vooroordelen en vooringenomenheid

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#16 Bericht door PaulV » zondag 27 augustus 2006, 22:43

Roger schreef:
Maar wanneer ik op dit forum gelijkaardige vooringenomenheid ervaar wordt ik toch wel een beetje kwaad. Scheer dus alsjeblieft niet iedereen over dezelfde kam. Niet iedereens verstand wordt enkel maar gestuurd door zijn testikels. Niet iedereen wil enkel maar zoveel mogelijk zuipen en naar de hoeren gaan. Heelwat zopas geposte reacties op dit forum doen me echter denken dat de zogenaamde Thailandkenners waarvoor ik respect dacht te moeten hebben, eigenlijk banale aanlagerwalgeraakte testosteronjunkies zijn.
Spijtig maar helaas,
Beste Roger,
Ik kan me je ergenis hierover voorstellen, maar niet dat je die hier op het forum opdoet. Er zijn hier in de afgelopen anderhalf jaar meerdere keren bij verschillende topics heel genuanceerde gedachten uitgewisseld n.a.v. vragen die hierover zijn gesteld door diverse forumgasten. En juist ten aanzien van dit onderwerp heb ik veel meer voorzichtigheid en nuance geconstateerd dan t.a.v. een aantal andere minder gevoelige items. En natuurlijk zijn er wel eens uitzonderingen geweest, die vanuit een eigen frustratie veroordelend denken te moeten zijn naar Hollandse mannen met Thaise vrouwen en zich daar te gemakkelijk generaliserend over uitlaten.
Zoals het nu overkomt noem je nu iedereen die op dit dit forum schrijft, maar geen Thaise vriendin of vrouw heeft een banale aanlagerwalgeraakte testosteronjunkie. Zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn maar dan had je het ook niet zo generaliserend hoeven te formuleren.
Handiger lijkt het me dat je direct reageert naar de poster op het moment dat van een dergelijke reactie sprake is.

Groet,
Paul

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

Re: vooroordelen en vooringenomenheid

#17 Bericht door marceziani » zondag 27 augustus 2006, 22:50

jumbo schreef:Afgezien van 1 jaloerse (denk ik) lampenkap...
Bedoel je met lampekap een Eindhovenaar? :lol:

jumbo
Expat
Expat

Re: vooroordelen en vooringenomenheid

#18 Bericht door jumbo » maandag 28 augustus 2006, 06:04

marceziani schreef:
jumbo schreef:Afgezien van 1 jaloerse (denk ik) lampenkap...
Bedoel je met lampekap een Eindhovenaar? :lol:
Kan zijn, kon de zachte g echter niet bemerken?

Ik ben in ieder geval blij dat ik een Thaise partner heb, volgens Paul val ik dan buiten de doelgroep van Roger.

Overigens Roger, Steveen en mijzelf hadden een buitengewoon amuserende discusse over de gemiddelde of het merendeel van de buitenlander die Thailand bezoekt en het doel van deze mensen. Noch hij noch ik hebben op enige manier geproclameerd dat er vooroordelen zijn ten opzichte van Thailand en haar bewoners. En ik had slechts bedenkingen over het reisdoel van de vele buitenlanders die Thailand bezoeken en/of bewonen.
Ik denk dat je de plank wat dat betreft misslaat, over de vooringenomenheid ben ik het met je eens, maar niets is de mens vreemd ook dat niet

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door nicod » maandag 28 augustus 2006, 19:03

Ja, vooroordelen over Thailand en haar bezoekers zijn er.
Ja, die zullen ook nog wel erg lang blijven bestaan.
Ja, vaak door de niet ervaringsdeskundigen in stand gehouden.
Ja, dat doet soms pijn

Maar liever nog dan het er niet over hebben, hoop ik dat mensen erover blijven spreken en nadenken. Immers de discussie is de beste manier om meningen te toetsen en te herzien.

Rotte appels zul je altijd blijven houden, maar als deze groep door begrip), in verhouding t.o.v. gezonde appels steeds kleiner wordt, dan wordt de appelmoes (een gemengde relatie) steeds lekkerder/ gezonder.

En zal het beeld/vooroordeel misschien ooit veranderen?

rogerphayao
kenner
kenner

#20 Bericht door rogerphayao » maandag 28 augustus 2006, 21:04

nicod schreef:Ja, vooroordelen over Thailand en haar bezoekers zijn er.
Ja, die zullen ook nog wel erg lang blijven bestaan.
Ja, vaak door de niet ervaringsdeskundigen in stand gehouden.
Ja, dat doet soms pijn

Maar liever nog dan het er niet over hebben, hoop ik dat mensen erover blijven spreken en nadenken. Immers de discussie is de beste manier om meningen te toetsen en te herzien.

Rotte appels zul je altijd blijven houden, maar als deze groep door begrip), in verhouding t.o.v. gezonde appels steeds kleiner wordt, dan wordt de appelmoes (een gemengde relatie) steeds lekkerder/ gezonder.

En zal het beeld/vooroordeel misschien ooit veranderen?
Wijze woorden Nicod. Discuteren, argumenteren, fulmineren (ja hoor dat ben ik ook even gaan opzoeken), wakkert onze grijze massa aan. Zich verzetten tegen het gehersenspoel van media en reclame, standpunten niet zomaar overnemen maar overdenken. Het vooroordeel is de gemakkelijkheidsoplossing, je hoeft er niet voor na te denken je hebt het ingelepeld gekregen en... slikken maar. Daarom werkt het bij mij als een rode lap op een stier. Bij vooringenomenheid zegeviert de domheid namelijk.
Ik vind je appelmoestheorie een hele goede.
Bedankt voor jouw en de andere reacties.

Ik blijf trouwens altijd bereid tot een lekker potje discuteren, jullie toch ook hoop ik?
Roger
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

Mart
Erelid
Erelid

#21 Bericht door Mart » dinsdag 29 augustus 2006, 05:24

Roger,

Kom jij dan ook naar de GOUDKUST ?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

rogerphayao
kenner
kenner

#22 Bericht door rogerphayao » dinsdag 29 augustus 2006, 06:06

Mart schreef:Roger,

Kom jij dan ook naar de GOUDKUST ?
Sorry Mart ik ben even niet mee. Goudkust? Verklaar je nader.
Rogerphayao
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

Manuel
Expat
Expat
Contacteer:

#23 Bericht door Manuel » dinsdag 29 augustus 2006, 06:16

Mart heeft last van GOUDKOORTS...... :shock:

jumbo
Expat
Expat

#24 Bericht door jumbo » dinsdag 29 augustus 2006, 06:46

rogerphayao schreef: Bij vooringenomenheid zegeviert de domheid namelijk.
Roger

Roger
Vooringenomenheid is niet te asocieren met domheid omdat vooringenomenheid zowel voorkomt in een positieve vorm als een negatieve vorm. Overigens is de negatieve vorm ook niet eens altijd geboren uit domheid. Als je iemand in een nazi-uniform ziet lopen met een kaal geschoren kop dan neem ik aan dat je vooraf zonder een discussie aan te gaan een mening over hem hebt, ook dat is vooringenomenheid alleen werkt het nu als in de vorm van een zintuig.

J

Mart
Erelid
Erelid

#25 Bericht door Mart » dinsdag 29 augustus 2006, 08:03

Roger,
Kijk even bij gemengd huwelijk, mogelijk kunnen we dan mondeling gaan diskuseren.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

khonkaen
Erelid
Erelid

#26 Bericht door khonkaen » woensdag 30 augustus 2006, 17:01

mijn vrouw heeft enkele jaren in de klassieke thaise massage salons gewerkt .. met een Wat Po certificaat..

volgens een bepaalde pattayaan , moet zij dan ook de h oer gespeeld hebben....
en hij noemt zichzelf thailand kenner... !!!!!!

willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

kaaskop
heeft ervaring
heeft ervaring

#27 Bericht door kaaskop » woensdag 30 augustus 2006, 18:35

Mijn vrouw komt uit Polen.

Ook genoeg vooroordelen.

Gewoon sche*t aan hebben.

khonkaen
Erelid
Erelid

#28 Bericht door khonkaen » donderdag 31 augustus 2006, 02:50

jouw thaise vrouw uit polen , dat zal wel een pluspool zijn...

ik heb wel gemerkt , dat de meeste vooroordelen voortkomen uit afgunst..
men gunt je het licht in de ogen niet... en men beziet alles vanuit zijn eigen referentiekader ... als sextourist in pattaya , kan je je moeilijk voorstellen dat thaise vrouwen preuts zijn.....en als je in thailand woont , in een mooi westers huis met een goeie vrouw, is dat voor hen ondenkbaar...

willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Chompoo
kenner
kenner

#29 Bericht door Chompoo » donderdag 31 augustus 2006, 13:10

Hallo heren,

Mijn vriend heeft mij wel eens verteld, dat Thaise mensen zelf ook vaak vooroordelen hebben over Thaise vrouwen die een buitenlandse vriend of man hebben. Dingen als "het zal wel voor het geld zijn" enzo (ook bij vrouwen die niets met prostitutie te maken hebben). Dat er sprake zou kunnen zijn van echte liefde wil er bij de meesten niet in.

Ik vind het daarom des te meer opmerkelijk, dat ik als Nederlandse vrouw met Thaise vriend, nooit vervelende opmerkingen te horen krijg. Ook niet van Thaise mensen. Iedereen vindt het juist erg bijzonder dat ik voor een Thai ben gevallen (alhoewel ik ook wel word aangestaard in Thailand hoor, en een lokale attractie ben in zijn dorp).

Volgens mijn vriend wordt onze relatie meer "geaccepteerd" omdat hij een man is, en er dus sprake zou zijn van een heel andere (minder afhankelijke??) situatie dan bij Thaise vrouwen met een westerse man.

Typisch dat er zowel in Nederland als Thailand nog steeds met twee maten wordt gemeten. Lekker ouderwets... :roll: .

Groetjes,
Chompoo.
Eveline en Tuynuy forever

jumbo
Expat
Expat

#30 Bericht door jumbo » vrijdag 01 september 2006, 03:03

Chompoo schreef:Hallo heren,

Mijn vriend heeft mij wel eens verteld, dat Thaise mensen zelf ook vaak vooroordelen hebben over Thaise vrouwen die een buitenlandse vriend of man hebben. Dingen als "het zal wel voor het geld zijn" enzo (ook bij vrouwen die niets met prostitutie te maken hebben). Dat er sprake zou kunnen zijn van echte liefde wil er bij de meesten niet in.

Ik vind het daarom des te meer opmerkelijk, dat ik als Nederlandse vrouw met Thaise vriend, nooit vervelende opmerkingen te horen krijg. Ook niet van Thaise mensen. Iedereen vindt het juist erg bijzonder dat ik voor een Thai ben gevallen (alhoewel ik ook wel word aangestaard in Thailand hoor, en een lokale attractie ben in zijn dorp).

Volgens mijn vriend wordt onze relatie meer "geaccepteerd" omdat hij een man is, en er dus sprake zou zijn van een heel andere (minder afhankelijke??) situatie dan bij Thaise vrouwen met een westerse man.

Typisch dat er zowel in Nederland als Thailand nog steeds met twee maten wordt gemeten. Lekker ouderwets... :roll: .

Groetjes,
Chompoo.
Ik denk dat die vooroordelen over de westerse man/thaise vrouw mede ingegeven worden door de leeftijdsverschillen.
Ik bedoel maar, welke jonge leuk uitziende tot knappe thaise dame zou zich nou een oudere, grijze, hangbuik europeaan aan willen meten als partner, zonder dat er economisch gewin te behalen valt.......
Overigens hetzelfde reageren wij westerlingen toch op de AnnaNicole's van onze wereld of niet soms.....zal wel voor de poen of het aanzien zijn.

Zo gauw het uiterlijke verschil genivelleerd is zoals in mijn geval (ik zie er jonger uit dan ik werkelijk ben en ben gewoon een knappe snuiter :P ) dan wordt er merendeel alleen nog door de vrouwelijke westerlingen geroddeld in Bangkok en Nederland en voor het andere deel door jaloezie gedreven Thaise vrouwen.
Dit nog allemaal afgezien van het feit dat elke oudere rijke prominente Thai ook een jongere vriendn/vrouw/partner heeft, wat voor dezelfde Thai en westerlingen ook weer acceptabel is.

Je kunt dus (heel) voorzichtig stellen dat het steeds dezelfde groepen zijn die er aanmerkingen op hebben, de westerse vrouwen (hun mannen gaan braaf mee in de mening) en de Thai vrouwen.

Westerse mannen hebben ook vaak hun mening wel, zijn ook halstarriger in het toegeven hierin of opgeven ervan, maar houden hun mening vaak voor zich omdat ze misschien eigelijk wel een soort van zelfde situatie ambieren?????

J

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”