Nachtrein BKK - Chang Mai

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dreamzzz
Veel ervaring
Veel ervaring

Nachtrein BKK - Chang Mai

#1 Bericht door dreamzzz » woensdag 13 september 2006, 21:32

Ik wil graag met de nachttrein van Bangkok naar Chang-Mai...

Nu heb ik op http://www.railway.co.th/english/index.asp gekeken naar de tijden en prijzen...allemaal gevonden en geen probleem....

Maar nu snap ik de cars niet helemaal. :?

Er zijn een aantal cars, maar er zijn er twee verwarrend voor me...
Dat zijn A.N.F en A.N.S..

Mijn vragen:

1. Is dit nou allebei eerste klas?
2. Begrijp ik goed dat je in de A.N.F. met 2 personen een soort van eigen kamer hebt die op slot kan???
3. En dat de A.N.S. een grote kamer is waar meerdere mensen slapen?

Ik probeer eerst vooral zelf alles uit te zoeken omdat dat het leukst is, maar soms kom ik er gewoon niet uit en vraag ik er maar op los...

Bedankt alvast voor de uitleg... :D :D :D
Follow Your Dreamzzz, Wherever It Leads You....

Mirke
komt net kijken
komt net kijken

#2 Bericht door Mirke » woensdag 13 september 2006, 21:46

ANF is een 2-persoonskamertje 1e klas. 's Avonds wordt dit omgebouwd tot een stapelbed. Dit kan geschakeld worden met een ander 2-persoonskamertje als je met vieren reist. Het is van binnenuit op slot te doen.
ANS is een rijtuig met 40 zitplaatsen, met centraal geregelde airco, 2e klas. De zitplaatsen worden steeds met 2-en omgebouwd tot een stapelbed waar je een gordijn voor kunt sluiten. Je bagage wordt in het gangpad op rekken gezet.
Wij hebben beide manieren van reizen onlangs meegemaakt en gaven de voorkeur voor het reizen per 1e klas. Vooral dat je zelf je bagage bij je had gaf ons een hoop rust. De airco was ook zelf te regelen en je hebt een klein wasbakje. We vonden het de meerprijs waard, maar dat is natuurlijk voor ieder persoonlijk.

dreamzzz
Veel ervaring
Veel ervaring

#3 Bericht door dreamzzz » woensdag 13 september 2006, 21:50

Mirke, heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg...

Ik geef geloof ik dan ook de voorkeur aan eerste klas....

Bedankt! :D :D :D

dreamzzz
Veel ervaring
Veel ervaring

#4 Bericht door dreamzzz » woensdag 13 september 2006, 22:01

Toch nog een vraag... :oops:

Ik was aan het kijken naar de prijs van Bangkok - Chang-Mai met de nachttrein.

Nou staat er onder Time Table - Northern Line dat de 1st Class Sleeper naar Chang-Mai 1353 Bth kost.

Maar als ik op de Fare Rate kijk van BKK - CM dan staat daar 1st 593 Bht.
Dit is wel een enkeltje...

Zie ik hier nou 2 verschillende treinreizen of de eerste gewoon een retourtje?

Bedankt weer :wink:

Mirke
komt net kijken
komt net kijken

#5 Bericht door Mirke » woensdag 13 september 2006, 22:08

Ik weet het niet zeker, maar denk dat de goedkoopste alleen een 1e klas zitplaats is en het duurdere tarief een slaaprijtuig, dus met bedden.
Hoop dat iemand anders mij corrigeert als dat nodig is.

khonkaen
Erelid
Erelid

#6 Bericht door khonkaen » donderdag 14 september 2006, 02:02

ik denk dat 1353thb de juiste prijs is voor een 1st class sleeper nachttrein..
er bestaan ook stoptreinen , die overdag rijden , kan zijn dat die goedkoper zijn .. maar of ze een 1st class hebben, betwijfel ik ..
als je helemaal luxe wilt, moet je kijken of het mogelijk is om met een special express train te rijden ... daar kan je wel 1st class zitten en slapen.. en je krijgt gratis eten en drinken ... nou ja gratis ?? je betaalt veel meer...

willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

pong

#7 Bericht door pong » maandag 18 september 2006, 14:30

het zit zo:
heb die afkortingen nog nooit eerder gezien, maar alla
er gaan elke dag 6 treinen BKK-CNX, waarvan 2 overdag en 4 overnacht. Daarvan zijn er steeds 1/dag + 1/N een seat-only fast sprinter (net als een bus er gaan overigens ook 100en nachtbussen, maar dat terizjde
slechts 1 trein (de allerduurste, er zijn OOk nog toeslagen voo soort trein + vopr aircon of niet, ook voor enkel zitjes!) heeft 1 wagon 1e klas (met 12 coupeetjes) an zon 14/15 wagons 2e klas. VLIEGEN (mits slim geboekt) is meest goejekoper als 1e klas/slaapwagen.

dreamzzz
Veel ervaring
Veel ervaring

#8 Bericht door dreamzzz » maandag 18 september 2006, 14:39

Ja klopt dat heb ik ook gezien, maar we gaan ruim 5 weken en hebben dus genoeg tijd...

En met de trein zie je meer dan ff in een vliegtuig...

Dat lijkt me zo leuk eraan om met de trein te gaan....

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Okie » maandag 18 september 2006, 17:09

Dreamzz ik denk niet dat je erg veel ziet als je met de nacht trein gaat het is namelijk errug donker onderweg :? .
Misschien het laatste stuk voor Chiang Mai, anders moet je de dag trien nemen dan blijf je klillen met je camera, maar da's een errug lange zit vond ik.

Okie

pong

#10 Bericht door pong » maandag 25 september 2006, 13:56

net zoals Okie; LEZEN blijft toch wel erg moeilijk, omdat je zo presies naar 1e klas vroeg: die zit slechts in 1 NACHTtrein, in Thaild wordt het dusk at 18./00=vertrekuur van deze trein and light at 6.00, het hele jaar door (zoals overal in de tropicos)

dreamzzz
Veel ervaring
Veel ervaring

#11 Bericht door dreamzzz » maandag 25 september 2006, 14:04

Dreamzz ik denk niet dat je erg veel ziet als je met de nacht trein gaat het is namelijk errug donker onderweg :?
Hahaha ja klopt...toen ik dit antwoord schreef zat ik met hele andere treinreizen in mijn hoofd...die overdag gaan gewoon hahaha...

Allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden!!! :D :D :D

Chompoo
kenner
kenner

#12 Bericht door Chompoo » donderdag 02 november 2006, 02:53

Hallo allemaal,

Tot nu toe heb ik binnen Thailand alleen met het vliegtuig en dagbussen en -treinen gereisd.

Kan iemand mij vertellen hoe 'veilig' het is om de nachttrein (2e klas bedden) van Bangkok naar Chiang Mai te nemen? Mijn vriend (zelf Thais) zegt dat je in treinen een grotere kans hebt dat je spullen gejat worden dan als je de bus neemt.

Ik las net dat koffers/tassen e.d. in bagagerekken geplaatst worden. Ik neem aan dat iedereen die dat wil er dan bij kan gedurende de reis. Is de angst van mijn vriend terecht? Heeft iemand slechte ervaringen gehad met deze trein (diefstal)? Wat hebben jullie met je kostbaarheden gedaan? Meegenomen naar bed :?:

Ik vraag dit omdat een bedje mij toch iets comfortabeler lijkt dan een busstoel en ik dus zelf de voorkeur geef aan de trein, maar mijn vriend is moeilijk te overtuigen :(

Alvast bedankt voor jullie reacties,
groetjes,

Chompoo
Eveline en Tuynuy forever

pietk
Expat
Expat

#13 Bericht door pietk » donderdag 02 november 2006, 10:56

Chompoo schreef:Hallo allemaal,

Tot nu toe heb ik binnen Thailand alleen met het vliegtuig en dagbussen en -treinen gereisd.

Kan iemand mij vertellen hoe 'veilig' het is om de nachttrein (2e klas bedden) van Bangkok naar Chiang Mai te nemen? Mijn vriend (zelf Thais) zegt dat je in treinen een grotere kans hebt dat je spullen gejat worden dan als je de bus neemt.

Ik las net dat koffers/tassen e.d. in bagagerekken geplaatst worden. Ik neem aan dat iedereen die dat wil er dan bij kan gedurende de reis. Is de angst van mijn vriend terecht? Heeft iemand slechte ervaringen gehad met deze trein (diefstal)? Wat hebben jullie met je kostbaarheden gedaan? Meegenomen naar bed :?:

Ik vraag dit omdat een bedje mij toch iets comfortabeler lijkt dan een busstoel en ik dus zelf de voorkeur geef aan de trein, maar mijn vriend is moeilijk te overtuigen :(

Alvast bedankt voor jullie reacties,
groetjes,

Chompoo
Chompoo, ik ben verschillende keren met de nachttrein, 2e klas, naar Chiang Mai gereden. Bij mij is nog nooit iets gestolen in de trein. Ik denk dat je er zelf inderdaad wel wat aan kan doen door je waardevolle papieren mee te nemen in je bed. Tevens kan je er voor zorgen dat je tas of koffer zodanig komt te liggen of staan dat hij moeilijk te openen of weg te nemen is. Eventueel kun je hen nog vastkliken aan de buizen van het rek. Maak het een ander niet te gemakkelijk. Wat te denken van slotjes.

Chompoo ik raad je wel aan om bij het kopen van de treinkaartjes er rekening mee te houden dat je een upper en een lower koopt. Reis je alleen dan raad ik je een lower aan.
Als je alleen uppers koopt, die bieden ze meestal het eerst aan omdat ze goedkoper zijn, loop je de kans dat diegene die onder slaapt vroeg naar bed gaat, het is tenslotte een slaaptrein en thais betalen voor slapen dus die gaan slapen. Dit betekend wel dat jij je zitplaats kwijt bent en noodgedwongen ook maar op bed moet gaan liggen.
Ik heb dit zelf een keer meegemaakt en door schande wordt men wijs.

PietK

Chompoo
kenner
kenner

#14 Bericht door Chompoo » donderdag 02 november 2006, 15:35

Hoi Pietk,

Dankjewel voor je antwoord, daar heb ik iets aan!! Mijn vriend en ik nemen meestal een backpack mee tijdens onze trips binnen Thailand, maar misschien is het i.d.d. toch slimmer om naar Chiang Mai een koffer mee te nemen, want die kan op slot.

Ik zal vragen of mijn vriend straks een lower en upper bed wil boeken.

Nogmaals dank voor je tips. Ik denk dat we (...hij vooral...) nu met een gerust hart de trein kunnen nemen :D .

Groetjes,
Chompoo.
Eveline en Tuynuy forever

Ben
Expat
Expat

#15 Bericht door Ben » donderdag 02 november 2006, 16:16

Wij kochten een upper en lower je kan zitten zolang je wil wil je slapen
leg je de bagage allemaal in de upper en je slaapt onder als je tenminste geen 2 meter lang bent maar ik vond het best te doen .

maar een rugzak van zestig liter kun je best in de cabine aan het voeten eind zetten

Ik had toendertijd om mijn rugzak een net van staalkabeltjes zitten zeer moeilijk door te knippen omdat het allemaal hele fijne draadjes zijn daar reeg ik evt mog een losse kabel door en bevstigde die aan een van de bagage rekken vast , maar in de nachttrein naar Chiang Mai niet echt nodig er is polite op de trein dat is in sommige andere landen wel anders wil je wat kopen van de venters die langskomen doe het dan als ze er zijn later zie je ze niet meer .en dan zit je daar zonder bier :lol:

tip neem een waslijn mee en een paar knijpertjes of koop het hier spotgoedkoop , als je in guesthoses of strandhutjes een meter of 6 oprollen neemt weinig plek in altijd wel iets om hem vast te knopen
en wel zo handig om je hand doek en wat kleren aan op te hangen als ze nat zijn .

Neem gerust de nachttrein niets aan de hand

slaap zacht :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”