in thailand wonen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
joris
Volwaardig lid
Volwaardig lid

in thailand wonen

#1 Bericht door joris » maandag 29 juni 2009, 10:44

geachte mede forum leden.
ik ben mezelf op dit moment druk aan het verdiepen om een stap richting thailand te nemen :
ik heb de thaise ambassade gebeld en deze geeft aan als ik met mijn thaise vriendin trouw ik zonder probleem in thailand kan blijven, maar klopt dit ook.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: in thailand wonen

#2 Bericht door prajak » maandag 29 juni 2009, 11:05

Joris, in dit forum staan op divere plaatsen de visa regels uitgelegd. Verder vind je veel berichten over soorten visa. Veel zal afhangen van jouw leeftijd, trouwen wettelijk of alleen voor Boeddha, inkomen, centen, etc. Verder of je hier permanent wil wonen of een periode per jaar. Lees verder alles over ziektekosten waar je je lelijk aan kunt branden.

Je kunt gratis meelezen in thaivisa dot com. Abonneer je. Het is wel in het Engels. Er zitten in Yahoo Groups NL-talige klubs die je kunnen helpen.

Iedereen hier wil je helpen maar de meeste info lepel je zo op uit dit forum. Succes.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Pieter » maandag 29 juni 2009, 11:21

Is moeilijk maar niet onmogelijk.
onder de 50 en hoger opgeleid gewoon een eigen ltd beginnen (dwz je vrouw die laten beginnen) en je als buitenlander in huren

boven de 50 en rijk genoeg ook geen probleem

Voor een work-permit is het alleen goed mogelijk als je iets toevoegd aan de Thaise economie dus

bouwvakkers, Kippenboeren zijn hier al genoeg dus dat wordt moeilijk (er is een lijst van niet toegestane beroepen zoals taxi-chauffeur maar ook kapper (hoofd is heilig dus een stink farang mag daar zeker niet aankomen)

een verblijfsvergunning krijg je als je met een Thaise getrouwd bent en minimaal 50.000 bath per maand kan ophoesten (wisselt per paar maanden )

daarna wordt elk jaar alles opnieuw bekeken en verder dien je je elke 3 maanden bij de immigratie-politie te melden

(wat trouwens een korrupt zooitje is maar dat terzijde)

Bedenk wel dat de meeste rijke Thais eigenlijk helemaal niet op farangs zitten te wachten en denken dat ze het zelf wel kunnen (inclusief degene waarover men niet mag spreken)

Ben je al eens b.v. 3 maanden of een half jaar hier geweest. :?: :?: :?:

Pieter 8-) 8-)

joris
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door joris » maandag 29 juni 2009, 11:27

eerst een half jaar zal ook zeer zeker eerst de bedoeling zijn, alleen is het een beetje vervelend als je daarna te horen krijgt dat je hoe dan ook toch niet toe gelaten wordt !

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#5 Bericht door Sert » maandag 29 juni 2009, 12:20

Als je getrouwd bent voor de wet met een Thaise, dan kun je op basis daarvan een non-O visum van 1 jaar aanvragen. Op de website van het consulaat Amsterdam kun je meer info vinden en anders bel je ze.
Het is makkelijker om een visum in Europa te regelen!

En wat al eerder gezegd werd: ga vervolgens maar eens een jaartje hierwonen en kijk of dat bevalt. Ander klimaat, andere cultuur... en de details leer je pas kennen als je hier woont, het is gewoon anders dan een vakantie als toerist.

En als je besluit om een bedrijf te starten: er is 1 ding waarin Thai niet kunnen concurreren en ze kunnen het niet kopieren - service!
De beste info over bedrijven vind je op de websites van de overheid (engelse versie).

dutch
Expat
Expat

#6 Bericht door dutch » maandag 29 juni 2009, 12:35

Eerst kijken of je geld genoeg hebt!!!!
Genoeg om aan te tonen bij het verkrijgen van je visum en de jaarlijkse verlengingen .
(kijk even bij de regels om 100% zeker te zijn)
Genoeg om je ziektekostenverzekering te betalen.
Genoeg om JOUW(geplande) levensstijl te bekostigen.
Genoeg om iets achter de hand te hebben voor nood!

Kijk eerst ook even voor een langere periode de kat uit de boom.(zoals bijna iedereen al zegt)
Beslis pas (zeer veel) later wat te doen met grote uitgaven (huis kopen/auto kopen etc)

En eerst............zeer veel lezen op dit forum want de meeste antwoorden staan er al ;)
Laatst gewijzigd door dutch op maandag 29 juni 2009, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Luc » maandag 29 juni 2009, 13:13

het zal altijd anders zijn gelijk je gedroomd , gedacht of gepland had
inventief zijn...
behandelen van situaties, veranderingen..enz.

altijd een slag achter de hand houden
zoals andere zeggen ....
naar hier komen een jaar rondkijken en leren...enz..enz..
heel goed advies...maar...
ik begrijp ook dat niet iedereen een paar honderdduizend euro sterk is
en dat maakt het ook nog niet secuur

het is warm

joris
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door joris » maandag 29 juni 2009, 15:26

dat is ook mijn plan ,
eerst een jaar daar gaan wonen en kijken hoe het allemaal gaat, dan een gedegen plan maken om te leven.
ikzelf vind een gezonden finaicieele basic heel balangrijk, en met alleen hard werken kom je er niet!
ik wil op een of anderen manier toch een klein persioen opbouwen en ook wat geld voor de extra's die het leven leuk maken , vakantie e.d.
ik zal iets moeten vinden om extra geld te verdienen , eigen bissines of handel .
je hebt natuurlijk een achterstand als farang , maar ook zeer zeker een streepje voor als het gaat om export naar bv europa.
dus de tijd zal het leren .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » maandag 29 juni 2009, 16:53

Joris, hoe jong ben je ?

dutch
Expat
Expat

#10 Bericht door dutch » dinsdag 30 juni 2009, 01:13

joris schreef:dat is ook mijn plan ,
eerst een jaar daar gaan wonen en kijken hoe het allemaal gaat, dan een gedegen plan maken om te leven.
ikzelf vind een gezonden finaicieele basic heel balangrijk, en met alleen hard werken kom je er niet!
ik wil op een of anderen manier toch een klein persioen opbouwen en ook wat geld voor de extra's die het leven leuk maken , vakantie e.d.
ik zal iets moeten vinden om extra geld te verdienen , eigen bissines of handel .
je hebt natuurlijk een achterstand als farang , maar ook zeer zeker een streepje voor als het gaat om export naar bv europa.
dus de tijd zal het leren .
Als je hiet minimaal 65.000 baht per maand naar binnen brengt (als je 50 bent en een retirement visum kan aanvragen) kan je het vergeten.En dat is de HUIDIGE stand van zaken.
Als je zaken wilt gaan doen dan is een business plan (VOORAF en terdege onderzocht) ook geen luxe.
Succes
Ronald Reagan

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Mario08 » dinsdag 30 juni 2009, 02:25

Als je met je Thaise vriendin trouwt hoef je voor een jaarlijkse extensie van verblijf slechts te beschikken over een inkomen van 40,000 baht per maand OF een vermogen van 400,000 baht op een bankrekening in Thailand in jouw naam.

dutch
Expat
Expat

#12 Bericht door dutch » dinsdag 30 juni 2009, 02:36

Mario08 schreef:Als je met je Thaise vriendin trouwt hoef je voor een jaarlijkse extensie van verblijf slechts te beschikken over een inkomen van 40,000 baht per maand OF een vermogen van 400,000 baht op een bankrekening in Thailand in jouw naam.
En als je partner scheidt/overlijdt.......dan heb je plotseling die 65.000 nodig.
(eigen ervaring)

Ben je jonger en heb je een minderjarig kind,dan valt daar nog iets te regelen.Maar uiteindelijk kom je zonder Thaise huwlijkspartner daar terecht. ;)
Ronald Reagan

Phuket Dragon
Expat
Expat

#13 Bericht door Phuket Dragon » dinsdag 30 juni 2009, 05:16

Mario08 schreef:Als je met je Thaise vriendin trouwt hoef je voor een jaarlijkse extensie van verblijf slechts te beschikken over een inkomen van 40,000 baht per maand OF een vermogen van 400,000 baht op een bankrekening in Thailand in jouw naam.
Op de Thaise partners naam kan ook hoor is mijn eigen ervaring.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

joris
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door joris » dinsdag 30 juni 2009, 07:44

ik ben 30 jaar jong!
heb de laaste jaren veel geld verdient en heb dit in mijn zaak gestoken , door de economie op dit moment moet ik blij zijn als ik wat Wisselgeld over hou
aan het hele gebeuren.
het zal dus aan poten worden om een leuk leven op te bouwen, maar dat is geen probleem, dit zijn ze overigens bij mijn vriendin thuis ook gewent.
maar zoek gewoon de juiste manier om net wat extra te brengen!
ik heb zelf ook al zitten denken om via internet te gaan werken voor een nederlands bedrijf, een soort kantoor baan maar dan in thailand.
als dit nederlands bedrijf mij een kleine € 1000 euro overmaakt dan is het voor beide partijen een hele goede situaitie.
hun hebben een kracht dit veel voor weinig doet en ik kan kan goed leven en ook nog wat sparen voor evnetuele vliegtickets en pensioen!

als iemand nog anderen ideen heeft zijn ze welkom.

ik heb mezelf voor genomen tijdens de volgende trip richting thailand ook wat verder te kijken naar in of export met nderland /thailand

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door Corinne » dinsdag 30 juni 2009, 09:07

joris schreef:ik ben 30 jaar jong!
heb de laaste jaren veel geld verdient en heb dit in mijn zaak gestoken , door de economie op dit moment moet ik blij zijn als ik wat Wisselgeld over hou
aan het hele gebeuren.
het zal dus aan poten worden om een leuk leven op te bouwen, maar dat is geen probleem, dit zijn ze overigens bij mijn vriendin thuis ook gewent.
maar zoek gewoon de juiste manier om net wat extra te brengen!
ik heb zelf ook al zitten denken om via internet te gaan werken voor een nederlands bedrijf, een soort kantoor baan maar dan in thailand.
als dit nederlands bedrijf mij een kleine € 1000 euro overmaakt dan is het voor beide partijen een hele goede situaitie.
hun hebben een kracht dit veel voor weinig doet en ik kan kan goed leven en ook nog wat sparen voor evnetuele vliegtickets en pensioen!

als iemand nog anderen ideen heeft zijn ze welkom.

ik heb mezelf voor genomen tijdens de volgende trip richting thailand ook wat verder te kijken naar in of export met nderland /thailand
Lekker blijven dromen Joris!
Zoals jij zijn er zoveel.
Heb je al eens aan de toekomst gedacht?
In mijn ogen ben je nog veels te jong of je moet echt een superplan hebben.
Of een zak met geld :D

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”