Nadenken over aow leeftijd

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Nadenken over aow leeftijd

#1 Bericht door prajak » zaterdag 06 juni 2009, 05:10

Notitie over hogere AOW-leeftijd
Nieuwsbericht | 05-06-2009

Het kabinet verkent de mogelijke invulling van een verhoging van de pensioenleeftijd. In een notitie beschrijft het kabinet de achtergronden, de varianten om de verhoging in te voeren en een regeling voor zware beroepen.

Het kabinet heeft in het aanvullend beleidsakkoord aangegeven de AOW-leeftijd te willen verhogen van 65 naar 67 jaar vanwege de houdbaarheid van de overheidsfinanciën.

De notitie is het beginpunt voor een gesprek met de samenleving. Een definitief besluit wordt na 1 oktober 2009 genomen. Tot die tijd kan ook de Sociaal-Economische Raad (SER) een advies geven over een alternatief.

Varianten
Het kabinet verkent in de notitie mogelijke varianten om de AOW-leeftijd te verhogen.

Daarbij gaat het in het bijzonder om de mogelijkheid de pensioenleeftijd te koppelen aan de levensverwachting of het arbeidsverleden, of een combinatie van die twee.

Ook bij de invoering zijn verschillende varianten denkbaar. Dit varieert van een vaste verhoging per jaar over vijftien tot twintig jaar, tot verschillende snelheden.

Zware arbeid
Het kabinet heeft toegezegd dat er bij de verhoging van de AOW-leeftijd wordt gekeken naar mensen die jarenlang een zwaar beroep hebben gehad.

Het uitgangspunt is dat werkgevers en werknemers ervoor verantwoordelijk zijn dat mensen niet voortijdig verslijten. Maar bij een verhoging van de AOW-leeftijd hebben vooral ouderen niet de tijd gehad zich hierop voor te bereiden.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nadenken over aow leeftijd

#2 Bericht door dutch » zaterdag 06 juni 2009, 05:54

Naar mijn beste weten is deze verhoging bij de Duitsers reeds ingevoerd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Nadenken over aow leeftijd

#3 Bericht door printen44 » zaterdag 06 juni 2009, 07:56

De oudere werknemer wordt, ook in de bespiegelingen, redelijk in bescherming genomen.

Indien, let wel indien, men de AOW leeftijd wilt verhogen, zal dat pas in 2012-2015 van start gaan. Men wil elk jaar de leeftijd met een maand verhogen. De maximale leeftijd van 67 jaar zal dan ongeveer in 2040 behaald worden. Tot dat jaar is de huidige opzet van de AOW gegarandeert. Dit is de uitgangspositie van het kabinet.

Verhoging van de AOW leeftijd is altijd politieke zelfmoord geweest, maar langzaam komt men tot inzicht dat de wet van 1957, niet meer van deze tijd is. De wetgever zal wel voorzichtig met een verhoging van de AOW leeftijd omspringen.

In de planning van het kabinet is het wel zo dat je voor je 67ste AOW kan krijgen, maar dan met een minder bedrag. Men denkt dat de minimum leeftijd 63 jaar zal worden.

Verder studeert men op een meer persoonlijke AOW. D.w.z. men wil de AOW meer afstemmen op de behoefte van de individu, zoals veel pensioenfondsen dit nu al doen. Maar er zal nog veel water door de Rijn stromen voordat er een definitief besluit hierover genomen zal worden.

Wat het kabinet wil id dat de samenleving in zijn zijn geledingen, dus organisaties, betrokken wordt in de besluitvorming. Vandaar dat veel organisaties om advies gevraagd wordt. De uiteindelijke beslissing ligt bij het kabinet en Tweede Kamer.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Nadenken over aow leeftijd

#4 Bericht door printen44 » zaterdag 06 juni 2009, 08:05

dutch schreef:Naar mijn beste weten is deze verhoging bij de Duitsers reeds ingevoerd.


De Duitsers moesten wel. De Duits pensioenopbouw is totaal anders dan in Nederland. In Duitsland wordt meer dan 50% van het pensioen, staats en bedrijfspensioen, door de Staat opgehoest. Men kende niet een eigen pensioenopbouw zoals in Nederland. Door de vergrijzing, de eenwording van Duitland en de mindere economie moest er wat veranderen.

Nederland en met zekere mate Engeland hebben een pensioenopbouw waar de Staat zelf weinig aan mee betaald. Pensioenpremies zijn belastingvrij en de uiteindelijk inbreng van de Staat bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd is rond de 30%. De rest is door het betalen van premies door werknemers en werkgevers betaald. Door vergrijzing wordt echter het aandeel van de Staat steeds groter en moeten er maatregelen worden getroffen, zie bovenstaand bericht van mij.

In Frankrijk is de staats inbreng tegen de 70%, in Spanje 80% en in Italie bijna 90%. Vandaar de grote onrust in die landen omdat en de leeftijd omhoog moet en de staats bijdrage omlaag moet.

In de Zweden, Denemarken en Noorwegen is het staatspensioen ongeveer zoals in Nederland.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nadenken over aow leeftijd

#5 Bericht door dutch » zaterdag 06 juni 2009, 08:23

Bedankt voor deze achtergrondinformatie. :D
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Nadenken over aow leeftijd

#6 Bericht door printen44 » zaterdag 06 juni 2009, 13:55

Ik zat jaren in de Ondernemingsgraad van mijn bedrijf en had als portefeuille AOW en pensioenen. Deed ook het ouderenbeleid voor het bedrijf. Ik weet een klein beetje van pensioenen en AOW af, maar ook niet al te veel. Het blijft wel mijn belangstelling houden. Heel weinig mensen in Nederland weten maar hoe precies de pensioenen, maar ook de AOW precies in elkaar steekt. Het is een gecompliceerde materie vanwege de veelheid aan verschillende pensioenen en vormen van AOW.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Nadenken over aow leeftijd

#7 Bericht door RuudThai » zaterdag 06 juni 2009, 15:17

printen44 schreef:De oudere werknemer wordt, ook in de bespiegelingen, redelijk in bescherming genomen.

Indien, let wel indien, men de AOW leeftijd wilt verhogen, zal dat pas in 2012-2015 van start gaan. Men wil elk jaar de leeftijd met een maand verhogen. De maximale leeftijd van 67 jaar zal dan ongeveer in 2040 behaald worden. Tot dat jaar is de huidige opzet van de AOW gegarandeert. Dit is de uitgangspositie van het kabinet.
De uitgangspositie van de regering WAS tot nu toe een verhoging van 1 maand per jaar. Inmiddels worden ook alternatieven bekeken, omdat men 2040 toch wel erg ver vindt. Er wordt gedacht aan enkele jaren 1 maand per jaar, daarna 2 maanden en de laatste jaren 3 maanden per jaar. Bij begin in 2012 zou dan in 2025 al de leeftijd van 67 bereikt kunnen zijn.
Ik denk dat deze discussie bij de eerstkomende 2e Kamer verkiezingen wel eens een hot item kan worden.

Groet,
Ruud

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Nadenken over aow leeftijd

#8 Bericht door printen44 » zaterdag 06 juni 2009, 15:31

Dat zal het zeker worden. Hypotheekrente aftrek en AOW zijn politieke valkuilen. Het CDA deed een aantal jaren geleden al een suggestie voor de AOW, niet eens zoveel veranderingen, en werd onmiddelijk afgestraft in de verkiezing.

Het variant van enkele maanden per jaar verhoging is slechts een van de varianten. Er zijn er wel meer. Wat het kabinet wil is dat er een brede discussie over de AOW gevoerd wordt. Want hoe je het wendt of keert, Veranderingen in de AOW moeten een groot draagvlak hebben, politiek zowel als maatschappelijk. Af en toe wordt een ballonnetje opgelaten om te kijken hoe de stemming is.

Maar wat voor mij zeker is dat 2012 niet gehaald zal worden om de eerste aanzet tot verhoging van de leeftijd te komen. Het zal eerder 2015 worden. Zowel politiek als maatschappelijk zal er een consensus moeten zijn en dat vergt in Nederland altijd veel tijd. Een voorbeeld is de verandering in de WAO. Daar heeft men meer dan tien jaar aan gewerkt met diverse modellen, tot er eindelijk een consensus was tussen regering, werkgevers en werknemers. En nog werkt het niet perfect.

Jack
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: vrijdag 23 maart 2007, 21:17
Locatie: Phayao

Re: Nadenken over aow leeftijd

#9 Bericht door Jack » zaterdag 06 juni 2009, 15:43

Het is nog lang niet zeker dat we AOW leeftijd omhoog gaat. In de huidige crisis worden nog steeds 62- en zelfs 58 jarige regelingen afgesproken. Daarnaast is het aantal werkenden tussen 60 en 65 sowieso ongelooflijk laag, zie eerst die maar op vrijwillige basis aan het werk te houden. Er is ook nog veel te verdienen door jong-WAO-ers aan het werk te helpen, dat zet pas echt zoden aan de dijk want dit zijn jongeren die anders hun hele leven een uitkering ontvangen. Ik verwacht dat de SER met vele voorstellen komt waardoor de AOW leeftijd niet omhoog gaat.
Homo sapiens non urinat in ventum

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Nadenken over aow leeftijd

#10 Bericht door printen44 » zaterdag 06 juni 2009, 18:23

Het gaat niet zozeer om diegene die voor hun 65ste stoppen met werken. In het verleden waren die premies voor pre-pensioen belastingvrij, maar daar heeft de regering enkele jaren geleden een stokje voor gestoken. Bedrijfsfondsen hebben toen de VUT ten grave gedragen, wel met een afbouw en hebben daarvoor in de plaats een zgn. levensloopregeling in het leven geroepen. Dit met steun van de overheid.

Voor de AOW is het eigenlijk niet interessant of iemand voor zijn 65ste stopt met werken. Die gaat pas immers in op je 65ste. Dat de overheid graag wil dat men niet eerder met werken gaat stoppen heeft een andere oorzaak, nm. dat op termijn een tekort aan geschoolde arbeidskrachten gaat ontstaan.

Het probleem van de AOW is dat er een geboortegolf 1947-1960 aankomt plus dat mensen ouder worden.De AOW wordt gepland op de gemiddelde leeftijd van inwoners van Nederland. Dat was, kijk niet op een paar maanden, een paar jaar geleden 76 jaar voor een man en 78 jaar voor een vrouw. Daar worden de tabellen op losgelaten. Men wordt gemiddeld ouder, dus geniet men langer van de AOW. Men kan de werkende niet een hogere premie laten betalen, die is al hoog plus dat op termijn steeds minder mensen zullen werken. Tel dan maar op, minder inkomsten van premies plus dat men ouder wordt. Plus dat de AOW een omslag regeling is. De werkende betalen voor de AOW'ers van nu. Er wordt niet gespaard voor de AOW. Wel heeft de overheid een buffer waar tekorten uit wordt betaald, de zgn. "Zalm norm". Die buffer is leeg in 2040 als er niets gedaan wordt

Nu al is een behoorlijk percentage Nederlanders 65 jaar en ouder en dat percentage zal de komende 20 jaar sterk toenemen. Vermindering van de AOW is geen optie, omdat dan, zeker voor diegene die alleen AOW krijgen, de armoedegrens benaderd wordt.

Men probeert het aantal WAO'ers zo laag mogelijk te houden, want werken betekend premie-inkomsten en minder WAO kosten.

En ander probleem dat zijdelings met de AOW te maken heeft zullen de medische- en verzorgingskosten zijn. Die zullen omhoog schieten, want hoe meer ouderen, hoe meer medische of verzorging zij nodig hebben. Die kosten komen nog eens bovenop de meerdere kosten die de AOW in de toekomst zal hebben. Daarom wordt nu veel aandacht aan "mantelzorg" besteed omdat dat kosten besparend is. Maar dat is weer een andere hoofdstuk met problemen die een andere topic verdienen.

Al met al, zal de ouderdomsvoorziening over 20 a 25 jaar er anders uitzien als nu. Of we dat nu leuk vinden of niet. Voorgaande regeringen, van welke politieke signatuur ook, hebben dat probleem naar voren geschoven, want verandering in de oudedagsvoorziening kost stemmen. Nu is men eigenlijk te laat om een regeling te treffen die recht doet aan de senioren van nu en in de toekomst.

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: Nadenken over aow leeftijd

#11 Bericht door Borat » zaterdag 06 juni 2009, 18:58

Juist, en uiteindelijk betaald de "jeugd" de rekening want zij gaan en later met pensioen (krijgen later hun AOW als dat dan nog bestaat) en ze moeten nu meer ophoesten voor de huidige babyboomers die met pensioen gaan, omdat er meer mensen met pensioen gaan en het aantal werkende zal afnemen.

Dit alles zal de concurrentiepositie van Nederland alleen maar doen verslechteren, en dat alles omdat er 10 of 15 jaar geleden niemand wilde ingrijpen. Het vergrijzende westen krijgt de rekening gepresenteerd omdat het graag de problemen vooruit schuift en, zoals Printen44 volgens mij al zei, dat doet elke politieke partij omdat het stemmen kost.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Nadenken over aow leeftijd

#12 Bericht door RuudThai » zondag 07 juni 2009, 07:42

Printen, jij weet er aardig wat van :idea: ;) . Daarom het volgende vraagje aan jou.
Je begint met de AOW-opbouw vanaf je 15e en die opbouw stopt na 50 jaar op je 65e, want dan begint de uitbetaling. Dus 2 % per jaar.
Als de leeftijd wordt opgehoogd (ALS...., mevrouw Agnes Jongerius heeft hele andere ideeën!) tot 67, begint dan de start van de opbouw op 17 of krijg je dan 104 % op je 67e?

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Nadenken over aow leeftijd

#13 Bericht door joepattaya » zondag 07 juni 2009, 07:49

RuudThai schreef: De uitgangspositie van de regering WAS tot nu toe een verhoging van 1 maand per jaar. Inmiddels worden ook alternatieven bekeken, omdat men 2040 toch wel erg ver vindt. Er wordt gedacht aan enkele jaren 1 maand per jaar, daarna 2 maanden en de laatste jaren 3 maanden per jaar. Bij begin in 2012 zou dan in 2025 al de leeftijd van 67 bereikt kunnen zijn.Ik denk dat deze discussie bij de eerstkomende 2e Kamer verkiezingen wel eens een hot item kan worden.

Groet,
Ruud
En nu 1 keer raden wie er in juli 2026 65 wordt!!!!!! Gloeiende, gloeiende, gloeiende, potverdorie.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Nadenken over aow leeftijd

#14 Bericht door RuudThai » zondag 07 juni 2009, 07:59

joepattaya schreef:
RuudThai schreef: De uitgangspositie van de regering WAS tot nu toe een verhoging van 1 maand per jaar. Inmiddels worden ook alternatieven bekeken, omdat men 2040 toch wel erg ver vindt. Er wordt gedacht aan enkele jaren 1 maand per jaar, daarna 2 maanden en de laatste jaren 3 maanden per jaar. Bij begin in 2012 zou dan in 2025 al de leeftijd van 67 bereikt kunnen zijn.Ik denk dat deze discussie bij de eerstkomende 2e Kamer verkiezingen wel eens een hot item kan worden.

Groet,
Ruud
En nu 1 keer raden wie er in juli 2026 65 wordt!!!!!! Gloeiende, gloeiende, gloeiende, potverdorie.
:D :D :lol: :lol: Wat een jonkie!! Ik word in juli 2012 65, dus bij invoering in 2012 zou mijn AOW wel eens 1 maand opgeschoven kunnen worden. Daar treur ik niet zo erg om, want dan gaat mijn WAO gewoon een maandje door.
Bedenk ik ineens: gaat mijn ABP-pensioen dan wel gewoon in op 65. Dat zijn ze toch verplicht? Of schuift dat gelijk op met de verhoging van de AOW-leeftijd?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nadenken over aow leeftijd

#15 Bericht door prajak » zondag 07 juni 2009, 08:17

Daarom Ruud is het zo een ingrijpende operatie. Alle uitkeringen zoals ww, wao en bijstand moeten doorlopen tot de aow leeftijd. En wat doen met de pensioenen ? Reken maar dat die leeftijd ook omhoog gaat, het kan de tekorten wat dekken. De wetgeving over lijfrentes moet ook worden aangepast, alle speciale regelingen voor senioren aangepast, kortom, het is geen simpele operatie.

Voor de mensen onder ons hier die nu leven van een tijdelijke lijfrente tot 65 betekent het in het ergste geval geen inkomen gedurende twee jaar maximaal. Ik zou het terecht vinden de overgangsperiode maximaal te maken, 24 jaar, zodat iedereen zich daarop kan voorbereiden. Aanvullend pensioen of sparen regelen. Maar dat moet je wel kunnen ophoesten.

Ik ben bijna 63 en val buiten die verhoging van de aow leeftijd.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”