AirAsia X

Vragen en ervaringen voor reizen naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ben
Expat
Expat

AirAsia X

#1 Bericht door Ben » vrijdag 13 maart 2009, 08:53

'Budgetmaatschappij AirAsia X vanaf maart 2009 naar Londen'

KUALA LUMPUR - De Maleisische long-haul budgetmaatschappij AirAsia X gaat vanaf maart volgend jaar vanuit Kuala Lumpur op Londen vliegen. Dat meldt de Maleisische krant The Star. Een retourvlucht in economy class is waarschijnlijk verkrijgbaar vanaf slechts zo’n 240 euro. Vorig jaar al maakte de luchtvaartmaatschappij bekend een lijndienst naar Londen te willen openen.

De start van de lijndienst moest worden uitgesteld omdat er geen geschikt vliegtuig beschikbaar was. Dit obstakel is uit de weg nu Air Asia X een contract heeft getekend voor de lease van een Airbus A340. Dit toestel wordt in januari in gebruik genomen, aldus topman Tony Fernandes van de AirAsia Group.

In het begin zal de luchtvaartmaatschappij vijf maal per week op Londen vliegen. In de toekomst moet dit aantal worden uitgebreid tot twee vluchten per dag.

Op welke luchthaven in Londen Air Asia X gaat vliegen is nog niet duidelijk. Stansted Airport maakt op dit moment de meeste kans.

jumbo
Expat
Expat

Re: AirAsia X

#2 Bericht door jumbo » vrijdag 13 maart 2009, 09:42

Nou nog effe snel een piloot recruiten die bekend is met het toestel en dan kunnen ze gaan :shock:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#3 Bericht door Geert S » zaterdag 14 maart 2009, 01:48

jumbo schreef:Nou nog effe snel een piloot recruiten die bekend is met het toestel en dan kunnen ze gaan :shock:
Ach, zoveel moeite moet dat recruiteren niet kosten, ze adverteren met 'now everybody can fly' dus aanname beleid van piloten is navenant denk ik!

Mijn vrouw is als Thaise erg stoicijns over vliegtuigen en vliegen, maar die heeft een keertje met Air Asia gevlogen en toen ze het toestel uit kwam zij ze 'dit nooit weer', voor mij zegt dat genoeg.

Soi 24
Expat
Expat

#4 Bericht door Soi 24 » zaterdag 14 maart 2009, 07:21

Ik heb inmiddels heel wat keertjes Air Asia en sub-branche Thai Air Asia gevlogen. Uitsluitend vlamnieuwe vliegtuigen en uitstekend boordpersoneel. Altijd op tijd en vertrekt zelfs gewoon vroeger wanneer iedereen er is (ideaal). Kan zich als lowcost-carrier moeiteloos meten met menige volgevreten regular airline.

Air Asia X heeft een bestelling uitstaan 15 Airbussen A330, maar ja die laten even op zich wachten dus om de zaak vast los te tillen leasen ze op dit moment vast wat andere Airbussen.

Ik heb gekeken naar vluchten in April/Mei. Dan kom je al gauw in de buurt van de 600 euro voor retourtje Londen Stanstead-Kuala Lumpur. Neem je er nog wat luxe bij en een ticket van en naar Londen en een ticket KUL-BKK op en neer en dit verhaal kan eigenlijk al niet meer concurreren met de reguliere aanbieders die je in een of twee strepen naar BKK vervoeren.

Samengevat: kwaliteit etc. zit wel ok, of het echt een goedkoop alternatief is voor Thailandgangers dat waag ik in ieder geval nu te betwijfelen.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door pong » dinsdag 24 maart 2009, 16:05

JAAAAAAAAA ik heb ze benut-vorige week, na einde verblijf BKK-met de trein naar malaysia-nog wat dingen daar gezien-voor het eerst weer sinds zon 10-12 jr terug-en op do 20/3 KUL-LSN met A-A XL gevlogen-dat kostte me-geboekt op de 1e dag dat het kon-totaal 152 eur (incl bagage en ''meals''). het was mijn 7e A-A vlucht in totaal.
het is inmiddels al op diverse plekken beschreven:
machine is een ex AirCanada AB340-met opvalland ruime beenplek-maar wat smalle stoelen. Machine was voor 90% vol-en bang on time-zelfs 10 min te vroeg aankomst. Leuke crew-ze waren al wel op Australie long-dist gevlogen, maar voor sommigen was het ook 1e keer London.
De meals zijn wat raar-je krijgt enkel een doosje met warm eten-in de machine zelf betalen (hou wat ringgit achter-als je dat wilt) is goedkoper. thee/coffee erna moet je ook betalen. Als je entertainment wil-dat kost je 30 MYR (300 THB)-dan krijg je een soort gamebox met films/spelletjes te leen.
Vanaf Sentral KL is een goede direkte bus elke 15/20 min naar de airprot. Ze hebben juist een splinternieuwe INTERnationale terminal geopend in KUL-je kan ook nog goedkoper na de checks wat drinken/eten voor jezelf kopen-op Stansted kan dat ook, maar dan niet goedkoop.
kortom: beter als LTU/AB-als je je op dat eten instelt.
Vanaf de herfst hebben ze meer AB340s en vliegen dan dagelijks op dezelfde tijd-nu varieert dat per dag. Zowel EZ als RYAN vliegen vanaf NL naar LSN-AMS, Eindhoven, ook superbillig WEEZE=Niederrhein. Met EZ betaalde ik <50 eur-dus totaal kwam dat <200 eur!
probleem lijkt me, dat als die ene machine kaduuk gaat of in de reparatie moet-dat dan het hele schema met grootse problemen door de war gaat.

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Fritsie » dinsdag 24 maart 2009, 16:48

pong schreef: probleem lijkt me, dat als die ene machine kaduuk gaat of in de reparatie moet-dat dan het hele schema met grootse problemen door de war gaat.
dan leasen ze gewoon een ander vliegtuig, makkelijk zat. Nette prijs overigens.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door pong » zondag 29 maart 2009, 14:15

niet voor meteen/morgen. dan krijg je dezelfde problemen als ArkeFkly verl. jaar toen 1 machien uitviel en het hele programma naar Cuba/Mexico/Antillen enz uitviel-met 100en Frits Bom klagers op de TV.
Maar omdat de lijn zo goed schijnt te lopen hebben ze al een 2e bijgehuurd-vanaf 1/11 vliegen ze dagelijks op dezelfde tijden-maar helaa nog al ongunstig NAAR LON-arr 22.00=te laat voor welke doorverbinding dan ook.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar Thailand”