Deposit bij het huren van een huis

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
joco
heeft ervaring
heeft ervaring

Deposit bij het huren van een huis

#1 Bericht door joco » vrijdag 22 augustus 2008, 09:07

Wie kan ons uit de droom helpen? We zijn van plan om via Jasmine Homes in Chiang Mai een huis te huren. Nu willen zij een deposit van 3 maanden huur vooruit betaald hebben voor eventuele schade en beweren dat dat wettelijk zo geregeld is. Nu hebben wij gehoord dat de wettelijke regel 1 maand is. Wie weet wat de waarheid is? :roll: Alvast bedankt, Joco
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

Ben
Expat
Expat

Re: Deposit bij het huren van een huis

#2 Bericht door Ben » vrijdag 22 augustus 2008, 09:46

joco schreef:Wie kan ons uit de droom helpen? We zijn van plan om via Jasmine Homes in Chiang Mai een huis te huren. Nu willen zij een deposit van 3 maanden huur vooruit betaald hebben voor eventuele schade en beweren dat dat wettelijk zo geregeld is. Nu hebben wij gehoord dat de wettelijke regel 1 maand is. Wie weet wat de waarheid is? :roll: Alvast bedankt, Joco
Laat ze dit dan even voorleggen in welke wet dat geregeld is .
Dat is het nl niet er bestaat geen wet het is hun eigen wet alle devellopers verhuurders hebben hun eigen wetten regels nalang het ze uitkomt en bij sommigen zit dat heel trigy in elkaar.

Als je zelf niet bereid bent omdat te doen en enkel 1 maand wil betalen
maak dat dan duidelijk jullie weten van jezelf of je de boel afbreekt of niet
er kan wel wat stuk gaan ook dat kan je vastleggen en dan is het zaak
de woning zeer goed te inspecteren voordat je hem huurt evt vast leggen op foto .
Dat doet een Thai ook Schaam je er niet voor .
In vele gevallen hebben ze op het eind van het contract wel wat aan te merken wat stuk is en dat dat door jullie gebeurt is en houden ze het gewoon in van het voorschot .

Kom je er niet uit gewoon verder zoeken ze zijn niet de enige
en dat mag je ze gerust laten merken maar als men er al moeilijk over doet
zou ik daar niet huren je hebt dan nl al niet de makkelijkste verhuurder
en bij elk accefietje wat er is heb je mogelijk al een probleem .

Maar ja het blijft een kwestie van vertrouwen en aanvoelen
maar laat wel alles goed vastleggen.

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten . :idea:

pietk
Expat
Expat

#3 Bericht door pietk » vrijdag 22 augustus 2008, 10:05

3 maanden deposit was ook wat de makelaar ons vroeg. Na aangegeven te hebben dat wij dat niet wilden en maximaal 1 maand deposit wilden betalen is in overleg met de eigenaar dit terug gebracht naar 1 maand.

Bij ons werd niets verteld over 3 maanden wettelijk vastgelegde deposit, wat ook niet het geval is.
Net als wat Ben zegt, als ze hier niet mee akkoord gaan zou ik mij nog maar eens bedenken om hun aanbod te accepteren.

joepattaya
Expat
Expat

#4 Bericht door joepattaya » vrijdag 19 september 2008, 06:01

Wettelijk is een maximale borg van 3 maanden en die proberen de verhuurders dus te vangen. Beetje raar is dat hele deposit gedoe wel. Laatst kreeg ik een huis aangeboden, NIET gemeubileerd en redelijk basic van kwaliteit.
Maandelijkse huur THB 8,000 en 3 maanden deposit waren de eis.
Ik kan een dubbele of drie-dubbele maandhuur als deposit wel billijken als de woning kompleet en hoogwaardig gemeubileerd is, maar in een kale hut!!!

Ik ga altijd voor 1 maand en dat lukt altijd goed. Opmerkingen van de verhuurder als: "Maar je krijgt het terug als je eruit trekt na de overeengekomen huurperiode." Ja doei, ik antwoord dan dat ik het een beetje onzin vindt om dat geld ergens op te potten zonder dat het iets oplevert.

1 Keer was ik in een zeer wakkere bui, en stemde ik in met een 3 maanden deposit, als ik na een jaar 5% rente zou vangen. De verhuurder keek me aan als of hij water zag branden en als ik zelf niet gegaan was, dan had hij me waarschijnlijk buitengeflikkerd. THB 25,000 voor een 2 slaapkamer/2 badkamer/1 woonkamer/1 keuken/klein tuintje woning.........vieze afzetter.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Soi 24
Expat
Expat

#5 Bericht door Soi 24 » vrijdag 19 september 2008, 07:14

Ik betaal voor een volledig gestoffeerd appartement in Bangkok twee maanden borg. Ik sluit me aan bij de voorgaande respondenten. De vraag is vooral wat jezelf redelijk oordeelt. En laten we wel wezen, wanneer je bijv. 50.000 THB huur betaalt dan doet dit vraagstuk er denk ik meer toe dan wanneer je pak´m beet 7500 THB huur betaalt........volgens mij is er op dit moment meer aanbod dan vraag dus onderhandelen maar.......
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Ben
Expat
Expat

#6 Bericht door Ben » vrijdag 19 september 2008, 17:15

joepattaya schreef:Wettelijk is een maximale borg van 3 maanden en die proberen de verhuurders dus te vangen. Beetje raar is dat hele deposit gedoe wel. Laatst kreeg ik een huis aangeboden, NIET gemeubileerd en redelijk basic van kwaliteit.
Maandelijkse huur THB 8,000 en 3 maanden deposit waren de eis.
Ik kan een dubbele of drie-dubbele maandhuur als deposit wel billijken als de woning kompleet en hoogwaardig gemeubileerd is, maar in een kale hut!!!

Ik ga altijd voor 1 maand en dat lukt altijd goed. Opmerkingen van de verhuurder als: "Maar je krijgt het terug als je eruit trekt na de overeengekomen huurperiode." Ja doei, ik antwoord dan dat ik het een beetje onzin vindt om dat geld ergens op te potten zonder dat het iets oplevert.

1 Keer was ik in een zeer wakkere bui, en stemde ik in met een 3 maanden deposit, als ik na een jaar 5% rente zou vangen. De verhuurder keek me aan als of hij water zag branden en als ik zelf niet gegaan was, dan had hij me waarschijnlijk buitengeflikkerd. THB 25,000 voor een 2 slaapkamer/2 badkamer/1 woonkamer/1 keuken/klein tuintje woning.........vieze afzetter.
Wettelijk is een maximale borg van 3 maanden
Wettelijk is er niets ze doen en vragen maar inde wet is dit niet vastgelegd .

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”