Na visum run < 24 uur terug om te meldeb bij immigratie?

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wouter Hua Hin
Expat
Expat

Na visum run < 24 uur terug om te meldeb bij immigratie?

#1 Bericht door Wouter Hua Hin » dinsdag 06 november 2007, 13:19

Beste allen,
Ik werd vorige week onaangenaam verrast door de immigratie van Hua Hin in mijn geval, door NIET binnen 24 uur daar te melden en dus B 800 te moeten betalen. Dom en ontwetendheid mijnerzijds of oplichterij?
Live life to the max!

dutch
Expat
Expat

#2 Bericht door dutch » dinsdag 06 november 2007, 14:09

Binnen 24 uur na wat ?
Als je vanuit het buitenland kom heb je je arrival card en moet je ,indien je in Thailand verblijft met geldig visum,je pas na 90 dagen bij de immigratie melden. :?:

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Luc » dinsdag 06 november 2007, 14:12

Wouter, kunt ge dat eens gedetalieerd uitleggen...

Wat je precies overkomen is, aan welke grenspost ,met welk visum ben

je binnen gekomen...enz

Waarom moest ge terug bij immigratie in Hua Hin zijn ,of zijn die bij u

geweest ?

Normaal als ge terug in het land komt bent ge toch immigratie

gepaseerd ?

Ik weet dat het allemaal overal anders is, welke grens - immigratie dienst

van welke stad en wat vandaag telt is morgen verkeerd...

We zitten ook dicht tegen de feestdagen....

Wat precies moet je melden ? Hotelreservatie, waar je huurt of woont ??

Bedankt voor de moeite.

Het weer is prachtig.

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Emanuel » woensdag 07 november 2007, 11:57

Ik heb zo'n dergelijk verhaal al eerder gehoord.
Iemand (ook Hua Hin) wilde een Thais rijbewijs en moest ergens voor naar de Thaise immigratie. (zoiets in ieder geval, maar hij moest daar naartoe.)
Omdat hij niet had gemeld waar hij was moest hij ook een fine van 800 THB betalen.

Een andere vriend van mij vond het nogal een vreemd verhaal en heeft het een en ander uitgezocht. Of het allemaal waar is weet ik niet want ik heb het ook maar van horen zeggen.
Het schijnt dat deze "boete" bestaat, maar niet voor de persoon zelf is. Een hotel moet bijvoorbeeld elke dag melden wie ze in huis hebben. Ik hoor dat de immigratie dat lijstje meestal zelf ook op komt halen. Heb je een huurhuis is de landlord dus verplicht dit te melden en is de fine voor hem bedoeld.
Eerlijk is eerlijk welke Thaise landlord weet dit en kan dit wat schelen.
Hoe dit zit bij een gekocht condominium of een huis dat via een constructie gekocht is weet ik niet.
Feit is dus dat je het beter zelf kunt doen (soi 102 van de main road in Hua Hin) bij de immigratie, als je niet in een hotel zit die dit zelf voor je aanmeld.

De gene die dit overkwam zei gelijk dat is lekker, als ik dus 2 dagen naar Phuket ga moet ik mezelf daar dus gaan aanmelden en ben ik een paar uur kwijt.
Zoals ik het begrijp is dat dus niet zo. Als je er een paar dagen tussenuit gaat en je zit waarschijnlijk in een hotel gaat dit automatisch. Als je dan weer terug komt bij je huurhuis moet je het wel weer doen. Tenzij je de 800 THB niet erg vindt natuurlijk, maar dat is een beslissing die je geheel zelf maakt, want ook als is de fine niet voor jou bedoelt zou ik hem toch maar betalen. 800THB is het niet waard om problemen van te krijgen.
Groeten,

Emanuel

Logica brengt je van A naar B, Verbeelding brengt je overal! (A. Einstein)

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 07 november 2007, 20:17

Emanuel schreef:Ik heb zo'n dergelijk verhaal al eerder gehoord.
Iemand (ook Hua Hin) wilde een Thais rijbewijs en moest ergens voor naar de Thaise immigratie. (zoiets in ieder geval, maar hij moest daar naartoe.)
Omdat hij niet had gemeld waar hij was moest hij ook een fine van 800 THB betalen.

Een andere vriend van mij vond het nogal een vreemd verhaal en heeft het een en ander uitgezocht. Of het allemaal waar is weet ik niet want ik heb het ook maar van horen zeggen.
Het schijnt dat deze "boete" bestaat, maar niet voor de persoon zelf is. Een hotel moet bijvoorbeeld elke dag melden wie ze in huis hebben. Ik hoor dat de immigratie dat lijstje meestal zelf ook op komt halen. Heb je een huurhuis is de landlord dus verplicht dit te melden en is de fine voor hem bedoeld.
Eerlijk is eerlijk welke Thaise landlord weet dit en kan dit wat schelen.
Hoe dit zit bij een gekocht condominium of een huis dat via een constructie gekocht is weet ik niet.
Feit is dus dat je het beter zelf kunt doen (soi 102 van de main road in Hua Hin) bij de immigratie, als je niet in een hotel zit die dit zelf voor je aanmeld.

De gene die dit overkwam zei gelijk dat is lekker, als ik dus 2 dagen naar Phuket ga moet ik mezelf daar dus gaan aanmelden en ben ik een paar uur kwijt.
Zoals ik het begrijp is dat dus niet zo. Als je er een paar dagen tussenuit gaat en je zit waarschijnlijk in een hotel gaat dit automatisch. Als je dan weer terug komt bij je huurhuis moet je het wel weer doen. Tenzij je de 800 THB niet erg vindt natuurlijk, maar dat is een beslissing die je geheel zelf maakt, want ook als is de fine niet voor jou bedoelt zou ik hem toch maar betalen. 800THB is het niet waard om problemen van te krijgen.
Als dit verhaal klopt dan moet je je dus elke keer weer melden na terugkeer van een vakantie/hotelbezoek. Je bent dan dus niet vrij om te gaan en staan binnen Thailand.

Wat moet je dan bijvoorbeeld als je twee huizen hebt in twee ver van elkaar gelegen plaatsen? Elke keer weer melden? Ik denk dat ik dat snel zat zou worden.
Live your dream, don't dream your life.

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Emanuel » donderdag 08 november 2007, 00:31

Ik ook... hoorde dat de immigratie daarop antwoordde.. pech wij willen weten waar je in Thailand zit.
Maar nogmaals, ik was er zelf niet bij en ik heb zelf de informatie niet opgezocht.

Toch moet ik nu aan een zin van ons allen Johan Cruijf: "Ieder voordeel heb zijn nadeel".

Ik heb namelijk geen 2 huizen in Thailand :)
Groeten,

Emanuel

Logica brengt je van A naar B, Verbeelding brengt je overal! (A. Einstein)

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door perry » donderdag 08 november 2007, 04:27

Wouter Hua hin hoe zit het nu presies ben je vergeten je te melden of is er iets anders aan de hand ook als je geen visum runs doet moet je je om de 90 dagen melden bij de immigratie.
Werk om te leven leef niet om te werken.

joepattaya
Expat
Expat

#8 Bericht door joepattaya » donderdag 08 november 2007, 06:36

Bij de immigratie van Hua Hin zit waarschijnlijk weer een typisch voorbeeld van een Thai die de gong hoort, maar absoluut niet weet waar de knuppel uithangt.

De meldingsplicht is er en wordt nageleefd door het invullen van de zogenaamde arrival card bij binnenkomst. Verder dien je je elke 90 dagen te melden. 'So far, so good'.

De 24 uur meldingsplicht, is er voor de condo/appartments-bezitters, hotels, resorts en pensions om hun gasten lijsten ge-update aan te leveren.

Dat is een verantwoording van de gastheer en niet van de gast. De gast heeft het zijne/hare gedaan!

Verder kun je je binnen Thailand bewegen waarnaartoe je maar wilt. Je hebt aan je meldingplicht voldaan (arrival card cq. 90 dagen) en verder is het goed.

Dus Wouter, als de wiedeweerga met je receipt naar je huisbaas en cashen maar!!

Wouter Hua Hin
Expat
Expat

#9 Bericht door Wouter Hua Hin » donderdag 08 november 2007, 14:59

Sorry voor het wachten, ff een dagje niet on line en tientallen berichten te bekijken.
Ik heb een Non Immigrant B visum voor 1 jaar. (geen probleem, mijn dochter is half Thais, dus in 020 was dat zo geregeld). Ik huur een huis hier en moet gewoon elke 3 maanden het land even uit. Maar ik ging met mijn huurcontract naar de immigratie dienst in HH (idd soi 102) en daar kreeg ik 2 x een Residance cert die ik nodig had voor mijn beide rijbewijzen (motor en auto). Maar daar zei de dame dat ik mij binnen 24 uur had moeten melden toen ik in Thailand kwam. En dus elke keer na een visum run < 24 uur. Terug gave huiseigenaar is onbespreekbaar met hem, buiten dat vind ik dat ook mijn pakkie aan.
Ik zei, leuk, zit ik bij bij schoonouders in Udon in December, ga ik 24 December een visum run doen in Laos, moet ik < 24 uur in HH zijn, hoe kan ik dat nou doen? Wil ook nog wel even daar "vakantie" vieren haha. Zei ook lachen, zei oke mag ook later, maar ben er van overtuigd dat als ik na 1 week terugkom weer 800 B moet betalen.
Wat ik ga doen, is mijn Thaise vriendin vragen om een zwart op wit bericht dat ik mij later mag melden, misschien helpt dat. En ja, b 800 is voor mij ook een hoop geld!
Wordt vervolgd...
Live life to the max!

joepattaya
Expat
Expat

#10 Bericht door joepattaya » vrijdag 09 november 2007, 01:30

Wouter Hua Hin schreef:Sorry voor het wachten, ff een dagje niet on line en tientallen berichten te bekijken.
Ik heb een Non Immigrant B visum voor 1 jaar. (geen probleem, mijn dochter is half Thais, dus in 020 was dat zo geregeld). Ik huur een huis hier en moet gewoon elke 3 maanden het land even uit. Maar ik ging met mijn huurcontract naar de immigratie dienst in HH (idd soi 102) en daar kreeg ik 2 x een Residance cert die ik nodig had voor mijn beide rijbewijzen (motor en auto). Maar daar zei de dame dat ik mij binnen 24 uur had moeten melden toen ik in Thailand kwam. En dus elke keer na een visum run < 24 uur. Terug gave huiseigenaar is onbespreekbaar met hem, buiten dat vind ik dat ook mijn pakkie aan.
Ik zei, leuk, zit ik bij bij schoonouders in Udon in December, ga ik 24 December een visum run doen in Laos, moet ik < 24 uur in HH zijn, hoe kan ik dat nou doen? Wil ook nog wel even daar "vakantie" vieren haha. Zei ook lachen, zei oke mag ook later, maar ben er van overtuigd dat als ik na 1 week terugkom weer 800 B moet betalen.
Wat ik ga doen, is mijn Thaise vriendin vragen om een zwart op wit bericht dat ik mij later mag melden, misschien helpt dat. En ja, b 800 is voor mij ook een hoop geld!
Wordt vervolgd...
Ik blijf het maar een rare situatie vinden. Ik ga deze kwestie eens dumpen op Thaivisa.com. Eens kijken wat die er van zeggen.

joepattaya
Expat
Expat

#11 Bericht door joepattaya » vrijdag 09 november 2007, 03:22

Wouter,
het schijnt iets typisch Hua Hin's te zijn en je bent niet de enige:

http://www.thaivisa.com/forum/index.php ... pic=152048

Phuket Dragon
Expat
Expat

#12 Bericht door Phuket Dragon » vrijdag 09 november 2007, 06:59

Zit je in een hotel of huur je wat is het de verantwoordelijkheid van het hotel of de verhuurder om jouw te rapporteren anders is de boete 2000 bht. Boete is niet voor de gast. Verwijs de Hua Hin immigratie naar de Immigration act.

Sta je in de Gele Tabien baan hoeft er geen melding te zijn neem ik aan.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door perry » vrijdag 09 november 2007, 07:04

Ik heb mij nog nooit gemeld na een Visum run ik passeer immigratie aan de grens en niks aan de hand tot zo ver ????
Werk om te leven leef niet om te werken.

dutch
Expat
Expat

#14 Bericht door dutch » vrijdag 09 november 2007, 07:08

Als je hier woont schijnt er ook nog zoiets te zijn als een verplichtte melding bij de locale politie.
Ook als je je huis verlaat voor een meerdaags verblijf buiten je woonplaats zou je dat door moeten geven.
Ik heb het overigens,buiten de eerste keer dat ik daar aankwam.nog nooit gedaan :)

joepattaya
Expat
Expat

#15 Bericht door joepattaya » vrijdag 09 november 2007, 07:40

Moet je je voorstellen: zo rond de Budhistische feestdagen trekken er veel E-San dames en heren vanuit de toeristische gebieden met hun farang partner huiswaarts.
Dat wordt aanschuiven bij de politie.

Het binnen 24 uur melden schijnt inderdaad alleen typisch Hua Hin's te zijn; elke immigratie dienst kan namelijk de bestaande regeltjes uitbreiden met hun eigen verzinsels.

Zo wil de immigratie Pattaya, nu een kopie van de voor en achterzijde van creditcard en/of ATM-card hebben van de applicant voor een verlenging van een Retirement-visum. Dit staat nergens, maar immigratie Pattaya vindt dit nodig.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”