Meeliften Retirement Visa

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ben
Expat
Expat

Meeliften Retirement Visa

#1 Bericht door Ben » dinsdag 08 april 2008, 10:46

Vanmorgen op de Immigratie heb ik te horen gekregen dat
het meeliften van een farangpartner op Retirement van man of vrouw
mogelijk dit jaar nog opgeheven wordt .

Zoals ik al in een eerder bericht aangaf dat dit mogelijk een keer zou gebeuren
en het ook al ingevoerd zou worden en later weer teruggedraaid lijkt het nu toch weer
te gaan gebeuren .

Bron Immigratie Bangkok .

dutch
Expat
Expat

Re: Meeliften Retirement Visa

#2 Bericht door dutch » dinsdag 08 april 2008, 11:26

Jammer als dat weer zou opleven.
Kunnen erg dramatische toestanden ontstaan bijv. indien de buitenlandse (lees;niet Thaise)echtgenote nog geen 50 jaar is.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Carlah
komt net kijken
komt net kijken
Contacteer:

#3 Bericht door Carlah » dinsdag 08 april 2008, 14:56

Had dat vanmorgen ook min of meer begrepen. Hoop dat ze dat tot begin mei dan nog maar even zo laten. Dan ben ik in ieder geval voorlopig weer onder de pannen. Zal niet zo stom zijn om geen re-entry te kopen. De beste man van Immigratie in Chiang Mai heeft mij beloofd dit begin mei voor me te regelen, maar ja, hij kan last hebben van een selectief geheugen of zo. Je hebt niet gehoord wanneer dit eventueel ingaat?

jumbo
Expat
Expat

#4 Bericht door jumbo » woensdag 09 april 2008, 02:15

Een niet meer als billijke regel lijkt mij, ze zullen dan wel de inkomenscriteria voor 'stellen' moeten aanpassen anders wordt het heel goed niet meer mogelijk voor buitenlanders om hier samen te immigreren.
Je kan natuurlijk altijd met de maid trouwen, zelf op 40.000 thb verblijven en dan je ex-vrouw binnenhalen op een retirement visa met de rest van de inkomsten....
Geldt een huwelijk voor Boeddha ook voor een huwelijks visa??

Dutch, dat niet Thai moet dan ook voor niet NL zijn, want zoveel NL stellen met een dergelijk leeftijdsverschil zijn er niet... :P en dan praten we plots over kleine aantallen.
Ik denk dat een gezamenlijk pensioen en AOW inkomen van 130.000 thb door velen niet gehaald zal worden..

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat

#5 Bericht door dutch » woensdag 09 april 2008, 04:53

Denk aan Nederlanders die met een indonesische of een philipijnse getrouwd zijn.
Maar ook een Nederlander die vroeg met pensioen gaat (en die het dus blijkbaar kan betalen!) kan als er enkele jaren verschil bestaat (Hij 50 en zij minder) met zijn echtgenote ,ongeacht van welke nationaliteit) toch voor een paar jaar in de problemen komen.Zij zou dan elke 3 maanden een visa run moeten maken,totdat zij zelf aan alle visum voorwaarden kan voeldoen.
Neen.....een slechte maatregel voor de betrokkenen hoe weinig het er ook zijn.

Er zit ook geen enkele logica in het feit dat een met een Thaise getrouwde aan een inkomens eis van 40.000 baht per maand moet voldoen en een die met een niet-thaise getrouwd is aan een inkomenseis van 130.000 baht per maand zou moeten voldoen (als deze maatregel door zou gaan)
Ronald Reagan

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door carpediem » woensdag 09 april 2008, 05:51

Dutch schreef:
Er zit ook geen enkele logica in het feit dat een met een Thaise getrouwde aan een inkomens eis van 40.000 baht per maand moet voldoen en een die met een niet-thaise getrouwd is aan een inkomenseis van 130.000 baht per maand zou moeten voldoen (als deze maatregel door zou gaan)

Ik denk dat de logica van 40.000,- bath voor gehuwden met een thai(se) ligt aan het feit dat er dan weer een thai(se) met of zonder familie onderhouden wordt door buitenlands geld.
Voor de gemiddelde thai is 40.000,- bath toch een hoop geld.
Als ze dit bedrag zouden verhogen zou de instroom van deze deviezen en hulp aan de thai(se) gemeenschap verminderen.

De logica van alleenstaande en of buitenlandse stellen zit hem erin dat de thaise overheid 80.000,- bath per persoon
per maand, de koopsom is om hier te verblijven.
130.000 bath is lijkt mij een redelijk bedrag voor een echtpaar in verhouding met een alleenstaande.
Inkomenseisen (en ander eisen zoals bewijs van goed gedrag) vind ik wel terecht en de bedragen redelijk.

Bij goed gedrag en zuiver geweten zal je in Thailand nooit smeergeld hoeven te betalen.
Je moet wel assertief, vriendelijk en geduldig zijn en de tijd hebben.
Velen (ik ook) vinden het gemakkelijker om een of tweehonderd bath bij een aanhouding door de politie te betalen dan officieel je bekeuring te betalen bij de dichtstbijzijnde (soms 20 km verder) politiepost.
Zo ook bij de Cambodjaanse grens 10-1200 bath inplaats van 20 us$.(zie post visa).
pluk de dag (carpediem)

jumbo
Expat
Expat

#7 Bericht door jumbo » woensdag 09 april 2008, 06:47

Gooide de knuppel natuurlijk met voorbedachte rade in de hoenderhok :P
Maar ik voel exact aan waar je vandaan komt Dutch een terechte gedachte.

Hoe het zich allemaal zal ontwikkelen moeten we afwachten maar ik vind wel dat een buitenlands stel al of niet jonger pensionerend aan een hogere eis zou moeten voldoen als een alleenstaande, maar dat is een mening meer niet en zeker niet ingegeven door mijn eigen situatie. Ik betwijfel overigens of een dergelijk gerucht wel doorgeduwd wordt.

Er is maar 1 misstand die me stoort dat is dat een met een Thai gehuwde een inkomeneis van 40.000 thb (inkomsten van beiden gelden) voorgezet krijgt waar een ongetrouwd samenwonende pensionado 85.000 thb voorgezet krijgt, hier liggen de verhoudingen om meer dan 1 reden scheef.
Ik vind persoonlijk dat indien je jonger bent er meer kansen zijn op een inkomen en dan zeker ook nog met zijn beiden.
De eis voor de alleenstaande zou naar beneden kunnen en de eis voor een stel dan weer iets hoger als de huidige 85.000 per hoofd, meer een 100-120.000 thb voor een stel.

Overigens vind ik dat nog een tamelijk hoog bedrag zelfs voor een NL stel, aow 1.400?? = 70.000 thb en dan nog een portie pensioen van 1000 euro wat ook niet voor iedereen vanzelfsprekend is en dat zeker niet voor de huidige generatie pensionado'a.

Ik denk dat er niet veel zijn hier op het forum die aan deze 2.400 euro pensioen en AOW komen, maar goed dat ze dus een Thaise partner hebben...hehehe

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat

#8 Bericht door dutch » woensdag 09 april 2008, 07:17

Een kleine correctie.Het bedrag voor een alleenstaande gepensioeneerde is 65.000 baht per maand. ;) .Verder mag er met dit soort visum absoluut niet gewerkt worden,zelfs geen vrijwilligerswerk.
Bij een minimum eis van 40.000 voor gehuwd met een Thaise wordt er toch OOK met twee personen van geleefd en meestal nog meer mensen i.v.m. kinderen EN familie.
Overigens juist DEZE aankomende generatie (inclusief mijzelf dus) heeft behalve de AOW bijna altijd wel extra pensioen opgebouwd.Ik zelf heb bij 7 bedrijven gewerkt gedurende mijn arbeids tijd en bij 5 heb ik pensioen opgebouwd.Bij de eerste twee was ik nog te jong (onder de 25) :D

Ik ben overigens persoonlijk van mening dat je niet moet emigreren als je niet een behoorlijk inkomen (relatief dus ;) ) hebt en je zelf onder veel omstandigheden kan bedruipen.
Ronald Reagan

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 09 april 2008, 07:34

Ik denk toch dat als dit plan doorgaat, het voor een heleboel mensen problemen zal gaan veroorzaken.
Als wij op termijn in Thailand gaan wonen, wil ik mijn vader en moeder meenemen. Met die nieuwe regel kunnen we dit dus vergeten.
Live your dream, don't dream your life.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Jim » woensdag 09 april 2008, 09:00

jumbo schreef: Er is maar 1 misstand die me stoort dat is dat een met een Thai gehuwde een inkomeneis van 40.000 thb (inkomsten van beiden gelden) voorgezet krijgt waar een ongetrouwd samenwonende pensionado 85.000 thb voorgezet krijgt, hier liggen de verhoudingen om meer dan 1 reden scheef.
ik vind de inkomenseis van 40.000 sowieso al gestoord.
dat is 10x minimumloon!

als je dat doortrekt naar nederland zou je hier 13.000 euro per maand moeten verdienen om een MVV voor je partner aan te vragen en zou je partner niet eens in nederland mogen werken.

de eisen voor mensen die eigenlijk geen binding hebben met thailand zijn niet zo belangrijk.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”