Stel....??? Plan A werkt niet.
Moderator: Loempia
-
- komt net kijken
Stel....??? Plan A werkt niet.
Beste mensen probeer eens voor te stellen:
Stel ik heb een vriendin in Thailand waar ik graag mee samen wil zijn .
En stel ik heb besloten om die reden om in Thailand te gaan werken. Stel ik heb een baan gevonden in Thailand en stel ik ga daar werken voor een jaar.
Stel de werkgever beloofd me dat ik eventueel de zaak kan overnemen na een tijd. Maar stel na 1 jaar kom ik er achter dat hij niet echt iemand is die zijn beloftes nakomt. Kortom hij belazerd me.
Stel ik besef me dan dat wonen in Thailand zonder een baan lastig word. Waarmee Plan A in duigen valt.
Maar niet getreurd het leven houd niet op zonder een baan in Thailand.
Stel ik heb een Plan B. Namelijk een joboffer vanuit Aruba.
En stel ook dat ik in dat jaar dat ik in Thailand werkte mijn vriendin een stoomcursus Nederlandse taal en cultuur heb gegeven.
Waardoor ze een kans maakt om voor de Nederlandse inburgeringscursus te slagen.
Stel ze slaagd.
Ok nu komen een mijn vragen:
-Is het dan mogelijk voor mijn vriendin om naar Aruba te gaan voor langere tijd.
-Omdat Aruba een Nederlandse kolonie was. Geldt een verblijfs vergunning voor Nederland ook in Aruba?
Gek genoeg als een keuken chef kan ik bijna overal ter wereld werken. Behalve dan in Thailand. In de korte tijd dat ik in Nederland was, al vele aanbiedingen gehad vanuit diverse plaatsen uit de wereld.
Ook mede door de vele contacten die ik had vanuit mijn vorige baan.
Gelukkig dus heb ik nu een baan gevonden in Phuket.
Maar ik wil graag een Plan B hebben. Just in case.
Ik weet om een Thaise vriendin naar Nederland te halen is moeilijk maar niet onmogelijk. Trouwen schijnt geen verschil meer te maken.
Maar eerlijk gezegd momenteel heb ik weinig behoefte om me in Nederland permanent te gaan vestigen.
-Hoe zit het wanneer je met je vriendin buiten de EU en Thailand wil gaan wonen?
Ik weet velen op dit forum wonen of in Thailand of in Nederland of allebei.
Ik weet ook dat elk land buiten de EU zijn eigen visum vereisten zal hebben.
-Maar heeft er iemand ervaring met vestigen met een Thaise vriendin buiten de EU en buiten Thailand?
Laatste keer dat ik Thailand was vele mensen uit Scandinavie ontmoet. Die vertelde dat het makkelijk was om d'r vriendin naar Scandinavie te halen. Landen die buiten de EU vallen en volgens mij ook niet meedoen aan dat Schengen verdrag. Dus mensen met een Scandinavische ervaring hoor ik liever niet. Aangezien ik daar niet wil werken en het daar ook veel te koud is.
Maar hopelijk hoeft Plan B nooit in werking te treden. Maar zeg nooit nooit. Stel..........????????
En stel ik heb besloten om die reden om in Thailand te gaan werken. Stel ik heb een baan gevonden in Thailand en stel ik ga daar werken voor een jaar.
Stel de werkgever beloofd me dat ik eventueel de zaak kan overnemen na een tijd. Maar stel na 1 jaar kom ik er achter dat hij niet echt iemand is die zijn beloftes nakomt. Kortom hij belazerd me.
Stel ik besef me dan dat wonen in Thailand zonder een baan lastig word. Waarmee Plan A in duigen valt.
En stel ook dat ik in dat jaar dat ik in Thailand werkte mijn vriendin een stoomcursus Nederlandse taal en cultuur heb gegeven.
Stel ze slaagd.
-Is het dan mogelijk voor mijn vriendin om naar Aruba te gaan voor langere tijd.
-Omdat Aruba een Nederlandse kolonie was. Geldt een verblijfs vergunning voor Nederland ook in Aruba?
Gek genoeg als een keuken chef kan ik bijna overal ter wereld werken. Behalve dan in Thailand. In de korte tijd dat ik in Nederland was, al vele aanbiedingen gehad vanuit diverse plaatsen uit de wereld.
Ik weet om een Thaise vriendin naar Nederland te halen is moeilijk maar niet onmogelijk. Trouwen schijnt geen verschil meer te maken.
Maar eerlijk gezegd momenteel heb ik weinig behoefte om me in Nederland permanent te gaan vestigen.
-Hoe zit het wanneer je met je vriendin buiten de EU en Thailand wil gaan wonen?
-Maar heeft er iemand ervaring met vestigen met een Thaise vriendin buiten de EU en buiten Thailand?
Laatste keer dat ik Thailand was vele mensen uit Scandinavie ontmoet. Die vertelde dat het makkelijk was om d'r vriendin naar Scandinavie te halen. Landen die buiten de EU vallen en volgens mij ook niet meedoen aan dat Schengen verdrag. Dus mensen met een Scandinavische ervaring hoor ik liever niet. Aangezien ik daar niet wil werken en het daar ook veel te koud is.
Maar hopelijk hoeft Plan B nooit in werking te treden. Maar zeg nooit nooit. Stel..........????????
- Ben
- Expat
Re: Stel....??? Plan A werkt niet.
Kimslim schreef:Beste mensen probeer eens voor te stellen:
Stel ze slaagd.
Kimslim heeft veel stellingen en vragen

-
- Volwaardig lid
Stel dat je je vriendin hierheen haalt en jij hier een baan neemt?
Eerst lekker werken sparen, iets opbouwen voor de toekomst.
En wie weet ooit in de toekomst, op het gemak en goed overwogen een baan in Thailand.
Stel je toch eens voor dat zou toch ook mooi zijn.
Eerst lekker werken sparen, iets opbouwen voor de toekomst.
En wie weet ooit in de toekomst, op het gemak en goed overwogen een baan in Thailand.
Stel je toch eens voor dat zou toch ook mooi zijn.
- jodokus
- Volwaardig lid
stel je voor
stel je aan
stel je op
stel af
stel in
stel uit
stel = twee
stelling nemen
stelselmatig
stellenaar
stelsel
stelpen
doorlopende voorstelling...
J.
stel je aan
stel je op
stel af
stel in
stel uit
stel = twee
stelling nemen
stelselmatig
stellenaar
stelsel
stelpen
doorlopende voorstelling...
J.
Toch wel...
-
- komt net kijken
Nee nu weer gaan werken in Nederland heb ik echt geen zin in.
Je moet begrijpen dat ik door mijn vorige baan de hele wereld van de Noord Pool tot Antartica en van Nieuw Zeeland tot Canada heb bezocht en gezien.
Ik ben een vrijbuiter geworden. En het meest belangrijk is natuurlijk samen zijn met je vriendin. Haar naar Nederland halen is een optie maar niet op de korte termijn. Ze zal eerst Nederlands moeten leren.
En haar elke keer voor 3 maanden hier halen de eerste tijd met een hoop papieren rompslomp heb ik weinig trek in.
En ik vind het wel leuk daar een tijdje werken. Misschien wat van de Thaise keuken leren. Voorheen alleen Thais gegeten maar nooit echt zelf gemaakt.
Financieel heb ik een buffer opgebouwd dus ik kan een tijd vooruit.
Ik weet ook wel, rijk zal ik daar niet worden maar dat hoeft voor mij ook helemaal niet.
Heb een eigen huis dat ik verhuur dus daar hoef ik me verder geen zorgen om te maken. Ik kan gaan en staan waar ik wil.
Enfin, kortom, desalniettemin wie heeft er antwoorden op mijn vorig gestelde vragen?
Je moet begrijpen dat ik door mijn vorige baan de hele wereld van de Noord Pool tot Antartica en van Nieuw Zeeland tot Canada heb bezocht en gezien.
Ik ben een vrijbuiter geworden. En het meest belangrijk is natuurlijk samen zijn met je vriendin. Haar naar Nederland halen is een optie maar niet op de korte termijn. Ze zal eerst Nederlands moeten leren.
En haar elke keer voor 3 maanden hier halen de eerste tijd met een hoop papieren rompslomp heb ik weinig trek in.
En ik vind het wel leuk daar een tijdje werken. Misschien wat van de Thaise keuken leren. Voorheen alleen Thais gegeten maar nooit echt zelf gemaakt.
Financieel heb ik een buffer opgebouwd dus ik kan een tijd vooruit.
Ik weet ook wel, rijk zal ik daar niet worden maar dat hoeft voor mij ook helemaal niet.
Heb een eigen huis dat ik verhuur dus daar hoef ik me verder geen zorgen om te maken. Ik kan gaan en staan waar ik wil.
Enfin, kortom, desalniettemin wie heeft er antwoorden op mijn vorig gestelde vragen?
- Ben
- Expat
Leuk en doenKimslim schreef:Beste mensen probeer eens voor te stellen:
Dan vertrek je bij hemStel de werkgever beloofd me dat ik eventueel de zaak kan overnemen na een tijd. Maar stel na 1 jaar kom ik er achter dat hij niet echt iemand is die zijn beloftes nakomt. Kortom hij belazerd me.
Je kan een nieuwe baan zoeken evt .Stel ik besef me dan dat wonen in Thailand zonder een baan lastig word. Waarmee Plan A in duigen valt.
Als Ned mag je jezelf vrijvestigen op Aruba ook daar is de immigratie lastig .Maar niet getreurd het leven houd niet op zonder een baan in Thailand.
Stel ze slaagd.
Je vriendin mag dan wel evt Ned spreken en schrijven maar dat geeft haar niet het recht omzich daar vrij te vestigen ze zal eerst de procedure moeten volgen die anderen ook volgen eenmaal het nederlanderschap te hebben kan ze ook naar Aruba afreizen .
Het lijkt me verstandig om in het desgewenste evt land van toekomst bij de immigration of regering navraag te doen de wetten zullen overal wel anders zijn .Gek genoeg als een keuken chef kan ik bijna overal ter wereld werken. Behalve dan in Thailand. In de korte tijd dat ik in Nederland was, al vele aanbiedingen gehad vanuit diverse plaatsen uit de wereld.
Chok Dee.
- Jim
- Volwaardig lid
Kimslim schreef: -Is het dan mogelijk voor mijn vriendin om naar Aruba te gaan voor langere tijd.
Vrijstelling van visumvereiste
De volgende groepen zijn vrijgesteld van het visumvereiste:
1. houders van een geldige verblijfsvergunning voor de Verenigde Staten, Canada of het Schengengebied (Benelux, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal, Griekenland, Oostenrijk, Denemarken, Finland, Zweden, Noorwegen en IJsland)
http://www.holanda.org.do/consulaire_za ... voor_aruba
wat bedoel je hiermee?-Hoe zit het wanneer je met je vriendin buiten de EU en Thailand wil gaan wonen?
gewoon je koffers pakken en verblijfsvergunningen regelen toch?
Laatste keer dat ik Thailand was vele mensen uit Scandinavie ontmoet. Die vertelde dat het makkelijk was om d'r vriendin naar Scandinavie te halen. Landen die buiten de EU vallen en volgens mij ook niet meedoen aan dat Schengen verdrag.
alleen noorwegen is geen EU (maar doet wel mee met schengen).
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
-
- komt net kijken
Voor mij maakt het allemaal niks uit. Ik heb een Hollands paspoort.
Met een joboffer uit welk land dan ook kan ik meteen aan de slag.
Als inwoner van de EU is alles makkelijk.
Ook als ik op vakantie wil kan ik bijna elk willekeurig land uitkiezen.
Misschien in sommige landen een visum nodig maar 1 bezoekje aan een consulaat is vaak al voldoende.
Maar het gaat niet om mij maar om mijn vriendin.
Als Thais paspoort houder is alles een beetje moeilijker. En zeker als je alleen je lagere school hebt afgemaakt. Engels op een kinder niveau spreekt en geen woord Nederlands.
Luister maar naar degene die een Thaise vriendin naar Nederland hebben gehaald. Echt niet makkelijk. En zeker niet als we allemaal Rita Verdonk blijven vereren.
Ook een gewone vakantie is voor een Thaise al erg moeilijk.
Zeker naar een EU land.
Vandaar nogmaals mijn vraag:
Zijn er mensen die ervaring hebben met:
Werken in het buitenland met een Thaise vriendin/vrouw. In een niet EU land. (b.v. Aruba, Canada, U.S. etc.)
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel met mijn titel.
Niet om arrogant over te komen of op te scheppen.
Als Chef-kok kan ik op heel veel plaatsen ter wereld werken met een leuk salaris ook.
Ik heb er nu voor gekozen om voor minder geld in Thailand te gaan werken. Om samen te zijn met mijn vriendin.
Geld maakt niet gelukkig. Maar zonder geld geen toekomst. Daarom stel.....? Het avontuur blijkt niet te werken door welke reden dan ook.
Dan heb ik graag nog een plan B.
Daarom nogmaals mijn vraag:
Werken in het buitenland met een Thaise vriendin/vrouw. In een niet EU land. (b.v. Aruba, Canada, U.S. etc.)
En bedenk daarbij dat het niet om mij gaat maar om mijn vriendin.
Met een joboffer uit welk land dan ook kan ik meteen aan de slag.
Als inwoner van de EU is alles makkelijk.
Ook als ik op vakantie wil kan ik bijna elk willekeurig land uitkiezen.
Misschien in sommige landen een visum nodig maar 1 bezoekje aan een consulaat is vaak al voldoende.
Maar het gaat niet om mij maar om mijn vriendin.
Als Thais paspoort houder is alles een beetje moeilijker. En zeker als je alleen je lagere school hebt afgemaakt. Engels op een kinder niveau spreekt en geen woord Nederlands.
Luister maar naar degene die een Thaise vriendin naar Nederland hebben gehaald. Echt niet makkelijk. En zeker niet als we allemaal Rita Verdonk blijven vereren.
Zeker naar een EU land.
Vandaar nogmaals mijn vraag:
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel met mijn titel.
Niet om arrogant over te komen of op te scheppen.
Als Chef-kok kan ik op heel veel plaatsen ter wereld werken met een leuk salaris ook.
Ik heb er nu voor gekozen om voor minder geld in Thailand te gaan werken. Om samen te zijn met mijn vriendin.
Geld maakt niet gelukkig. Maar zonder geld geen toekomst. Daarom stel.....? Het avontuur blijkt niet te werken door welke reden dan ook.
Dan heb ik graag nog een plan B.
Daarom nogmaals mijn vraag:
-
- Volwaardig lid
Het gaat allemaal een stuk makkelijker als jullie getrouwd zijn. Zeker als je vriendin geen opleiding heeft en daarmee minder mogelijkehden op een baan. Maar er zijn wel mogelijkehden. Het Thaise arbeidsbureau adverteert ook voor banen voor Thais in het buitenland.
Maar kijk eens hier en stel eventueel daar je vraag.
http://www.thaivisa.com/forum/Visas-mig ... s-f25.html
Maar kijk eens hier en stel eventueel daar je vraag.
http://www.thaivisa.com/forum/Visas-mig ... s-f25.html
- Jim
- Volwaardig lid
Kimslim schreef: Daarom nogmaals mijn vraag:
dit is geen vraag.
je vriendin komt elk land binnen zolang jij haar kan onderhouden.
elk land heeft daar eigen regels en voorwaarden voor.
dus... zoek eerst even uit waar je wilt wonen en stel dan visa/verblijfvergunning vragen

Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
- Ben
- Expat
Jim schreef:Kimslim schreef: Daarom nogmaals mijn vraag:
dit is geen vraag.
je vriendin komt elk land binnen zolang jij haar kan onderhouden.
elk land heeft daar eigen regels en voorwaarden voor.
dus... zoek eerst even uit waar je wilt wonen en stel dan visa/verblijfvergunning vragen
Tja dat zei ik al en dat is evt een deur verder dan hier .Ben : Schreef
Het lijkt me verstandig om in het desgewenste evt land van toekomst bij de immigration of regering navraag te doen de wetten zullen overal wel anders zijn .
-
- Volwaardig lid
Ik stel voor om alleen te gaan omdat ik denk dat jij iets te avontuurlijk bent ingesteld.
Ik zal je vertellen waarom omdat een thai denk ik moeilijk aan een zuidamerikaanse cultuur zal wennen behalve het weer dan
Ik zal je vertellen waarom omdat een thai denk ik moeilijk aan een zuidamerikaanse cultuur zal wennen behalve het weer dan

Werk om te leven leef niet om te werken.
-
- komt net kijken
Ok bedankt voor de reacties. Al heb ik er deze keer weinig aan. Denk dat niet iedereen precies snapt wat ik bedoel.
Maakt niet uit. Alles komt goed. Maak je niet ongerust om mij. Doe ik ook niet.
Eerst lekker een tijdje werken in Thailand. Dat is wat ik wilde en dat is wat nu ook ga doen. Niemand die me nog op andere gedachten brengt.
Groeten aan Rita Verdonk als jullie ze nog tegenkomen. Ik ben er in ieder geval weg van. En mocht ze ooit nog hier de premier worden. Das dan weer een goede reden om niet terug te komen.
Eerst lekker een tijdje werken in Thailand. Dat is wat ik wilde en dat is wat nu ook ga doen. Niemand die me nog op andere gedachten brengt.
Groeten aan Rita Verdonk als jullie ze nog tegenkomen. Ik ben er in ieder geval weg van. En mocht ze ooit nog hier de premier worden. Das dan weer een goede reden om niet terug te komen.
- Ben
- Expat
Kimslim schreef:Ok bedankt voor de reacties. Al heb ik er deze keer weinig aan. Denk dat niet iedereen precies snapt wat ik bedoel.
Geen probleem zal ik doen .Groeten aan Rita Verdonk als jullie ze nog tegenkomen.
- max
- Volwaardig lid
Is niet helemaal waar. Als jij als economisch gebonden werknemer in welk land dan ook werkzaam bent en je kunt een duurzame relatie aantonen, dan zal je in vele gevallen zonder problemen een visum kunnen krijgen voor je vriendin. Dit is zelfs het geval binnen de Schengen landen. Op het moment dat jij binnen een Schengen land (niet Nederland) aan het werk zal gaan is het voor je vriendin geen probleem om te komen. Je wordt dan namelijk gezien als Europees staatsburger en daarvoor gelden andere regels dan als Nederlands staatsburger in Nederland. Zij zal op dat moment geen enkele vorm van inburgering hoeven te doen er wordt dan voornamelijk gekeken naar de duurzaamheid van de relatie. Bij een aantoonbare duurzame relatie geldt gezinshereniging en zou je vriendin zonder enige rompslomp bijvoorbeeld naar Frankrijk kunnen komen. De enige voorwaarde is dat jullie er minimaal 6 maanden wonen. Daarbij komt, als jullie hier eenmaal 6 maanden wonen je vriendin samen met jou zonder problemen zelfs naar Nederland zou kunnen verhuizen zonder enkele vorm van inburgeren, visa aanvragen e.d.kimislim schreef:Maar het gaat niet om mij maar om mijn vriendin.
[quote=""kimslim"]Luister maar naar degene die een Thaise vriendin naar Nederland hebben gehaald. Echt niet makkelijk. En zeker niet als we allemaal Rita Verdonk blijven vereren.
Zeker naar een EU land.[/quote]
Even kort door de bocht, als alles klopt is er geen enkel probleem. Garantverklaring, uitnodigignsbrief, 3 loonstrookjes en vanuit Thailand 'backup' voor terugkeer is al een machtiging voor visum kort verblijf(max 3 mnd). Binnen 48 uur had de ambassade in ons geval al beslist, en er zijn nog snellere gevallen bekend.
Machtiging Voorlopig Verblijf (op dit moment in de procedure) stelt in feite ook niet veel voor. Het meest moeilijke is het inburgeringsexamen, verder is het verzamelen van documenten. Maar als alles klopt mag het ook geen probleem zijn.
Trouwen is niet noodzakelijk, maar wel een mooi gegeven. Wel is het noodzakelijk om een duurzame relatie aan te kunnen tonen.Mario08 schreef:Het gaat allemaal een stuk makkelijker als jullie getrouwd zijn. Zeker als je vriendin geen opleiding heeft en daarmee minder mogelijkehden op een baan.
Max
Als je merkt dat je op een dood paard rijdt, kom er dan vanaf.