Bericht
door joepattaya » dinsdag 26 mei 2009, 06:53
Het verschijnsel LPG in benzine-auto's mag genoegzaam bekend zijn.
LPG of NGV in dieselvoertuigen is een stuk minder bekend.
Het grootste verschil is, dat een LPG/NGV installatie op/in een dieselvoertuig wordt gebruikt om LPG/NGV bij te mengen. Nooit zal een dieselvoertuig op 100% gas rijden, om de simpele reden, dat gas de smerende eigenschappen van diesel mist en dus in no-time het brandstofgedeelte van de motor aan gort ligt. Afhankelijk van de installatie, kan er tot 40% LPG/NGV bijgemengd worden.
Een gas-installatie in een auto die op benzine rijdt kan wel voor 100% omschakelen, maar dat omschakelen (en terugschakelen) gebeurd eigenlijk konstant: sta je voor een verkeerslicht dan schakelt de motor terug op benzine en als je eenmaal weer op weg bent, dan schakelt het gebeuren weer naar gas. In hoeverre dit vlekkeloos verloopt heeft vooral te maken met de prijs van de gasinstallatie. Een zeer dure (THB 45,000) zal e.e.a. gevoelloos laten verlopen.
Hier in Thailand wordt vooral geadviseerd om NGV te gebruiken omdat dat veiliger is: NGV is lichter dan lucht en stijgt op, wat bij een ongeval 'beter' is, terwijl LPG zwaarder is dan lucht en dicht bij de grond blijft hangen, wat bij een ongeluk veel minder veilig is. Een NGV installatie is weliswaar weer veel duurder.
Bij ons bedrijf hebben/hadden we diverse voertuigen om laten bouwen op LPG, maar alleen de Toyota Vios vormde geen probleem. De Honda Jazz en Honda CRV hadden de grootst mogelijke problemen en de CRV was al snel toe aan een grondige revisie.
Het grootste gevaar in Thailand, qua onveiligheid, is niet zo zeer de gasinstallatie zelf als wel de malafide inbouwstations. Ondanks het feit dat je je gasinstallatie moet laten keuren (zeer periodiek) en dat er een certificaat van de installateur bij moet zitten, wordt er ook net zo driftig de hand mee gelicht.
Maar eerlijk is eerlijk: tot op heden heb ik nog maar gehoord van 2 uitgebrande voertuigen: 1 personenauto in Pattaya en een vrachtwagen (of bus) in de buurt van Bangkok. Valt alleszins nog mee.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.