:

#11 Bericht door Manuel » woensdag 08 juli 2009, 05:56

Kerst, een christelijke viering. Vergeet niet dat Thailand 98% Buddhistisch is en de mensen kerst dus niet kennen, anders dan versieringen in de toeristische plaatsen.

Oud & Nieuw wordt zoals voorheen gezegd overal gevierd. Ik ga er ook weer een feestje van maken!

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#12 Bericht door marinusmali » woensdag 08 juli 2009, 09:03

Wat dacht je ervan om weer heerlijke oliebollen en appelflappen te maken hier in Thailand???

Alles kan je hier kopen!!

Het was zo goed bevallen dat ik dit jaar weer gevraagd ben om ze te maken :D

Ik kocht voor:

meel 4kg THB 51 THB 204 (oliebollen)
meel 2kg THB 59 THB 118 (appelflappen)
rozijnen 8 pakjes THB 46 THB 368
kaneelpoed 1 potje THB 51 olie
6 flessen THB 38 THB 228
banketb.meel 1 potje THB 22
appel 5 zakken THB 52 THB 260
gist 500 gr THB 108 THB 108
br.basterd THB 34
TOTAAL THB 1.393

Ik heb afgelopen jaar voor 50 man dit recept gemaakt en zelfs de thaise vrouwen vonden het heerlijk!!

Bereidingstijd: 02:00:00
Aantal personen: 25 (dus voor 50 personen het dubbele gebruiken, dus 2kg bloem enz...)

http://www.top-recepten.nl/recepten/Oli ... ecept.html
(heb geen appel gebruikt in de oliebollen)

4/5 gram zout is 1 theelepel

Appelflappen kan echter iedereen maken en daar zijn de 5 pak appels voor bedoeld

printen44
Expat
Expat

#13 Bericht door printen44 » woensdag 08 juli 2009, 13:22

Sinds ik hier in Ngao woon, bak ik op oudejaar oliebollen. Gist en alle andere ingedienten kan ik hier kopen en de Thais keken de eerste keer wel raar op, maar vonden ze heerlijk smaken. Ik bakte er toen ong. 60 stuks. Het volgende jaar bakte ik het dubbele, want het was niet aan te slepen. Nauwelijks uit de olie of ze werden al door de Thais opgegeten. Verleden jaar bakte ik er meer als driehonderd en die gingen allemaal op, behalve zes stuks die ik nog kon redden en in de diepvries bewaarde. :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”