Twee weken geleden naar het National park Phu Kradueng geweest in Loei. De bus genomen tot aan 5km voor de voet van het park, daar een taxi tot aan de voet van de klim. Eerst en vooral zeggen dat de klim naar boven niet te onderschatten valt (3 tot 5u klimmen), is niet voor iedereen, mensen met een zeer slechte conditie of zwaarlijvigen misschien toch 2 keer nadenken, sommige stukken zijn heel steil en moeilijk. Voor mij viel het allemaal reuze mee (vriendin ietsje minder ;-) Wat ik wel jammer vond, was dat de toegansprijs voor farang 400 Bht bedraagt, welke voor Thai 40 Bht. 10x zoveel. Zoiets vind je niet alleen hier maar over heel Thailand terug, kan niet volgens mij, ik moet ook hard werken en sparen om te reizen!

Enfin, we hadden zo een 13 kg mee, totaal van drie zakken, 1 zak heb ik zelf gedragen en de andere wijselijk aan de dragers gegeven voor een prijs van 15bht per kilo... een wijselijke beslissing ;-) Ongelooflijk hoe die mannetjes dat doen, dragen hun eigen gewicht!!! (+- 55 kg)
Eigenlijk vanaf het eerste deel begint het redelijk steil omhoog, daarna een relatief goed stuk en het laatste deel (iets meer dan een km) is het moeilijkst, steile stukken met grote rotsblokken en steile trappen. De klim is verdeelt in verschillende punten waar je kan rusten en drinken, zelfs iets eten.
Wanneer je boven komt na 5,5 km van de voet moet je nog een 3,8 km wandelen naar de plaats met accomodatie waar je je tent kan opzetten. Als je bovenkomt op 1315m heb je een enorm zicht over de vallei, je kan km ver zien. Adembenemend! Wij zijn uiteindelijk na 3u 40 gearriveerd. Kmoet zeggen mijn voeten deden ook pijn maar geen tijd om te rusten want de tent moest nog op voor zonsondergang en die komt snel.
Indien je van plan bent om het te bezoeken blijf dan minimum 2 nachten anders is het de moeite niet, wij hebben bijna elke plek daar gezien, en het is mooi, zeer rustig ook, alhoewel er tal van dieren voorkomen zoals, herten, everzwijnen, slangen (hebben we 2x gezien) en ja zelfs wilde olifanten. Best een mountainbike huren en een map kopen en toeren maar. Het plateau heeft ook verschillende zeer mooie watervallen maar het mocht niet baten, geen water nu (droge periode). Het mooiste zijn toch wel de verschillende cliffen waar je een enorm uitzicht hebt en je de zon kan zien ondergaan. Een sfeerbeeld: ;-)