Levensbewijs SVB

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat

Levensbewijs SVB

#1 Bericht door dutch » maandag 22 juni 2009, 09:39

Laatste nieuws.
Vanaf heden moet het jaarlijkse levensbewijs naar de OSO gestuurd worden.
Bij elke navraag om een levensbewijs krijgt men vanaf heden een begeleidend schrijven waarin wordt gevraagd om contact op te nemen met de OSO (telefoon nummer wordt gegeven) en deze geeft dan telefonisch het adres door waar het bewijs naar toe moet.

Het zal wel goed zijn maar ik heb een paar problemen.
*Heeft iemand wel eens in het Engels om een Thais adres gevraagd? En dit dan doorgegeven door een niet perfect engels sprekende dame.
Overigens is de Nederlander over wier ik het in dit geval hen OOK een zeer moeizaam engels sprekende ;)
*Ik heb niet zo'n hoge pet op van de betrouwbaarheid en accuratesse van Thaise instellingen en daar wordt je nu van afhankelijk.

Het niet ontvangen bij de SVB houdt automatisch het stoppen van de WAO in.
Wie is er nu verantwoordelijk voor het niet ontvangen.?
*De aanvrager (die het vergeet)
*De locale post (naar OSO)
*De verwerking bij de OSO
*De internationale post (naar SVB)

Ik had gehoopt dat al die pensioenfondsen en de SVB nu eens hun hoofden bij elkaar zouden hebben gestoken en een centraal meldpunt creeeren.(Ik vul elk jaar 6 levensbewijzen in.!)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Mart
Erelid
Erelid

Re: Levensbewijs SVB

#2 Bericht door Mart » maandag 22 juni 2009, 12:14

Ik heb nog geen bericht gekregen van SVB ( ik neem aan dat je AOW bedoelde ), wel juist vandaag een email - RE - verzonden naar een pensioenfonds aangaande het feit dat zij de uitbetaling in november hebben gestopt, omdat ze geen bewijs van leven hebben ontvangen.
Ik heb daarin geschreven dat indien er een Nederlander in Thailand overlijdt, dit automatisch bij de Ambassade wordt gemeld. De Ambassade meld dat aan het GBA en automatisch krijgen de instanties bericht van overlijden.
Dus een bewijs van in leven is totaal niet noodzakelijk.
Graag verneem ik van wat er staat voor OSO en waar die gevestigd is/wordt.
Ik moet ook jaarlijks 4x zo'n bewijs opsturen. Voorheen - in Cha-am - was het een fluitje van een cent, maar hier in de Isan is het een groot probleem, ben er soms dagen mee bezig. Maar goed, dan kan ik geen kattekwaad uithalen. :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

dutch
Expat
Expat

#3 Bericht door dutch » maandag 22 juni 2009, 12:42

Ik zelf heb het verzoek om levensbewijs slechts 1/2 maand geleden gekregen en toen was alles nog zoals vanouds.
Mijn kennis hier in Korat kreeg het 1 week geleden met begeleidend schrijven zoals vermeld.Het is dus duidelijk iets nieuws,waarover ik op de website van SVB niets heb kunnen vinden.
Weet vermoedelijk a.s. woensdag iets meer.
Ronald Reagan

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door carpediem » maandag 22 juni 2009, 15:05

Verleden week een formulier van in leven zijn en vragen over leefomstandigheden m.b.t gehuwd/ongehuwd kinderen e.d. van de SVB.

Op een aparte brief dat de werkwijze veranderd is en het formulier naar Social Security Office gestuurd moet worden.

Op deze aparte brief staan aan de achterkant vragen* die door deze SSO ingevuld moeten worden en die stuurt het dan naar de SVB samen met jouw ingevulde formulier.

*De vragen hebben betrekking op of het formulier is gewaarmerkt door een bevoegde autoriteit.

Er stond geen adres van de regionale SSO op de brief. Deze heb ik opgevraagd per E-mail bij de SVB:

U kunt het levensbewijs naar onderstaand adres sturen.
Social Security Office88/28 Moo 4,
Tivanond RoadT. Talad-Kwan A.
MuangNONTHABURI
11000Thailand

Het zal wel weer zo zijn dat er nu extra lokale controle is op de lokale bevestigende autoriteiten en dit zal wel weer te maken hebben met gepleegde fraude en dat is toch niet zo moeilijk hier in Thailand.

De formulieren z.s.m. inzenden, dan is er nog tijd op eventuele posthaperingen op te vangen.

Ik laat dit soort formulieren altij d door de ambassade bevestigen. Dan ben ik zeker dat het goedkomt.
pluk de dag (carpediem)

dutch
Expat
Expat

#5 Bericht door dutch » maandag 22 juni 2009, 15:08

Bedankt voor de verdere informatie.
Heb je misschien email adres van SVB voor mij. Ik heb nog wel een paar verder vragen voor ze!
Ik vind het een gotspe dat een instelling in Thailand als controle instantie wordt benoemd.
Dat hadden ze dan ook wel voor de ziektekostenverzekering kunnen doen wel? ;) :lol: :lol:
Sorry voor de verkeerde info omtrent SSO (ik schreef OSO,maar zo werd het mij doorgegeven)
Laatst gewijzigd door dutch op maandag 22 juni 2009, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald Reagan

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door carpediem » maandag 22 juni 2009, 15:10

Via de SVB site
pluk de dag (carpediem)

dutch
Expat
Expat

#7 Bericht door dutch » maandag 22 juni 2009, 15:50

Is reeds gedaan-bedankt
Heb hen gevraagd waar de bewijslast komt te liggen als bericht verdwijnt of vertraagd.
Heb ook niet al the enthousiast op het gebruik van "Thaise" tussenpersonen.
Wacht het antwoord af.
Ronald Reagan

Mart
Erelid
Erelid

#8 Bericht door Mart » maandag 22 juni 2009, 17:08

Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » maandag 22 juni 2009, 17:20

Lees ik nu goed dat de lokale advocaat niet meer mag tekenen dat je er nog bent ?

Het moet dus worden getekend door het SSO. Zit zoiets in iedere provincie ? Ben ik blij nabij de hoofdstad van een provincie te wonen.

Kan je er op wachten ?? Dan houd ik de verzending per EMS in eigen hand. En kan ik een kopie maken in PC of apparaat.

Mag een "in leven" brief van de ambassade nog steeds ? Dat is nota bene de NL authoriteit alhier.

En dan natuurlijk de vraag of men op dat SSO Engels kan lezen....

Ik moet nog ruim 2 jaar voor mijn 65e dus kan afwachten.

Dat de pensioenbetalers in NL samen aan tafel gaan om een nationale regeling af te spreken is een illusie. Een vaste maand voor al die rommel zou al een verbetering zijn. Maar ieder zit op zijn eigen pluche.......en kom daar vooral niet aan !

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door prajak » maandag 22 juni 2009, 17:23

De link die Mart gaf kan verbetering betekenen. Hirsch B grijpt in. Er komt een nationaal formulier om een einde te maken aan al de rommel die nu wordt rondgestuurd.

Ik zal Hirsch B een email zenden om te kijken of men ook een vaste maand kan afspreken waarin die rommel wordt rondgestuurd.

RuudThai
Expat
Expat

#11 Bericht door RuudThai » maandag 22 juni 2009, 18:04

prajak schreef:De link die Mart gaf kan verbetering betekenen. Hirsch B grijpt in. Er komt een nationaal formulier om een einde te maken aan al de rommel die nu wordt rondgestuurd.

Ik zal Hirsch B een email zenden om te kijken of men ook een vaste maand kan afspreken waarin die rommel wordt rondgestuurd.
Ik kan me voorstellen dat men zekerheid wil hebben of de ondertekenaar van het levensbewijs inderdaad de bevoegde autoriteit is. Laatst kreeg ik van het ABP zo'n verklaring om o.a. door een plaatselijke autoriteit te laten ondertekenen. Dan komt er dus een gemeentestempel op het papier, dat in Nederland onleesbaar is, net zoals de handtekening en de naam van de bevoegde ambtenaar. Alles in het Thais dus. Voor hetzelfde geld laat mijn vrouw zo'n soort stempeltje maken na mijn in rook opgaan op de brandstapel in het bos en dan int ze nog jaren mijn pensioen..... :D .
En dat is misschien wel gebeurd en die fraude willen ze nu bestrijden. Terecht.

Overigens is het niet zo, dat een overlijden van een Nederlander in het buitenland in de GBA wordt verwerkt en wordt doorgegeven aan de afnemers. De bijhouding van de persoonslijst van een geëmigreerde persoon wordt nl. opgeschort, m.a.w. bevroren tot het moment dat iemand in Nederland terugkeert. Dan wordt hij weer geactiveerd in de gemeente van vestiging. De aanmelding in die gemeente moet je persoonlijk doen, dus dat is niet van toepassing bij overlijden. Wel worden de overlijdensgegevens (de buitenlandse akte) opgeslagen in het centraal bevolkingsregister van de gemeente Den Haag. Maar mutatieberichtgeving vloeit daar niet uit voort.

Groet,
Ruud

dutch
Expat
Expat

#12 Bericht door dutch » dinsdag 23 juni 2009, 01:27

O.a.het volgende staat in het begeleidend schrijven.
Men moet laten tekenen door bevoegde autoriteit en dit formulier ook zelf tekenen en vervolgens opsturen naar 'n kantoor van SSO (men moet bellen naar een opgegeven nummer van hun hoofdkantoor om te weten naar welk kantoor te sturen),SSO zorgt voor verzending naar (in dit geval) SVB.
Zo begreep ik het althans.
Zou het overigens toejuichen als deze zaak wat beter gereguleerd zou worden.Heb echter wat meer vertrouwen in een eventueel gecomputeriseerd systeem (aan de hand van je sofi/burger nummer) in Nederland dan het creeeren van in elk land een plaatselijke vertegenwoordiging.
Ronald Reagan

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Harm » dinsdag 23 juni 2009, 14:03

dutch schreef:O.a.het volgende staat in het begeleidend schrijven.
Men moet laten tekenen door bevoegde autoriteit en dit formulier ook zelf tekenen en vervolgens opsturen naar 'n kantoor van SSO (men moet bellen naar een opgegeven nummer van hun hoofdkantoor om te weten naar welk kantoor te sturen),SSO zorgt voor verzending naar (in dit geval) SVB.
Zou het overigens toejuichen als deze zaak wat beter gereguleerd zou worden.Heb echter wat meer vertrouwen in een eventueel gecomputeriseerd systeem (aan de hand van je sofi/burger nummer) in Nederland dan het creeeren van in elk land een plaatselijke vertegenwoordiging.

Je zou zomaar gelijk kunnen hebben, maar is dit niet een staaltje van creeren van werkgelegenheid?
Dat zal natuurlijk wel goed vallen bij de Thaise autoriteiten, en wie mag dat uiteindelijk gaan betalen?
Denk dat de 1900 bath binnen kort wel verhoogd zal worden.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

RuudThai
Expat
Expat

#14 Bericht door RuudThai » dinsdag 23 juni 2009, 14:16

dutch schreef:O.a.het volgende staat in het begeleidend schrijven.
Ik denk dat de tussenkomst van dat SSO puur wordt gebruikt om te verifiëren of de ondertekening en de bevoegdheid van de Thaise autoriteit juist is. In NL gebeurt hetzelfde door het Ministerie van Binnenlandse Zaken, als je bijv. een Nederlandse internationale huwelijksakte of geboorteakte moet meenemen naar het buitenland. Men heeft daar alle handtekeningen van de ambtenaren van de burgerlijke stand in NL en alle gemeentestempels opgeslagen.
Het zou kunnen dat het SSO dezelfde gegevens opgeslagen heeft en dan voor de Nederlandse instanties controleert of alles echt is.
Die Nederlandse instantie doet er vervolgens zijn ding mee.

Groet,
Ruud

dutch
Expat
Expat

#15 Bericht door dutch » dinsdag 23 juni 2009, 14:19

Ben er inmiddels achter dat er hier in Korat een plaatselijk SSO kantoor is.
Mijn landgenoot die daar vanmorgen 2 uren heeft gezeten om zijn ingevulde formulier te laten registreren bij een zeer matig sprekende mevrouw (naam bekend) die daar de leiding had.
Ze had absoluut geen idee wat er aan de hand was :D en was continue aan het bellen met Bangk--ook om er achter te komen wat te doen.
Het kantoortje dat dit gaat behandelen is onder gebracht in "The Industrial Rehabilitation Centre"----Social Security Office van het ministery of labour.
De b.g. informatie is een mondeling verslag van de mij bezoekende medelander die zeer matig engels spreekt (heeft SVB daar ueberhaupt aan gedacht? ? ) met een al even matig engels lezende en sprekende bazin van het geheel.
Ik ga binnenkort eens langs om echt poolshoogte te nemen en dan neem ik de vrijheid om even SVB te contacten.

Dit heeft natuurlijk niets met de 1900 baht te maken dat is visum verlenging.
Dit SSO kantoortje behandelt uitsluitend dus de Nederlandse AOW klanten die in Korat e.o. wonen.
Zoveel zijn dat er nu ook weer niet.
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”