Baby namen(meisje)

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Sis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Baby namen(meisje)

#1 Bericht door Sis » vrijdag 14 juli 2006, 13:17

Volgens de Isaan gebruiken mag je geen namen geven voordat het kind geboren is, en ook nog niet de 1e 10 dagen na de geboorte. Dit heeft te maken met geesten en/of dat het kind misschien overlijdt. Teminste als ik mijn vrouw goed begrepen heb :?:

Nu wil ik toch voor mij zelf een globaal idee hebben aan meisjes namen, en hoe deze tot stand komen.
Is het natte vinger werk(we kiezen een naam die mooi is ?) of zit daar een heel gebruik aan vast ?

:!: belangrijk :!: : het gaat om een thaise naam.

dank

Myung
Je leeft niet in de wereld, maar de wereld leeft in jou

Mart
Erelid
Erelid

#2 Bericht door Mart » vrijdag 14 juli 2006, 16:06

Sis,

Mijn vrouw -43 - is een Isaanse. Wij hebben dit onderwerp 9 jaar geleden voor de geboorte van ons kind reeds besproken, omdat ik vooraf ook zo iets had gehoord.
Heel lang geleden was dit inderdaad een gebruik in de Isaan. Het had inderdaad met het geesten verhaal te maken.
De baby's werden nagenoeg altijd thuis geboren, en als er iets mis ging bij de geboorte kwam er altijd een soort bidvrouw bij, om de geesten te verdrijven.
De moderne mogelijkheden, zoals scan, hebben dit verhaal al lang doen vergeten, omdat het ongeboren kind al in de buitenwereld is gezien, voor de geboorte.
Mijn vrouw wenstte destijds ook van te voren te weten of het een meisje/jongen zou zijn. Zijn naam was dus van te voren bekend.
Ons kind is in een ziekenhuis geboren en ik was bij de bevalling !

Ik geef geen suggestie, maar een dochter zou heten:

/saeng_ta-wan nickname sunny

Wanneer krijgen we beschuit met muisjes ?

Mart
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Edje
Expat
Expat

#3 Bericht door Edje » vrijdag 14 juli 2006, 17:47

Om alle zijk te omzeilen, naam in gedachten nemen en het kind 10 dagen na de geboorte de naam geven die jullie in gedachten hadden. Indien bang dat Boeddha jullie gedachten kan lezen, niet doen natuurlijk, je kunt dan nog altijd kiezen uit de namen Noi, Pam, Khun, Chue, Bo, Thong ,Nad,Thiep enz, zo veel zijn het er niet.
Groetjes; Edje

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid

uit een boekje.

#4 Bericht door nicod » vrijdag 14 juli 2006, 18:03

DE THAI EN NICKNAMES

(Het volledige verhaal staat op mijn internetsite.)

Nieuwkomers in Thailand verbazen zich vaak over de lengte van de achternamen. De achternaam van mijn partner
bestaat bijvoorbeeld uit 14 letters. (niet uit een boekje :lol: )

De oorspronkelijke Thai heeft een relatief korte achternaam, als Boonmee
of Srisai. De langere namen behoren gewoonlijk aan Chinese immigranten die een nieuw leven wilden beginnen
maar de oorspronkelijke identiteit wilden behouden. Echter de wet schrijft voor dat de achternaam uniek moest
zijn. Daarom moest men 5 alternatieve namen aanbieden met een maximum van 10 Thaise karakters. Na een maand
kon je terugkomen en de resultaten van het vergelijkingsonderzoek vernemen. Bij niet unieke namen moest je
weer 5 alternatieven aanbieden enz. In de loop der jaren werden steeds minder namen uniek, kun je voorstellen
en werd het aantal karakters vergroot. Hierdoor de erg lange achternamen zoals we die nu kennen. Je zou zeggen
dat enkel voor het gemak de Thai daardoor korte Nicknames heeft verzonnen; niet helemaal waar.

In vroegere
periode was er een erg groot kindersterftecijfer. Veel families dachten dat kwade geesten de kinderen op naam
kwamen halen. Daarom werd bij de geboorte, als de officiele naam opgenomen werd in de bestanden, ook een
roepnaam? verzonnen die door de familie gebruikt werd. Hierdoor werd het voor de geesten lastiger de kinderen
op te sporen. De geregistreerde naam kwam immers niet overeen met de roepnaam dus bestond het kind niet?
Momenteel worden vooral de roepnamen gebruikt omdat deze eenvoudiger te onthouden zijn en sommige achternamen
zijn ook voor de Thai amper uit te spreken. De meeste namen komen uit het ? Sanskriet? en hebben goede b
etekenissen. Vraag de Thai gerust naar de betekenis ervan. Het breekt het ijs en geeft je veel informatie over
de achtergrond van een persoon. Hieronder een aantal categorien

FRUITNAMEN:

Som
(orange) Ple (soort appel)

DIERENNAMEN:

Moo (varken) Nok (vogel) Kai (kip) Jeab (kuiken) Noo (muis) Ped (eend) Chang (olifant) Boo (krab) Pla (vis)

GENUMMERDE NAMEN:

Nueng, Song, Sam, See etc (een, twee drie vier enz)

MAAT GERICHT:

Toe of Yai (groot) Lek (klein) Klang (niet groot niet klein)

khonkaen
Erelid
Erelid

#5 Bericht door khonkaen » vrijdag 14 juli 2006, 19:10

mijn vrouw heet officieel janya srijomphon , maar heeft de nickname Toy
onze dochter heet officieel supradee mahsakhan , nickname Tuoy

ik heb de nicks, darling of ling (aap) of william ...

willem,nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Sis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Sis » vrijdag 14 juli 2006, 19:21

mannen, dank voor deze nuttige informatie. De keuze is aan mijn vrouw, maar zo heb ik een aardig idee.

nogmaals dank. 8)
Je leeft niet in de wereld, maar de wereld leeft in jou

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”