verdeling na scheiding?
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Re: verdeling na scheiding?
In tegenstelling tot wat ik eerder beweerde doet het vermogen er nog wel degelijk toe. Als je minimaal 3 maanden voor controle 400.000 THB op een Thaise bankrekening hebt staan is dat voldoende voor een (verlenging) van een visa voor gehuwden met een Thaise partner.
Regels gepubliceerd door Thaise Immigratiedienst:
Immigration Form 7
Copy of passport
A 4 cm. X 6 cm. Photograph
A 1,900 baht application fee
Marriage Certificate
Birth Certificate (if any)
Financial evidence showing financial status of the husband
Bank account pass-book, personal bank statement of the account owner.
Evidence indicating income along with related documents. If receiving pension, a document of pension payment certified by the embassy or consulate of the country that pays pension is needed.
In case of working in Thailand, Work permit and evidence of tax payment are required.
Documents indicating Thai nationality or permanent residence of the wife such as identification card (ID), census registration address / residence identification, or passport (in case that the wife is a permanent resident)
A record of interviewing the applicant and his wife.
Applicant must accompany his wife to the Immigration Bureau office to certify of all the documents. The couple will be able to confirm that they are still husband and wife.
Evidence certified by the applicant's embassy or consulate showing the applicant's marital status.
The officials reserve the rights to examine or ask for additional documents from the applicant if necessary.
Wife of Thai nationality:
TM. 7
Passport copy
Passport picture (4x6 cm)
Application fee 1,900.- Baht
Marriage certificate
House register and identification card of wife
Birth certificate of children (if any)
Interview record of applicant and wife
Applicant must accompany his wife to the Immigration Bureau office to certify of all the documents. The couple will be able to confirm that they are still husband and wife.
Financial documentation:
- Bank statement and copy of bank account showing at least 400,000.- Baht deposit
- Employment evidence, work permit, and tax documentation showing an income of at least 40,000.- Baht.
Immigration Form 7
Copy of passport
A 4 cm. X 6 cm. Photograph
A 1,900 baht application fee
Marriage Certificate
Birth Certificate (if any)
Financial evidence showing financial status of the husband
Bank account pass-book, personal bank statement of the account owner.
Evidence indicating income along with related documents. If receiving pension, a document of pension payment certified by the embassy or consulate of the country that pays pension is needed.
In case of working in Thailand, Work permit and evidence of tax payment are required.
Documents indicating Thai nationality or permanent residence of the wife such as identification card (ID), census registration address / residence identification, or passport (in case that the wife is a permanent resident)
A record of interviewing the applicant and his wife.
Evidence certified by the applicant's embassy or consulate showing the applicant's marital status.
The officials reserve the rights to examine or ask for additional documents from the applicant if necessary.
Wife of Thai nationality:
TM. 7
Passport copy
Passport picture (4x6 cm)
Application fee 1,900.- Baht
Marriage certificate
House register and identification card of wife
Birth certificate of children (if any)
Interview record of applicant and wife
Financial documentation:
- Bank statement and copy of bank account showing at least 400,000.- Baht deposit
- Employment evidence, work permit, and tax documentation showing an income of at least 40,000.- Baht.
- jumbo
- Expat
Ik mis het woordje 'or'.....en het kan zijn dat de regels gedateerd zijn, ze de websiteMario08 schreef:In tegenstelling tot wat ik eerder beweerde doet het vermogen er nog wel degelijk toe. Als je minimaal 3 maanden voor controle 400.000 THB op een Thaise bankrekening hebt staan is dat voldoende voor een (verlenging) van een visa voor gehuwden met een Thaise partner.
Financial documentation:
Uit mijn hoofd gezegd zijn dat regels uit 2004...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
-
- Volwaardig lid
Nee Wereldvreemd, ik ben geen advocaat. Maar ik blijf bij mijn antwoord. De scheiding is wel naar Thais recht, maar de huwelijkse voorwaarden zijn een contract dat in Nederland is gesloten en in princiepe naar Nederlands recht wordt behandeld. Dat is inderdaad niet altijd zo, het hangt zoals gezegd ook af van wat het Thaise recht daaromtrent bepaald.
-
- Expat
Per 1 Oktober 2006 zijn de regels veranderd.jumbo schreef:Ik mis het woordje 'or'.....en het kan zijn dat de regels gedateerd zijn, ze de websiteMario08 schreef:In tegenstelling tot wat ik eerder beweerde doet het vermogen er nog wel degelijk toe. Als je minimaal 3 maanden voor controle 400.000 THB op een Thaise bankrekening hebt staan is dat voldoende voor een (verlenging) van een visa voor gehuwden met een Thaise partner.
Financial documentation:
Uit mijn hoofd gezegd zijn dat regels uit 2004...
Bedrag op bankrekening is niet meer geldig.(alleen nog voor diegenen die voor de verandering van oct 2006 al in Thailand op een dergelijk visum waren,z.g. grandfathering)
Er wordt nu een minimaal inkomen van 40.000 baht per maand vereist.
Dit inkomen kan van echtgenote,jezelf of een combinatie van beiden zijn.
Bij retirement visum is het daarentegen nog steeds 800.000 baht op de bank of 65.000 baht/maand inkomen of een combinatie van beiden.
De website van immigratie geeft niet anders aan.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
- Ben
- Expat
Het staat niet expliciet in de wet beschreven alsdutch schreef:Als je hier scheidt is alles altijd 50/50 behalve landeigendom, dat komt altijd aan haar toe....jumbo schreef:Michel24 schreef:Dit jaar gaan mijn Thaise vrouw en ik een huis bouwen in Thailand. Ik wil het net zoals in Nederland hebben geregeld dat, na een eventuele scheiding alles evenredig wordt verdeeld.
We zijn in Nederland voor de wet getrouwd.
Op welke manier kan ik dit het beste regelen?
Voor de andere 50% moet je wel een gevecht aangaan, maar je hebt er recht op
Je kan je huwelijk hier registreren, maar bij langer als 1-2 jaar samenwonen
heeft de Thaise partner ook recht op 50%.......dus waarom registreren anders dan voor Visa doeleinden??
J[/quote
Jumbo,waar kan ik dat vinden in de Thaise wet?(Civil code book)
dat je samenwoont na bepaalde tijd wie iets in % op kan eisen in deze gaat het erom
wie wat betaald heeft en dit aan kan tonen , ook al woon je samen
in de meeste gevallen heeft de farang het vermogen dus bij aanschaf is ook de farang
die de rekening betaald zorg dan ook dat jij degene bent die die rekening ondertekend
met jou naam en handtekening zorg dat je de rekeningen bij je houd .
betaal je per bank en je krijgt een bon recu of wat dan ook bewaar ze zorgvuldig .
Het enige dat jij niet op naam kan hebben is grond de rest allemaal .
Ook in de Thaise wetgeving kijkt men naar bewijzen .
-
- Volwaardig lid
Nu stel je de huwelijkse voorwaarden als een contract in Nederland gesloten. Dit betekent dat dit overeenkomstig de mogelijkheden van het Nederlandse wetboek opgesteld wordt. Naar mijn beste weten kom je alleen goed weg met iets dergelijks binnen de EU of mogelijk binnen de EER, maar niet verder.Mario08 schreef:Nee Wereldvreemd, ik ben geen advocaat. Maar ik blijf bij mijn antwoord. De scheiding is wel naar Thais recht, maar de huwelijkse voorwaarden zijn een contract dat in Nederland is gesloten en in princiepe naar Nederlands recht wordt behandeld. Dat is inderdaad niet altijd zo, het hangt zoals gezegd ook af van wat het Thaise recht daaromtrent bepaald.
De Nederlandse wet is niet van toepassing in Thailand en als er ook maar één punt in het contract staat dat niet overeenkomstig de Thaise wetgeving is, is het contract nietig.
- -
- jumbo
- Expat
Inderdaad dus als je volgens Ned recht een contract opmaakt dan kan je dat of via NL recht laten ontbinden en dat kan hier niet of je doet het volgens Thai recht en slaat die clausule over. Je zult er dan wel samen uit moeten komen want als een van de partners aan de NL recht clausule blijft vasthouden is dat de scheidingsmethodeWereldvreemd schreef:Nu stel je de huwelijkse voorwaarden als een contract in Nederland gesloten. Dit betekent dat dit overeenkomstig de mogelijkheden van het Nederlandse wetboek opgesteld wordt. Naar mijn beste weten kom je alleen goed weg met iets dergelijks binnen de EU of mogelijk binnen de EER, maar niet verder.Mario08 schreef:Nee Wereldvreemd, ik ben geen advocaat. Maar ik blijf bij mijn antwoord. De scheiding is wel naar Thais recht, maar de huwelijkse voorwaarden zijn een contract dat in Nederland is gesloten en in princiepe naar Nederlands recht wordt behandeld. Dat is inderdaad niet altijd zo, het hangt zoals gezegd ook af van wat het Thaise recht daaromtrent bepaald.
De Nederlandse wet is niet van toepassing in Thailand en als er ook maar één punt in het contract staat dat niet overeenkomstig de Thaise wetgeving is, is het contract nietig.
Vandaar dat onder veel internationale zaken contracten vaak zo niet altijd deze clausule wordt toegevoegd...
-
- Volwaardig lid
Om precies te zijn behoort de huwelijkse voorwaarden/boedelscheiding tot het huwelijksvermogensrecht. Terzake bestaat het Haagse Huwelijksvermogensverdrag uit 1978, o.a. door Nederland ondertekend. Het is een echt internationaal verdrag en geen Europese richtlijn of Europees verdrag en bepaald welk recht van toepassing is. De vraag is of Thailand dit verdrag ook heeft getekent.
- Jim
- Volwaardig lid
Mario08 schreef:Om precies te zijn behoort de huwelijkse voorwaarden/boedelscheiding tot het huwelijksvermogensrecht. Terzake bestaat het Haagse Huwelijksvermogensverdrag uit 1978, o.a. door Nederland ondertekend. Het is een echt internationaal verdrag en geen Europese richtlijn of Europees verdrag en bepaald welk recht van toepassing is. De vraag is of Thailand dit verdrag ook heeft getekent.
Momenteel zijn er drie landen bij het Haags Huwelijksvermogensverdrag 1978 aangesloten: het Koninkrijk der Nederlanden (alleen voor Nederland en niet voor Aruba of de Nederlandse Antillen), Frankrijk en Luxemburg. Het verdrag voor deze landen is per 1 september 1992 in werking getreden.
klik
Voor wie geldt het verdrag? Het verdrag geldt voor iedereen die na 1 september 1992 is getrouwd en het verdrag wordt toegepast als het huwelijksvermogen bij echtscheiding of overlijden van een der echtgenoten in één van de verdragslanden moet worden verdeeld. Niet-verdragslanden zijn niet gebonden aan de bepalingen van het verdrag.
klik
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
-
- Expat
Dan kunnen we dit juridische gevecht beeindigen en weer over gaan tot de orde van de dag (de boedelscheiding) 

Ronald Reagan
Ronald Reagan
- jumbo
- Expat
Denk dat het er een onderdeel van is Dutch...dutch schreef:Dan kunnen we dit juridische gevecht beeindigen en weer over gaan tot de orde van de dag (de boedelscheiding)
-
- Expat
Ben ik met je eens Jumbo,maar ik heb moeite met HALVE adviezen/informatie.
Het verwijzen naar een verdrag dat slechts door 3 landen geratificeerd is (en niet Thailand) verwart de situatie alleen maar.
Bedankt Jim voor het uitpluizen.
Het verwijzen naar een verdrag dat slechts door 3 landen geratificeerd is (en niet Thailand) verwart de situatie alleen maar.
Bedankt Jim voor het uitpluizen.
Ronald Reagan
Ronald Reagan