in thailand wonen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

Re: in thailand wonen

#16 Bericht door marinusmali » dinsdag 30 juni 2009, 09:33

Beste Corinne volgens mij ben jij zo te zien op je foto toch ook jong????
Daar de zoek site niet werkt kon ik je leeftijd niet achterhalen, maar herinner me dat je zelf ook jong was!!!

Het belangrijkste is dat je bij binnenkomst direct verliefd wordt op Thailand en daarna uitgebreid gaat overwegen of je hier kan wonen door de uitgebreide informatie te bestuderen van dit forum..

Veel succes

joris
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door joris » dinsdag 30 juni 2009, 10:20

leuk dat sommige mensen altijd een opmerking maken van : lekker verder dromen!
meestel zijn dat ook de mensen die nooit verder komen dan dromen alleen !

wat is veel te jong ? in 30 jaar weet je toch wel een groot deel hoe het er in de wereld aan toe gaat, en wat je niet weet , daar kom je maar op een manier achter en dat is het zelf ondervinden!
veel vrienden en family zeggen ook van , ach jonge je hebt het hier zo goed , eigen zaak , eigen huis , je moet daar helemaal opnieuw beginnen en wat als het mis gaat.
het kan nooit mis gaan , ja komt mischien plat zak terug , maar je bent in iedergeval een levens les wijzer!

ik heb graag advies van mensen die mij kunnen helpen met maakt wat niet uit, ???

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door Corinne » dinsdag 30 juni 2009, 10:37

marinusmali schreef:Beste Corinne volgens mij ben jij zo te zien op je foto toch ook jong????
Daar de zoek site niet werkt kon ik je leeftijd niet achterhalen, maar herinner me dat je zelf ook jong was!!!

Het belangrijkste is dat je bij binnenkomst direct verliefd wordt op Thailand en daarna uitgebreid gaat overwegen of je hier kan wonen door de uitgebreide informatie te bestuderen van dit forum..

Veel succes
Ja ik ben ook nog jong maar ik roep dan ook niet dat ik nu al in Thailand wil gaan wonen en werken.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door prajak » dinsdag 30 juni 2009, 11:18

In de guldenstijd zeiden we als je 30 bent dan is 1 miljoen niet genoeg. Nu zeg ik als je 30 bent is 1 miljoen euro niet genoeg. Zou je nu naar TH komen dan verlies je heel veel aow (70%) en pensioen heb je nauwelijks opgebouwd op jouw leeftijd. Verder moet je dan 60 jaar voor ziektekostendekking zorgen en living. Nee, als je geen heel vette pot geld hebt is emigratie en rentenieren op deze leeftijd geen optie.

Wel een optie is in NL een baan en hier die baan uitoefenen. Al jouw sociale- en pensioenzekerheid loopt door, ook ziektekosten en je zit toch in de zon. Ik zeg, ook ziektekosten, want er zijn verzekeraars die gedetacheerde mensen in de verzekering houden. Dat kun al je gaan nazoeken.

Voor wat ik voorstel moet een visumoplossing te vinden zijn. Concentreer je ook daarop.

Succes.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door carpediem » dinsdag 30 juni 2009, 11:41

Prajak en hoe zit het dan met de werkvergunning. Werken is werken en je hebt een werkvergunning nodig ook als je hier voor een nederlands bedrijf werkt dacht ik te weten.
pluk de dag (carpediem)

nordin2305
komt net kijken
komt net kijken

#21 Bericht door nordin2305 » dinsdag 30 juni 2009, 12:36

Hi Joris,

Ik heb je berichten gelezen en heb me even geregistreerd om te reageren.
Het is goed dat je 1 jaar Thailand wil proberen en het is altijd het beste om eerst zelf mee te maken.

Zelf ben ik ondernemer in de export van kleding in Bangkok.
Als je interesse hebt in export en je hebt hier mogelijkheden dan kan ik je misschien mogelijkheden bieden in Bangkok.

groetjes en succes,

Nordin

joris
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door joris » dinsdag 30 juni 2009, 13:54

kijk dit is hulp van een nederlandse ondernemer waar ik iets aan heb!

kijk je persoonlijke mail box nordin.

alle andere hulp is ook welkom , forum leden

en zoals ze in thailand zeggen, alle hulp die je geeft komt volgens boedha vanzelf terug

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door Corinne » dinsdag 30 juni 2009, 13:58

Ging het allemaal maar zo makkelijk..

Ik wens je veel succes en wijsheid toe Joris! :D

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#24 Bericht door Sert » dinsdag 30 juni 2009, 15:46

Begin 2005 had ik een idee voor een bedrijf na diverse vakanties in Thailand. 6 maanden lang aan zitten ontwikkelen, vervolgens 10 dagen naar Thailand gegaan om een demo te geven en met zo veel mogelijk mensen te praten, om te kijken of zij mijn idee wat vonden.
En 7 weken daarna alles ingepakt en naar Koh Tao vertrokken met mijn vriendin.

Op basis van mijn business plan hebben we een non-B multiple entry van een jaar gekregen. Officieel (!) mag je met een TR/ED/O visum geen bedrijf starten in Thailand.
Binnen 4 weken waren we up & running, bedrijfspapieren duurden pakweg 6 weken. Doordat we zolang bezig zijn geweest met uitzoeken, hebben we geen financiele verrassingen meegemaakt.
De Thaise overheden zijn heel erg gedecentraliseerd en vrij zelfstandig. Zie het als een groot aantal eilandjes in een delta. Probeer niet om de wetten van elk eilandje te volgen, maar zoek uit hoe je het makkelijkst over enkele eilandjes de benodgde papieren verkrijgt voor je bedrijf.
Wellicht schuif je hier of daar eens een paar honderd baht in iemands zak, dat kun je vergelijken met vergunningen aanvragen in NL. Alleen gaat het hier sneller en is het goedkoper.

Verreweg de meeste advocatenkantoren zijn erg goed met hun surprise-invoices! Belangrijk om te weten:
Je hebt GEEN advocaat nodig om een bedrijf te starten.
Je hebt GEEN advocaat nodig om een werkvergunning aan te vragen.
Voorbeeldje:
Een werkvergunning aanvragen kost momenteel 3100 Baht aan kosten bij de Labour department. Er zit natuurlijk aardig wat papierwerk aan vast (ik ben er 4 uur mee bezig geweest samen met mijn accountant) plus enkele bezoekjes aan Labour.
Een advocaat rekent hier probleemloos 15.000 baht voor excl. 7% VAT. Dus neem de tijd om te vergelijken en zoek van te voren uit wat je kan verwachten.
(de kans is groot dat hierop een berg kritiek komt, zeker van Thaise advocaten die zitten te wachten om jou een poot uit te draaien, uit te wringen en uit te schudden)

Voor ons was het eerste jaar behoorlijk pittig. Maar na een jaar beginnen de Thai vertrouwen te kweken en konden wij onze klantenkring behoorlijk uitbreiden. En eerlijk is eerlijk: ik doe het liefst zaken met Thai.
Nu, pakweg 4 jaar later kunnen we er riant van leven. Enne...mijn businessplan beschrijft pakweg 5% van ons huidige bedrijf. Evengoed was het wel een belangrijke basis.

Belangrijkste wat ik in die tijd heb geleerd over zaken doen in Thailand:
1. Geduld. En als je denkt dat je echt geduldig bent, trek dan nog maar een blik geduld open.
2. Er is geen enkel probleem dat niet tot morgen kan wachten. Cha-chaa.....
3. Leer Thais. Niet het bar-girl Thais, maar het zaken-Thais.
4. Hoe duidelijk de afspraak ook is gemaakt, ga altijd naar een Thai toe voor een vervolg. Hij/zij zal nooit naar jou toe komen (en dat heeft te maken met status).
5. Aanzien is voor een Thai enorm belangrijk. Jij bent farang, dus je hebt geen status. Ervaar dat als een vrijheid en handel ernaar.

Blijft natuurlijk de meest belangrijke vraag open staan:
Wat voor een bedrijf ga je starten?

Wat je ook doet: de Thai gaan absoluut proberen om het te kopieren. En daar zijn ze verdomd goed in! Iets starten is heel makkelijk, iets draaiende houden is echter pittig.
Dus kies voor iets dat moeilijk te kopieren is, bijvoorbeeld doordat ze de kennis missen (geldt zo'n beetje voor alles in de techniek) of waarvan ze gewoon niet begrijpen hoe je service levert.
Verreweg de meeste farang bedrijven zitten in de toeristen sector. Daarbij kun je je of direct op de toerist richten, of je richt je op de toeristen industrie zelf. (Bijvoorbeeld retail dive supplies).
Maar ben wel uniek.
Hotel/guesthouse/kamers - daar zijn de Thai beter in dan jij
Duikscholen - hebben we er hier al honderden van
Internetcafe - je struikelt erover.
Strandbar - kun je gevoeglijk vergeten.

Kleine waarschuwing: neem geen ander bedrijf over, want je kunt niet overzien waar je je nek insteekt. Start vanaf scratch.

Blijft over Nederland. Ondanks de wijze woorden van de ouwelui hier over korting op AOW en zo (ik noem het schijnzekerheden):
zolang je met 1 been in Nederland blijft staan, gaat het je niet lukken met je bedrijf. Ik heb er genoeg gezien die afhankelijk bleven van Nederland, met alle gezeik en gezever vandien, en allemaal zijn ze uiteindelijk vertrokken.
En als je 1% twijfel hebt na het schrijven van je businessplan, dan groeit die 1% tot 25% in het eerste jaar. Dus werk die ene procent weg voordat je de stap neemt, en kom met 100% zelfvertrouwen hier een bedrijf starten.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door Pieter » dinsdag 30 juni 2009, 15:57

Na dat B visum heb ik nu een o visum oftewel Thais wife en een workpermit

Kan wel als je met een thaise getrouwd bent en met een o visum hoef je niet mocht je even geen werk hebben
wel langer blijven en niet binnen 7 dagen het land uit.

sommige advocaten zijn trouwens wel handig en goed.
heel veel nuttige informatie is te krijgen van de Thai Chamber of commerce hebben ook brochures in het engels
het systeem is te vergelijken met NL (VOF ; BV etc)

Pieter (heb ook een thaise ltd.)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door prajak » dinsdag 30 juni 2009, 17:16

Carpediem, dit schreef ik.

"Voor wat ik voorstel moet een visumoplossing te vinden zijn. Concentreer je ook daarop."

Nou, daar heb je het al. B visum en werkvergunning. Het een niet zonder het ander....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door prajak » dinsdag 30 juni 2009, 17:22

Sert, dit schreef jij.

"Ondanks de wijze woorden van de ouwelui hier over korting op AOW..."

Goed ingeschat, jongeman. Dat ik nog wijs genoemd word. Ik zal jouw tekstje inlijsten.

Maar dat "oud" neem ik je enigszins kwalijk. Sapristie ! Ik mag hopen dat je het haalt !

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#28 Bericht door Sert » dinsdag 30 juni 2009, 17:47

prajak schreef:Sert, dit schreef jij.

"Ondanks de wijze woorden van de ouwelui hier over korting op AOW..."

Goed ingeschat, jongeman. Dat ik nog wijs genoemd word. Ik zal jouw tekstje inlijsten.

Maar dat "oud" neem ik je enigszins kwalijk. Sapristie ! Ik mag hopen dat je het haalt !
Helaas.

Probleem van dit eiland hier is dat je eeuwig jong blijft. Ik heb 3 maanden geleden wederom mijn 28e verjaardag gevierd :mrgreen:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 30 juni 2009, 20:23

Goed en uitgebreid verhaal van Sert. Ben wel nieuwsgierig geworden wat voor bedrijf je hebt in Thailand.
Ikzelf doe iets in rubber- en palmbomen. Zijn projecten van de lange adem. Je moet eerst een aantal jaren behoorlijk investeren voordat je rendement hebt. Of dat voor mij opgaat blijft nog even afwachten maar de vooruitzichten zijn goed.
Live your dream, don't dream your life.

thaicrazy
komt net kijken
komt net kijken

#30 Bericht door thaicrazy » woensdag 01 juli 2009, 08:26

Corinne schreef:
joris schreef:ik ben 30 jaar jong!
heb de laaste jaren veel geld verdient en heb dit in mijn zaak gestoken , door de economie op dit moment moet ik blij zijn als ik wat Wisselgeld over hou
aan het hele gebeuren.
het zal dus aan poten worden om een leuk leven op te bouwen, maar dat is geen probleem, dit zijn ze overigens bij mijn vriendin thuis ook gewent.
maar zoek gewoon de juiste manier om net wat extra te brengen!
ik heb zelf ook al zitten denken om via internet te gaan werken voor een nederlands bedrijf, een soort kantoor baan maar dan in thailand.
als dit nederlands bedrijf mij een kleine € 1000 euro overmaakt dan is het voor beide partijen een hele goede situaitie.
hun hebben een kracht dit veel voor weinig doet en ik kan kan goed leven en ook nog wat sparen voor evnetuele vliegtickets en pensioen!

als iemand nog anderen ideen heeft zijn ze welkom.

ik heb mezelf voor genomen tijdens de volgende trip richting thailand ook wat verder te kijken naar in of export met nderland /thailand
Lekker blijven dromen Joris!
Zoals jij zijn er zoveel.
Heb je al eens aan de toekomst gedacht?
In mijn ogen ben je nog veels te jong of je moet echt een superplan hebben.
Of een zak met geld :D

Nou 30 jaar is niet jong of oud... :? :?
Ik was 24 toen ik vertrok.. Na 3 maanden rondlopen kwam ik tot een idee.............
Op mijn 25 een eigen onderneming opgezet....ZONDER -FATSOENLIJK-BIJDRIJFSPLAN!!!. En je gelooft het of niet.....naar 4 jaar doe ik nog steeds hetzelfde werk (lees: bedrijfsactiviteit)...

Werken met de Thai (werknemers)..is het heeeeeeeeeel veeeeeeeeeel vallen en opstaan.
Geduld is een schone zaak echter blijf wel gediciplineerd je plan volgen.

Dit jaar...super nieuws ontvangen: 11 NED. bedrijven 3 daarvan willen een deal sluiten als samenwerkingspartner waarbij ze ook nog willen investeren binnen mijn bedrijf.... Een daarvan wilt nog een exclusieve samenwerking voor 1 type product.
Na 3 jaar (hard)werken....voelt dit heel goed!!!

Formule...business plan is leuk, plannen is goed, geduld hebben is zeker een schone zaak... Alle belangrijkste is...doorzettings vermogen, goed anticiperen (maatschappelijk, sociaal (NED-THAI cultuur) en simpelweg..dingen DOEN (dus ondernemen)!!!!!

Kerel...veel mensen willen weg uit Nederland of willen een wereldreis maken etc.. De rede waarom ze het niet doen dat loopt uiteen..en daar ga ik niet over oordelen....als jij echt wilt gaan..en er zijn mogelijkheden....gewoon doen.....en als het niet loopt....of het valt tegen...er is altijd een thuisbasis (NL).

Succes

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”