Kosten levensonderhoud

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Kosten levensonderhoud

#46 Bericht door weten » donderdag 29 mei 2008, 09:46

aanbod aangenomen mag ook m,n auto gebriuken volle tank terugzetten aub. :D :D
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

joepattaya
Expat
Expat

#47 Bericht door joepattaya » donderdag 29 mei 2008, 09:50

Corinne schreef:Nou beste weten...
Als je het echt wilt weten...
Je schrijven is vreselijk beroerd en het enige wat ik er uit op kan maken is gemopper op Nederland.
We moeten allemaal werken weet je, dat is normaal wil je geld verdienen.
Dat de één nou harder moet werken dan de ander tja shit happens....

Er loopt een mooie topic over geluk, lees dat eens!
En verder zou ik zeggen, ga lekker op vakantie af en toe naar Thailand maar denk nou niet dat het gras daar groener is.
En als U zich nu al zo druk maakt met al dat gemopper, hoe moet dat straks in Thailand gaan dan????
Daar als eens over nagedacht?
Ja, daar zit ook wel wat in, maar aan de andere kant: het duurt even voordat je hier te maken krijgt met zaken als overheden, belastingen, wetgeving, e.d. Je kunt je in het begin nog een beetje verschuilen achter je onwetendheid, maar afhankelijk van wat je hier gaat doen, is die periode snel over.
Een gepensioneerde kan op die manier redelijk lang wars blijven van allerlei zaken en heeft geen reden om te mopperen. Iemand die hier een zaak(je) opzet, zal mopperen vanaf de eerste dag en iemand die hier werkt (voor een baas), scharrelt er een beetje tussendoor.
Ben je een beetje voorzien van lange tenen en ben je redelijk snel aangebrand, dan krijg je het in Thailand best moeilijk. Het went, dat wel, maar er zijn momenten dat ik gewild had, dat er meer behang toegepast werd.
Zeker in het begin is het gras veel groener dan dat in Nederland en op de 1 of andere manier hebben de pollen geen vat op 's mans hooikoorts, maar als je je gras niet lekker onderhoud en er goed mee omgaat, dan verdort het net zo snel als het gras in NL.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

dutch
Expat
Expat

#48 Bericht door dutch » donderdag 29 mei 2008, 10:09

joepattaya schreef:
Je schrijven is vreselijk beroerd en het enige wat ik er uit op kan maken is gemopper op Nederland.

En verder zou ik zeggen, ga lekker op vakantie af en toe naar Thailand maar denk nou niet dat het gras daar groener is.
En als U zich nu al zo druk maakt met al dat gemopper, hoe moet dat straks in Thailand gaan dan????
Ja, daar zit ook wel wat in, maar aan de andere kant: het duurt even voordat je hier te maken krijgt met zaken als overheden, belastingen, wetgeving, e.d. Je kunt je in het begin nog een beetje verschuilen achter je onwetendheid, maar afhankelijk van wat je hier gaat doen, is die periode snel over.
Een gepensioneerde kan op die manier redelijk lang wars blijven van allerlei zaken en heeft geen reden om te mopperen. Iemand die hier een zaak(je) opzet, zal mopperen vanaf de eerste dag en iemand die hier werkt (voor een baas), scharrelt er een beetje tussendoor.
Ben je een beetje voorzien van lange tenen en ben je redelijk snel aangebrand, dan krijg je het in Thailand best moeilijk. Het went, dat wel, maar er zijn momenten dat ik gewild had, dat er meer behang toegepast werd.
Zeker in het begin is het gras veel groener dan dat in Nederland en op de 1 of andere manier hebben de pollen geen vat op 's mans hooikoorts, maar als je je gras niet lekker onderhoud en er goed mee omgaat, dan verdort het net zo snel als het gras in NL.
Haal er nu weer niet van alles bij.
Weten heeft duidelijk aangegeven hoe oud hij en z'n vrouw zijn en dat hij nu in detail onderzoekt of zijn besluit om te emigreren een financieel haalbare is.Hij heeft ook aangegeven waarom hij uit Nederland weg wil.Dat is zijn goed recht en dat hij daarvoor persoonlijke reden aanvoert is begrijpelijk.
Om te weten hoe e.e.a. momenteel in Nederland reilt en zeilt hoef je de kranten maar te lezen en de TV te volgen.
Verder reageert hij,denk ik zo,omdat hem een aantal zaken ten onrechte door een ander forum lid werden aangewreven.
(ik heb hiervoor in een eerdere post reeds om aandacht voor gevraagd)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#49 Bericht door weten » donderdag 29 mei 2008, 10:15

Beste corrine bedankt voor je schrijven kijk dit is geen mopperen maar een feitelijke constatering Nog een paar btw gaat 1% omhoog 3 cent bel. verhoging op de bez.Hoop dat je het kan lezen. :D :D

tawan
Expat
Expat

#50 Bericht door tawan » donderdag 29 mei 2008, 11:32

Beste Weten ,

Sorry voor mijn vergissing maar ik las Benz 220 E en dat is een auto.
maar jij bedoelde benzine 200 Euro.

Heb echter nog steeds geen medelijden met je.
Je doet net of je alleen maar werkt en niets hebt.

Komop man stelt niets voor wat je doet en je leeft er ook goed van of niet
Zoals Corinne al stelde iedereen moet werken.

Zwembad op de foto is inderdaad van mij maar je hebt nog niets gezien
ik zwem in de Thaise batjes heb een prachtig eigen bedrijf en kan kopen wat ik wil.

Niet helaas maar gelukkig wil ik daar graag hard voor werken en heb dat in
Nederland ook tig jaren gedaan.

Mopperen op andere omdat je niet tevreden bent is zielig en zeker in Nederland.
De tijd die jij gebruikt om negatief te denken gebruik ik om mijn leven NOG leuker te maken.

Tawan

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#51 Bericht door weten » donderdag 29 mei 2008, 12:03

tawan schreef:Beste Weten ,

Sorry voor mijn vergissing maar ik las Benz 220 E en dat is een auto.
maar jij bedoelde benzine 200 Euro.

Heb echter nog steeds geen medelijden met je.
Je doet net of je alleen maar werkt en niets hebt.

Komop man stelt niets voor wat je doet en je leeft er ook goed van of niet
Zoals Corinne al stelde iedereen moet werken.

Zwembad op de foto is inderdaad van mij maar je hebt nog niets gezien
ik zwem in de Thaise batjes heb een prachtig eigen bedrijf en kan kopen wat ik wil.

Niet helaas maar gelukkig wil ik daar graag hard voor werken en heb dat in
Nederland ook tig jaren gedaan.

Mopperen op andere omdat je niet tevreden bent is zielig en zeker in Nederland.
De tijd die jij gebruikt om negatief te denken gebruik ik om mijn leven NOG leuker te maken.

Tawan
Beste Tawan zie het nou niet als mopperen maar als een constatering ik heb nooit gezegd dat ik het slecht heb ik probeer alleen te laten zien dat het steeds moeilijker wordt in Nederland en ik sta daar zeker niet alleen in.Met dat inkomen in Thailand, wow, en voor de rest het is het overal wat maar de mensen die rond moeten komen van min. loon of zeg maar 1600€ dat is boven modaal die hebben het slecht en dat is triest. Gr.weten

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#52 Bericht door Nimnuan » donderdag 29 mei 2008, 12:12

weten schreef:Die bekueringen in Nederland? laatst vragen gesteld in de tweede kamer(ja ja als ze er zelf last van krijgen) toen werdt er door ik dact Dijkstal gezecht dat 2007 de bonnenfabriek gesloten zou worden
Helaas de salarissen van de politie verhoogd bonnen varhoogd 20%.
En om nou voor 4km. JA Ja je leest het goed bek. uit te schrijve ging dus in de tweede kamer te ver en jij noemt dat luxe. Met zoveel km als ik en andere maakt is dat een verplicht onderdeel dus vaste lasten (camera,s traject controle agenten achter een boom) niemand ontkomt er aan.it jaar moeten ze 20 % meer bek.uitschrijven en geloof me dat gaan ze waarm.
Oja van wie is dat zwembad. misschien nu wat duidelijker? ik kan mijnhuis verkopen 28 jaar voor krom gelegen.Is m,n pensioen en o ja omdat we allebei werken worden we ook nog eens xtra belast. Daagt het nu een beetje< Gr. Weten
Ook ik heb wel eens een bekeuring gekregen voor 3 km te hard gereden, dus ik begrijp wel wat je bedoelt, maar er is een goede remedie voor: minder stressen en het gaspendaal minder ver intrappen. Het is maar een suggestie ;) :D
In Thailand ga je ook bekeuringen krijgen en misschien nog wel lulliger - ik zou daar dan ook niet zo heftig op reageren.
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

dutch
Expat
Expat

#53 Bericht door dutch » donderdag 29 mei 2008, 12:46

Let op,op dit moment leest patpong mee! :lol:
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#54 Bericht door elst99 » donderdag 29 mei 2008, 18:21

Wij wonen 7 a 8 maanden per jaar in Hua Hin, zijn beide europeaan.
Denk dat het wel degelijk uitmaakt wat kosten betreft.
Je koopt anders in (op de markt ben je duurder uit als een thai)! Bij de kapper en bij reparaties, bij de massage etc. etc. (als je een thaise vrouw hebt, maakt dat stukken uit)
Als je huurt, zul je meer betalen dan een thai!
Moet er wel bij vertellen dat Hua Hin in de laatste 10 jaar veel duurder is geworden dan vele andere plaatsen, vooral na de Tsunami is het er veel drukker geworden, wat ook veel prijsverhogingen met zich meebracht.
Huurhuizen van 10.000 kom je bijna niet meer tegen. Eten en drinken zijn ook goed omhoog gegaan. Het is natuurlijk altijd nog goedkoper als in Nederland, maar toch!
Van 15.000 per week zou je het kunnen redden, maar dan nog is het geen luxe.Heb het dan over huishoudgeld he, niet over auto/verzekeringen/tandarts etc.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#55 Bericht door weten » donderdag 29 mei 2008, 18:38

elst99 schreef:Wij wonen 7 a 8 maanden per jaar in Hua Hin, zijn beide europeaan.
Denk dat het wel degelijk uitmaakt wat kosten betreft.
Je koopt anders in (op de markt ben je duurder uit als een thai)! Bij de kapper en bij reparaties, bij de massage etc. etc. (als je een thaise vrouw hebt, maakt dat stukken uit)
Als je huurt, zul je meer betalen dan een thai!
Moet er wel bij vertellen dat Hua Hin in de laatste 10 jaar veel duurder is geworden dan vele andere plaatsen, vooral na de Tsunami is het er veel drukker geworden, wat ook veel prijsverhogingen met zich meebracht.
Huurhuizen van 10.000 kom je bijna niet meer tegen. Eten en drinken zijn ook goed omhoog gegaan. Het is natuurlijk altijd nog goedkoper als in Nederland, maar toch!
Van 15.000 per week zou je het kunnen redden, maar dan nog is het geen luxe.Heb het dan over huishoudgeld he, niet over auto/verzekeringen/tandarts etc.
Graven de eigen graf is al merkbaar op Koi Samui vragen aan mij hoe komt dat nou? Uitleggen heeft geen zin geloven je gewoon niet je bent tenslotte een lopende geldzak, berouw komt na de zonde ik ben echt niet gierig kwestie van geduld?Hebben we zelf gedaan ,niet jij ,in het algemeen GR. weten

Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#56 Bericht door Kees » donderdag 29 mei 2008, 23:32

Graven de eigen graf is al merkbaar op Koi Samui vragen aan mij hoe komt dat nou? Uitleggen heeft geen zin geloven je gewoon niet je bent tenslotte een lopende geldzak, berouw komt na de zonde ik ben echt niet gierig kwestie van geduld?Hebben we zelf gedaan ,niet jij ,in het algemeen GR. weten
Kan hier ook ondertiteling bij ?
Niet klagen, maar dragen.

dutch
Expat
Expat

#57 Bericht door dutch » vrijdag 30 mei 2008, 02:02

Ik ben er uit ,maar het is wel moeilijk :lol:

De Thaise mensen graven hun eigen graf in de toeristische streken en dat is al merkbaar op Koi Samui.als je het hun probeert uit te leggen,geloven ze je toch niet want ze zien je alleen maar als een lopende ATM machine.Eigenlijk zijn we daar ook zelf wat schuldig aan,niet jij,de poster,maar wij in het algemeen.
Berouw komt straks na de zonde ,een kwestie van geduld hebben.
Zelf ben ik niet gierig.

Goed he!!! :D
Ronald Reagan

Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#58 Bericht door Geert S » vrijdag 30 mei 2008, 03:35

dutch schreef:Ik ben er uit ,maar het is wel moeilijk :lol:
Puzzels het zijn dit soms :lol:

Maar even serieus, waar ik me in het hele verhaal een beetje zorgen om maak is dat het klinkt alsof er voor Thailand gekozen wordt omdat het in Nederland zo slecht is, volgens mij is dat een heel erg foute opstelling.

Ik ben net vorige week nog even in Nederland geweest voor een cursus, en dan vallen je de verschillen ook wel weer sterk op. Plotseling alles schoon en netjes, goede wegen, bedrijven en mensen die efficient en volgens afspraak werken, etc, etc. Tegelijk ook natuurlijk de stress en de afstandelijkheid die je bij de meeste mensen ziet, auto's die hun claxon gebruiken als je even niet snel genoeg optrekt, hoe duur alles is, etc, etc. Elk land heeft z'n voor en nadelen, ik voel me verreweg het beste thuis in Thailand maar het is volgens mij gevaarlijk om Thailand af te gaan schilderen als een soort paradijs, het beloofde land of zo, als je met die instelling hier naar toe gaat kom je absoluut heel snel in de problemen vrees ik...

Wonen en leven in Thailand vergt absoluut een hoop aanpassingsvermogen, als je je snel ergert aan van alles en nog wat zul je dat hier waarschijnlijk minstens net zo sterk hebben. Als ik in Nederland iets bestel of een monteur vraag dan wordt het op tijd en volgens afspraak geleverd, hier in Thailand is dat een uitzondering. In Nederland kan je een boete krijgen voor 5 km/u te hard rijden, maar in Thailand kan je een boete krijgen alleen maar omdat de desbetreffende agent wat extra geld nodig heeft... En alles is hier inderdaad goedkoop, maar binnen een jaar ben je daar aan gewend en pas je je bestedingen daar ook op aan dus dan valt dat verschil volkomen weg, je geeft gewoon uit wat je te besteden hebt en het geld is hier in Thailand net zo snel 'op' als het in Nederland was punt uit.

sombat
Waarschuwing!
Waarschuwing!

#59 Bericht door sombat » vrijdag 30 mei 2008, 06:17

:mrgreen: weten je kan rustig naar thailand komen hoor. nu we 1 probleem hebben opgelost namelijk de dure benzine dan zal je wel uitkomen met dat beetje handgeld wat jij verdiend per maand.

tank gewoon altijd voor 25 euro benzine. als je gaat eten bestel dan altijd voor 20 bath nassie.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#60 Bericht door greenthaiway » vrijdag 30 mei 2008, 07:53

Maandelijkse uitgaven.

Huur 3000 THB
Eten, drinken 6000 THB
Electriciteit 250 THB
TOT Ipstar 2600 THB
Lease Auto 12600 THB
Diesel 5000 THB
Vuilnisdienst 5 THB
-----------------------
Totaal 29.455 THB

Huur een zeer ruim gemeubileerd huis met grote lap ommuurde tuin van plm 4 Rai als men de 400 rubberbomen die op het erf staan meerekent.
In de huur inbegrepen zijn een koelkast, eenvoudig bankstel, zo'n bankstel die je in vakantiehuisje van b.v. Schiermonnikoog wel aantreft, 3 bedden, 4 matrassen.
In de masterbedroom wat een woord zeg, koloniale stijl zeker, staan drie klerenkasten, een zeer groot bed inc. uitstekende grote matras, twee nachtkastjes er stonden twee stokken tegen de houten wand (Isaan stijl Huis), zeker om een inbreker te imponeren of een slang de hersens in mee in te slaan.
Verdere gedachten hierover zal ik voor mijzelf houden :D de puriteinen onder ons dienend.
Eetkamer tafel met zes stoelen, keuken tafel met 4 stoelen.
TV met draaibare satellietschotel, keukengerei, borden, glazen, bestek.
Wasmachine, 2 plafond fans, 1 draagbare middelgroot formaat fan.
Douche wam/koud water.
Water is gratis, wordt van een diepte van dertig meter opgepomt.

Het laag te noemen electriciteit verbruik ligt aan het feit dat TV kijken mij gestolen kan worden, 60 channels and nothing on TV, Bruce Springsteen had het al door ;-), ik de wasmachine nooit gebruik en de ijskastdeur niet goed sluit aan de bovenkant, er is een reepje van 1/3 milimeter dat niet aansluit op de rest van de kast als de deur sluit...
Dit veroorzaakt na een dag een enorme ijsklomp in het vriesvak daarom heb ik het ding maar uitgezet.
Na een paar dagen miste ik het gemak niet meer :)

Woon nog alleen met een uit Nederland meegevlogen Jack Russel, hierin komt binnenkort verandering :D
Als vriendin met kind intrek nemen stijgen de kosten natuurlijk.

De genoemde bedragen zijn dus momenteel voor 1 persoon en hond.
Doordat ik vegetariër ben moet ik veel fruit eten dat soms duur is, vandaar de 6000 THB voedsel kosten.
Eet 3 x per week in vegetarisch restaurantje.
Dieselkosten zijn te verklaren omdat ik de omgeving aan het verkennen ben met uitschieters naar Pattaya en uithoeken van de Isaan.

Toch geef ik denk ik buiten genoemde kosten een 10000 THB uit aan allerhande zaken.

Met 40000 kan ik, alleen met 1 huisdier, goed leven in Thailand merk ik.
Ik rook niet, drink niet, geef niets (meer) om kroegen, houd van een simpel, rustig leven.
Alcohol kan mij gestolen worden.
Met een 55000 á 60000 THB denk ik hier met klein gezin de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.

Hier in the middle of nowhere is een telefoonaansluiting afwezig, aanleg kost mij te duur.
In de plaats van ADSL is er nu een IPStar Satelliet Internet verbinding.
De duurste die TOT voor particulieren heeft, 2600 THB en tráág als je de snelheid van Xs4all
en Planet nog in gedachten hebt, zucht.

Groet,
Norman

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”