Alweer nieuwe regels ret visum ?

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Alweer nieuwe regels ret visum ?

#1 Bericht door prajak » vrijdag 03 juli 2009, 04:57

Was er vandaag voor de 90 dg en kreeg een briefje mee voor verlenging van mijn ret visum in augustus. Regels vanaf 3 dec 08.

TM 7 met pasfoto 4x6 niet ouder dan 6 maanden.

Paspoort en kopie van alle blaadjes die iets te doen hebben met visum; stempels, entrycard, TM 6 (?)

Een geldig non im O; nou, dat zal toch wel niet gelden voor verlengingen ?

50 plus….

Inkomen gem 65.000 b/m op basis van verklaring ambassade. En die verklaring moet worden gecertificeerd door Bui-Za in Bangkok !

Of deposito 8 ton 3 maanden oud, we kennen de regels.

Bankverklaring moet op de dag zelf zijn !

Combinatie van inkomen en geld 8 ton mag ook.

En dan dit. Kopie huisboek waar je in woont en huisboek zelf. Nou, da’s lekker als de huisbaas ver weg woont of is hij dat document niet wil afgeven aan je.

Wie heeft ervaring met

- het laatste ?
- de verklaring van de ambassade ?

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

Re: Alweer nieuwe regels ret visum ?

#2 Bericht door greenthaiway » vrijdag 03 juli 2009, 07:04

prajak schreef:Was er vandaag voor de 90 dg en kreeg een briefje mee voor verlenging van mijn ret visum in augustus. Regels vanaf 3 dec 08.

Paspoort en kopie van alle blaadjes die iets te doen hebben met visum; stempels, entrycard, TM 6 (?)

50 plus….

Inkomen gem 65.000 b/m op basis van verklaring ambassade. En die verklaring moet worden gecertificeerd door Bui-Za in Bangkok !

En dan dit. Kopie huisboek waar je in woont en huisboek zelf. Nou, da’s lekker als de huisbaas ver weg woont of is hij dat document niet wil afgeven aan je.

Wie heeft ervaring met

- het laatste ?
Prajak,
Jemig de pemig zeg :evil:
Nou, ik ga er maar weer eens over denken om, na afloop van mijn tourist 2 entrees én 30 dagen verlenging, WEDEROM een tourist 2 entree te nemen in Vientiane...
Wilde eerst naar BKK voor wijzigen tourist visa in een Non Imm O maar als ik de nieuwe regels van Imm Office Nong Khai zo lees vergaat mij de lol. Moet er maar eens goed over nadenken.
Volgens jouw opgave zou je iedere keer naar onze ambassade moeten voor certificatie?!
Misschien is het ook OK als je de inkomensverklaring toegestuurd krijgt door de NL Ambassade...

Het blijft leuk :twisted al die wisselingen, het houdt je uren van de straat dat is zeker, hahahaha.

Groet vanuit Udon Thani,
Norman

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » vrijdag 03 juli 2009, 07:24

Het lijken landelijke regels, niet van Nongkhai.

Er staat dat het ambassadestempel moet worden geverifieerd op Foreign Affairs. Je kunt de verklaring dus toch per post vragen. Ik denk dat je het niet haalt alles in BKK op een dag, ik ken de openingstijden op Chaeng Wattana niet. Jij haalt dat wel als je het vliegtuig van half 8 neemt, voor mij gaat dat niet dus dat wordt half 9, half 10 landen, taxi (skytrain is er nog niet, wordt volgend jaar) naar Soi Tonson, aanschuiven, etc. Dus eerst de verklaring per post, dan naar BKK en laten stempelen. Dan heb ik ruim tijd.

Dat huisboek, dat is ook wat. Mijn landlady woont buiten Udon, werkt in Loei, maar je zult een landlady hebben in het buitenland. Hoe kom je aan dat huisboek ?

Ik heb de ambassade gevraagd naar die verificatie. Dat huisboek hoop ik hier ergens te lezen.

printen44
Expat
Expat

#4 Bericht door printen44 » vrijdag 03 juli 2009, 08:22

Ach, ach wat een ellende daar in Nong Khai.

Kom toch naar Ngao. Ik moet naar Mae Sai voor mijn jaarvisum en ik had nodig:

Inkomstenverklaring van de ambassade. Verificatie niet nodig.

Kopie paspoort en kopie pagina met oude visum.

Kopie van mijn bankboekje

Bankstatement. Als mijn inkomstenverklaring meer dan 800.000 baht is, hoeft er maar 1 baht op die Thaise rekening te staan.

Kwam precies om 10.58 uur bij de Immigration en had mijn visum om 11.16. Ik keek op mijn horloge :lol:

Ik begrijp al die soesa niet over visa. Ik kom al meer dan vier jaar in Mae Sai en had nog nooit een probleem van welke aard ook. En geen "theamoney". :lol:

RuudThai
Expat
Expat

#5 Bericht door RuudThai » vrijdag 03 juli 2009, 08:24

prajak schreef:Was er vandaag voor de 90 dg en kreeg een briefje mee voor verlenging van mijn ret visum in augustus. Regels vanaf 3 dec 08.

Heb dezelfde foto's ingeleverd als het jaar ervoor. Geen probleem, maar lijk er dan nog wel precies op....

Klopt: gewoon van elke beschreven pagina een kopie

Een verlenging van een geldig visum maakt dat visum weer geldig, dus als dat constant doorgaat is er niks aan 't handje....
50 plus….
Ben ik ook :D

Heb in april de boel verlengd en toen werd er niets gezegd over legalisering door TH BuiZa in Bangkok. Verklaring an sich was voldoende.

Was altijd al, tenminste, bij mij in Nakhon Phanom.

Heb ik tot nu toe elk jaar moeten doen, alhoewel ik zelf niet in dat blauwe huisboek sta en ook geen geel huisboek heb.

Wie heeft ervaring met

- het laatste ?
Nu was mijn Non-im O visum op basis van marriage. Maar de laatste keer zag men mijn inkomensverklaring die een bedrag aangaf boven de 800.000 baht en toen zei men dat ik het voortaan op basis van retirement kon verlengen. Dan heb ik dus een zelfstandige vergunning om hier te verblijven en ben ik niet meer afhankelijk van het huwelijk met een Thaise vrouw. Men gaf mij dan ook de kopieën van de huwelijksakte en die van de ID-kaart van mijn vrouw terug: niet meer nodig voor deze verlenging.

Groet,
Ruud

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door prajak » vrijdag 03 juli 2009, 08:31

Printen, je bent slecht op de hoogte van de regels. Je kunt niet "zo maar" naar een Imm Office gaan, je moet gaan in de regio waar je woont. Verder schrijf je niet of je voor of na 3 december 08 bent gegaan. Ik heb net geschreven dat het geen Nongkhai regels zijn maar landelijke. En dus gelden ze overal. Je hebt niet goed gelezen.

Ik zoek de forums af, ook Thai Visa dot com en heb de ambassade gevraagd. We zijn hier allemaal gebaat bij de juiste uitleg en niet bij een uitzondering gevolgd door een uitnodiging dan maar naar Ngao te komen. Want dat werkt niet. Als in jouw regio de crew wordt vervangen en er een hardliner komt te zitten dan heb jij het probleem ook.

De soep zal wel wat afkoelen als ik van meer mensen en van de embassade de ervaringen heb gehoord. Desnoods ga ik er maar eens wat babbelen.

dutch
Expat
Expat

#7 Bericht door dutch » vrijdag 03 juli 2009, 08:57

Ben het met prajak eens.
Als we al informatie doorgeven,geef dan de exacte datum aan waarop iets is gedaan/gebeurd.
Probeer zo veel mogelijk referentie op te geven.
Ik zelf heb via de Korat Immigration een engels-talige folder gekregen omtrent de eisen (is er ook in Thais-frans-chinees-duits).Echter dat neemt niet weg dat er altijd veranderingen cq aanscherpingen kunnen zijn/komen.
Zo gauw als we verificatie via (zeer) betrouwbare bron hebben,moeten we dat hier ook doorgeven.

Blijft onverlet dat het ene kantoor niet gelijk is aan het andere,maar terecht wat wordt opgemerkt,dat bij het wisselen van de wacht dat wel eens snel zou kunnen veranderen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#8 Bericht door marinusmali » vrijdag 03 juli 2009, 09:24

Nu ik snap het ook niet want er zijn hier niet echt veranderingen.

In maart 2009 ging ik naar het emigratie kantoor in Hua Hin, voor weer een jaarvisum als voordien.
Ik was naar de ambassade gegaan met mijn jaaropgave 2008 en kreeg toen na betaling van ik dacht 1370 bath mijn inkomsten verklaring met stempel en briefhoofd van de ambassade.
Ik overhandigde dus dit en moest een formulier invullen en mijn vrouw moest even tambien baan overhandigen en dat was dat.
Netjes 1900 bath betaald en verder niets en ik had weer een visum voor 1 jaar, daar ik ouder ben dan 50 jaar (ben 59 zucht :()

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#9 Bericht door greenthaiway » vrijdag 03 juli 2009, 10:20

printen44 schreef:Ach, ach wat een ellende daar in Nong Khai.

Kom toch naar Ngao. Ik moet naar Mae Sai voor mijn jaarvisum en ik had nodig:

Inkomstenverklaring van de ambassade. Verificatie niet nodig.

Kopie paspoort en kopie pagina met oude visum.

Kopie van mijn bankboekje

Bankstatement. Als mijn inkomstenverklaring meer dan 800.000 baht is, hoeft er maar 1 baht op die Thaise rekening te staan.

Kwam precies om 10.58 uur bij de Immigration en had mijn visum om 11.16. Ik keek op mijn horloge :lol:

Ik begrijp al die soesa niet over visa. Ik kom al meer dan vier jaar in Mae Sai en had nog nooit een probleem van welke aard ook. En geen "theamoney". :lol:

Printen44,

Waar ligt in hemelsnaam Ngao?
Ik vermoed in het Chiang Maise?
Zoek het anders zo wel op via een google.
Prajak schreef dat het een nieuwe regeling betreft.
Elke keer wordt het visum dwangbuis wat strakker aangetrokken lijkt het...
Wanneer, datum, ging jij naar immigration?
Gold de nieuwe regeling ook voor Ngao maar werd deze wellicht niet toegepast want onder het vloerkleed geveegd door een sympathiek opperhoofd aldaar? :mrgreen:

Ik ben in staat om voor een goed immigration office te verkassen, hoe schoon, qua natuur, is Ngao en omgeving?
Anders is er altijd nog Korat waar smeermiddelen wonderen doen volgens een (ongeloofwaardig) bericht op dit forum :mrgreen:
Ben niet aan Udon Thani, waar ik woon, gebonden.
Woon met vriendin in een overigens redelijk comfortabel huurhuis maar dat ruilen we graag in voor eentje met forse tuin EN gezellige immigration office.

Heb vanaf het begin, wonend in Udon, al een lichte aversie tegen immigration Nong Khai.
Voordien zat ik bij immigration office Bueng Kan, Noord/Oost Thailand, pal aan de oevers van de Mehkong grensrivier, daar was het relaxed, in Nong Khai zit men over het algemeen peentjes te zweten.
De enigen die ik er zie lachen zijn de ambtenaren, ze hebben vooral plezier onderling, de farang kijken bedeesd en serieus.

Groet,
Norman

Naschrift;
Heb Ngao gevonden op de kaart.
http://en.wikipedia.org/wiki/Amphoe_Ngao
Provincie Lampang.
Je moet een aardig eind noordwaarts voor het immigration office Mae Sai Printen44...

RuudThai
Expat
Expat

#10 Bericht door RuudThai » vrijdag 03 juli 2009, 11:01

greenthaiway schreef:De enigen die ik er zie lachen zijn de ambtenaren, ze hebben vooral plezier onderling, de farang kijken bedeesd en serieus.
Natuurlijk beginnen de ambtenaren te lachen als ze jou zien... ;) :) :lol: :D :mrgreen:
Het lijkt mij sowieso beter om maar rustig aan te doen in zo'n kantoor, want anders denken die ambtenaren dat je HEN uitlacht en dan zijn de rapen gaar!
Gisteren nog voor mijn 90-dagen melding geweest in Nakhon Phanom en daar is men gewoon vriendelijk, helemaal geen reden om je daar bedeesd te voelen. In april j.l. mijn Non Imm O visum verlengd en er werden echt geen zonnebrillen opgezet en een rekening van 5000 baht gepresenteerd.
Dus ik hoef niet te verhuizen om een "gezelliger" immigratiekantoor te vinden. Ik let wel op andere dingen als ik zou willen verhuizen.

Groet,
Ruud

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#11 Bericht door greenthaiway » vrijdag 03 juli 2009, 11:09

RuudThai schreef:
greenthaiway schreef:De enigen die ik er zie lachen zijn de ambtenaren, ze hebben vooral plezier onderling, de farang kijken bedeesd en serieus.
Natuurlijk beginnen de ambtenaren te lachen als ze jou zien... ;) :) :lol: :D :mrgreen:
Het lijkt mij sowieso beter om maar rustig aan te doen in zo'n kantoor, want anders denken die ambtenaren dat je HEN uitlacht en dan zijn de rapen gaar!
Gisteren nog voor mijn 90-dagen melding geweest in Nakhon Phanom en daar is men gewoon vriendelijk, helemaal geen reden om je daar bedeesd te voelen. In april j.l. mijn Non Imm O visum verlengd en er werden echt geen zonnebrillen opgezet en een rekening van 5000 baht gepresenteerd.
Dus ik hoef niet te verhuizen om een "gezelliger" immigratiekantoor te vinden. Ik let wel op andere dingen als ik zou willen verhuizen.

Groet,
Ruud

:mrgreen:
Dat heeft zo zijn voordelen, hahahaha.
Natuurlijk let je op andere dingen als je verkast, maar een als gezelli bekend staand kantoor speelt mee in de overwegingen.
Als Mae Sai zo goed ligt bij de farang die van dat kantoor afhankelijk zijn dan neem ik het zeker mee in mijn verhuis plannen.
Limbo, de heer uit Chiang Rai, zit hier dacht ik niet of onder ander pseudoniem, jammer want die moet het kantoor ook van binnen en buiten kennen.

Groet,
Norman

printen44
Expat
Expat

#12 Bericht door printen44 » vrijdag 03 juli 2009, 13:42

Ik had de keus of naar Chiang Mai of Mae Sai. Allebei even ver van Ngao af. Ik koos voor Mae Sai en dat is me van het begin af goed bevallen. Het is een klein kantoor, want de grenscontrole voor Burma is bij de brug naar Burma. Immigration ligt niet bij de brug maar in het stadje zelf. Per dag zijn er maar weinig "farangs" die hun visum laten verlengen. Het is er nooit druk. Vaak ben ik op het moment dat ik er ben, tegen elf uur, de enige "farang".

Ze kennen me daar en alles gaat daar gesmeerd. Van re-entry, jaar visum, overschrijving van visum van een oude paspoort naar een nieuw paspoort, kortom ik ben heel tevreden met Mae Sai Immigration.

Niet alleen ik, maar ook de twee andere Nederlanders die in Ngao wonen, krijgen dezelfde prima behandeling als ik. Ik weet dat wat ik ga met ze mee als je een jaarvisum moet gaan verlengen. En dagje uit in Mae Sai. Het stadje is een grote markt.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#13 Bericht door greenthaiway » vrijdag 03 juli 2009, 14:49

printen44 schreef:Ik had de keus of naar Chiang Mai of Mae Sai. Allebei even ver van Ngao af. Ik koos voor Mae Sai en dat is me van het begin af goed bevallen. Het is een klein kantoor, want de grenscontrole voor Burma is bij de brug naar Burma. Immigration ligt niet bij de brug maar in het stadje zelf. Per dag zijn er maar weinig "farangs" die hun visum laten verlengen. Het is er nooit druk. Vaak ben ik op het moment dat ik er ben, tegen elf uur, de enige "farang".

Ze kennen me daar en alles gaat daar gesmeerd. Van re-entry, jaar visum, overschrijving van visum van een oude paspoort naar een nieuw paspoort, kortom ik ben heel tevreden met Mae Sai Immigration.

Niet alleen ik, maar ook de twee andere Nederlanders die in Ngao wonen, krijgen dezelfde prima behandeling als ik. Ik weet dat wat ik ga met ze mee als je een jaarvisum moet gaan verlengen. En dagje uit in Mae Sai. Het stadje is een grote markt.
Goed voor jullie die dat kantoor bezoeken :D
Maar eh, wanneer, datum, ging jij naar immigration?
Voor of na 3 December 2008?
Dit naar aanleiding van posting Prajak.
Ben benieuwd of de nieuwe regels die Prajak noemde nu ook gelden voor immigration Mae Sai, m.a.w. gaat de afwikkeling nog steeds " gesmeerd" ?
Graag uitsluitsel.

printen44
Expat
Expat

#14 Bericht door printen44 » vrijdag 03 juli 2009, 16:09

greenthaiway schreef:
printen44 schreef:Ik had de keus of naar Chiang Mai of Mae Sai. Allebei even ver van Ngao af. Ik koos voor Mae Sai en dat is me van het begin af goed bevallen. Het is een klein kantoor, want de grenscontrole voor Burma is bij de brug naar Burma. Immigration ligt niet bij de brug maar in het stadje zelf. Per dag zijn er maar weinig "farangs" die hun visum laten verlengen. Het is er nooit druk. Vaak ben ik op het moment dat ik er ben, tegen elf uur, de enige "farang".

Goed voor jullie die dat kantoor bezoeken :D
Maar eh, wanneer, datum, ging jij naar immigration?
Voor of na 3 December 2008?
Dit naar aanleiding van posting Prajak.
Ben benieuwd of de nieuwe regels die Prajak noemde nu ook gelden voor immigration Mae Sai, m.a.w. gaat de afwikkeling nog steeds " gesmeerd" ?
Graag uitsluitsel.
Vanaf augustus 2005. Laatste bezoek was in mei 2009. Ik ging mee met een Nederlander in februari 2009, die voor de eerste keer zijn jaarvisum haalde. Hij kreeg dat ding ook binnen 20 minuten met de papieren die ik al eerder vermelde. Op zijn Thaise bankrekening stond het bedrag van 110 baht. Maar hij had meer dan een miljoen in zijn inkomensverklaring. Ook hier was verificatie van die inkomensverklaring niet nodig.

Voor mijn 90-dagen kennisgeving, hoef ik helemaal niet naar Mae Sai. Ik stuur het aangetekend op en binnen vier dagen krijg ik het netjes gestempeld en al per post terug. Ik moet alleen een aan mij geadresseerde en gefrankeerd enveloppe mee sturen. In principe hoef ik dus maar een keer per jaar naar Mae Sai.

Ik hoor over andere Immigration kantoren de meest afgrijselijke verhalen. Maar ik was ook met kennissen bij het Immigration kantoor in Chiang Mai, wel veel drukker dan Mae Sai, maar ook daar was de service vriendelijk en vlot. Nederlanders die ik ken van Chiang Mai hebben dezelfde ervaring.

Volgens mij is de houding van diegene die een visum wil hebben belangrijk en dat je wel de juiste papieren bij je moet hebben. Ik maakte mee dat in Mae Sai een andere buitenlander niet al de benodigde papieren bij zich had. Hij werd op vriendelijke wijze geholpen en Immigration belde naar de instantie waar hij dat papier kon gaan halen. Al met al geeft Immigration Mae Sai een goede service en helpen ze je wanneer je vragen hebt, waar je de juiste papieren kan halen en doen ze hun uiterste best om de clienten goed te helpen. Dat is tenminste mijn ervaring. Vooral toen ik voor de eerste keer er kwam was men zeer behulpzaam.

Men stond verbaasd te kijken dat ik alleen woonde en geen Thaise relatie had, Niet met een Thaise vrouw en niet met een Thaise jongen. Men vond het prachtig dat ik voor het land kwam om er te wonen en niet omdat ik een relatie met een Thai of Thaise had. Als ik binnen stap, laat diegene die mij wil helpen, alles vallen en schuift aan bij het loket.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door prajak » vrijdag 03 juli 2009, 16:43

In Thaivisa dot com suggereerde een schrijver dat de brief wellicht oud is. Mij staat bij dat het balletje Chaeng Wattana eerder al was opgeworpen en teruggetrokken. Maar dat is toch langer geleden ?

Het verhaal van het huisboek wordt nergens bevestigd als verplichting; ik lees dat men het wel meeneemt. Het zal een rare zaak worden; tenminste een schrijver hier heeft zijn huisbaas in het buitenland wonen en het huisboek is dus ook daar. Verder. Stel je voor dat je een luxe appartement huurt, zeg 50 woningen in een flat. Er zitten 30 farang. Gaat dan dat huisboek van hand tot hand ? Daar blijft een vod van over.

Nee, ik geloof het niet zo. Maar je zult er zitten met nog een week tijd en er komen van die eisen. Ik zou het kunnen regelen met een bezoek aan Chaeng Wattana (weet iemand waar, ik meen dicht bij het vliegveld Don M) en een ritje naar amphur Kutchap in Udon om het huisboek op te halen, en later terug te brengen. Ik zit dan niet echt "vast".

Mijn plan is nog een week te wachten en dan mijn Lief te laten bellen met een dikke Immigration hotemetoot in soi Suan Plu.

De verhalen hier geven hoop wat de inkomensverklaring betreft. Dat huisboek, ik heb een kopie en een verhuurverklaring en haar ID, dat hoop ik nog te horen. Ik moet medio augustus voor een nieuw ret visum.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”