Kosten levensonderhoud

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Kosten levensonderhoud

#61 Bericht door Emanuel » dinsdag 17 juni 2008, 15:03

elst99 schreef: Huurhuizen van 10.000 kom je bijna niet meer tegen. Eten en drinken zijn ook goed omhoog gegaan. Het is natuurlijk altijd nog goedkoper als in Nederland, maar toch!
Van 15.000 per week zou je het kunnen redden, maar dan nog is het geen luxe.Heb het dan over huishoudgeld he, niet over auto/verzekeringen/tandarts etc.
Onzin!
Ik kom hier om de haverklap huizen van 10.000 en lager tegen (ook Hua Hin). Vorige week eentje aangeboden gekregen van 2 slaapkamers grote keuken, tuin, carport, gemeubileerd (en nee geen thaise houten bank maar een zachte stoffe bank) voor 6000 bahtjes.
Als ik hier verder naar een varkens-slager ga (nee geen markt maar een varkensslager in het centrum, waar een nl-slagerij een puntje aan kan zuigen) ben ik nog geen 300 baht kwijt voor 4,5 kilo vlees.

Als je zelf alleen naar de tesco gaat omdat de rest "eng" is, ja dan betaal je meer.. schuursponsen op de dagmarkt zijn van hetzelfde merk als in de Tesco, maar goed ik ga ook 1 x per week naar de tesco (ben af en toe een beetje lui :D ), maar weet dat ik exact hetzelfde kan krijgen voor veel minder geld (niet alles sommige dingen zijn daar wel goedkoper).
Ach misschien heb ik in deze situatie geluk met een thaise vriendin die kwa inkoop werelden voor mij laat opengaan, maar veel of weinig geld besteden is ook hier in Hua Hin een keuze.
Groeten,

Emanuel

Logica brengt je van A naar B, Verbeelding brengt je overal! (A. Einstein)

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#62 Bericht door weten » dinsdag 17 juni 2008, 16:55

Begreep het al niet helemaal dan ben je bijna net zoveel kwijt als in Nederland.
Ik teken voor zo'n huis groot zat voor mij.
Boodschappen moet je hier ook slim inkopen ik woon langs de kust boodschappen hier zijn bijna twee keer zo duur als in Rotterdam.
Ik knap hier helemaal van op want ik probeer me al een tijdje een beeld te vormen wat nu ongeveer de vaste kosten zijn.Bedankt voor je reactie. weten
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#63 Bericht door weten » dinsdag 17 juni 2008, 17:12

joepattaya schreef:Volgens mij is de Benz van weten niet de auto maar de kosten-categorie: Benzine.

Over kosten kun je lang en breed discussieren, dat is ondertussen wel gebleken.
Wil je als Westerling in Thailand je Westerse levens-standaard volhouden, dan ben je uiteraard veel minder kwijt dan dat je dat in Nederland zou zijn geweest. Kosten van levensonderhoud liggen hier nu eenmaal veel lager. Daar hoef je niet over te discussieren, dat is een voldongen feit. Ik durf dat keihard te beweren, omdat ik nu eenmaal een min of meer gelijk leven leid in Thailand dan dat ik dat in Nederland/Duitsland deed:
- ik werk full time bij een thaise firma
- heb een auto van de zaak
- huur een huis wat te groot is
- ga wel uit, maar nooit uitbundig
- ik lunch op de zaak
- ga 1 of 2 keer per week uit eten (Europees)
- ik rook (2 pakjes in 3 dagen)

Mijn kosten (globaal) (in THB/mnd):
- huur: THB 12.300
- electra: THB 1.000 - THB 1.500
- water/beveiliging/zwembad/tuinonderhoud/afval verwerking: THB 450
- telefoon: vaste lijn: THB 107
- telefoon: mobiel: THB 1.200 (inclusief internet mbv multi-simkaart en solomon edge [250 uur/maand])
- afbetaling aan 2 scooters: THB 5.500
- brandstof: auto: THB 6.000
- brandstof: 1 scooter: THB 200
- kosten auto: onderhoud en extra inkomstenbelasting: THB 2.500
- uitgaan/uit eten: THB 6,000
- boodschappen Tesco/Carrefour: THB 8.000
- deelname aan sociale verzekering: THB 750 (medische verzekering/"pensioen"/ww-uitkering)

Volgens mij is dat het wel zo'n beetje, maar nogmaals, dit zijn de meeste (vaste) kosten in het geval van een fulltime werkende. Het kostenplaatje van een gepensioneerde of een bar-eigenaar ziet er totaal anders uit.
In principe leef ik ene leven als dat in NL/D; hier kost me dat Euro 880 en in NL/D kostte me dat om en nabij de Euro 2.000
Volgens mij heb jij het heel erg naar je zin, mij kan en zal dat niet zo lukken voor dat geld(geen Thaise vrouw en of kennissen) maar die komen wel, ik ga uit van m'n aanpassingsvermogen ik ben nog nooit alleen geweest heb atijd vrienden kennissen om me heen. Ik hou van mensen gelukkig maar.Veel voorspoed gr. weten
Bedankt voor je reactie veel voorspoed. gr.weten

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#64 Bericht door Emanuel » dinsdag 17 juni 2008, 23:38

Kijk een huisje voor een leuk huurprijsje vinden kost kennis en kennis krijg je hier van de mensen die je ontmoet en dat kost weer tijd.. zeker omdat hier ook een hoop "lulverhalen" rondwaaien.

Je moet zeker niet denken dat je dat zo 1-2-3 vindt.
Kijk, je kan hier ook een huisje met 2 slaapkamertjes vinden (als je goed zoekt) voor 4000 baht, maar ik heb graag zelf een beetje ruimte om het huis. Dan heb je zeker geen airco of een toilet die doorspoelt (emmertje aan de zijkant waarmee je water door het toilet gooit).
Dan heb je dus weer andere lasten want je wilt een spoelbak, airco en misschien een douchemachientje als je een beetje warm water wilt, badkamer tegelen enz enz.
Heb geen ervaringen met de rest maar weet dat je een airco kan kopen die het redelijk doet voor 20.000. Wil je goede kwaliteit (langere levensduur, minder stroomverbuik, denk je aan 30/35.000+.
Als dit jouw situatie is en je wilt dingen weer meenemen naar het volgende huis, neem dan wat foto's van de originele staat van het huis. Dat je later niet krijgt: "Waarom neem je dat mee? Dat zat er al in!" (Al wat keertjes gezien).
Nadeel is dan wel weer dat je huurcontract max. 2 maal 3 jaar kan zijn en als er dan niet verlengd wordt kan je weer overnieuw beginnen. Dus maak een berekening of al die kosten je wat opleveren.
Verwacht vooral niet dat je koopjes gaat vinden in je eerste half jaar.
Ik hoorde ook dat sommigen wat ruimer gaat leven.. geen idee maar ik kan me wel voorstellen dat je je aanpast aan de mogelijkheden van je inkomen.
Ikzelf was in NL ook al 4 a 5 keer in de week uit eten, dus eigenlijk ga ik eigenaardig genoeg nu minder omdat mijn vriendin zo lekker kookt!

Maar goed, er is wat loos commentaar gekomen, maar al met al is dit een heel mooi topic geworden met een indicatie hoe iedereen leeft in vaste lasten.

Ik hoop dat meer mensen er wat aan hebben!
Laten we wel onthouden dat als we echt gaan vergelijken, we ook eerlijk moeten vergelijken met de prijzen in NL voor hetzelfde. Als we als echte nederlanders een supermarkt prijsvergelijking doen, gaan we ook geen appels met peren vergelijken.
Of mensen het hier leuk vinden of mensen het in Nederland niet naar hun zin hebben is allemaal bijzaak. Dit is in een informatief topic over de "primaire leefkosten" hier in Thailand.
Groeten,

Emanuel

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#65 Bericht door weten » woensdag 18 juni 2008, 08:23

Een huis huren voor gemiddeld 10000/ 15000 bath moet toch wel mogelijk zijn?
Ik heb natuurlijk geen idee waar ik over praat maar ik dacht aan warm water 2 slaapkamers
1 badkamer en n'tuintje.
Kopen is gezien mijn leeftijd geen optie (57 jaar).
Liefst in de buurt van strand.

Gr.weten

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#66 Bericht door Emanuel » woensdag 18 juni 2008, 09:37

Warm water is bijna nooit centraal geregeld. (in mijn ervaring)
Wil je dus ook warm water in bijv. de keuken, dan zul je daar een boilertje en mengkraan moeten installeren.
Groeten,

Emanuel

Jack
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#67 Bericht door Jack » woensdag 18 juni 2008, 18:37

Waar heb je warm water voor nodig?
In het Noorden hebben we het alleen in de douche, maar daar kan het in de winter nogal fris worden, 10 a 15 graden in ochtend en avond. Maar in het Zuiden heb je toch geen warme douche nodig? In het warme seizoen gebruiken we het warme water helemaal niet, dan is de lauwe douche heerlijk.
Homo sapiens non urinat in ventum

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#68 Bericht door Emanuel » donderdag 19 juni 2008, 13:15

Jack schreef:Waar heb je warm water voor nodig?
In het Noorden hebben we het alleen in de douche, maar daar kan het in de winter nogal fris worden, 10 a 15 graden in ochtend en avond. Maar in het Zuiden heb je toch geen warme douche nodig? In het warme seizoen gebruiken we het warme water helemaal niet, dan is de lauwe douche heerlijk.
Ja dat is persoonlijk!
Ik vind een snikhete douche heerlijk! Dus dan koop ik als dat nodig is daar dat apparaat voor.

Ik zou in de keuken nu ook een boilertje willen. De afwas wordt toch schooner/sneller schoon met heet water, dus daar moet ik eens achteraan.
Maar dat zijn allemaal persoonlijke keuzes...
Groeten,

Emanuel

joepattaya
Expat
Expat

#69 Bericht door joepattaya » vrijdag 20 juni 2008, 02:48

Emanuel schreef:
Jack schreef:Waar heb je warm water voor nodig?
Ja dat is persoonlijk!
Ik vind een snikhete douche heerlijk! Dus dan koop ik als dat nodig is daar dat apparaat voor.

Ik zou in de keuken nu ook een boilertje willen. De afwas wordt toch schooner/sneller schoon met heet water, dus daar moet ik eens achteraan.
Maar dat zijn allemaal persoonlijke keuzes...
Afwassen en wassen doen de meeste met 'koud' water. In tegenstelling tot de ons bekende procedures van fijnwas (30gr) tot aan kookwas (90gr). In Thailand zijn de (af)wasmiddelen aangepast aan de temperaturen van het water, wat betekent, dat ze een stuk aggressiever zijn. Het enige probleem wat ik ooit heb met wassen zijn de kragen en vetvlekken. Daar hebben ze ook weer vlekkenoplosser voor. Een ander probleem is de waterkwaliteit in het algemeen: je ziet dat witte spullen na verloop van een tikje 'goor' worden. Dit valt bijna niet op als je keurig wit en gekleurd apart wast, maar als je ineens een nieuwe witte onderbroek in de was deponeert, dan schrik je toch wel even. Wit heeft echt verschillende gradaties.
Een boiler in de keuken is niet echt nodig; een warmwatertoestel volstaat. Hiermee kun je de temperatuur instellen op een behoorlijke hoogte en met de temperatuur regelaar stel je deze in. Geen mengkraan nodig. Wil je afwassen met warm water, dan schakel je gewoon het warmwater toestel in.

Wil je perse een warm water systeem in je huis, dan ben je ook genoodzaakt om wat leidingen bij te leggen en als je dan toch al zo ver bent, denk dan aan een zonne-boiler.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

dutch
Expat
Expat

#70 Bericht door dutch » vrijdag 20 juni 2008, 06:07

En die heb ik dan.
Een zonneboiler voor de badkamers (met mengkranen) voor alle waterpunten en een boiler voor de keuken.
Alles vooraf gepland en aangelegd gedurende de bouw.
Gedurende de "winter"maanden vind ik een ietwat warme douche toch wel lekker,maar dat is dus persoonlijk.
Waterkwaliteit is bij ons erbarmelijk.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#71 Bericht door elst99 » vrijdag 20 juni 2008, 08:23

Emanuel, zou graag weten waar die varkensslager is in Hua Hin, kun je zijn adres geven?
Alvast bedankt.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#72 Bericht door Emanuel » vrijdag 20 juni 2008, 09:15

elst99 schreef:Emanuel, zou graag weten waar die varkensslager is in Hua Hin, kun je zijn adres geven?
Alvast bedankt.
Als je op de Phetchkasemroad rijdt/loopt en je slaat de Nightmarket in, dan krijg je halverwege een kruising waar je over kan steken. Hier ga je naar rechts. Dan 50 tot 100 meter verder aan de rechter zeide zit hij (Op de scooter valt dat verschil niet zo op).
Dit is echt een hele goede slager! Ze hebben echter wel hele vreemde openingstijden!
2 uur s'nachts openen ze (alhoewel ik ook een keertje al om 1 uur ben geweest) en 10 uur in de ochtend gaan ze weer dicht.
Ik slaap meestal voor 2en niet en rijd dan even vanuit huis langs voor het slapen gaan zo 1 maal per week, maar vroeg in de ochtend is dus ook een mogelijkheid.
Groeten,

Emanuel

jumbo
Expat
Expat

#73 Bericht door jumbo » vrijdag 20 juni 2008, 09:25

De openingstijden doen vermoeden dat het een leverancier is van de versmarkt of dat hij deel uitmaakt van de versmarkt
Mrs.J. haalt daar ook het vlees vandaan (de versmarkt, niet hua hin!) en moet rundvlees altijd bestellen...

goedkoop en erg vers, verser dan elke super die minimaal een week oud vlees als vers verkoopt
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#74 Bericht door elst99 » vrijdag 20 juni 2008, 11:06

Dat is op de SraSongroad? Is dat dan op de dagmarkt? Daar is toch een ingang naar de dagmarkt? Die beginnen altijd heel vroeg in de ochtend, de echte Thaien gaan om 4 a 5 uur naar de markt. Ik heb daar nog nooit een winkel, laat staan een slager in de straat gevonden. Id dit sinds heel kort? In april was hij er nog niet!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Edje
Expat
Expat

#75 Bericht door Edje » vrijdag 20 juni 2008, 15:37

dutch schreef:En die heb ik dan.
Een zonneboiler voor de badkamers (met mengkranen) voor alle waterpunten en een boiler voor de keuken.
Alles vooraf gepland en aangelegd gedurende de bouw.
Gedurende de "winter"maanden vind ik een ietwat warme douche toch wel lekker,maar dat is dus persoonlijk.
Waterkwaliteit is bij ons erbarmelijk.
Wel eens van filters gehoord, te kust en te keur overal in Th. te koop.
Groetjes; Edje

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”