Huis boek

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

Re: Huis boek

#16 Bericht door marinusmali » zondag 24 mei 2009, 08:45

Dat klopt!!!

Ik was echter voor mijn Thaise huwelijk alleen nadat mijn vrouw mij had verlaten en heb toen de Channot op een Thaise vriendin laten zetten met een leasehold constructie.
Na mijn officiële huwelijk met mijn Thaise vrouw heeft onze vriendin ingestemd om dit te veranderen in mijn Thaise vrouw, haar naam.
Wij zijn inderdaad nu Juridisch 1 unit als echtpaar, waardoor het 50%/50% systeem geldt en bij het eventueel overlijden van mijn vrouw (die 20 jaar jonger is dan ik, dus een reken sommetje zal waarschijnlijk uitkomen dat ik, nu 58 jaar eerder de pijp uitga dan mijn vrouw of ik moet 150 jaar of ouder worden……. :o ), gaat de 50% naar haar (onze lieve dochter).
Ik begrijp ook dat ik dan het recht hebt, om dan, mijn huis binnen 1 jaar te verkopen.

En Mart, volgende week zal je het begrijpen dat mijn lieve vrouwtje die uit de Isaan komt, dit niet gauw zal doen, want het is geen uitgekookte bijdehandse Thaise dame (Madam), maar een werkelijk innerlijk schatje!!

dutch
Expat
Expat

#17 Bericht door dutch » zondag 24 mei 2009, 09:04

marinusmali schreef:Dat klopt!!!

Ik was echter voor mijn Thaise huwelijk alleen nadat mijn vrouw mij had verlaten en heb toen de Channot op een Thaise vriendin laten zetten met een leasehold constructie.
Na mijn officiële huwelijk met mijn Thaise vrouw heeft onze vriendin ingestemd om dit te veranderen in mijn Thaise vrouw, haar naam.
Wij zijn inderdaad nu Juridisch 1 unit als echtpaar, waardoor het 50%/50% systeem geldt en bij het eventueel overlijden van mijn vrouw (die 20 jaar jonger is dan ik, dus een reken sommetje zal waarschijnlijk uitkomen dat ik, nu 58 jaar eerder de pijp uitga dan mijn vrouw of ik moet 150 jaar of ouder worden……. :o ), gaat de 50% naar haar (onze lieve dochter).
Ik begrijp ook dat ik dan het recht hebt, om dan, mijn huis binnen 1 jaar te verkopen. En Mart, volgende week zal je het begrijpen dat mijn lieve vrouwtje die uit de Isaan komt, dit niet gauw zal doen, want het is geen uitgekookte bijdehandse Thaise dame (Madam), maar een werkelijk innerlijk schatje!!
Mocht je vrouw toch eerder overlijden,hetgeen heus geen belachelijke veronderstelling behoeft te zijn,dan is zo'n usufruct dus ideaal.Jouw 50% hoef je dus niet te verkopen want die schenk je aan je dochter en je blijft lekker zelf ,of samen daar wonen.(maak een testament,jij zowel als je vrouw)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Phuket Dragon
Expat
Expat

#18 Bericht door Phuket Dragon » zondag 24 mei 2009, 16:50

Usefruct kan ook niet als je getrouwd bent daar je al usefruct hebt, dus overlijd de vrouw dan kan je iemand zoeken binnen een jaar of het op je kinds naam zetten en dan een usefruct erop zetten.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

jomel17
Expat
Expat

#19 Bericht door jomel17 » zondag 24 mei 2009, 18:37

@ Phuket Dragon
Usefruct kan wel als je getrouwd bent,heb dit zelf gedaan april jl. in Khon Kaen
หลงรัก

Phuket Dragon
Expat
Expat

#20 Bericht door Phuket Dragon » zondag 24 mei 2009, 19:00

Usefruct op usefruct ? als je vrouw eigenaar word van land ( huis ) en je bent getrouwd heb je samen automatisch het usefruct. Juridish ben je 1 unit in Thailand. Usefruct is een constructie die dan wettelijk niet kan als je getrouwd bent.
Misser in Kohn Kaen land office ?

jomel17
Expat
Expat

#21 Bericht door jomel17 » zondag 24 mei 2009, 19:55

Ik heb usefruct aangevraagd omdat mijn vrouw suikerziekte heeft en ik wil niet het risico lopen dat als zij voor mij overlijd, ik dan het huis binnen een jaar moet verkopen.
Ik heb nu het recht gekregen om daar tot mijn dood te blijven wonen en indien nodig het ook nog in lease te kunnen geven aan een derde partij.
หลงรัก

Phuket Dragon
Expat
Expat

#22 Bericht door Phuket Dragon » zondag 24 mei 2009, 20:58

Als je vrouw zou overlijden voor jou dan moet je na het overlijden iemand vinden ( binnen een jaar ) waar je de chanoot op kan zetten, je huis hoef je nooit te verkopen. Is die andere persoon geen nieuwe echtgenote dan moet je met die persoon een usefruct of een lease afsluiten zonder kosten met de mogelijkheid te kunnen verkopen en alle gelden naar jouw vloeien.

De usefruct die er nu is is niets waard , bij overschrijving van de Chanoot vervallen alle rechten en is de nieuwe eigenaar die rechten kan doen gelden. Ik denk niet dat een usefruct daarboven staat.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door Khon Neua » zondag 24 mei 2009, 21:15

Bij evt scheiden heeft een usefruct wel zeker waarde lijkt mij . Je mag immers tot je dood gebruik maken van de grond en als je vrouw als eigenaar daarmee in stemt ook al ben je getrouwd zou ik niet weten waarom dit na de scheiding niet zo blijft. Tenslote is je vrouw 100 % eigenaar van de grond ook al ben je getrouwd . Het is geen bezit wat je 50 / 50 kunt delen maar een Recht wat you alleen is toegekent.

Het huis is weer een ander verhaal.

Ps rijbewijs kun je niet altijd als adres bevestiging gebruiken op je 5 jarig rijbewijs staat nl geen adres !

Ik heb ook mijn gele Tabiaan baan. Heb dit puur om de eerder gemelden reden om mijn auto motor enz makelijk op naam te zetten . Veder heeft het weinig meer waarde maar je weet nooit wat de toekomst brengt . Stel bv over 5 jaar komt er een wet dat elke farang die 5 jaar in Thailand woont op een zelfde adres deze grond wel op naam kan zetten hoe ga je dat dat bewijzen met je GELE TABIAAN BAAN natuurlijk.

ps een usefruct is ook na wisselen van eigenaar nog geldig ! http://www.isaanlawyers.com/Usufruct%20 ... ailand.pdf Kijk bij paraaf 5

Phuket Dragon
Expat
Expat

#24 Bericht door Phuket Dragon » zondag 24 mei 2009, 21:22

Ps rijbewijs kun je niet altijd als adres bevestiging gebruiken op je 5 jarig rijbewijs staat nl geen adres !
Hey bij mij wel, staat op de achterkant ik heb zo'n credit card model.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door Khon Neua » zondag 24 mei 2009, 21:28

bij mij niet ik heb ook een credit card model afgegeven in 2551 de vorige die maar een jaar geldig was had wel het adres er op .

jomel17
Expat
Expat

#26 Bericht door jomel17 » zondag 24 mei 2009, 21:38

Phuket Dragon schreef:Als je vrouw zou overlijden voor jou dan moet je na het overlijden iemand vinden ( binnen een jaar ) waar je de chanoot op kan zetten, je huis hoef je nooit te verkopen. Is die andere persoon geen nieuwe echtgenote dan moet je met die persoon een usefruct of een lease afsluiten zonder kosten met de mogelijkheid te kunnen verkopen en alle gelden naar jouw vloeien.

De usefruct die er nu is is niets waard , bij overschrijving van de Chanoot vervallen alle rechten en is de nieuwe eigenaar die rechten kan doen gelden. Ik denk niet dat een usefruct daarboven staat.
Ben jij een advocaat? Of heb je ervaring met usefruct?
Waarom heb je dan niet gereageerd toen ik informatie over usefruct zocht hier op dit forum?
Voor zover ik weet is mijn huis en haar grond veilig gesteld tot aan mijn dood en via een lease die ik mag geven nog 30 jaar daarna !
หลงรัก

Phuket Dragon
Expat
Expat

#27 Bericht door Phuket Dragon » zondag 24 mei 2009, 22:11

Ben jij een advocaat? Of heb je ervaring met usefruct?
Waarom heb je dan niet gereageerd toen ik informatie over usefruct zocht hier op dit forum?
Voor zover ik weet is mijn huis en haar grond veilig gesteld tot aan mijn dood en via een lease die ik mag geven nog 30 jaar daarna !
Nee geen advokaat maar zie regelmatig contracten en zit zo nu en dan op de landoffice in Phuket en praat dan met die ambtenaren en advokaten die er bij bosjes zitten. Ik zit niet altijd op het forum en moet toevallig op een topic zitten om te reageren. Ik weet niet hoe dat lease contract is opgesteld die jij mag geven zoals je zegt, is de grond op iemand anders naam kan jij geen lease geven dat kan alleen de Thaise eigenaar zoals de Thaise wet stelt.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door Khon Neua » zondag 24 mei 2009, 22:15

Als J een usefruct heeft kan hij de grond wel ver leasen aan bv Piet wat weer overerfbaar is na J zijn dood .

Phuket Dragon
Expat
Expat

#29 Bericht door Phuket Dragon » zondag 24 mei 2009, 22:32

Khon Neu schreef:Als J een usefruct heeft kan hij de grond wel ver leasen aan bv Piet wat weer overerfbaar is na J zijn dood .
Iemand die een usefruct ( Falang ) heeft kan het leasen aan iemand anders ? Ik denk het niet dat kan alleen de Thaise eigenaar alleen die kan tekenen op de Chanoot. Het verhuren zou een mogelijkheid kunnen zijn dat is het vruchtgebruik hebben.

Lease is een contract van 30 jaar wat geregistreerd word op de Chanoot bij de landoffice.
Verhuren word niet geregistreerd dat gaat per maand of jaar tussen verhuurder en huurder.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door Khon Neua » zondag 24 mei 2009, 23:08

Phuket Dragon schreef:
Khon Neu schreef:Als J een usefruct heeft kan hij de grond wel ver leasen aan bv Piet wat weer overerfbaar is na J zijn dood .
Iemand die een usefruct ( Falang ) heeft kan het leasen aan iemand anders ? Ik denk het niet dat kan alleen de Thaise eigenaar alleen die kan tekenen op de Chanoot. Het verhuren zou een mogelijkheid kunnen zijn dat is het vruchtgebruik hebben.

Lease is een contract van 30 jaar wat geregistreerd word op de Chanoot bij de landoffice.
Verhuren word niet geregistreerd dat gaat per maand of jaar tussen verhuurder en huurder.

THE USUFRUCTUARY CAN LEASE THE LAND/HOUSE

A usufructuary has the right to enjoy, use and possess the land. He is acting like the real owner but can not sell or destroy the property as he is NOT the full owner. However, he can transfer his rights on the land/house to a third party. Even if the usufruct will end at the death of the usufructuary the usufructuary can lease out the land to a third party and this second agreement will NOT end when the usufructuary will die as per the Supreme Court ruling 2297/1998: "the lessor does not have to be the owner of the property".

zie http://thailand.xsbb.nl/viewtopic.php?f ... 8&start=15

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”