Bedelaars

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ben
Expat
Expat

Bedelaars

#1 Bericht door Ben » woensdag 25 juni 2008, 16:43

Op dit moment is regelmatig een spotje TV te zien
om geen geld te geven aan de bedelaars op de straat

Daarmee laat men ook beelden zien dat ze gedwongen worden
door de maffia en U dus niet geeft aan deze mensen maar aan de georganiseerde maffia

Geef je NIET :?: of geef je WEL :?:

Soi 24
Expat
Expat

Re: Bedelaars

#2 Bericht door Soi 24 » woensdag 25 juni 2008, 17:00

Misschien is 2 miljoen Bath van die hulpjes van Thaksin iets voor die bedelaars.......... :lol:
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Duiker » woensdag 25 juni 2008, 19:15

Nou moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit wat geef aan bedelaars. Maar, in Pattaya zag ik een blinde kerel met begeleider lopen. Die kerel maakte muziek en had een kistje met een casettespeler omhangen. In mijn opinie deed hij er in ieder geval moeite voor om wat geld te verdienen. Nou die man heb ik dan toch maar wat gegeven. Maffia? Het leek me niet. Misschien had ik hem moeten negeren.

Luc, heb jij hem wel eens gezien?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door elst99 » woensdag 25 juni 2008, 19:45

In Hua Hin kom je ze regelmatig tegen. Soms geven we, vooral als zo iemand met een muziekkastje wat al te lang blijft staan en een gesprek niet meer mogelijk is!!!!
Er zijn ook bedelaars die languit op de markt liggen, waar je bijna niet om heen kunt, daar hebben we het ook moeilijk mee. Maar goed als het bij een paar Bht blijft, ok!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Khon Neua » woensdag 25 juni 2008, 20:06

ik geef nooit geld

als een bedelaar er echt uit ziet bied ik hem of haar wel een een gratis maaltijd aan als ze dit weigeren weet je genoeg !

jumbo
Expat
Expat

#6 Bericht door jumbo » donderdag 26 juni 2008, 02:28

Duiker schreef:Nou moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit wat geef aan bedelaars. Maar, in Pattaya zag ik een blinde kerel met begeleider lopen. Die kerel maakte muziek en had een kistje met een casettespeler omhangen. In mijn opinie deed hij er in ieder geval moeite voor om wat geld te verdienen. Nou die man heb ik dan toch maar wat gegeven. Maffia? Het leek me niet. Misschien had ik hem moeten negeren.

Luc, heb jij hem wel eens gezien?
Ik denk dat hij of zijn tweelingbroer 2 jaar geleden op TV was toen ze hem betrapten met een verborgen camera thuis
Niks blind en niks mis mee
Mrs. J. adviseert me al tijden niks te geven, maar mijn te grote en te vette hart kan daar niet zo goed mee omgaan.....tot 2 jaar geleden dan
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#7 Bericht door stevenl » donderdag 26 juni 2008, 04:24

Nou moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit wat geef aan bedelaars. Maar, in Pattaya zag ik een blinde kerel met begeleider lopen. Die kerel maakte muziek en had een kistje met een casettespeler omhangen. In mijn opinie deed hij er in ieder geval moeite voor om wat geld te verdienen. Nou die man heb ik dan toch maar wat gegeven. Maffia? Het leek me niet. Misschien had ik hem moeten negeren.
Ja, die heb je hier ook een paar. ben het met je eens dat deze in ieder geval nog werkt voor zijn geld.

Ik probeer altijd te doen wat de Thais om me heen doen. En deze 'muzikant' (het klinkt niet altijd even goed) krijgt regelmatig 5 of 10 Baht toegestopt van Thais, dus heb ikj er geen enkele moeite mee om hem ook 10 Baht te geven.

sombat
Waarschuwing!
Waarschuwing!

#8 Bericht door sombat » donderdag 26 juni 2008, 06:09

ik geef altijd, maar pas nadat ik ze heb onderworpen aan een vragen vuur. ik kan op die wijze achter halen of het goed is ze wat te geven. als ze naar drank stinken dan neem ik ze mee eten naar een straattent. geef je ze geld dan kopen ze drank.

thongdee
Expat
Expat

#9 Bericht door thongdee » donderdag 26 juni 2008, 06:15

zoals ik me op dat moment voel .... ik geef nooit aan iemand die er zo met zen handen open staat te bedelen , soms wel aan de mensen die er iets voor doen...

Doe geen dingen om jezelf beter te voelen ,maar ....doe ze met liefde om het geluk dat ze anderen brengen .
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door carpediem » donderdag 26 juni 2008, 07:13

Als niemand aan bedelaars zou geven zouden er geen bedelaars zijn.

Maar was het niet zo dat zowel in het Boeddhisme als het Christendom het geven (aan bedelaars) jezelf geluk brengt.

Dus zal het bedelaarschap nog wel even blijven.
pluk de dag (carpediem)

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#11 Bericht door greenthaiway » donderdag 26 juni 2008, 10:54

In Chiang Mai zat op de smalle gangetjes van en markt een vrouw op de grond met een baby...
Die heb ik toen 50 THB gegeven, de dag erop niets...
Toch blijft het níet geven in herinnering merk ik...
Geven is IMHO goed voor het karma.
Mijn gierigheid en onwil soms belet het royale uitdelen.
Heb nog niet de juiste weg gevonden in deze.
Als je je hart teveel open zet wordt je een van hen :mrgreen:
In Nederland bood ik altijd aan om wat goede broden te kopen.
Junkies zij daar niet in geïnteresseerd natuurlijk :D

Maikel
heeft ervaring
heeft ervaring
Contacteer:

#12 Bericht door Maikel » donderdag 26 juni 2008, 14:00

Je topicvraag Ben, is me een moeilijke denkoefening.
Mijn hart slaat tilt als ik bijvoorbeeld op de nachtmarkt van Silom (Bangkok) die Cambodjaanse ?? jongeman met een plankje onder zijn buik tussen de massa uitdagend zie voortglijden.Toch geef ik niks, al klinkt dit hard. Ik geef niks in die zogenaamde toeristische trekpleisters, als de ‘bedelaar’ te opvallend op de emoties wil werken, ook niet aan de moeders met slapende baby’s. Baby’s horen niet om op middernacht in bv. Patpong, of waar ook elders te zijn, de vogeltjes in hun bekrompen kooi ook niet en de nieuwe banaanvretende olifant op nachtelijk thanon Suriwong ook weer niet.
Ik geef elders en bij dag , vaak (soms 500Bht) aan een gerimpeld oud persoon dat daar ongevraagd gewoon in zijn ellende zit. Soms omarm ik hem/ haar in een knuffel: en vaak zie ik dan een traan en die trieste weerloze glimlach en ja ook ik, loop dan ontroerd ergers weg. Emoties zijn nu eenmaal niet incalculeerbaar, doch mooi.

Ik zou niet kunnen een geweten sussend onnozel Batje in een bekertje gooien.
Laatst gewijzigd door Maikel op donderdag 26 juni 2008, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
One day I fly away

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Jim » donderdag 26 juni 2008, 16:05

Maikel schreef:Soms omarm ik hem/ haar in een knuffel
daar zullen ze niet blij mee zijn :lol:
zelfs een hand geven is al te veel lichamelijk contact voor een thai.

maar idd, 90% van wat je geeft gaat naar de mafia, de rest wordt omgezet in ja ba of drank.
hoe meer je geeft, hoe meer bedelaars er komen.

geef je alleen de zielige één benige, blinde en doofstomme bedelaar dan worden bedelaar babies moedwillig verminkt om toch maar zo zielig mogelijk over te komen (zie india en cambodja).

als je wat geeft is het voornamelijk voor je eigen gevoel, kan je jezelf weer even op de borst slaan.

moet eerlijk toegeven dat ik af en toe het ook niet kan laten om te geven... tegen beter weten in.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door Luc » vrijdag 27 juni 2008, 06:07

de meeste babytjes zijn objecten en worden in het bedelaarscircuit gewoon verhuurt per 12 uur shifts aan de bedelaarster.
Je trekt meer aandacht met....dus meer inkomsten...dan zonder kindje.
Dus de meeste vrouwen die zitten te bedelen met kindjes.... dit zijn niet hun eigen kinderen !
Als ge echt denkt , een sukkelaar en zo zijn er verschillende uitgestotenen, laat hem eten kopen aan een stalletje en betaal het.
Als ze fysiek nog in orde zijn ,zelf met een been of een arm kwijt bied ze een jobje aan.
Er zijn er niet veel die voor een paar bathjes den ene voet(stok) voor den andere willen zetten.

Nu hebben we hier in Pattaya weer de laatste maanden, weken een nieuw fenomeen.
Kinderen, 5-6-7-8-9-..jaar oud worden s'avonds tot sluit (onder controle) op toeristenplaatsen (walkingstreet, voor Royal Garden, Mike shopping mall)
uitgezet om op straat kunstjes te vertonen.
Een jongetje in voetbaloutfit die om de zoveel tijd moet laten zien wat hij allemaal met de bal kan.
Ik moet zeggen 7-8 jaar en die heeft al wat uurtjes getraind in zijn leven, die kan echt heel veel met een bal.(zou dat gedwongen zijn ????)
Ik schat aan inkomen per dag ,laag seizoen 2000 bath ,wat gaat dat zijn met het hoogseizoen ??
De politie verdiend daar natuurlijk ook mooi aan....staangeld...
Wat verder 2 jonge meisjes die moeten dansen....
Voor Royal Garden ,een jongetje vuil gemaakt en met een tarzanvelletje aan moet een soort mowgli spelen...
In het Best Friend barcomplex worden regelmatig heel de avond mua thai boksvoorstellingen geven met de oudste atleten 12 jaar.
Ze worden lekker opgejut door de oudere thaien, ook door de barmeisjes(de meeste zijn zelf moeder) om er zeker niet naast te slaan of te stampen.
Waar gaat dat allemaal heen....??
Het is ook niet echt nieuw(kinderarbeid) maar het is nu in een ander kleedje gestoken.
We weten natuurlijk ook dat kinderen gelijk met muziek- en dansoptredens enz... constant worden ingezet, zolang het maar een paar bathjes opbrengt.
Ik weet wel ,dit is Pattaya en zo geen Thailand...maar toch...
lopen er hier heel veel Thaien rond, komende van alle kanten van het land.
Zelfs het bestuur ,ordehandhaving en administratie is helemaal Thais.

Het weer is prachtig.

joepattaya
Expat
Expat

#15 Bericht door joepattaya » vrijdag 27 juni 2008, 06:30

thongdee schreef:zoals ik me op dat moment voel ....

Doe geen dingen om jezelf beter te voelen ,maar ....doe ze met liefde om het geluk dat ze anderen brengen .
Ik geef alleen als ik me een beetje down voel met een vleugje melancholie of met een verschrikkelijke hoeveelheid alcohol in mijn donder.

Ik geef dus eigenlijk nooit!!

Al schijnt het wel goed te zijn om bedelaars wat te geven. Heeft weer iets te maken met karma, geluk en samen delen.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”