Basisschool gezocht (Thailand)

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Henk68
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 19 november 2006, 19:16

Basisschool gezocht (Thailand)

#1 Bericht door Henk68 » dinsdag 21 november 2006, 21:35

Hallo,

Mijn naam is Henk, ik ben nieuw op dit forum, ik heb een korte introductie geplaatst bij ‘’even voorstellen’’.

Wij - mijn vrouw, zoon Dennis (8 jaar) en ik- zijn van plan komend voorjaar voor een half a één jaar naar Thailand te gaan, en als het bevalt langer te blijven.
Mijn vrouw is van origine Thaise (10 jaar nu in Nederland, Dennis is Thai/Nederlands.

Het belangrijkste is voor ons de opleiding voor dennis. Reeds enigszins geörienteerd op de mogelijkheden.
Als we ons in Bangkok vestigen lijkt een internationale school de beste optie, echter, het schoolgeld van uiteindelijk ca 800/1000 euro per maand is redelijk fors. (geen werkgever aanwezig die dit betaalt).

We zoeken dus alternatieven.. het lijkt ons ook wel leuk als Dennis ook met thaise kinderen samen leert in plaats met alleen maar ''falang''.
Weet iemand hoe je een goede (private )Thaise school kan vinden, b.v.k. aan de buitenkant van Bangkok? Ik kan op internet niks vinden (in het engels dan)
Dennis is weliswaar half thais, maar is zeer blank met een europees uiterlijk, waardoor een school veel verder weg van bangkok (met geen/nauwelijks buitenlanders) ons geen goede optie lijkt.

.Ben beneiuwd naar de reaties/meningen/ervaringen.

Gr
Henk
Life with Sanuk

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Basisschool gezocht (Thailand)

#2 Bericht door jumbo » woensdag 22 november 2006, 02:03

Henk68 schreef:Hallo,

Mijn naam is Henk, ik ben nieuw op dit forum, ik heb een korte introductie geplaatst bij ‘’even voorstellen’’.

Wij - mijn vrouw, zoon Dennis (8 jaar) en ik- zijn van plan komend voorjaar voor een half a één jaar naar Thailand te gaan, en als het bevalt langer te blijven.
Mijn vrouw is van origine Thaise (10 jaar nu in Nederland, Dennis is Thai/Nederlands.

Het belangrijkste is voor ons de opleiding voor dennis. Reeds enigszins geörienteerd op de mogelijkheden.
Als we ons in Bangkok vestigen lijkt een internationale school de beste optie, echter, het schoolgeld van uiteindelijk ca 800/1000 euro per maand is redelijk fors. (geen werkgever aanwezig die dit betaalt).

We zoeken dus alternatieven.. het lijkt ons ook wel leuk als Dennis ook met thaise kinderen samen leert in plaats met alleen maar ''falang''.
Weet iemand hoe je een goede (private )Thaise school kan vinden, b.v.k. aan de buitenkant van Bangkok? Ik kan op internet niks vinden (in het engels dan)
Dennis is weliswaar half thais, maar is zeer blank met een europees uiterlijk, waardoor een school veel verder weg van bangkok (met geen/nauwelijks buitenlanders) ons geen goede optie lijkt.

.Ben beneiuwd naar de reaties/meningen/ervaringen.

Gr
Henk

Spreekt Dennis Thai of Engels?
Je hebt wel begrepen dat de leervormen en lesstof anders is dan in Nederland neem ik aan en dat bijscholing in zijn geval een vereiste is.

Er zijn wel degelijk werkgevers die het betalen voor de expats indien er een expatarbeidsovereenkomst bestaat, zo niet dat gaat er niemand in het buitenland werken....

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Henk68
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 19 november 2006, 19:16

Tahise basisschool

#3 Bericht door Henk68 » woensdag 22 november 2006, 22:25

Dank Jumbo voor je reactie,
dennis spreekt een beetje thais en een beetje engels, deze talen gaat hij sowieso extra bijleren.
Ikzelf heb geen werkgever, vandaar dat ik de (internationale) school moet betalen.

Voor het bedrag van de internationele school heb je bijna een (parttime) priveleraar, maar dat is natuurlijk goed voor de sociale ontwikkeling.
Life with Sanuk

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Tahise basisschool

#4 Bericht door jumbo » donderdag 23 november 2006, 02:57

Henk68 schreef:Dank Jumbo voor je reactie,
dennis spreekt een beetje thais en een beetje engels, deze talen gaat hij sowieso extra bijleren.
Ikzelf heb geen werkgever, vandaar dat ik de (internationale) school moet betalen.

Voor het bedrag van de internationele school heb je bijna een (parttime) priveleraar, maar dat is natuurlijk goed voor de sociale ontwikkeling.
De meeste privescholen hebben geen website, de duurdere zoals Sarasat uitgezonderd. Thai is een must omdat op de meeste prive scholen in Thais wordt lesgegeven of in een 50.50 verhouding.
De scholen sluiten aan op de universiteiten hier, maar niet echt op de universiteiten buiten Thailand of in Nederland.
Hij kan daartoe in Bangkok en Rayong bijscholing krijgen in het Nederlands.
AL je aangeeft in welk gebied je gaat wonen dan kunnen we proberen wat prive scholen te vinden

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Henk68
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 19 november 2006, 19:16

Thaise basisschool

#5 Bericht door Henk68 » donderdag 23 november 2006, 08:56

Bij voorkeur gaan we wonen in een ''buitenwiijk'' van bangkok, waar ook een halte van de skytrain of metro in de buurt is.
Reden hiertoe is dat we denken dat wonen ''verder'' bij bangkok vandaan, bijvoorbeeld kanchanaburi, moeilijk kan worden voor dennis, hij is wel half thais, maar zeer blank, zeer falang, en wellicht wordt hij dan snel een pispaaltje in de klas (hij is niet zo zelfverzekerd), in bangkok zal hij minder ''een vreemde eend zijn''.
Of zie ik dit verkeerd?
Ik zou het wel leuk vinden om hem naar een thaise school te laten gaan, de reden van het daar wonen is juist dat ik de cultuur/omgangsvormen in thailand veel beter (voor zijn ontwikkeling) vindt dan hier in het westen.
Life with Sanuk

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thaise basisschool

#6 Bericht door jumbo » donderdag 23 november 2006, 09:03

Henk68 schreef:Bij voorkeur gaan we wonen in een ''buitenwiijk'' van bangkok, waar ook een halte van de skytrain of metro in de buurt is.
Reden hiertoe is dat we denken dat wonen ''verder'' bij bangkok vandaan, bijvoorbeeld kanchanaburi, moeilijk kan worden voor dennis, hij is wel half thais, maar zeer blank, zeer falang, en wellicht wordt hij dan snel een pispaaltje in de klas (hij is niet zo zelfverzekerd), in bangkok zal hij minder ''een vreemde eend zijn''.
Of zie ik dit verkeerd?
Ik zou het wel leuk vinden om hem naar een thaise school te laten gaan, de reden van het daar wonen is juist dat ik de cultuur/omgangsvormen in thailand veel beter (voor zijn ontwikkeling) vindt dan hier in het westen.
Indien zijn thai goed is zal hij zeer snel geaccepteerd worden, hij is dan een 'speciaaltje' in de klas en vaak niet de enige.
De skytrain en metro komen niet in de buitenwijken, ikzelf woon in een buitenwijk en met de auto naar het centrum kan en 3 kwartier duren, langer en korter afhankelijk van waar exact en tijdstip (file)
Elke school heeft normaliter een schoolbus kosten ca. 8000 thb per jaar, kosten priveschool (beetje afhankelijk van de kwaliteit) ergens tussen de 10.000 thb en 40.000 thb, voor de tweetalige scholen.
Als je wil dat we verder kijken dien je wat specifieker te zijn in waar je ongeveer wilt gaan wonen, Bangkok is zo groot, zoniet groter in oppervlakte als de provincie Utrecht...

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Totender
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 326
Lid geworden op: zaterdag 08 april 2006, 10:19
Locatie: 3970/BE

#7 Bericht door Totender » donderdag 23 november 2006, 09:39

Waar je volgens mij ook rekening mee moet houden is dat je zoon nergens buiten Thailand deftig werk zal kunnen vinden na een opleiding in Thailand. Een vriendin van mij heeft vanaf haad 11 jaar daar gezeten (intl school), maar buiten Thailand zijn die diploma's niets waard.
Als ik kinderen moest hebben, zou ik mijn eigen geluk mss toch 10 jaar uitstellen ten voordele van de toekomst van mijn 'volgelingen'.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#8 Bericht door jumbo » donderdag 23 november 2006, 09:48

Totender schreef:Waar je volgens mij ook rekening mee moet houden is dat je zoon nergens buiten Thailand deftig werk zal kunnen vinden na een opleiding in Thailand. Een vriendin van mij heeft vanaf haad 11 jaar daar gezeten (intl school), maar buiten Thailand zijn die diploma's niets waard.
Als ik kinderen moest hebben, zou ik mijn eigen geluk mss toch 10 jaar uitstellen ten voordele van de toekomst van mijn 'volgelingen'.
Totender

Dat hang af van de internationale school en het curriculum wat ze daar volgen, de meeste zijn gericht op AUS, US en GB studies.
De locale scholen zijn gericht op de locale universiteiten, maar ook hier heb je weer gradaties met een keuze afhankelijk van de intelligentie van je kind, variable tussen ons HBO nivo en internationale universiteiten zoals ABAC en Ramkamhaeng.....
Hoe denk je anders dat de Thai aan hun buitenlandse Bachlors/ MBA/ univesiteitsgraduaties komen??
In Thailand kunnen ze wellicht wel wat omkopen, maar daarbuiten wordt het moeilijker....zoniet onmogelijk

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Totender
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 326
Lid geworden op: zaterdag 08 april 2006, 10:19
Locatie: 3970/BE

#9 Bericht door Totender » donderdag 23 november 2006, 10:01

Ok, maar dan zou ik toch maar heel goed oppassen welke school je kiest. Als het basisonderwijs al van een bedenktelijk niveau is, kan je een degelijke universiteit ook wel vergeten.
Zijn de beste (basis)scholen dan ook de duurste? Of zijn er ook degelijke opleidingen die wel betaalbaar zijn?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#10 Bericht door jumbo » donderdag 23 november 2006, 10:19

Totender schreef:Ok, maar dan zou ik toch maar heel goed oppassen welke school je kiest. Als het basisonderwijs al van een bedenktelijk niveau is, kan je een degelijke universiteit ook wel vergeten.
Zijn de beste (basis)scholen dan ook de duurste? Of zijn er ook degelijke opleidingen die wel betaalbaar zijn?
Ook in Thailand hebben ze tegenwoordig een leersysteem, maar het nivo van onderwijzers maakt meestal het verschil uit.
Een priveschool heeft normaliter beter onderwijspersoneel als een pak-em-beet tempel school, maar ook hieruit vandaan kunnen intelligente kinderen tijdens hun college periode (zegmaar voortgezet onderwijs) voortkomen.
Onze dochter zit op een prive school bij mijn woonlocatie in de buurt en ik vind de opleiding prima, ik help haar af en toe met huiswerk. maar het is grofweg dezelfde leerstof maar in een ander jasje, als ik toentertijd kreeg voorgeschoteld tijdens het voortgezet onderwijs.
Ze hebben ook een buitenlander voor de engelse taal e.d.
De prijs valt mee 20.000 thb per jaar inclusief transport en extra- curriculaire activiteiten.
Ze zat eerder op een andere school maar gaf aan dat ze daar weinig opstak, de leraren niet gemotiveerd waren etc. Het ligt (zoals ik al zei) ook aan de je eigen kind.....en de motivatie van thuis...
Het zal voor een nieuweling inderdaad zoeken zijn, maar de vuistregel is ook vaak; hoe duurder hoe beter...

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Henk68
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 19 november 2006, 19:16

basisschool gezocht

#11 Bericht door Henk68 » zondag 03 december 2006, 12:19

allen dank voor de reacties, ben weer terug van een weekje weg.
Graag zou ik inderdaad wat adressen krijgen van privescholen, de scholen zoals Jumbo deze beschrijft spreken mij wel aan.
Waar ''in/net buiten'' bangkok maakt ons niet uit. wel prettig als er een BTW/metro in de buurt is, voor als we ergen heen willen. Wij zijn van plan om eerst de school te kiezen, daarna een woning/appartement daar vlakbij te gaan huren.

Ik zag dat ook in de rubriek wonen/werken vragen over scholen worden gesteld, dus daar zal ik min bericht ook plaatsen (wellicht dubbelop?).
groeten
Henk
Life with Sanuk

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”