van Bankok naar Siem Reap (ankor wat)

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jorgsky

van Bankok naar Siem Reap (ankor wat)

#1 Bericht door Jorgsky » donderdag 17 augustus 2006, 09:13

Hallo,

Ik wil graag van Bangkok naar ankor wat, vliegen is me wat te duur (250 euro), wat zijn de andere opties, bus, heel erg lang en onconfortable, is het ook mogelijk per trein of per boot.

Alvast bedank, reacties graag met links naar de reismogelijkheden

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#2 Bericht door Jim » donderdag 17 augustus 2006, 09:25

die 250 euro is 't echt waard maar als je het echt niet kan (of wil) betalen dan is de bus de enig andere optie.

Steeve

#3 Bericht door Steeve » donderdag 17 augustus 2006, 09:29

Vanuit Hualampong station kan je de trein nemen tot in Aranyaprathet (grens met Poipet) voor cq. 50 B. Eens de grens over neem je de bus of deel je een taxi naar Siem Riep. Misschien doe je er wel 10 uur over, maar je hebt zeker meer dan 200 euro uitgespaard.

Steeve

#4 Bericht door Steeve » donderdag 17 augustus 2006, 09:32

Per boot vanuit Thailand??? Per boot naar SR enkel mogelijk als je vertrekt vanuit Phnom Penh.

kohraya
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#5 Bericht door kohraya » donderdag 17 augustus 2006, 11:54

Behalve bus, trein en taxi, bestaan er nog wel wat andere opties om dit traject te overbruggen, ook per boot. Vertrek iig met de eerste bus of trein vanuit BKK.
Reken op 1 reisdag als je rechtstreeks gaat, 2 als je via Battambang gaat. Waarom Battambang? Omdat je daar de volgende ochtend per boot verder kan over één van de mooiste riviertrajecten die ik in zuid oost Azie heb gedaan.
Ipv een dure taxi, kan je vanaf de grens verder reizen vanachter in een pick up. Naar Battambang kost je dat 2 à 3 dollar. Die boottocht kost je 10 à 15 dollar. Voor korte stukjes reis je achter op een motor voor 1000 of 2000 Riel (1 dollar=4000 Riel).
Verwacht slechte, neen, zéér slechte wegen vanaf Poipet (vooaral als je rechtstreeks naar Siem Reap gaat).

Zorg voor een pasfoto voor je visum dat je voor 20 dollar aan de grens kan krijgen.
Let op voor toeristenbureau's die je het vervoer regelen voor dit hele traject. Er worden wel eens toeristen opgelicht eens ze de grens over zijn (bvb zeer traag rijden, vaak stoppen en je dan onderweg laten overnachten in een duur hotelletje). Ook opletten voor oplichters aan de grens of corrupte douane.
Eens als je de grens over bent, ga dan niet in op het eerste aanbod van transport, maar wandel een paar 100 meter verder en je zal de prijzen zien zakken.

Klinkt misschien moeilijk en gevaarlijk, maar dat is het écht niet. En behalve dat je je 250€ uitspaart, zie je nog wat van het land.

Veel plezier!

PS: Ik heb het traject via Trat maar niet vermeld omdat dat te lang duurt. Moest Cambodja je opeens méér gaan boeien, kan je nog steeds via deze route terug reizen en onderweg Phnom Penh, Sihanoukville en één vd eilanden rond Ko Chang bezoeken.

Steeve

#6 Bericht door Steeve » donderdag 17 augustus 2006, 13:41

Juist, per boot ook mogelijk van Battambang naar Siem Reap, maar ik zie het nut er niet van in om het traject van Poipet naar SR bijna dubbel zo lang te maken. In Battambang is ook minder te beleven dan in SR, tenzij de grote markt.

Via Trat/Koh Kong binnen komen en vertrekken via Poipet/Aranyaprathet is mij het meest bevallen. Op deze manier kan je alle voornaamste steden van het land bezoeken.

kohraya
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#7 Bericht door kohraya » vrijdag 18 augustus 2006, 17:16

Via Battambang ben je inderdaad een dag langer onderweg. De 2e dag, op de rivier, is er wel eentje om "U" tegen te zeggen; zeer mooi traject waar je het dagdaaglijkse leven van de lokale plattelandsbevolking kunt zien op en naast de rivier. Bootjes die op en neer varen, vissers die druk in de weer zijn met hun netten en fuiken, mensen die je rond hun paalwoningen bezig ziet, kinderen die in 't water spelen, ...
Veel interessanter dan bvb de Mekong afvaren of het Tonle Sap meer oversteken. En als je dan toch naar Siem Reap wil, is dit traject de moeite waard indien je over een dagje extra beschikt.
In (en rond) Battambang zelf heb je slechts 2 dagen nodig om de "high lights" te zien. En gelijk heb je, écht interessant is het daar niet.

Het was dus niet zozeer m'n bedoeling het "nut" weer te geven, maar enkel een (leuke) mogelijkheid.

up-date wegens schrijffoutje :oops:
Laatst gewijzigd door kohraya op maandag 21 augustus 2006, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Jim » maandag 21 augustus 2006, 13:43

dat klinkt allemaal meer als een rondreis cambodia en niet als even snel (en goedkoop) angkor wat te gaan bekijken vanuit bangkok.

gewoon lekker met de bus naar aranyaprathet en dan overstappen op de hobbelbus from hell naar siem reap.

heen en terug ben je dan zo'n 200 euro goedkoper uit.
liever jij dan ik ;)

kohraya
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#9 Bericht door kohraya » maandag 21 augustus 2006, 22:13

Je kan goed tellen. Maar ik ook, vooral als ik alles x4 moet doen wegens m'n gezin. Dus ... :wink:
Jorgsky zal z'n rekening ook wel maken. Mogelijkheden en prijsklasse's genoeg.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Jim » maandag 21 augustus 2006, 23:43

kohraya schreef:Mogelijkheden en prijsklasse's genoeg.
behalve als je de bus al heel erg lang en oncomfortabel en het vliegtuig te duur vind.

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door henkypenky » dinsdag 22 augustus 2006, 10:36

vindne jullie dat nu niet vreemd dat zo iemand niks meer laat horen ?
geen enkel teken van leven :?
pfffff .........
ik reageer al vast niet meer op vragen zonder inloggen .....
live and let live !

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Jim » donderdag 24 augustus 2006, 15:26

mss zit hij met z'n pick-up vast in een hele grote kuil op de weg van poipet naar siem reap ;)

kohraya
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#13 Bericht door kohraya » donderdag 24 augustus 2006, 21:38

Had ie maar met de boot moeten gaan!

Danny-80
heeft ervaring
heeft ervaring

#14 Bericht door Danny-80 » maandag 28 augustus 2006, 11:48

Net Terug van vakantie , Jammer genoeg !!!

Ben ook naar Siem Reap geweest en mijn advies is ga vliegen.

Sprak een paar Australiers die met de bus vanaf bangkok naar Siem Reap zijn gegaan en hij zei : it was the worst trip in my life.

Ze hadden 7 uur lang voor een brug moeten wachten die was doorgezakt, toen het allemaal weer gemaakt was moesten ze met zn allen in een soort truck met veel toeristen en hun bagage , ze waren net varkens die vervoerd werden zei hij.

Ik ben gaan vliegen en het was de moeite waard !

kohraya
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#15 Bericht door kohraya » maandag 28 augustus 2006, 13:55

Ik zat met 27 (zevenentwintig!) in en op een pick-up (in laadbak + op het dak). Inderdaad niet erg comfortabel, nog niet gesproken over de toestand van het wegdek.
Als je dat niet wil, moet je inderdaad vliegen. Maar als je je één wil voelen met de plaatselijke bevolking, voor wie dit doodnormaal is, dan ga je humpedebumpe.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”