kalligrafie in thailand
Moderator: Loempia
-
- komt net kijken
kalligrafie in thailand
ik ben erg geinteresseerd in kalligrafie en heb een paar vragen daaromtrent
-wordt kalligrafie als kunst gepractiseerd ?
-zijn er kalligrafie scholen?
-is er sowieso onderwijs in "schoon schrijven" in thailand?
-zijn er kalligrafen of kunstenaars ?
-is er naslagwerk ?
-wie heeft mij een hint, een link een aanknooppunt om dit na te gaan ?
het internet brengt niet veel aan het licht....maar misschien zijn hier wat mensen die me wat kunnen informeren ?
alvast dank
-is er naslagwerk ?
het internet brengt niet veel aan het licht....maar misschien zijn hier wat mensen die me wat kunnen informeren ?
alvast dank
-
- Expat
Re: kalligrafie in thailand
bauwke schreef:ik ben erg geinteresseerd in kalligrafie en heb een paar vragen daaromtrent
-is er naslagwerk ?
alvast dank
Denk dat er wel heel wat van te vinden is , Kaligrafie is wel echt ook iets typish voor de Azische cultuur
Ik heb er ooit eens per ongeluk een tentoonstelling van gezien in Bangkok.
Het Thaise woord (vrij vertaald) is ศิลปในการคัดลายมือ , kopier en plak misschien even onder Google ?
Succes !
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...
Gelukkig zijn
-
- Erelid
Goed idee Thongdee, maar dan krijgt ze alle reacties ook in het Thais

Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was
dat iedereen gelukkig was
-
- Volwaardig lid
Dan krijg je dit;thongdee schreef: Denk dat er wel heel wat van te vinden is , Kaligrafie is wel echt ook iets typish voor de Azische cultuur
Het Thaise woord (vrij vertaald) is ศิลปในการคัดลายมือ , kopier en plak misschien even onder Google ?
Succes !
Artist in schrijftrant
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.
-
- komt net kijken
dank voor de vertaling...
het levert inderdaad een 'sierlijk' resultaat op...die ik niet kan lezen,
maar ik pluis het wel uit via de google afbeeldingen....misschien komt er nog iets boven...
het levert inderdaad een 'sierlijk' resultaat op...die ik niet kan lezen,
maar ik pluis het wel uit via de google afbeeldingen....misschien komt er nog iets boven...
-
- Volwaardig lid
Kalligrafie is niet is typisch aziatisch, het woord is niet voor niets grieks van oorsprong, maar het is al langer aanwezig en wordt veel meer gewaardeerd in Azie. Daarentegen is er in het westelijk halfrond weer meer graffitithongdee schreef:Denk dat er wel heel wat van te vinden is , Kaligrafie is wel echt ook iets typish voor de Azische cultuur
Succes !

Johan
-- Happiness is a choice that requires effort at times --
-- Happiness is a choice that requires effort at times --
-
- Expat
Als je het Thaise woord in google plakt dan kom je ergens wel een Engels woord tegen of een afbeelding.... die klik je dan weer aan en zo geraak je (misschien) ergens?Mart schreef:Goed idee Thongdee, maar dan krijgt ze alle reacties ook in het Thais![]()
![]()
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
Gelukkig zijn
-
- Volwaardig lid
zelf associeer ik dit toch eerder met Chinees en al die karakters
Het Thai-alfabet en heel beslist de manier waarop de letters gevormd moeten worden is heel precies vastgelegd-en denk maar niet dat 1 school daarvan af wijkt. Je kunt in elke boekwinkel die schoolboekjes doet die schriftjes kopen, waarin heel precies de richting-in stappen per letter-wordt aangeduid. Het ziet er meest inderdaad fraai uit -ook, of misschien juist nog meer-als je het niet kan lezen.
Maar kalligrafie als zodanig heb ik niet zo vaak gezien-wat bvb in china wel duidelijk het geval is. Zelf vind ik-het is hier de cultuur-tak-die spandoeken en aankondigingen waarop manifestaties, reklames etc staan vaak heel indrukwekkend en mooi-er is dan zeker de best op gedaan van de makers. Zo heel veel variatie zit er ook niet in de vormen waarop Thaise letters worden gemaakt-zeker niet zoveel als je alleen al met je computer kan uiitrollen en kiezen.
Het Thai-alfabet en heel beslist de manier waarop de letters gevormd moeten worden is heel precies vastgelegd-en denk maar niet dat 1 school daarvan af wijkt. Je kunt in elke boekwinkel die schoolboekjes doet die schriftjes kopen, waarin heel precies de richting-in stappen per letter-wordt aangeduid. Het ziet er meest inderdaad fraai uit -ook, of misschien juist nog meer-als je het niet kan lezen.
Maar kalligrafie als zodanig heb ik niet zo vaak gezien-wat bvb in china wel duidelijk het geval is. Zelf vind ik-het is hier de cultuur-tak-die spandoeken en aankondigingen waarop manifestaties, reklames etc staan vaak heel indrukwekkend en mooi-er is dan zeker de best op gedaan van de makers. Zo heel veel variatie zit er ook niet in de vormen waarop Thaise letters worden gemaakt-zeker niet zoveel als je alleen al met je computer kan uiitrollen en kiezen.