Mart schreef:Ik ben erg blij dat ik dit verslag nog kan schrijven. Ik heb de ergste vorm van Dengue gehad.
...
Dus bij twijfel, een arts raadplegen !!!!!!!
Hi Mart,
Ik had jouw bericht al eens gelezen, maar er niet echt acht op geslagen. Nu ik zelf door dengue ben getroffen, kan ik me enigszins voorstellen wat je hebt meegemaakt.
Gelukkig zijn de symptomen die je beschrijft kenmerkend voor een tweede infectie met het dengue virus, ik heb nu de eerste infectie onder de leden. Een eerste keer dengue uit zich meestal in vrij onschuldige griep verschijnselen eventueel samen met spier- en gewrichtspijn. Ook uitslag is mogelijk. Zelden tot nooit uit een eerste infectie zich in de door jou genoemde shock en levensbedreigende toestanden.
Het grootste probleem is dat de meeste geinfecteerden niet weten dat ze dengue (gehad) hebben, omdat het zich ook in een zeer milde variant kan voordoen als een hele normale griep die binnen een week over is (in Nederland worden per jaar 20 gevallen van dengue geconstateerd). Het gevaar is dan wel groter dat je een tweede infectie niet snel genoeg in de gaten hebt, omdat je simpelweg niet weet dat je dengue gehad hebt en een groter risico loopt op de levensbedreigende verschijnselen.
Voor onze volgende reis naar Thailand zal ik er natuurlijk alles aan doen om een nieuwe infectie met een van de vier andere varianten van dengue te voorkomen.