Hoe vaak mag je per jaar op een toeristen visum thailand in?

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
joepattaya
Expat
Expat

#46 Bericht door joepattaya » donderdag 09 augustus 2007, 08:05

Het hoort inderdaad niet helemaal in deze draad thuis, maar ik wil me toch aan de kant van Luc scharen in de discussie over de diverse ambassades en andere overheidsinstanties die Thailand rijk is.

Of je alles goed voor elkaar hebt, op het randje schommelt voor wat betreft de criteria; je weet zelden waar je aan toe bent.

Ikzelf heb persoonlijk alleen te maken gehad met immigratie- en arbeids officials, maar uit eerste hand ken ik soortgelijke "misstanden" bij Land and Transportation Offices alsmede Revenue Offices, City Halls en noem maar op.

Ik zal proberen te omschrijven waarom ik het voor mij voor eeuwig vergald heb bij de Immigratie Politie in Sri Racha en dan mag je voor jezelf bepalen wat je ervan vind:

Afgelopen jaar ga ik voor mijn 90-dagelijkse meldingsplicht keurig naar mijn Immigratie vrienden in Sri Racha. Het was op de 2e oktober 2006.
Aangezien ik een beetje van vooruitzien houd, vraag ik op dat moment naar een eventuele lijst van benodigde documenten voor de verlenging van mijn wp + non-imm B per de 9e december 2006.
Men geeft mij een zeer uigebreid boekwerk mee, inclusief de lijst en ik vraag nog: "How much copies?" Dat moesten er dus 2 zijn.
Ik vroeg ook nog waar ik het proces zou moeten starten en hoelang voor de 9e december: bij de immigratie dienst circa 2 weken voor D-Day.

Ik geef de betreffende informatie aan een dame op kantoor en verzoek haar alle benodigde papieren bijtijds in orde te maken.
Circa 2 weken voor dato toog ik met de hele papierkraam naar de Immigratie Dienst ervan overtuigd dat alles in orde zou zijn.

De papieren werden gecheckt en al snel kreeg ik in de gaten dat er iets niet klopte. Er werden ergens wat formulieren vandaan getoverd en een nieuwe lijst werd onder mijn neus geduwd.
Ik vroeg (iets of wat gepikeerd) wat er niet juist was, en ik kreeg te horen dat er wat papieren mistten. Ik vroeg natuurlijk ook sinds wanneer die papieren benodigd waren: "sinds 1 oktober mister".

Toen deed ik iets, wat ik beter niet had kunnen doen: ik stopte de vriendelijke dame het boekwerk onder de neus, wat ze mij op 2 oktober gegeven had met de vraag: "Waarom krijg ik deze informatie op 2 oktober, als op 1 oktober nieuwe bepalingen van kracht worden?"
Stom, stom, stom, nooit of te nimmer overheids officials met de neus op de feiten drukken en gezichtsverlies laten lijden!! (je kunt dit uitleggen als knippen, buigen en ja-knikken).
Maar goed, om een kort verhaal lang te maken: men kan altijd aan mijn gezicht aflezen in wat voor bui ik ben en blijkbaar was ik inwendig uitermate opgefokt en dat was af te lezen aan mijn rood aangelopen hoofd.

Ik heb het hele spulletje bij de dame op ons kantoor neergeflikkerd met de mededeling: Zoek het maar lekker uit!!!

Ik ben sindsdien niet meer terug geweest, mede ook omdat de immigratie dienst aan de dame van ons kantoor te kennen gaf, dat ze met mij niet meer van doen wilden hebben. Het hele proces heeft een maand of 3 geduurd en er is zelfs gedreigd om het hele proces stop te zetten om mij zodoende voor een paar dagen naar Laos te krijgen.

Achteraf hoorde ik dat niet zozeer mijn houding als wel het feit dat er niet snel genoeg "tea-money" over de brug kwam debet was aan de vetraging. Tja, ook daar heb ik geen kaas van gegeten. Ik kan nooit het moment inschatten om met 'tea money" af te komen. Ik ben dan ook nog zo'n doefus die zelfs dan om een kwitantie vraagt.

DIT is slechts een klein voorbeeld, van wat MIJ overkomen is, maar ik zou je nog boekdelen kunnen doen toekomen van verhalen en belevenissen met betrekking tot overheden van en in Thailand.

Mocht je al het idee hebben, dat je het hier goed voor elkaar hebt, omdat je ruimschoots aan alle criteria voldoet (net als in mijn geval), dan nog loop je het risico dat er ineens iets gevonden wordt.

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#47 Bericht door Luc » donderdag 09 augustus 2007, 10:38

Manuel schreef:
Luc schreef:Daar gaat het allemaal niet over. Retirement visa of studentenkaart of workpermit .... Het gaat er over dat in verschillende Thaise ambassades en wat ik hoor van u over Bangkok imigratie ook (tegenover Pattaya imigratie) dan er met verschillende maten en gewichten word gewerkt !
Ik moet je er toch op wijzen dat de orginele vraagsteller vroeg hoe vaak je met een toeristevisa Thailand in kan.
De enige reden dat we nu discussieren welk consulaat en ambassade makkelijker is, is doordat jij het in de discussie bracht.... Alle antwoorden hebben dus wel betrekking op de orginele vraag maar niet altijd op JOU situatie.
Met wat joepattaya schreef op 09.08 kunnen we terug komen op de 1 ste vraagstelling : Hoe vaak je met een toeristenvisa Thailand in kan :Het hangt van zoveel variabele af .Waar je het aanvraagt, of ge volgens hun wel nederig(goed ) genoeg bent, wanneer ? Mischien nog andere criterias die deze of gene bureau of consulaat er wilt bij hebben. Niemand kan het echt juist zeggen (de officiële instanties niet) ook niet degene die denken dat te kunnen. Wat niet weg neemt dat advies van bvb. Nederland binnen en buiten in 10 minuten een paar maanden geleden ervaren als ik mij niet vergis (Manuel), Pennang te doen , informatie van 1 week geleden (vandaag binnenbrengen - morgen komen halen ) tot Phnom Pehn 2 weken geleden ervaren weinig kans op succes. Voor iedereen toch informatie is. Wat ze er mee doen en hoe de situatie volgende maand is of daana gaat zijn who knows who knows.

joepattaya
Expat
Expat

#48 Bericht door joepattaya » vrijdag 10 augustus 2007, 03:02

Luc en Manuel en ...... en ........,
Wereldwijd (dus niet alleen in Thailand) proberen de meeste naties de samenleving vast te leggen, te organiseren en te beschermen.
Daar hebben ze wetten en regels voor uitgevonden.

In slechts een zeer beperkt aantal landen (zijn meestal Westerse landen) is de boel dusdanig transparant georganiseerd, dat het voor de inwoners heel duidelijk is wat hun rechten en plichten zijn.

In Thailand kent men ook rechten en plichten voor haar inwoners en zoals in de meeste landen, wordt men geacht de wet te kennen. So far, so good!

Op het moment, dat je een wet uitvaardigt die voor meerdere uitleggen vatbaar is beginnen de problemen: miscommunicatie, onbegrip, frustratie en belangrijker nog: veel mensen gaan de wet naar hun hand zetten, door hem op een bepaalde manier te interpreteren en DAAR krijg je dus gedonder mee.

Discussieren over wetten en regels (in welk land dan ook), mondt onherroepelijk uit op een welles nietes spelletje tussen de deelnemers in de discussie.

Mijn persoonlijke belevenis, die ik beschreef in mijn post van 9-8-2007, kun je ter harte nemen, maar het is en blijft een beschrijving van een persoonlijke beleving van een overheidsinstantie.

In feite heeft het geen zin om over dit soort belevenissen te discussieren, maar het heeft ook geen zin om dit soort belevenissen als de enige ware en voor de algemeenheid geldend aan te nemen.
Het is en blijft puur informatief en de lezer doet ermee wat hij/zij ermee wil doen.

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#49 Bericht door Luc » donderdag 23 augustus 2007, 15:04

Ik ben van donderdag terug uit Penang. Ben daar een toeristvisa gaan halen. Nog altijd zelfde paspoort gelijk daarvoor in Phnom Phen. In Penang loopt alles heel gemakkelijk en niet het minste probleem of vraag. Binnen de 24 uur was het geregeld. Toch interesante ervaring ,uitspraken en kritiek.

Manuel
Expat
Expat
Contacteer:

#50 Bericht door Manuel » donderdag 23 augustus 2007, 19:05

Voor wie is een toeristen visa bedoelt???

Je onderschrift zegt.. Woon in Thailand....
Ben je een toerist? Zou deze simpele redenering een antwoord zijn op je vraagtekens?

Hoewel ik het er mee eens ben dat interpretatie van de regels niet altijd gelijk is, vraag ik mij ook af of de interpretatie van de visa aanvragers ook altijd gelijk is/zijn...

Dit kan een eeuwige ja/nee discussie worden maar ik durf te zeggen dat voor goedbedoelende toeristen het geen probleem is om een visa te verkrijgen. Daarnaast ook niet voor pensionados, officieel werkende en diegenen die een bedrijf voeren/hebben. Degenen die buiten de boot vallen zijn diegenen die genoeg geld hebben om zich onder de 50 hier willen vestigen en niet willen werken.
Luc, val jij buiten of binnen enige van bovenstaande categorieen?

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#51 Bericht door Luc » vrijdag 24 augustus 2007, 00:58

Manuel schreef:Voor wie is een toeristen visa bedoelt???

Je onderschrift zegt.. Woon in Thailand....
Ben je een toerist? Zou deze simpele redenering een antwoord zijn op je vraagtekens?

Hoewel ik het er mee eens ben dat interpretatie van de regels niet altijd gelijk is, vraag ik mij ook af of de interpretatie van de visa aanvragers ook altijd gelijk is/zijn...

Dit kan een eeuwige ja/nee discussie worden maar ik durf te zeggen dat voor goedbedoelende toeristen het geen probleem is om een visa te verkrijgen. Daarnaast ook niet voor pensionados, officieel werkende en diegenen die een bedrijf voeren/hebben. Degenen die buiten de boot vallen zijn diegenen die genoeg geld hebben om zich onder de 50 hier willen vestigen en niet willen werken.
Luc, val jij buiten of binnen enige van bovenstaande categorieen?
Als ge mijn vorige mailen heb gelezen dan weet je dat ik nog geen 50 ben hier al jaren woon en de laatste jaren niet meer werk .

khonkaen
Erelid
Erelid

#52 Bericht door khonkaen » woensdag 26 september 2007, 02:05

Of je wel of geen problemen hebt bij officiele instanties , ligt meestal aan je houding..
Ik laat het woord voeren door mijn uiterst charmante vrouw en zit er zelf bij als een debiel appeltje, die af en toe zijn handtekening zet.. als zij het netjes vraagt (karuna) de thai vinden dat wel leuk...
Voor mijn 90 dagen verlenging hoef ik zelf niet mee te komen , als ik het aanvraagformulier met mijn handtekening meegeef..
Dit is een voorstel van de immigratieambtenaar, die gemerkt had dat ik slecht ter been ben..
Dus van mij zal je geen kwaad woord horen over de thaise instanties..

Bij de nederlandse ambassade moet ik persoonlijk komen om mijn inkomstenbewijs te ontvangen... mits ik een doktersverklaring heb, dat ik slecht ter been ben en niet alleen kan reizen.. Nou ja, daar is wel aan te komen...

willem
niets is perfect en niets is blijvend

Ben
Expat
Expat

#53 Bericht door Ben » woensdag 26 september 2007, 02:14

khonkaen schreef:Of je wel of geen problemen hebt bij officiele instanties , ligt meestal aan je houding..
Ik laat het woord voeren door mijn uiterst charmante vrouw en zit er zelf bij als een debiel appeltje, die af en toe zijn handtekening zet.. als zij het netjes vraagt (karuna) de thai vinden dat wel leuk...
Voor mijn 90 dagen verlenging hoef ik zelf niet mee te komen , als ik het aanvraagformulier met mijn handtekening meegeef..
Dit is een voorstel van de immigratieambtenaar, die gemerkt had dat ik slecht ter been ben..

Bij de nederlandse ambassade moet ik persoonlijk komen om mijn inkomstenbewijs te ontvangen... mits ik een doktersverklaring heb, dat ik slecht ter been ben en niet alleen kan reizen.. Nou ja, daar is wel aan te komen...

willem
Willem als dat een voorstel is van de immigratie omwille van je handicap houd die man je echt voor het lapje .
Dat mag iemand die de honderd meter in 10 seconden ook zo .

Mart
Erelid
Erelid

#54 Bericht door Mart » woensdag 26 september 2007, 06:21

Ben schreef:
khonkaen schreef:Of je wel of geen problemen hebt bij officiele instanties , ligt meestal aan je houding..

willem
Willem als dat een voorstel is van de immigratie omwille van je handicap houd die man je echt voor het lapje .
Dat mag iemand die de honderd meter in 10 seconden ook zo .
Je mag het zelfs opsturen met een gefrankeerde retour envelloppe, kosten 6 B en na dire dagen komt de postbode aan de deur. :wink:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Phuket Dragon
Expat
Expat

#55 Bericht door Phuket Dragon » donderdag 27 september 2007, 17:31

Wetten worden bij alle immigratie diensten in Thailand verschillend geintrepeteerd of wel handelwijze is verschillend.
Eens was ik met vrouw even een visa run doen in Birma op andaman island en bij terug komst aan vaste land in Thailand moesten we ons zelf instempelen, ik wou dat ik mijn camera bij me gehad had. Customs had geen tijd zat aan een warme hap.

Ook in Europa is het geen haar beter met de wet geving en uitvoering.
Je recht hebben en krijgen zijn 2 dingen. Iedere gemeente handelt weer anders en vragen bv documenten die helemaal niet nodig zijn.
En dan vooral voor degene die de EU route volgen.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Mart
Erelid
Erelid

#56 Bericht door Mart » donderdag 27 september 2007, 18:15

Phuket Dragon schreef:en bij terug komst aan vaste land in Thailand moesten we ons zelf instempelen,
??????? Ja Belg.

Ik zie je wel op de “Second Home Beurs” in de Jaarbeurshallen te Utrecht op 12, 13 en 14 oktober 2007

:roll:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Phuket Dragon
Expat
Expat

#57 Bericht door Phuket Dragon » donderdag 27 september 2007, 18:20

Mart schreef:
Phuket Dragon schreef:en bij terug komst aan vaste land in Thailand moesten we ons zelf instempelen,
??????? Ja Belg.

Ik zie je wel op de “Second Home Beurs” in de Jaarbeurshallen te Utrecht op 12, 13 en 14 oktober 2007

:roll:
Wie zegt dat ik Belg ben ? Er word hier vaak de plank mis geslagen :shock:
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

singha81
heeft ervaring
heeft ervaring

Re: Hoe vaak mag je per jaar op een toeristen visum thailand in?

#58 Bericht door singha81 » woensdag 30 januari 2008, 20:09

en je getrouwd bent met een Thaise kan je toch zoiezo een visum van 1 jaar verkrijgen voor in Thailand te verblijven, weet er daar nog iemand iets van

jumbo
Expat
Expat

#59 Bericht door jumbo » donderdag 31 januari 2008, 02:10

Inderdaad, maar daar zijn wat minimum inkomensweisen aangekoppeld, ik dacht 40.000 thb per maand, gezamenlijk inkomen of alleen van beide partijen.
En dan nog de retirement visa met een iets hoger inkomen, uiteraard alleen

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat

#60 Bericht door dutch » donderdag 31 januari 2008, 03:50

jumbo schreef:Inderdaad, maar daar zijn wat minimum inkomensweisen aangekoppeld, ik dacht 40.000 thb per maand, gezamenlijk inkomen of alleen van beide partijen.
En dan nog de retirement visa met een iets hoger inkomen, uiteraard alleen

J
Inkomenseis voor gehuwden 40.000 baht per maand (gezamelijk inkomen)
Inkomenseis gepensioeneerden 65.000 baht per maand of 800.000 baht op een bankrekening(moet er minimaal al 3 maanden opstaan bij het doen van de aanvraag)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”