China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

Vragen en ervaringen voor reizen naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
CarlMarius
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: donderdag 22 mei 2008, 12:57

China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#1 Bericht door CarlMarius » maandag 16 juni 2008, 10:38

Op een Engelstalig Thailand forum - http://www.thaivisa.com/forum/index.php ... pic=193656 - stond onderstaand - nogal verontrustend - bericht.
In ieder geval gaat EVA air minder vliegen naar o.a. Amsterdam. Na 1 december a.s. wellicht helemaal niet meer. Slechte ontwikkelingen, zo wordt een vakantie naar Thailand voor de meeste mensen onbetaalbaar.
China Airlines, EVA Air to Cut Flights on Fuel Costs

June 9 (Bloomberg) -- China Airlines and EVA Airways Corp., Taiwan's largest carriers, will cut as much as 10 percent of flights as they struggle to cope with jet-fuel prices that have doubled in a year.

China Airlines is axing 100 passenger flights a month, mainly to the U.S. and Asia, spokesman Bruce Chen said by phone today. EVA Air will cancel about 5 percent of its passenger services from Sept. 1 to Dec. 1, said spokeswoman Katherine Ko.

The airlines follow Qantas Airways Ltd., China Southern Airlines Co. and other Asia-Pacific carriers in announcing cuts after surcharges failed to cover surging jet-fuel costs. Higher ticket prices have also helped damp travel demand, with Taiwanese residents making 0.8 percent fewer flights overseas in the first quarter than a year earlier.

The Taiwanese carriers ``lose money from every flight they make,'' said Bruce Tsao, an analyst at Capital Securities Corp. in Taipei. ``They don't have any choice'' except making cuts. He rates both Taipei-based China Airlines and EVA Air as ``hold.''

China Airlines fell 6 percent to close at NT$14.80 in Taipei trading, compared with a 1.8 percent decline in the benchmark Taiex index. Smaller rival EVA Airways declined 5 percent to NT$16.25.

China Airlines will axe 50 all-cargo flights a month as well as making cuts in areas including marketing, said Chen. The carrier presently has no plans to reduce salaries or to trim flights to Europe, where earnings are better, he added.

`Control Our Losses'

``We're hoping to control our losses,'' said Chen. The reduced number of flights ``will continue until the company turns a profit or oil costs become relatively favorable.''

China Airlines' loss widened to NT$2.97 billion ($98 million) in the first quarter, from NT$806 million a year earlier. EVA Air's loss was NT$2.29 billion, compared with NT$331 million a year earlier.

EVA Air will cut services to Amsterdam, Los Angeles, and Ho Chi Minh City, Ko said. The airline, based in northern Taiwan's Taoyuan, is yet to decide whether the flights will resume after Dec. 1, she added.

Taiwanese carriers have raised surcharges on international routes three times this year. Taipei-based Far Eastern Air Transport Corp. halted flights in May due to a lack of funds.

At least seven major Asia-Pacific airlines have announced plans to cut flights in the past two weeks, because of surging fuel costs. Qantas and Air New Zealand Ltd. both said last week they will trim international services. China Southern, the nation's biggest airline, is planning similar moves.

Airlines across the region dropped after the price of oil jumped the most ever in dollar terms on June 6, climbing $10.75, or 8.4 percent, to $138.54 a barrel. That boosted the cost of jet fuel, most Asian airlines' biggest expense.

Carriers worldwide may report a combined loss of as much as $6.1 billion this year, the worst since 2003, according to the International Air Transport Association.

---Bloomberg

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#2 Bericht door JohanS » maandag 16 juni 2008, 11:05

Met een grote dosis geluk begint Thai volgend jaar terug te vliegen op Brussel.

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#3 Bericht door Borat » maandag 16 juni 2008, 18:56

uiteindelijk zal de dure brandstof toch door de consument betaald worden

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11806
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#4 Bericht door jumbo » dinsdag 17 juni 2008, 03:48

Uiteindelijk zal de dollar stijgen, de olieproductie toenemen, de prijzen/winsten derhalve normaliseren, maar de 100$ halen we nooit meer en ook de winsten niet van de vliegmijen
Uiteraard alleen de oliemijen doen goede zaken over iedereen zijn rug.

Vindt het maar vreemd dat er niemand over kartelvorming spreekt met dezelfde brandstofprijzen aan elke pomp....en dat men zo gedwee de prijsverhoging van ruwe olie dezelfde dag aan de pomp laat doorberekenen terwijl het nog niet eens door de raffinaderijen is verwerkt...
zal wel aan mij liggen

Kijk eens naar de jaarcijfers van de oliemijen, zoveel winst, er kan met gemak een 15-25 US cent per liter af lijkt mij, verlaag de accijnsen (tenslotte wordt er door het hanteren van een % meer accijns ontvangen)
Het is tenslotte een gift van de aarde aan ons allemaal, privatiseren die hap en verwerkingsprijs voor iedereen.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#5 Bericht door Harm » dinsdag 17 juni 2008, 12:43

quote

Het is tenslotte een gift van de aarde aan ons allemaal, privatiseren die hap en verwerkingsprijs voor iedereen.....

unquote


Nooit geweten met zo'n reactionair van doen te hebben :o :lol: :lol: :lol: :lol:
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#6 Bericht door JohanS » dinsdag 17 juni 2008, 13:12

future expat schreef:quote

Het is tenslotte een gift van de aarde aan ons allemaal, privatiseren die hap en verwerkingsprijs voor iedereen.....

unquote


Nooit geweten met zo'n reactionair van doen te hebben :o :lol: :lol: :lol: :lol:
We vergeten hier iets de olie is in handen van een beperkt aantal staten die ga je niet kunnen provatiseren of bedoel je koloniseren. Wel daar is de USA volop mee bezig. ;)

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#7 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 17 juni 2008, 23:23

Of je de accijns verlaagd of niet, dat maakt niet uit voor de ontwikkeling op zich. Alhoewel er op dit moment meer geproduceerd dan verbruikt wordt, wordt het goedje schaarser. Om nu het brandstofgebruik te stimuleren en daarmee je schaarse grondstoffen er nog harder door te jagen, dat lijkt mij een erg onzalig en zeer kortzichtig idee.

Landen zonder of met lage accijns hebben op dit moment meer problemen met de gevolgen van de stijgende olieprijs, kijk naar de VS. De accijns heeft de gevolgen in prijs gedempt en daarnaast gestimuleerd dat er meer zuinigere auto's rijden in Europa.
- -

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11806
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#8 Bericht door jumbo » woensdag 18 juni 2008, 03:27

future expat schreef:quote

Het is tenslotte een gift van de aarde aan ons allemaal, privatiseren die hap en verwerkingsprijs voor iedereen.....

unquote


Nooit geweten met zo'n reactionair van doen te hebben :o :lol: :lol: :lol: :lol:
Meer idealist dan reactionair ;) :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11806
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#9 Bericht door jumbo » woensdag 18 juni 2008, 03:31

JohanS schreef:
future expat schreef:quote

Het is tenslotte een gift van de aarde aan ons allemaal, privatiseren die hap en verwerkingsprijs voor iedereen.....

unquote


Nooit geweten met zo'n reactionair van doen te hebben :o :lol: :lol: :lol: :lol:
We vergeten hier iets de olie is in handen van een beperkt aantal staten die ga je niet kunnen provatiseren of bedoel je koloniseren. Wel daar is de USA volop mee bezig. ;)
Geen gek idee Johan en dat is serieus gezegd. Het is vreemd (voor mij althans) dat een paar arabieren en wat andere kornuiten de marktprijs bepalen door de productie niet aan vraag aan te passen, toch gewoon pure afzetterij, kartelvorming noem maar op.
Je kan dan vervolgens de prijs wel weer aan de vraag aanpassen, dat lijkt me duidelijk, maar dan waren we nog niet op 135 USD voor een vat gekomen.
Zo wordt de vervanging van olie als primaire grondstof ook wat versneld en hoe lager de prijs hoe eerder andere vormen rendabel zijn.....en dat is geen jumbonomics
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#10 Bericht door Harm » zaterdag 21 juni 2008, 10:09

Nog even en dan is de moter op water werkelijkheid.
Dan blijven de arabieren met hun olie zitten. :twisted
Kunnen wij de waterprijs opvoeren. :D :D
Krijgen we ons geld weer terug. :o
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#11 Bericht door Borat » zaterdag 21 juni 2008, 12:29

water als brandstof, hoe moet ik dat zien???? :?

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6945
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#12 Bericht door Jim » zaterdag 21 juni 2008, 12:38

water = zuurstof + waterstof
eerst opsplitsen (kost helaas energie :) )
daarna samenvoegen (levert energie op)

het verbrandingsproduct is water dus als je dorst krijgt moet je even aan de uitlaat sabbelen ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#13 Bericht door Borat » zaterdag 21 juni 2008, 12:41

het opsplitsen kost zeker evenveel energie als dat het uiteindelijk oplevert???

Gebruikersavatar
Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 191
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 19:12
Locatie: utrecht /Sikoraphum

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#14 Bericht door Piehans » zaterdag 21 juni 2008, 13:11

Even terug naar het begin van deze topic, afgelopen week telefonisch contact gehad met EVA Air te A'dam. Van het stoppen van vluchten van A'dam is daar niets bekend, sterker nog men wil met 777's i.pv. 747's (boeing :idea: ) gaan vliegen. M.a.w. meer passagiers op dezelfde vlucht is ook een manier van besparen....

H

Gebruikersavatar
Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 191
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 19:12
Locatie: utrecht /Sikoraphum

Re: China airlines en EVA air in de problemen door olieprijzen ?

#15 Bericht door Piehans » zaterdag 21 juni 2008, 13:24

OOK THAI AIR cq NOK Air getroffen door de stijgende brandstofprijzen :(

D-Day approaches for Nok Air
High fuel prices may sink budget carrier

BANGKOK: -- Far-reaching implications of any drastic decision are holding back leaders of Nok Airlines from determining the fate of the budget carrier, which has been hit hard by high fuel prices and falling traffic.

Top management executives representing the airline and major shareholder Thai Airways International (THAI) are due to meet again early next week to make a final decision, following up on earlier talks held on June 10.

Last week's discussions included Apinan Sumanaseni, the president of THAI which holds 39% in Nok Air, and were shrouded in secrecy.

However, an insider who asked to remain anonymous said: ''There aren't many options left for Nok Air's future. A very drastic decision has to be made very soon.''

With jet fuel prices above US$160 a barrel, it did not make economic sense for four-year-old Nok Air to continue, he said, indicating that a shutdown could be imminent.

The low-cost carrier (LCC) business model simply did not work with oil prices at such high levels, he said.

For reasons that were not made clear, THAI was not currently at liberty to dispose of its shares in Nok Air, he added.

The national carrier is Nok Air's largest shareholder and shares resources, offering preferential aircraft leasing rates and aircraft maintenance fees. THAI has been worried about the no-frills carrier's financial status for the past few years.

Some executives have also expressed unhappiness over Nok pursuing strategies that did not complement THAI's operations, and in some cases seemed to represent direct competition.

Demand for domestic air travel, to which Nok Air is confined to operate following its exit from the Bangalore and Hanoi routes, is also slowing.

THAI itself was having its own difficulties with prohibitive fuel prices and slowing traffic demand, the source added. Mr Apinan himself admitted in an interview this week that the national carrier's near-term focus was on survival, rather than growth, as it was struggling to break even.

THAI is scaling down its 10-year business growth plan including a major fleet modernisation that was to include the procurement of 65 new aircraft.

One of the consequences arising from any drastic decision involves Nok Air's 100-plus pilots and more than 200 cabin staff.

Nok Air operates 52 flights a day, with nine Boeing 737 series jetliners, four of them leased from THAI, and one ATR propeller plane.

-- Bangkok Post 2008-06-20

Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar Thailand”