Diesel en LPG

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jumbo
Expat
Expat

Re: Diesel en LPG

#16 Bericht door jumbo » maandag 25 mei 2009, 10:18

Rene schreef:Even iets over het gevaar benzine en/of lpg cq gas.
Een benzinetank is veel gevaarlijker dan een lpg-tank. Naarmate de benzinetank meer leeg raakt bevindt zich meer benzinedamp in de tank. Dit is uitermate explosief en kan zondermeer in aanraking komen met de buitenlucht door middel van het openen van de tankdop.
Bij een echte crash, als ook het dunne plaatstaal van de tank scheurt is het vuurwerkspektakel meestal een feit.

Bij lpg-tanks is dat zelden of nooit het geval. Deze zijn uitermate sterk.
Mijns inziens is rijden op lpg dan ook veiliger.
Het ligt dan aan de landelijke regels en inbouwtechniek of dat in Thailand of elders ook opgaat.
:geek:
Ik heb daar een aflevering van Mythbusters over gezien, een auto explodeert nooit spontaan, er moet vuur en of vonken aan te pas komen. Zelfs een kogel kon de dampen en vloeistof niet aan het branden krijgen. Hollywood....wat we zien meer niet
Die gasflessen (gezien in een praktijktest) krijg je niet zomaar kapot en zelfs met brand gebeurt er niets door veiligheidskleppen etc.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door Wereldvreemd » maandag 25 mei 2009, 12:07

Duvels, is die Jumbo me toch weer voor.

De kans op explosies is bij auto-ongelukken minimaal. De tank scheurt normaal gesproken niet of je moet onder een crash verstaan dat je auto wordt gereduceerd tot 1 kub schroot.
Voor exploderende auto's geldt meestal het volgende scenario: de tank blijft intact en er is vuur ontstaan (geknapte brandstofleiding of iets dergelijks). Het vuur doet de brandstof in de tank verdampen totdat de druk te hoog is. Op dat moment zal de tank uit elkaar knappen en de combinatie van brandstof die in aanraking komt met zuurstof leidt tot een explosie.

Een ander scenario is dat de auto bestuurt wordt door een moslim die zijn tomtom bestemming Allah heeft ingegeven. Zo'n auto wordt bijvoorkeur gevuld met C4. Ik geloof niet dat dit hier van toepassig is.

De toepassing van gas in het vervoer blijft mij in Thailand verbazen en het is inderdaad een feit dat het Westen hier een voorbeeld aan kan nemen. De taxi's in BKK hebben tenslotte over het algemeen ook gas-installaties. Doe daar nog eens de nodige vrachtwagens bij en je bent toch best goed bezig.
- -

Thaimax
Expat
Expat
Contacteer:

#18 Bericht door Thaimax » maandag 25 mei 2009, 12:37

Wereldvreemd schreef:Duvels, is die Jumbo me toch weer voor.

De kans op explosies is bij auto-ongelukken minimaal. De tank scheurt normaal gesproken niet of je moet onder een crash verstaan dat je auto wordt gereduceerd tot 1 kub schroot.
Voor exploderende auto's geldt meestal het volgende scenario: de tank blijft intact en er is vuur ontstaan (geknapte brandstofleiding of iets dergelijks). Het vuur doet de brandstof in de tank verdampen totdat de druk te hoog is. Op dat moment zal de tank uit elkaar knappen en de combinatie van brandstof die in aanraking komt met zuurstof leidt tot een explosie.

Een ander scenario is dat de auto bestuurt wordt door een moslim die zijn tomtom bestemming Allah heeft ingegeven. Zo'n auto wordt bijvoorkeur gevuld met C4. Ik geloof niet dat dit hier van toepassig is.

De toepassing van gas in het vervoer blijft mij in Thailand verbazen en het is inderdaad een feit dat het Westen hier een voorbeeld aan kan nemen. De taxi's in BKK hebben tenslotte over het algemeen ook gas-installaties. Doe daar nog eens de nodige vrachtwagens bij en je bent toch best goed bezig.
Inderdaad en onderschat het aantal stinkende tuk-tuks niet die ook op gas rijden en verder de longtail boten bij de gouden driehoek ook op ( flessen) gas veel nieuwe auto's (o.a Toyota Vios) worden "standaard" met een LPG of NGV installatie afgeleverd zoals bij mijn buren zonder meerprijs!
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door jodokus » maandag 25 mei 2009, 19:02

Rene schreef:Even iets over het gevaar benzine en/of lpg cq gas.
Een benzinetank is veel gevaarlijker dan een lpg-tank. Naarmate de benzinetank meer leeg raakt bevindt zich meer benzinedamp in de tank. Dit is uitermate explosief en kan zondermeer in aanraking komen met de buitenlucht door middel van het openen van de tankdop.
Bij een echte crash, als ook het dunne plaatstaal van de tank scheurt is het vuurwerkspektakel meestal een feit.
Bij lpg-tanks is dat zelden of nooit het geval. Deze zijn uitermate sterk.
Mijns inziens is rijden op lpg dan ook veiliger.
Het ligt dan aan de landelijke regels en inbouwtechniek of dat in Thailand of elders ook opgaat.
:geek:

Ik heb een test gezien met een stilstaande auto met LPG tank achterin, die werd aangereden door andere auto, snelheid 70 km/u, met een stalen wig voorop, LPG tank dubbel gevouwen maar nog steeds in tact, geen lekkage of explosie....

J.
Toch wel...

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door Rene » maandag 25 mei 2009, 19:24

jodokus schreef: Ik heb een test gezien met een stilstaande auto met LPG tank achterin, die werd aangereden door andere auto, snelheid 70 km/u, met een stalen wig voorop, LPG tank dubbel gevouwen maar nog steeds in tact, geen lekkage of explosie....
Dat moet dan wel ongelofeloos hard zijn gegaan als een lpg-tank dubbel klapt.
Misschien als je dat tien keer doet er wel eentje lek raakt. :roll:
Maar ik blijf er bij, lpg is veilig en goedkoop rijden. Nu ons personeel in Den Haag nog wakker schudden dat ze de tax omlaag doen. :mrgreen:
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Khon Neua » maandag 25 mei 2009, 21:29

Je hebt toch ook nog een ontsteking nodig bij LPG of NGV als brandstof en die ontbreekt nog bij een diesel motor Max dus er komt wel meer bij kijken een Benzine motor kun je wel makelijker ombouwen omdat die al over een ontsteking bezit .

NGV word inNL niet gebruikt omdat wij van onze LPG genoeg in de grond hebben en dus geen Naturel Gas nodig hebben .
Thaimax schreef:
Khon Neu schreef:Veel bussen in NL rijden ook met omgebouwde diesel motoren op LPG . kan dus wel maar doordat de onderhouds kosten veel hoger worden komt het hier zelden voor .

In Thailand is onderhoud veel en veel goedkoper en ook de ombouw van de motoren waarschijnlijk mede door minder strenge eisen .
Khon Neu mogelijk is het U niet bekend maar de motoren hoeven niet omgebouwd te worden tenzij men met een "oude" dieselpomp werkt maar om dan een motor om te bouwen naar electronische injectie in een beetje waanzin.

Om op gas te rijden moet de injectie uitgeschakeld worden dat is eenvoudig met electronische injectie maar niet met een continue aangedreven mechanische pomp

Max Chiangmai

Thaimax
Expat
Expat
Contacteer:

#22 Bericht door Thaimax » dinsdag 26 mei 2009, 03:14

Khon Neu schreef:Je hebt toch ook nog een ontsteking nodig bij LPG of NGV als brandstof en die ontbreekt nog bij een diesel motor Max dus er komt wel meer bij kijken een Benzine motor kun je wel makelijker ombouwen omdat die al over een ontsteking bezit .

NGV word inNL niet gebruikt omdat wij van onze LPG genoeg in de grond hebben en dus geen Naturel Gas nodig hebben .
Thaimax schreef:
Khon Neu schreef:Veel bussen in NL rijden ook met omgebouwde diesel motoren op LPG . kan dus wel maar doordat de onderhouds kosten veel hoger worden komt het hier zelden voor .

In Thailand is onderhoud veel en veel goedkoper en ook de ombouw van de motoren waarschijnlijk mede door minder strenge eisen .
Khon Neu mogelijk is het U niet bekend maar de motoren hoeven niet omgebouwd te worden tenzij men met een "oude" dieselpomp werkt maar om dan een motor om te bouwen naar electronische injectie in een beetje waanzin.

Om op gas te rijden moet de injectie uitgeschakeld worden dat is eenvoudig met electronische injectie maar niet met een continue aangedreven mechanische pomp

Max Chiangmai
Inderdaad gaten boren voor de bougies of is een diesel een zelfontsteker ?

LPG in de grond? NGV niet nodig wat is aardgas dan? Ik kan het fout hebben natuurlijk maar LPG is een 'afvalproduct' die vrijkomt en vaak afgefakkeld werd / word bij de raffinage van ruwe olie, en aardgas is toch een 'natural gas'?

Ik zie dat je vermeld woonplaats "Chiang Rai" ook daar zijn inbouw stations ga maar even kijken
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

joepattaya
Expat
Expat

#23 Bericht door joepattaya » dinsdag 26 mei 2009, 06:53

Het verschijnsel LPG in benzine-auto's mag genoegzaam bekend zijn.
LPG of NGV in dieselvoertuigen is een stuk minder bekend.

Het grootste verschil is, dat een LPG/NGV installatie op/in een dieselvoertuig wordt gebruikt om LPG/NGV bij te mengen. Nooit zal een dieselvoertuig op 100% gas rijden, om de simpele reden, dat gas de smerende eigenschappen van diesel mist en dus in no-time het brandstofgedeelte van de motor aan gort ligt. Afhankelijk van de installatie, kan er tot 40% LPG/NGV bijgemengd worden.
Een gas-installatie in een auto die op benzine rijdt kan wel voor 100% omschakelen, maar dat omschakelen (en terugschakelen) gebeurd eigenlijk konstant: sta je voor een verkeerslicht dan schakelt de motor terug op benzine en als je eenmaal weer op weg bent, dan schakelt het gebeuren weer naar gas. In hoeverre dit vlekkeloos verloopt heeft vooral te maken met de prijs van de gasinstallatie. Een zeer dure (THB 45,000) zal e.e.a. gevoelloos laten verlopen.

Hier in Thailand wordt vooral geadviseerd om NGV te gebruiken omdat dat veiliger is: NGV is lichter dan lucht en stijgt op, wat bij een ongeval 'beter' is, terwijl LPG zwaarder is dan lucht en dicht bij de grond blijft hangen, wat bij een ongeluk veel minder veilig is. Een NGV installatie is weliswaar weer veel duurder.

Bij ons bedrijf hebben/hadden we diverse voertuigen om laten bouwen op LPG, maar alleen de Toyota Vios vormde geen probleem. De Honda Jazz en Honda CRV hadden de grootst mogelijke problemen en de CRV was al snel toe aan een grondige revisie.

Het grootste gevaar in Thailand, qua onveiligheid, is niet zo zeer de gasinstallatie zelf als wel de malafide inbouwstations. Ondanks het feit dat je je gasinstallatie moet laten keuren (zeer periodiek) en dat er een certificaat van de installateur bij moet zitten, wordt er ook net zo driftig de hand mee gelicht.
Maar eerlijk is eerlijk: tot op heden heb ik nog maar gehoord van 2 uitgebrande voertuigen: 1 personenauto in Pattaya en een vrachtwagen (of bus) in de buurt van Bangkok. Valt alleszins nog mee.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 26 mei 2009, 06:58

Rene schreef:
jodokus schreef: Ik heb een test gezien met een stilstaande auto met LPG tank achterin, die werd aangereden door andere auto, snelheid 70 km/u, met een stalen wig voorop, LPG tank dubbel gevouwen maar nog steeds in tact, geen lekkage of explosie....
Dat moet dan wel ongelofeloos hard zijn gegaan als een lpg-tank dubbel klapt.
Misschien als je dat tien keer doet er wel eentje lek raakt. :roll:
Maar ik blijf er bij, lpg is veilig en goedkoop rijden. Nu ons personeel in Den Haag nog wakker schudden dat ze de tax omlaag doen. :mrgreen:

Tegenwoordig zijn er zelfs al kunstsof LPG tanks.
http://www.autoworks.nl/index.php?optio ... 0&Itemid=9
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”